Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 14:42:16
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door RikM
Vandaag om 14:42:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:36:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3629380 keer)

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4815 Gepost op: 09 July 2014, 15:35:57 »
Drieëntwintigduizend liter in luttele seconden ? Wow,......ik ken genoeg Engelsen die aardig kunnen innemen, maar dit is een absoluut record !

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4816 Gepost op: 09 July 2014, 17:32:18 »
Kijk, ben je even weg, gaat het al weer over Engelse treinen en drank  :-X ;)

Opmerking over die Kondenstender: inderdaad gebouwd met het oog op de grote afstanden tussen de punten waar water genomen kon worden in de op de Russen veroverde gebieden, en dan vooral in (de) Oekraïne, zijn ze zelfs na de oorlog nog in Duitsland zelf ingezet, ik geloof zelfs dat er kort na de oorlog nog Kondenstender zijn gebouwd, 5-assers, om de loks met die tenders op de gebruikelijke draaischijven nog te kunnen keren. Zeker weten doe ik het niet 100%, ik zou het moeten nazoeken.

De Oberlokführer Franz Blöband hoefde zijn stoker Hermann Roering niks te vertellen. Voordat ze het Bw weer verlieten, waren de kolen naast de bak al opgeruimd.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4817 Gepost op: 09 July 2014, 21:23:57 »
Citaat
...dat er kort na de oorlog nog Kondenstender zijn gebouwd, 5-assers, om de loks met die tenders op de gebruikelijke draaischijven nog te kunnen keren. Zeker weten doe ik het niet 100%, ik zou het moeten nazoeken.

Gevonden in "Wittes Neubaulokomotiven, Alfred Gottwaldt, EK-Verlag 2014", pag. 37, bijschrift plaatje 50:

"...Für eine Anzahl von Kondensmaschinen der Baureihe 52, die mit fünfachsigen Tendern für die besetzte Sovjetunion gebaut worden waren, ließ Friedrich Witte nach dem Krieg noch vierachsige Tender beschaffen, um sie in der "Bizone" auf den Deutschen 23-m-Drehscheiben wenden zu können...."

guest7823

• Gast
« Reactie #4818 Gepost op: 09 July 2014, 22:02:18 »
Gok voorzichtig dat dit standaard / non-condensor tenders geweest zijn. Bijna iedere maatschappij die zonder het geklier (en kosten onderhoud) van condensortenders kon stopte daar PDQ mee. Een condensor tender herbouwen naar standaard is waarschijnlijk duurder als gewoon een nieuwe tender bouwen. Hooguit neem je zaken als draaistellen ed.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4819 Gepost op: 10 July 2014, 01:17:22 »
Dat zou natuurlijk best kunnen, Kondenstender liggen enigszins buiten mijn beleving, heb me er nooit zo in verdiept.
Lijkt me nog een hele uitzoekerij om dat uit te vlooien...

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #4820 Gepost op: 10 July 2014, 08:43:10 »
Even een aanvulling op het waternemen.
Werd in ieder geval in de UK en op sommige plaatsen in de US(A) gebruikt. Bij mij weten niet in DE en NL
Volgens dit boek:

Zijn er in Nederland wel experimenten gedaan. Tussen Utrecht en Arnhem heeft een trog gelegen.
En op nog een paar andere plaatsen. Waarom het niet tot exploitatie is gekomen is mij niet duidelijk.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Beached

• Offline Offline
« Reactie #4821 Gepost op: 10 July 2014, 10:29:34 »
Met kolenruimtes kun je je ook lekker uitleven met weathering. Kolen en scheppen die tegen de wanden van de kolenruimte kletteren zorgen dat de verf een kort leven heeft. Het wordt binnen de kortste keren een hoop roest met gekraste verf en primer met alleen het bovenste randje nog een beetje fatsoenlijk.

mvg,
Rick

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #4822 Gepost op: 10 July 2014, 14:21:42 »
Dus we moeten de kolen eruit zagen
en een plaatje styreen oid erinplakken ,en dan de kolen opvullen volgens
of een poos gebruik
of na het laden met een bult voorin

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4823 Gepost op: 10 July 2014, 17:28:34 »
Citaat van: Paul Stoker
Een condensor tender herbouwen naar standaard is waarschijnlijk duurder als gewoon een nieuwe tender bouwen. Hooguit neem je zaken als draaistellen...

