Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3399222 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5700 Gepost op: 13 oktober 2014, 16:28:41 »
wil ook al lang iets om te fotograferen
Kan carl niet eens de ruwbouw doen
Ik wil huisjes en wagons op de foto zetten,en dat lijktme toch wel makkelijk zo (y)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5701 Gepost op: 13 oktober 2014, 21:09:51 »
Zo'n fotodio is ook best makkelijk. Even klaarzetten, stuk blauw stevig karton als achtergrond en knippen maar. Nadeel is alleen dat al je foto's van loks en wagens in dezelfde setting staan, misschien moest ik er nog maar eens eentje maken.

Citaat van: strandmichel
Hoe heb je dit zandpad gefabiceerd?

Nee, geen Woodland. Toen ik nog een tuin had, kwam ik bij het spitten soms dikke kluiten leem tegen. Daar heb ik een zooi van verzameld en laten drogen. Daarna twee van die kluiten tegen elkaar gewreven, dan schuren ze bij elkaar de leemdeeltjes los.
Vergeleken met zand is leem, net als klei, veel fijner qua korrelgrootte dan zand, en als het nat wordt, plakt het ook een soort van aan alles wat er mee in aanraking komt.
Het losgewreven poeder haal ik dan nog even door een heel fijn theezeefje, en daarna strooi ik het op de (dun met lijm bestreken) ondergrond. Indruppelen met heel erg verdunde houtlijm, te veel lijm levert kleine barsten en scheurtjes op. Als het door en door droog is, kun je met je vinger(s) de eventuele te grote korrels eruit wrijven, en tevens een beetje kleurverschil aanbrengen. Je moet daarbij niet op een blaar meer of minder kijken (bij mij is 8 het maximum, met m'n pink wrijven lukt niet zo best).

Vandaag een voedinkje (van een paar öri) gekocht voor m'n Sprog, eindelijk klaar voor de pret!
Nou, en pret was het! Viavia een manual opgezocht, die is natuurlijk in het engels, en in die manual stond ook een link voor het downloaden van de benodigde software. Heerlijk! Likkebaardend worstelde ik mij door een woud van links en kruisverwijzingen, diverse versies en weet ik veel wat nog meer, maar al gauw zag ik door de bomen datzelfde woud al niet meer, en die kiezelstenen die ik uit voorzorg had rondgestrooid bleken ook virtueel te zijn, want terugbladeren ging niet meer op een gegeven moment.

Maar goed, na een uurtje of drie dacht ik toch zeker te weten dat ik iets down had geload en dat er toch wel degelijk "iets" op m'n computer moest staan. Alleen... wáár? Dan maar weer eens kijken ergens in dat woud hoe dat programma ook al weer heette, zodat ik wist wat ik bij "zoeken" in moest typen. Ondertussen had ene meneer Ask mijn browser stiekem en ongevraagd voorzien van hardnekkige startpagina's en al even hardnekkige maar volstrekt overbodige en dus nutteloze werkbalken, zodat ik mij genoopt zag Firefox te herinstalleren. Wel eerst even uitvissen hoe dat ook alweer moest, want dat is voor mij ook geen dagelijkse kost.

Om een lang, een heel lang verhaal kort te maken, uiteindelijk was ik dan zover dat er twee (2!) icoontjes op mijn bureaublad stonden, en daar wil ik geen icoontjes hebben, want die horen in een balkje onderaan thuis, want anders kan ik die foto van die Ty2 niet zien, maar goed, dat weet ik wel hoe dat moet, die dingen in dat balkje krijgen, dus dat is van later zorg. Eerst eens zien dat ik die Sprog aan de praat krijg. Icoontje aanklikken dus, en ja hoor: plop! JMRI en zo, met leuke tekeningetjes en zo, en de vraag in welke taal ik wil spelen. Nou, laten we Nederlands proberen, want hoewel ik denk dat ik wel een aardig mondje Duits en Engels praat, ben ik sowieso al niet zo thuis in die digitale vakterminologie, laat staan in iets anders dan Nederlands (of Gronings, als het er op aankomt). Maar blijkbaar hadden ze en variant van het Nederlands gevonden die ook na een eerste blik niet van het Engels was te onderscheiden, want ik kon er geen chocola van maken.

Enfin, na veel proberen en falen kreeg ik het voor elkaar dat ik mocht invullen wat voor decoder mijn lok had, zodat we (mijn nieuwe maatje het programma en ik) daarmee verder konden gaan. Als je dat niet wist, kon je er ook voor kiezen om het programma zelf de decoder te laten identificeren, werd er beloofd. Nou, mooi niet. God mag weten wat je dan aan moet klikken, maar ik als feilbaar mens schiet daarin schromelijk tekort. Terwijl langzaam het besef doordringt dat er een stukje evolutie aan mij is voorbij gegaan, modder ik nog wat door om tenslotte de boel maar dicht te gooien (ja, dat weet ik dan weer wel, daar is dat rooie rechthoekje met wit kruisje voor) en me vol toewijding te werpen op het toebereiden van aardappelpuree met doppertjes. Dat is tenminste iets wat ik wel kan.

En Weinert-seintjes slopen, dat kan ik ook. Of het lukt om er daarna weer iets anders van te maken moeten jullie (en ik ook) nog maar even afwachten.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5702 Gepost op: 13 oktober 2014, 22:27:32 »
de begin letter van je vraag =antwoord licht er al in yellow  :D
lukt je wel om er een overwegboom van te maken met een wenteltrap  ;D
de bocht zit al in de leuning op de foto  ::)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5703 Gepost op: 13 oktober 2014, 22:41:29 »
Alea jacta est...


Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5704 Gepost op: 13 oktober 2014, 23:15:42 »
Tsjonge, je hebt een zware dag achter de rug, met dat sprogje.. ::)

Nog bedankt voor de info over die V60, blijft een prachtig machien.

Gelukkig ben je nu weer begonnen met het uitelkaar halen van veel te dure dingen met veel te veel kleine stukjes, wij hebben voorlopig wel weer wat entertainment  ;D (en kunnen straks weer met verbazing kijken naar weer een fraai stukje modelbouw  (y))

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5705 Gepost op: 14 oktober 2014, 00:23:06 »
Citaat
veel te dure dingen

Dat valt wel wat mee, zeker als je het vergelijkt met de alternatieven.

Citaat
zware dag achter de rug, met dat sprogje..

Hmmm... misschien is er wel iemand die me kan vertellen wat ik verkeerd doe, of nog liever, hoe het dan wel moet.  :D ;)

Citaat
een fraai stukje modelbouw

Dat is nog maar afwachten, voorlopig ben ik er nog niet zo optimistisch over...  :-\

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5706 Gepost op: 14 oktober 2014, 10:15:29 »
Nee, geen Woodland. Toen ik nog een tuin had, kwam ik bij het spitten soms dikke kluiten leem tegen. Daar heb ik een zooi van verzameld en laten drogen. Daarna twee van die kluiten tegen elkaar gewreven, dan schuren ze bij elkaar de leemdeeltjes los.
Dank je wel voor de info. Dat wordt bij mij vrij diep spitten :-\ 't is alleen maar zand hier, en gezien de ervaringen uit de groentetuin: niet voedselrijk, los zand.
Op zoek naar een alternatief :)

Groet,
michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5707 Gepost op: 14 oktober 2014, 10:36:54 »
Citaat
veel te dure dingen

Voorbeeldje:



Boven: Weinert. Voorsein, twee seinbeelden. Adviesprijs: € 36,=

Voordelen:
-voor zover technisch mogelijk exact op schaal
-keuze tussen versie met en versie zonder verlichte lantaarns
-zonder aandrijving, die keus is aan jezelf
Nadelen:
-(voor mij niet, een ander kan er anders tegenaan kijken): wel even zelf in elkaar zetten
-zonder aandrijving (voor een Bemo-motoraandrijving komt er nog iets van twee tientjes bij)

Onder: Viessmann. Voorsein, twee seinbeelden. Adviesprijs: € 45,50
Voordeel:
-(voor een ander, ik kijk daar anders tegenaan) kant & klaar
-inclusief (gemonteerde) aandrijving
Nadelen:
-niet op schaal
-geen keuze verlicht/onverlicht

Zoals gezegd, ieder z'n meug, maar ik geef de voorkeur aan eentje van Weinert. Met de aandrijving erbij kost die door de bank genomen maar een tientje meer, en je hebt de keus tussen (als ik me even mag beperken tot hoofdseinen) masten van 8, 10 en twaalf meter (die van Viessmann zwerven ergens rond de tien meter van het voorbeeld), en Weinert's Schmalmast is ook een Schmalmast. Die van Viesmann is bijna breder dan de gewone vakwerkmast.
En ik heb dan ook nog eens de lol van het in elkaar zetten.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5708 Gepost op: 14 oktober 2014, 10:40:31 »
@Michel: je kunt ook je slag slaan als je weer eens op (fiets)vakantie gaat. Toen ik een paar maanden geleden een weekendje in de buurt van Kassel was, heb ik daar ook een paar kluiten van een pas geploegde akker geraapt, in een leeg boterhammenzakje gedaan en thuis laten drogen. Dat ligt nu ook te wachten op een bestemming.

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5709 Gepost op: 14 oktober 2014, 10:48:27 »
Michel toch dat is eenvoudig op te lossen spring op je fiets en ga bij je collega 44 de tuin omspitten en neem daar ook enkele klompjes mee.
Groetjes
Johnny

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5710 Gepost op: 14 oktober 2014, 11:28:12 »
@ Johnny:Gelukkig woont Jan ongeveer half zover weg als Kassel ligt (8 iov 17 uur fietsen ;)) Maar het is een idee.

Gezellig is het om even bij Jan te gaan spitten, maar ik zou het ook kunnen kopen :) Mijn baan is niet zo groot, het blijft betaalbaar. (ik zag de website, en volgens mij heb ik dit een jaar of wat geleden ook gevraagd ::))
Succes met het gepriegel Jan!

Groet,
Michel

Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5711 Gepost op: 14 oktober 2014, 11:46:50 »
Gewoon recht naar het zuiden fietsen, en bij Wageningen ofzo een pontje nemen. Eenmaal aan de overkant kun je de kluiten klei zo oprapen.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5712 Gepost op: 14 oktober 2014, 11:48:23 »
Hoi Tjalling,

De uiterwaarden is het probleem niet, volgens mij is leem iets anders dan klei. Of vergis ik me dan?

Groet,
michel

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1392
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5713 Gepost op: 14 oktober 2014, 11:56:39 »
Klei is fijner van structuur dan leem. Het is echt iets anders.

Tjalling

  • Online Online
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5714 Gepost op: 14 oktober 2014, 12:12:20 »
Zie hier voor uitleg en verkrijgbaarheid.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl