Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
16 June 2025, 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3617586 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #945 Gepost op: 01 November 2012, 14:03:46 »
De lokomotief afmaken zou het einde betekenen van dit draadje, het project, begonnen met de 083, zou met het voltooien van de 338, afgerond zijn ;D

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #946 Gepost op: 02 November 2012, 12:07:19 »
De 293 heeft ondertussen, met goed gevolg, een paar proefritten achter de rug.
De machine is gekoppeld met een 2'2'T32 tender, terwijl de meeste 41ers met een tender 2'2'T34 door het leven zijn gegaan. Een aardige afwisseling. Zou ik de lok omnummeren naar 41 346, dan zou niet alleen de tender gewisseld moeten worden, maar ook de schoorsteen moeten worden vervangen door een exemplaar met "Schornsteinaufsatz". Daar ben ik nog niet helemaal uit.



Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #947 Gepost op: 02 November 2012, 14:05:20 »


”Tach, Max! Wie geht’s?“
Zoals elke dag doet Blaffhart een rondje over het Bw. Zo houdt hij de vinger aan de pols bij het personeel en bij de dagelijkse gang van zaken. Eventuele problemen kan hij dan tijdig signaleren en er, zo nodig, actie op ondernemen.
”Hallo, Herr Blaffhart! Geht ja schon. So manchmal habe ich Probleme, weil ich eben alles alleine erledigen muβ, seit mein Bruder nicht mehr hier ist.“
„Ach ja, das kann ich mir eindenken. Du wirst ihm schon vermissen. Aber, ich denke, trotzdem klappt doch alles so ziemlich, oder?“
„Joa, joa, ist halt ‘n bissl schwieriger, manchmal.“
„Na also, du weiβt ja, bei Probleme immer melden!“

« Laatst bewerkt op: 02 November 2012, 14:33:03 door 44. Reden: beetje de draad kwijt... »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #948 Gepost op: 02 November 2012, 20:54:47 »
"Stell' dich mal vor, Klaus, eine Köf wie diese mit apfelgrüner Motorhaube und orangefarbigem Führerhaus!"
"Mensch! Was war denn das, was du gerade in der Kantine gegessen hast! Dir ist wohl nicht gut, oder?"




Sorry heren, daar gaat het nu even niet over. En bovendien willen we het hier netjes houden, dit soort morbide ideeën spui je maar in daarvoor geschikte topics.

Waar het hier om gaat is de zelflosser, die ligt al een jaar of dertig (letterlijk!) te wachten op een lading. Onbeladen op pad sturen wil niet erg best, want het binnenste van het laadruim is nou niet wat je noemt nagebootst door Roco.
De kolenlading bestaat uit een plaatje PS van Evergreen met daarop een dun laagje blauwe piep wat een beetje in vorm gesneden is. Vervolgens ingesmeerd met acrylverf en bestrooid met fijngemalen, echte steenkool. Zie ook de Omm52 een paar postings hiervoor.

Tot zover, tot morgen!
Jan
« Laatst bewerkt op: 02 November 2012, 21:54:24 door 44. Reden: Een Omm52 is geen Omm55. »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #949 Gepost op: 03 November 2012, 16:57:52 »
Een poosje geleden was hier sprake van een VW-busje, de T2, waardoor bleek dat het model zoals ik er een paar van had, niet echt in het door mij gekozen tijdvak pasten. Had, want ik heb ze per omgaande de deur gewezen. Exit. Weg ermee >:(
Er is in mijn autopark nog een model, waar ik al een klein vraagtekentje bij had staan, namelijk de Opel Rekord C.



Op Wikipedia is te lezen, dat dit model vanaf 1966 in productie kwam. Gelukkig, want toen ik jong was, heeft mijn vader achtereenvolgens de 1700- en de 1900L-versie gereden. Als we destijds in Nederland kwamen, hadden we nog wel eens wat bekijks, men vond het nogal een 'slee'.

Een ander autootje wat ik tegenkwam was dit:



't Is een BMW, maar wie weet welk wodel, p'don, model, cq van welk bouwjaar deze auto is?

Groet,
Jan

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #950 Gepost op: 03 November 2012, 17:37:53 »
Ik denk een BMW 1500. Die is gebouwd vanaf 1962.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #951 Gepost op: 03 November 2012, 18:02:19 »


Zelfs Herr Blaffhart kan met zijn grote omvang niet verhullen dat een van de wielen buiten het spoor staat ;D

Zonder gekheid, volg je draadje al vanaf het begin en vooral je recente ladingen voor kolenbakkies inspireren mij om dat zelf ook eens te proberen..

Groet, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #952 Gepost op: 03 November 2012, 18:17:44 »
Bof.... da's een kwaal van ondergetekende, Roelof! Er is nog iemand die er wel eens last van heeft.... ;D
Dank je voor je compliment!

