Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 01:01:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Sven
Vandaag om 00:26:56
Wat was jullie allereerste loc? door Pommie
Vandaag om 00:20:26
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
Vandaag om 00:20:23
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door hmmglaser
Vandaag om 00:01:29
Toon hier je (model)TRAM foto's. door prutser
07 August 2025, 23:33:45
Wielen bruineren. Hoe? door hmmglaser
07 August 2025, 23:33:02
De fabriek - Spoor 0 door bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Mantua H0 GP20 DCC & sound rijd erg slecht weg door Ronald Halma
07 August 2025, 23:12:20
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
07 August 2025, 23:00:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
07 August 2025, 22:13:16
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
07 August 2025, 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
07 August 2025, 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
07 August 2025, 21:10:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
07 August 2025, 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
07 August 2025, 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
07 August 2025, 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
07 August 2025, 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
07 August 2025, 19:19:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
07 August 2025, 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
07 August 2025, 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
07 August 2025, 17:23:54
US diorama in H0 door wob
07 August 2025, 16:57:23
Aachenau West door wob
07 August 2025, 16:54:23
Rijnstraat door Gerco van Beelen
07 August 2025, 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
07 August 2025, 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
07 August 2025, 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
07 August 2025, 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
07 August 2025, 14:22:40

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3645941 keer)

henk

• Offline Offline
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6735 Gepost op: 02 April 2015, 15:20:30 »
Knap dat 44 precies weet wat de redenen zijn voor mensen om een negatief of positief punt te noemen.
En als je van mening bent dat fabrikanten geen modellen zouden uitbrengen vanwege een forum, dan graag man en paard noemen. Gezien de aanhoudende stroom Nederlandse modellen, lijkt het me sterk.

Ik vind dat je op dit forum goed te weten komt wat de pluspunten en de minpunten van een model zijn. Vervolgens mag ik helemaal zelf bedenken of ik een model goed genoeg vindt. Dan kom je voortdurend langs opvattingen die je te kritisch of juist te weinig kritisch vindt. Maar dat komt in de regel doordat mensen nu eenmaal verschillende dingen belangrijk vinden. Iets wat 44 volstrekt over het hoofd ziet.
Ik ben reuze blij dat ik voor de informatie over een model niet meer afhankelijk ben van de bladen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #6736 Gepost op: 02 April 2015, 20:50:40 »
Dat giftige azijnzeiken zie je trouwens niet alleen bij modellen. Op dezelfde wijze wordt soms het modelbouwen van mensen op het forum beoordeeld en afgebrand. Daar is dit forum niet voor en je helpt er niemand mee. Sterker nog, je haalt het plezier weg bij anderen.   
Hoewel het op het moment wel meevalt (naar mijn mening), is dit wel de reden geweest dat ik minder actief ben op het forum. Er zijn nog maar een paar draadjes die ik volg en waar ik soms wat plaats. Niet dat ik zelf ben getroffen door dergelijke commentaren, maar meer omdat ik het heb aangetroffen in andere draadjes.
De lol van het forum is wel wat weg, ik ben minder actief en haal mijn informatie vooral weer uit bladen en boeken. Daardoor is er meer lol gekomen in het bouwen op zich, tekent zich een modelbaan af waar ik meer tevreden mee ben en ontdek ik diverse nieuwe technieken. Die ik misschien nog wel eens ga delen, maar dan wel in een blad.
Dus dat azijnzeiken heeft echt wel zijn voordelen ;D ;D

Overigens zou ik bij dat zonnedak van die tankwagen het wel willen proberen met een stukje dun messing plaat, een goede buis om die plaat te kunnen buigen, wat profieltjes en wat superlijm. Leuke uitdaging.
Hebben die gasketelwagens overigens allemaal aan één kopzijde zo'n uitstulpsel met klinknagels? Daar ik nog wat andere tankwagens heb, waarvan ik er één of twee zou kunnen ombouwen 8)

Groet,
michel

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #6737 Gepost op: 02 April 2015, 21:20:28 »
Het lijkt mij verstandig voor deze problematiek een nieuw topic te openen.

Groet,
Bas

Op zich heb je gelijk. Er gaat ook een draadje komen; op het Stationsplein. Daar kunnen voor- en tegenstanders van klinknageltellers elkaar (fatsoenlijk) in de haren vliegen. Zal wel weer een draadje worden dat regelmatig wat opgeschoond moet worden... :)

Echter dit is het draadje van Jan, en zolang het binnen de fatsoensnormen van de netiquette blijft, mag er best wel e.e.a. geschreven worden. Jan moet zelf maar aangeven als het genoeg is...

