Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Tams app door reinderlf
Vandaag om 00:01:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
Site Uhlenbrock door Hasenwald
08 August 2025, 23:28:39
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3647528 keer)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6615 Gepost op: 15 March 2015, 20:52:58 »
@Hans: een stammetje (ABn,Bn, Bnf) heb ik al. Van die ABn heb ik er nu twee. Ik ben wel te vinden voor een lucratief gesprek.  ;D

Tja, wat is een lucratief gesprek? Zullen we dat via PM doen ;D

Hans

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6616 Gepost op: 15 March 2015, 21:06:25 »
Wat je wastafel betreft,Jan.....
Eindstuk met knelkoppeling is het makkelijkst...
Of je moet solderen leuk vinden.
Maat van je leiding nemen,naar de winkel en klaar is Ke..Jan

André
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6617 Gepost op: 15 March 2015, 21:27:02 »
We hebben het er nog wel eens over, Hans.  ;) ;D

@André: een knelkoppeling is 't makkelijkst, denk ik, als die tenminste te koop is vooreen 21 mm leiding (ik denk ijzer, geen koper), en ik heb wel eens gehoord dat het 't beste is zo dicht mogelijk bij de hoofdleiding af te doppen.
De afvoer is van lood, Pur d'r in en dichtknijpen, lijkt me.

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6618 Gepost op: 15 March 2015, 21:52:22 »
Doppen zijn er zeker in jou maat en het materiaal van je leiding is niet zo belangrijk.
In de knelkoppeling wordt een koperen bus tot een waterdichte pakking geperst.
En je afvoer kun je met pur doen maar een pvc deksel is mooier


André
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6619 Gepost op: 15 March 2015, 22:09:07 »
Kleine tip mijnerzijds. Als de plek waar je wilt afdoppen tevens het hoogste punt in je huis is van de waterleiding, zou ik er een aftapkraantje tussen plaatsen. Bij toekomstige werkzaamheden aan de waterleiding kan je hiermee het hele stelsel gemakkelijk laten leeglopen door het aftapkraantje open te zetten. Doe je dat niet, dan kan je wel een kraan openzetten op het laagste punt, maar het water blijft dan "hangen" in de leidingen. Uit ervaring weet ik wat een getob dit kan opleveren.

Bovendien behoudt je de mogelijkheid om het doodlopende stuk zo nu en dan door te spoelen ter vermijding van salmonella-achtige gevaren. Better safe than sorry.


Peter

P.S. Voor mijn orientatie; die wasbak zit toch in het westen ?  :D
« Laatst bewerkt op: 15 March 2015, 22:13:19 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6620 Gepost op: 15 March 2015, 22:20:11 »
Legionella   ;)

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6621 Gepost op: 15 March 2015, 22:30:41 »
Bah. Ik heb geen zin in beestjes. Eerst maar eens kijken hoe het zaakje precies loopt en waar het allemaal uitkomt op de hoofdleiding. En een goeie (juiste maat) knelkoppeling zal wel te vinden zijn. En advies vragen aan een vakman.

Citaat
En je afvoer kun je met pur doen maar een pvc deksel is mooier

Vast. Maar hoe krijg ik een PVC-deksel op een loden pijp? Bisonkit?

Euh... waar waren we ook alweer mee bezig? Oja, een gebouw.

Assortiment pijpen (regen- en andere afvoerpijpen):



Die mogen de komende tijd lekker drogen.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6622 Gepost op: 15 March 2015, 22:38:32 »
Hoi Jan Loods of werkplaats is mooi geworden, vooral het dak met die schuine ramen en de grote deur bevallen me, tja helaas past het niet in Delft, ....
Mit freundlichen Grüssen Joke
ps. Duits heeft alleen nog ss en geen scharfe S meer, die is afgeschaft al een tijdtje.

Gesendet von meinem iPad mit Tapatalk HD

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6623 Gepost op: 15 March 2015, 22:44:35 »
...Duits heeft alleen nog ss en geen scharfe S meer, die is afgeschaft al een tijdtje...

Na 1968! ;) ;D
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6624 Gepost op: 15 March 2015, 23:06:55 »
Hoi Joke,

dank je voor je compliment. Met een stel Kibri-bouwdozen kan het niet gauw fout gaan. Een beetje verf er op en hoppa...

