Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rails roestig verven door rjr
Vandaag om 09:32:50
Draadbreuk in draaischijf aandrijving door Eenerspoor
Vandaag om 09:28:01
20 jaar BNLS door NL-modelspoor
Vandaag om 09:24:08
lais dcc decoder aan sluiten door 008200
Vandaag om 09:11:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 09:09:26
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg' door VAM65
Vandaag om 08:56:17
Bahnstrecke 5867 door cor_b
Vandaag om 08:47:51
Een nieuw begin door spoorijzer
Vandaag om 07:56:24
Piko NS1100, materieelbespreking door spoorijzer
Vandaag om 07:48:58
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door spoorijzer
Vandaag om 07:47:18
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 07:19:44
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Lucien
Vandaag om 07:15:38
AI is (gelukkig) nog niet perfect door Joz
23 June 2025, 23:43:11
Plan E - 2023 oplage door jandcargo
23 June 2025, 23:36:04
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
23 June 2025, 23:16:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 June 2025, 22:57:45
Station Roodeschool door Huup
23 June 2025, 22:16:37
Lichtprintjes NS2400 door patrick
23 June 2025, 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 June 2025, 21:42:38
Raadplaatje door Keska
23 June 2025, 21:41:02
Cranicher Altbahn door Arjen52
23 June 2025, 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
23 June 2025, 19:12:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
23 June 2025, 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
23 June 2025, 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 June 2025, 16:35:45
Railcom zender bouwen door AP3737
23 June 2025, 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer door Ronald69
23 June 2025, 16:10:55
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein door VictorPM
23 June 2025, 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door bask185
23 June 2025, 14:35:23
US diorama in H0 door MOVisser
23 June 2025, 13:19:12
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3620301 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9225 Gepost op: 03 January 2016, 21:52:12 »
Nou Joey, voor een stille lezer kom je wel met goeie tips!
Wat moet dat wel niet worden als je wat minder stil wordt?!  ;) ;D

Ik heb natuurlijk direct even gekeken, en ja hoor, ik kon de omloopplaten ook ietsje naar boven aandrukken. Niet veel, maar toch.
In ieder geval is die schuin scheef staande Steuerungsträger nu wel min of meer recht:





Dank voor je tip, Joey!  :D

joey

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9226 Gepost op: 03 January 2016, 22:44:29 »
Graag gedaan.

Groet,
Joey

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9227 Gepost op: 04 January 2016, 15:05:47 »
De Otmm 70 nadert de voltooiing. Tenminste, dat zou ik vinden. Eén iemand in het bijzonder zou nog willen, dat er een vrachtbriefje in het klemrooster kwam te hangen, en omdat ik dat ook wel vind, zal dat ook nog even aan de orde moeten komen.
Verder is het nog slechts een kwestie van Kadee-koppelingen aanbrengen.

De kolenlading in aanbouw:






Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9228 Gepost op: 04 January 2016, 15:37:39 »
Wat heb je nu als basis voor de kolenlading gebruikt? Geen piepschuim zo te zien. En: welke kolen heb je gebruikt? Eigen maaksel of gekocht spul?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9229 Gepost op: 04 January 2016, 16:56:44 »
Nee, geen piepschuim. Wel een ander soort schuim, dat wat je ook aantreft tussen de twee laagjes karton van wat in de volksmond als 'architectenkarton' bekend staat. Olivier V. noemt dat, geloof ik, pluimkarton.
Dat spul zonder de twee laagjes karton heb ik eens bij de plaatselijke winkel voor kunstenaarsbenodigdheden (Flokstra aan de Stoeldraaiersstraat) op de kop getikt.
De steenkool is gewoon echte steenkool, in een ouwe koffiemolen gemalen en daarna op maat gezeefd.

Nog een Otmm 70 (dezelfde van Roco), maar een beetje meer gehavend:



En dan nog even terugkomend op die vierassige Großraumwagen, de Bromberg: hier is de echte Bromberg. Ook Roco, een model wat ze al heel lang in de collectie hebben.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9230 Gepost op: 04 January 2016, 22:24:00 »
Eerst maar eens die hendels voor de beremming en achterliggende plaatjes een behandeling laten ondergaan.

Fase 1:



Fase 2:



Dat is eeen nogal nauwkeurig werkje, kleine vlakjes en een penseeltje met drie haartjes. Vaste hand vereist, en als er dan sprake is van dansende draden, dan kun je je voorstellen dat de woordenschat van mijn echtgenote weer verrijkt is met enkele bloemrijke termen.
Dansende kabels en aardbevingen - jaja, je maakt nog eens wat mee hier in Groningen!  :D

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9231 Gepost op: 05 January 2016, 14:38:35 »
En dan nog even terugkomend op die vierassige Großraumwagen, de Bromberg: hier is de echte Bromberg. Ook Roco, een model wat ze al heel lang in de collectie hebben.



Ook ik heb hem in de collectie, zij het nog in deze staat:



Gewoon luiheid natuurlijk, want zo'n Bausatz klik je zo in elkaar.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9232 Gepost op: 05 January 2016, 16:10:11 »
Die van mij is kant en klaar gekocht, zo oud is die toch wel.  ;)

Maar die bouwpakketjes stellen niet zoveel voor, al is het wel leuk om te doen. Een hele tijd geleden heb ik eens een wagonnetje van Italeri in elkaar gezet, en dat was best leuk werk, veel meer bouwpakket dan die Bromberg van jou. Van mij mogen er meer van dat soort uitgebracht worden. Of dat in de kosten gaat schelen, betwijfel ik, maar daar gaat het me ook niet zozeer om.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9233 Gepost op: 05 January 2016, 17:13:45 »
Je kan wel zonder slopen eerst wheatheren  (y)
En als t €2 per stuk scheelt heb je na 20 baupakketjes 1 verdiend  ???

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9234 Gepost op: 05 January 2016, 17:16:10 »
Die je weer kan verkopen met winst  ::)

Heb je wel een echte Groningse Jan rijden op je baan  (y)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9235 Gepost op: 05 January 2016, 22:22:00 »
Dat is inderdaad wel een voordeel, Jerry. Nog afgezien van de lol van het in elkaar zetten van iets.

Citaat
...verkopen met winst

Hmm... ik ben niet zo winstbelust, eigenlijk. Als ik iets, een lokomotief, wagon, een stuk rails of wat dan ook, verkoop, dan wil ik er geld voor hebben omdat ik er ook geld voor betaald heb. Daarbij besef ik, dat louter en alleen het een tijdje "hebben" van een model, dit een zekere invloed heeft op de prijs, meestal in negatieve zin.
Als datgene wat ik verkoop toevallig ook geweatherd is, dan heb ik dat voor m'n eigen lol gedaan, en dus zal ik er daarom niet meer om vragen. Iets anders is bijvoorbeeld een andere motor (ter verbetering van de rijeigenschappen, dus niet omdat de oude stuk is of zo, bijvoorbeeld een Faulhaber ipv de aanwezige motor) of bijvoorbeeld onderdelen om de boel op te pimpen. Uiteindelijk heb ik daar zelf ook geld voor betaald.

En als ik iets verkoop, dan wil ik daarvoor een redelijke prijs beuren. Een tijd geleden bood ik nog een stel E-loks aan in dit forum, maar een gedigitaliseerde E 41 (Roco) wegdoen voor minder dan dertig euro gaat bij mij niet door (ik refereer hier naar een serieus bod dat werd uitgebracht destijds).
Hoewel verre van rijk (in financieel opzicht) zit ik niet om het geld verlegen.

Aan de andere kant: als ik een bepaald model (tweedehands) zou willen aanschaffen, ben ik ook bereid daar een faire prijs voor te betalen.