Tot zover als moderator...

Inhoudelijk: tja, ik denk dat kritiek moet kunnen. Ook voordat het model op de markt is gekomen. Verder ben ik het wel met Henk eens. Ik lees graag de kritieken en kan dan zelf een keuze maken. Gezien mijn voorraad modeltreinen denk ik dat ik kan zeggen dat veel "problemen" niet groot genoeg zijn om een model niet te kopen. En soms vraag je je af waarom ze nou zulke domme fouten hebben gemaakt, zeker als de info vooraf aan de fabrikant is bekend gemaakt.
Soms lees ik een kritiek in de vorm van: (Roco 2200) "waarom nou die combinatie van zwaailamp en bepaald type frontsein, nu is deze maar 2 jaar inzetbaar". Dan denk ik: dan koop je hem toch niet, maar het model is correct.

Maar goed, bouw lekker door. Veel belangrijker dan dit geneuzel..!

Fijne avond, gr,

Bert

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #6738 Gepost op: 02 April 2015, 22:38:50 »
Met selectief lezen kom je een heel eind. Door de materieelbesprekingen te mijden heb ik niet zoveel te klagen hier op het forum. Zo af en toe ontdek je weer een draadje waar je veel info en praktijkinformatie uit kunt halen. Dat zijn dan degene die ik regelmatig lees.

Wat ook helpt: langzamerhand weten bij welke personen je een filter eroverheen moet leggen ("laat ik het een tweede keer lezen, normaliter blijkt dat je het ook positief of constructief of neutraal op kan vatten in plaats van als de lompe reactie die het in eerste instantie lijkt"  ;D ) Wat dat betreft kan je het forum ook als een oefening/training zien.

Dit draadje is één van de juweeltjes van het forum. Door regelmatig lezen vijzel ik ongemerkt mijn kennis van de (Duitse) spoorwegen enorm op. Ik concentreer me op dit soort draadjes en negeer de rotdraadjes. Veel leuker.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6739 Gepost op: 02 April 2015, 22:48:44 »
Dat het geven van kritiek, in positieve dan wel negatieve zin, op een door de hh fabrikanten uitgebracht model op zichzelf zinvol kan zijn en daarom moet kunnen, heb ik al in mijn eerste bericht met betrekking tot dit onderwerp beweerd. Waar echter naar mijn mening aan voorbij gegaan wordt, is de essentie van mijn betoog: maar al te vaak ontaardt die 'kritiek' in een soort stemmingmakerij, voorbeelden daarvan heb ik al gegeven.
Op grond van geluiden in mijn omgeving heb ik meerdere malen kunnen constateren dat het BNLS-forum nogal de naam heeft van "zeikforum", of termen van die strekking. Ik moet daarbij evenwel opmerken, dat dit forum daarin niet het enige is.
Dat, en mijn irritatie veroorzaakt door de toonzetting in dat soort discussies, was/is mijn motivatie eens lucht te geven aan mijn "ergernis".

Wat mij betreft kan de discussie, als daar behoefte aan is, (voorlopig) hier verder gevoerd worden. Liever dan in het subforum "Sationsplein", daar kom ik nooit.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #6740 Gepost op: 02 April 2015, 22:51:19 »
@Reinout: daar ben ik het wel mee eens. Behalve met de laatste zin, daarover heb ik geen mening. Laat ik zo vrij zijn het als een compliment op te vatten, waarvoor dank.  :D

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #6741 Gepost op: 03 April 2015, 00:03:33 »
En nou weer bouwen en info geven  ;D  (y)

henk

• Offline Offline
« Reactie #6742 Gepost op: 03 April 2015, 05:27:30 »
Dat het geven van kritiek, in positieve dan wel negatieve zin, op een door de hh fabrikanten uitgebracht model op zichzelf zinvol kan zijn en daarom moet kunnen, heb ik al in mijn eerste bericht met betrekking tot dit onderwerp beweerd. Waar echter naar mijn mening aan voorbij gegaan wordt, is de essentie van mijn betoog: maar al te vaak ontaardt die 'kritiek' in een soort stemmingmakerij, voorbeelden daarvan heb ik al gegeven.