Ruud, die lijkt er erg veel op, maar mijn modelletje heeft ronde achterlichies... lijkt meer een 02-serie, als ik wat meer op wiki sneup heeft die zo te zien diezelfde achterlichtrondjes.
Wel verwarrend hoor, al die types, 1502, 1600-2, weet ik wat niet....
Productie vanaf 1966, dus dit model mag voorlopig blijven  ;)

Groet,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #953 Gepost op: 03 November 2012, 21:03:02 »
Onlangs werd een nieuw boekwerkje van de hand van Stefan Carstens door MIBA aangekondigd.
Het schijnt een soort aanvulling te zijn op Band 6 uit de (bijna beroemd te noemen) serie "Güterwagen" van dezelfde schrijver.
Misschien wek ik de indruk reclame te maken, maar hoe dan ook, die serie "Güterwagen" is in mijn optiek zeer aanbevelenswaardig!
Overigens is deel 6 nog niet in mijn bezit en het eerstgenoemde boekwerkje moet nog verschijnen.

De begeleidingswagens voor goederentreinen zijn eigenlijk een beetje ondergeschoven kindjes, er is relatief weinig over gepubliceerd.
In mijn wagenpark bevinden zich twee exemplaren:

De Pwgs44:



En de Pwghs054:



Zoals je wel kunt zien zijn deze beide uit bestaande goederenwagons ontwikkeld.
Behalve de ramen werd een toilet(ruimte) geïnstalleerd, evenals een kachel (voor verwarming en evt eten bereiden) en zitgelegenheid. Deze "conducteurswagens" waren vooral te zien in Ng's (Nahgüterzüge) en Üg's (Übergabegüterzuge). Ze boden plaats aan de Zugführer (treinbegeleider), die het papierwerk voor de verschillende wagons die af- en bijgerangeerd werden verzorgden. In de nog voorhanden laadruimte werd vaak expressgoed meegestuurd en/of daarin werden reserveonderdelen zoals remslangen, koppelingen en wat dies meer zij in meegevoerd.
In Dg's (Durchganggüterzüge) en Gag's (Ganzzüge) ontbraken doorgaans de Güterzugbegleitwagen, de bij de wagons behorende papieren werden door de machinist meegenomen en op de bestemde plaats afgeleverd. Dit soort treinen werden als "Nullmanszug" gereden.

Overigens heeft de DB, omdat er een tekort aan dit soort wagons bestond, een 900tal tenders van de BR50 omgebouwd naar zogenaamde "Kabinentenders", die de rol van Pwg op zich konden nemen.
Deze waren echter niet bijzonder geliefd bij het personeel wat daarvan gebruik moest maken. Dit vanwege ondichtheden, zodat men last had van lekkend tenderwater, klemmende ramen (die door kolenstof werden geblokkeerd) en (alweer) kolenstof van de wel zeer nabije kolenvoorraad.

Goed weekend verder!
Jan
« Laatst bewerkt op: 03 November 2012, 21:15:11 door 44. Reden: Puntjes en ietjes en zo. »

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #954 Gepost op: 03 November 2012, 21:47:14 »
Mooi geschiedenislesje (y) nooit geweten dat de cabinetender voor dat doel werd gebruikt..
Heb altijd het idee gehad dat dit voor beter zicht was als de 50ers lange stukken achteruit reden :-[ (en wie bestuurt de lok dan Roeltje? oh wat dom ;D) Om eerlijk te zijn ben ik geen fan van de "kabinentender", om die redenen ontbreekt hij dan ook in mijn collectie.

Goed weekend terug, Roelof
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #955 Gepost op: 03 November 2012, 21:55:17 »
Daarentegen wil ik nog steeds een ep III 50er met kabinetender hebben, maar ja, dat vinden
er veel meer in het duitse, het roco model is nogal populair en spaarzaam aangeboden op ebay

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #956 Gepost op: 03 November 2012, 21:56:25 »
Het Fleischmann-model is misschien makkelijker verkrijgbaar?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #957 Gepost op: 03 November 2012, 22:07:33 »
Ruud,

die had ik nog niet in beeld, ander nadeeltje is dat het roco model aan de bedaagde kant is.
Wel een run-of-the-mill 50er, maar roco verbetert ook het een en ander over tijd

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #958 Gepost op: 03 November 2012, 22:22:33 »
Even een paar feitjes:

Fleischmann BR 50: eerste bouwjaar 1968, schaal 1 : 85 (overgang van 1 : 82 naar 1 : 87)
Roco BR 50: eerste bouwjaar 1992, schaal 1 : 87

Groet,
Jan

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #959 Gepost op: 03 November 2012, 22:23:36 »
Aan de heren hierboven,

De Fleischmann versie ligt op dit moment ook niet voor het oprapen. Staat één op MP, cat. nr. 4175, dit is al een oudje.
De Fleischmann-H0 website vertelt mij dat cat. nr. 4177 de laatste reïncarnatie van deze loc is voor Tp. III. Deze loc was voor het laatst verkrijgbaar in 2006 als Twin-decoder uitvoering, cat. nr. 6 4177.

Tot zover deze inbreuk in Jan z'n draadje ;D

Groet, Roelof
« Laatst bewerkt op: 06 November 2012, 16:05:45 door Roeltje!. Reden: woord \"op\" vergeten »
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.