Goed, een heel verhaal. Stel dat bijvoorbeeld Roco een rijtuig, of een aantal rijtuigen, als bouwpakket uit zou brengen (en dat mag van mij best in de vorm van de hierboven getoonde Bromberg) en ik zou het aanschaffen en in elkaar zetten, en na verloop van tijd zou verkopen, dan zal mijn vraagprijs pakweg de helft tot driekwart van de aanschafprijs van het bouwpakket bedragen. Het monteren van het ding was mijn lol en neem ik dus niet in de prijs mee.

Maar! Wie dan een echte groningse Jan wil en datzelfde rijtuig door mij wil laten monteren mag dan wordt het werk. Het minimumloon zit op, schat ik, zo'n 15 öri per uur. Dat komt dus bovenop de prijs van de bouwdoos (als die niet ter beschikking wordt gesteld).
Maar doe geen moeite, ik werk niet graag in opdracht. Datgene wat ik wrocht kan mijn eigen toets der kritiek al niet doorstaan, laat staan dat ik het risico wil lopen dat ik het voor een ander verknal.

Maar terug naar bouwpakketten van rijtuigen en wagons, en misschien ook wel lokomotieven: ik zou het van harte toejuichen!
Af en toe een vliegtuigje of een tank of zo plakken vind ik fantastisch om te doen, alleen kun je er niks meer mee als je er klaar mee bent. Doorgaans staan ze dan langzaam te desintegreren in de vensterbank of zo, met de kleppert als eindbestemming.

Zo. Genoeg gefilosofeerd.

Waar was ik ook alweer gebleven? Euh...

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9236 Gepost op: 05 January 2016, 22:28:59 »
Jan,

Ik hoop dat ik je niet beledigd hebt met mijn opmerking, bij deze mijn welgemeende excuses

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9237 Gepost op: 05 January 2016, 23:08:22 »
Ach welnee, Arthur! Niet in het minst.
Ik vrees dat ik je opmerking heb aangegrepen om mijn eigen 'visie' wat dit betreft in een, wellicht wat overmatig omvangrijk betoog, toe te lichten.
Je excuses worden dus niet aanvaard, want overbodig.  ;)

Groeten,
Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9238 Gepost op: 06 January 2016, 17:13:43 »
Terwijl Koning Winter het noorden des lands - en dus ook de provincie Groningen en Stad - in z'n ijzige greep houdt, wordt er onverdroten doorgewerkt. Buitenshuis, hoewel de normale werkroosters vanwege de weersomstandigheden grondig overhoop zijn gehaald, net zo goed als binnenshuis.

Alles bij alles vreet het wel tijd, en daarom komt er van dat 'binnenshuis', ondanks het stugge doorgaan, ook niet veel terecht. Toch zijn van beide Otmm 70's de KKK'en gefixeeerd:



Nu de wieltjes terugplaatsen, hier en daar nog een tipje verf om het laatste puntje op de i te zetten, en ook dit verhaal mag weer als een afgerond hoofdstuk beschouwd worden.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2016, 17:36:06 door 44. Reden: contradictio in terminis onderuitgehaald »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #9239 Gepost op: 06 January 2016, 21:39:14 »
Tenslotte moet nog even getest worden of de Kadee's in combinatie met de geblokkeerde KKK'en het nemen van bochten R3 (Roco-line) wel toelaten. Ik herinner me dat, toen ik nog met de GFN-kortkoppelingskoppen werkte, deze wagens (Otmm 70 van Roco dus) dusdanig kort op een volgende stonden dat koppelen vrijwel onmogelijk was. Vandaar dus deze extra aandacht.

Maar goed, de test is met goed gevolg afgelegd.

Otmm 70 en GGdinges:



Otmm 70 en z'n tweelingbroertje door de bocht:



De V160-voorserie had vanwege de weelderige ronde vormen de bijnaam Lollo, om dezelfde redenen (meervoud!) zou je de Otmm 61 bijvoorbeeld Bardotje kunnen noemen. Nou ja, vanwege de lading kokindjes dan.



Daar moet toch maar eens wat aan gedaan worden.