En ik probeerde aan te geven dat wat de één stemmingmakerij vindt, voor de ander belangwekkende zaken kunnen zijn. Je noemt zelf de meningen over de 2200. Volgens mij vertellen mensen daar goed onderbouwd dat het grote voorbeeld in deze uitdossing maar heel kort heeft bestaan. Jou of mij boeit dat misschien minder, maar sommigen vinden dat belangrijk. Gebruiken ze gelijk grote woorden als gemiste kans en zo, maar ja, als dat het nou is.
Het is allemaal relatief. Naar aanleiding van de ook door jouw genoemde 1200 bespreking werd dit forum elders uitgemaakt voor kritiekloze Rocoadepten. Echt waar. Ik heb al vaker gemerkt dat een positief oordeel net zoveel irritatie kan opwekken als een negatief oordeel. En om dezelfde reden: menseni kunnen kennelijk maar moeilijk snappen dat niet iedereen dezelfde dingen van belang vindt. Kijk daar doorheen en je leert tien keer meer over een model dan zonder 'azijnpissend' of juist 'verheerlijkend' forum ooit mogelijk was geweest.

En overigens ben ik van mening dat Brawa beter kan.  :)
Goed draadje verder.
« Laatst bewerkt op: 03 April 2015, 08:59:53 door henk »

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #6743 Gepost op: 03 April 2015, 09:05:03 »
Mannen, de bedoelde discussiepunten zijn:

Heeft het azijnzeiken invloed op forumleden? 
Heeft het azijnzeiken invloed op het beeld van buiten over ons forum?
Heeft het azijnzeiken invloed op commerciële partijen?
Dat zijn drie vragen zonder een al te sterke mening.

Slaat het azijnzeiken door op ons forum en wordt het nu schadelijk en op welke manier dan?
Dit is een vraag met een ingebouwde mening.

Hoe staan jullie erin? Jan heeft aangegeven dit een waardevolle discussie te vinden, die in zijn draadje gevoerd mag worden.

Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

henk

• Offline Offline
« Reactie #6744 Gepost op: 03 April 2015, 09:34:58 »

Jij vindt het woord azijnzeiken volstrekt neutraal?  ???

Railbouw Leerdam

• Offline Offline
  • Mooi toch?
« Reactie #6745 Gepost op: 03 April 2015, 09:41:34 »
Ik post weinig meer op dit forum en dat van de buren, ik lees enkel nog draadjes die ik leuk vind. Maar als een draadje weer los gaat over pietluttige dingen, denk ik.. Laat maar... Als je een handigheidje post, waarmee je anderen kunt helpen, zitten er altijd weer lui te mekkeren. Daar begin ik geen draadje voor..

Gelukkig heb ik wel een keurig gespoten Df van Artitec aan de azijnzeikers over gehouden.. T model was € 90,- afgeprijsd. Bedankt azijnzeikers.. Het model staat keurig in mijn IC-stam.  (y)

Het jammere is dan wel dat een volgend initiatief, zoals de Df, minder snel genomen wordt.. Helaas  :'(

Niet iedereen is een Karst of Ivo.. En dat lijkt men weleens te vergeten.. En juist daardoor wordt de drempel om iets te posten als gemiddelde modelspoorder hoger. Ik kan intens genieten van andermans bouwkunsten. En maar hopen dat ik ook ooit zoiets moois uit mijn vingers krijg. Maar men moet beseffen dat er ook een hoop forumleden zijn die niet dat niveau halen. Die stellen soms misschien een "domme" vraag. In mijn optiek geen reden om die persoon af te branden. Zo is het ook met modellen. Je kan het model helemaal niks vinden, een ander is er blij mee. Kritiek geven mag altijd, de kunst is alleen om dat op een nette wijze te doen. Simpel gezegd.. Zeiken mag,maar laat de azijn in het keukenkastje staan.  ;D

Gr. Dieuwe
« Laatst bewerkt op: 03 April 2015, 10:34:28 door Railbouw Leerdam »
Gr. Dieuwe

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #6746 Gepost op: 03 April 2015, 10:57:49 »
Hoi Hijlco,

Zie mijn mening over de door jou aangedragen punten. Let wel, er zal geen enkel forum zijn dat volledig aan ieders persoonlijke wensen voldoet.
Er is volgens mij wel een aanzienlijke groep is die elkaar echt probeert te helpen, en daarbij ook oog probeert te hebben voor de manier waarop de ander met zijn hobby bezig is.
Modelbesprekingen blijven een heikel punt, net als de neiging steeds dezelfde adviezen te geven, zonder open te staan voor andere mogelijkheden. Volgens mij is de beste manier met het forum om te gaan alleen die zaken te lezen die je interesseren. In eigen bouwdraadjes kun je ook rustig wat zeggen van commentaar dat je niet aanstaat, maar ook negatief commentaar kan je verder helpen (helpt waarschijnlijk meer dan alleen complimenten).

Mannen, de bedoelde discussiepunten zijn:

Heeft het azijnzeiken invloed op forumleden? 

Ja.
Zie deze discussie, en de reacties in het draadje Wateringbury Railway Station.