Die nieuwe spelling is volgens mij pas sinds een jaar of tien officieel van kracht (en ja, da's ná 1968  ;D), en als ik het goed heb is de Eszett sindsdien ook uit den boze - ondanks alle protesten van de Befürworter. Maar mijn Duits is vooral gebaseerd op leerprocessen die ik in de jaren zestig (en begin zeventiger jaren) heb doorlopen. Om het nu bij (of om) te gaan spijkeren is me te veel moeite. Dat doe ik nog niet eens met de Nederlandse nieuwe spelling... Dat een taal verandert snap ik en daar kan ik ook mee leven, daar mag de nu lerende generatie zich mee vermoeien - ohne mich!  :D

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6625 Gepost op: 15 March 2015, 23:51:11 »
Legionella: dat is alleen een probleem bij lekker warme leidingen. Een niet gebruikte, want afgesloten, leiding zal nooit warm genoeg worden om een probleem te worden, toch?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6626 Gepost op: 16 March 2015, 00:17:36 »
Dat dacht ik ook, toen ik met mijn nieuwe badkamer bezig was. Totdat een vakman een kijkje kwam nemen en mij hierop wees. Heb vervolgens alle oude leidingen uit de muren gesloopt, nieuwe sleuven gefreesd en het geheel voorzien van nieuwe waterleidingen, zonder doodlopende stukken.   

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6627 Gepost op: 16 March 2015, 10:00:57 »
Legionella kan zich vermeerderen bij temperaturen vanaf 20oC. De temperatuur in (een dode tak van) een waterleiding in een badkamer komt daar vaak makkelijk boven. Meer info: wikipedia.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6628 Gepost op: 16 March 2015, 16:48:30 »
Heren, zullen we het weer beperken tot modelspoor? Alvast bedankt.

Eelco
team forummoderatoren

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6629 Gepost op: 16 March 2015, 18:07:29 »
Hoi Eelco!
bedankt voor het ingrijpen, al kun je, zoals zo vaak, natuurlijk eindeloos discussiëren of dit soort zaken nu met modelspoor te maken hebben of niet. Normaal gesproken staat het verwijderen van een wasbak niet in verband met modelspoor, en is het dus onzinnig om zoiets hier uitvoerig uit de doeken te doen.
Anderzijds kun je stellen dat het niet ondenkbaar is dat iemand, teneinde zijn hobby maximaal te kunnen  beoefenen, zal overwegen een wasbak uit de hobbyruimte te verwijderen. In dat opzicht zou dit onderwerp, en ook het daaraan gerelateerd legionellaprobleem, dus ook binnen dit kader passen. Maar ik geef toe, je kunt er op verschillende manieren tegenaan kijken.
In feite had ik zelf ook al zo mijn bedenkingen wat dit betreft, want aldus redenerend kun je van alles in huis halen onder het motto: "Ja maar, het past binnen de hobby!"

Er is nog één dingetje dat van m'n hart moet, en eventueel nog een antwoord daarop, en dan moet het genoeg zijn:
Mijn vrouw woont in dit huis sinds een jaar of tien, en al die tijd is de kraan van de wasbak welgeteld één keer open geweest, in het begin, om te kijken of ie het deed. De kraan zit aan het eind van die leiding, wat voor verschil maakt het als de kraan wordt vervangen door een dop?

Zo, en om Eelco niet verder op stang te jagen nu weer een spoors onderwerp.
Afgelopen zaterdag bezocht ik een kleine modelspoorbeurs die op niet al te grote afstand van hier werd gehouden.
Behalve de zilverling van Roco (ABn) die eerder ter sprake is geweest, heb ik daar ook een lokje op de kop getikt voor en wel bijzonder luttel bedrag. Zo luttel, dat ik in de veronderstelling verkeerde, dat er wel van alles aan zou mankeren. Maar niets van dat al: een nauwkeurige inspectie leerde dat alles wat er op en aan hoort te zitten er ook op en aan zit.



Nu nog een keertje op de rails (rails met stroom erop, bedoel ik) en kijken of de dame ook in beweging wenst te komen.