Heeft het azijnzeiken invloed op het beeld van buiten over ons forum?

Vast wel, geen idee eigenlijk. Ik hoor wel eens dat dit forum de reputatie heeft dat er relatief veel gedoe is.

Heeft het azijnzeiken invloed op commerciële partijen?

Dat kunnen de commerciële partijen het beste zelf vertellen. Ik weet wel dat er in het verleden wel modellen geweest zijn die ineens heel veel slechter zijn verkocht nadat hier op het forum er kritiek was op punten die de gemiddelde modelspoorder niet ziet.

Slaat het azijnzeiken door op ons forum en wordt het nu schadelijk en op welke manier dan?
Dit is een vraag met een ingebouwde mening.

Ja, het slaat nu door. Zie de verschillende reacties zo her en der. Maar dat is iets dat vaker voorkomt, en dan weer veranderd als er genoeg over gezegd wordt.

Hoe staan jullie erin? Jan heeft aangegeven dit een waardevolle discussie te vinden, die in zijn draadje gevoerd mag worden.

Je ziet het  :)
Maarre, wat mij betreft gaat Jan weer gewoon bouwen, en een of ander vergeten feit van een obscure Duitse trein bespreken, dat is veel leuker!  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #6747 Gepost op: 03 April 2015, 11:00:08 »
Henk: het klopt dat aan "azijnzeiker" een niet geheel neutraal luchtje hangt :) We moeten oppassen nu niet te gaan zeiken over het zeiken. Ik zal even m'n gedachten over de drie vragen laten gaan en het dan weer naar periode III (door)trekken  ;D

Heeft het invloed? Ja. Lang niet op iedereen. Met een beetje draadjes-negeren heb ik er geen last van. Sommigen (en soms ikzelf, hoor) kunnen minder goed filteren/negeren en dan is het erg irritant. En gaan mensen soms weg. Aan de oplossing "modereren" hangt ook een risico, deels vanwege de moderatie is ook laatst iemand weggegaan.

Invloed op beeld van buiten? Geen idee. Op zich hebben veel fora wel hun gezeur. Hetgene dat echt opvalt is als je forum wordt beschreven als vriendelijk. Op de NL ligfietsmailinglijst heb ik het belgische forum wel eens als zodanig omschreven horen worden. Dat is een prestatie. Verder vrees ik dat een zekere mate van gezeur bijna inherent is aan een forum.

Invloed op commerciële partijen? In die zin dat ze geen producten voor de NL markt meer uitbrengen? Dat zal toch wel meevallen? Als voorbeeld werd een paar bijdragen geleden de roco br 03 (dacht ik) genoemd die op een Duits forum afgefakkeld werd. Zal in Frankrijk en Italië niet anders zijn, gok ik. En Henk's aantekening "we werden ergens anders een forum van kritiekloze Rocoadepten genoemd" is natuurlijk kostelijk in dit licht :)

Het meeste heil verwacht ik van de draadjes zelf: start draadjes op met een duidelijk doel. De draad-starter heeft dan wat mij betreft een grote verantwoordelijkheid en die kan de toon ook zetten. Verwelkom je feedback? Reageer je er kribbig op? Haal je er zelf andere zaken bij? Blijf je on-topic? Hou je je lezerspubliek in toom indien nodig?

Ik weet dat dit draadje periode III is. Dus als er gezeken wordt in de trein ("een draadje") komt dat overal op de rails ("het forum als geheel") terecht. Zie je de draadjes meer als geïsoleerd dan ga je naar periode V met z'n moderne chemische toiletten. Dan mag er best gezeken worden in een draadje, maar komt het in ieder geval niet meer op de rails terecht.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #6748 Gepost op: 03 April 2015, 11:30:35 »
Jij vindt het woord azijnzeiken volstrekt neutraal?  ???

Ja Henk. Je had moeten zien wat er eerst stond.  ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

henk

• Offline Offline
« Reactie #6749 Gepost op: 03 April 2015, 11:50:39 »
Eerlijk? Als ik de voorbeelden zo lees, dan wordt het woord azijnzeiken vooral gebruikt om mensen met een andere mening opzij te zetten. Lekker makkelijk natuurlijk, omdat je geen inhoudelijke argumenten hoeft te geven.
Is iemand nu echt een azijnzeiker die vond dat de spuitkwaliteit van de Artitec Df niet echt in overeenstemming was met de prijs van €130? Ik vond dat het forum daar prima functioneerde. Mensen leerden wat er aan het model mankeerde en hebben toen een besluit genomen. Maar ja, het is natuurlijk gemakkelijker de boodschappers de schuld te geven.