Zo hier en daar heb ik in de literatuur nog wat info gevonden over de Kondenstender; die exemplaren van na de oorlog waren wel degelijk volwaardige Kondenstender. Toen na de oorlog Duitsland in puin lag, en er voorzichtig weer werd begonnen met de boel op te ruimen en de draad weer op te pakken, mochten de spoorwegen in eerste instantie geen nieuwe lokomotieven bouwen. Wel mocht men het voorhanden lokomotievenpark weer in rijvaardige staat brengen (daar hadden de bezettingsmachten zelf ook alle baat bij), en lokomotieven die al in aangebouwde staat in de fabrieken aanwezig waren mocht men alsnog afbouwen. Daar waren veel 52ers bij en ook een aantal Kondensloks - vandaar dat er gezegd wordt dat de Kondenstender na de oorlog nog in enige exemplaren is gebouwd.
Overigens, de Kondenslok is zodanig gebouwd dat er ahw wel een Kondenstender achter moet, en een Kondenstender achter een gewone lok heeft ook niet veel zin. Dus zou je niet alleen over na de oorlog gebouwde Kondenstenders moeten praten, maar over na de oorlog gebouwde Kondenslok met dito tender.

Citaat van: Gerard Nspoor
Zijn er in Nederland wel experimenten gedaan. Tussen Utrecht en Arnhem heeft...

Als ik me goed herinner in Dld ook, "in den beginne van het ijzeren paarden-tijdperk".

Citaat van: Gestrand
Met kolenruimtes kun je je ook lekker uitleven met weathering
Citaat van: Nero
of een poos gebruik, of na het laden met een bult voorin

Tja... als je en lege of bijna lege kolenbak zou maken wel, misschien. Ik weet niet in hoeverre het continu in aanraking staan met steenkool(stof) corrosie en roest belemmert dan wel bevordert.
Hier komt ook het aloude dilemma weer om de hoek kijken, tenminste, als je je tenders voorziet van een zelfgemaakte lading echte steenkool: hoe vol gooi ik die bak?
In de laatste MIBA stond bij de nieuwtjespresentatie dat Märklin met een model van de BR01 komt waarbij het kolenniveau in de tender langzaam zakt naarmate de lok langer rondrijdt. (Zie hier).

Nou, kweeniehoor....
« Laatst bewerkt op: 11 July 2014, 09:45:36 door 44. Reden: vergeten haakje toegevoegd »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4824 Gepost op: 11 July 2014, 10:15:02 »
Over het water nemen tijdens de rit in Duitsland heb ik hier nog iets gevonden.

De Kds67 van PIKO heeft de eerste amputaties moeten doorstaan. De drie plasticstompjes die manometers moeten voorstellen heb ik met een scalpel weggeschaafd en vervangen door de manometers van de Kds54 en 56 van Roco, die in mijn grabbelbak ruim voorhanden waren.

Voor:

Na:

In mijn beleving wint de wagen alleen al daardoor behoorlijk. Ook de overdrukventielen komen voor een dergelijke operatie in aanmerking.
Op zoek naar een voorbeeldfoto kwam ik op deze site terecht, waar ook een uitgebreide beschrijving van deze wagen en hoe deze te superen wordt gegeven.

Foto van genoemde website

In eerste instantie vond ik die manometers overdreven groot uitgevallen, zeker in vergelijking met die stompjes die er eerst zaten, maar op de voorbeeldfoto kun je zien dat dat wel wat meevalt.

Nu nog hier en daar een likje verf en wat sporen van weer, wind en gebruik.
De Kds 67 is niet in heel veel exemplaren gebouwd en werd uitsluitend gebruikt voor kunststofgranulaat.

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #4825 Gepost op: 11 July 2014, 12:09:58 »
Veel mooier. Geslaagd superwerk. Die grabbelbak van jou is goud waard.

Verder begrijp ik dat bij het duitse experiment de watertank "auseinandergeflogen" is.

Tot slot kan ik het niet helpen dat ik de laatste tijd nogal gefocused ben op ballastbedden. Vandaar mijn vraag naar jouw ballast in je "foto-decor".  Heb jij daar destijds al de ASOA-steentjes voor gebruikt ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4826 Gepost op: 11 July 2014, 12:32:19 »
Ik ben nog niet klaar, Peter. Overdrukventielen en handwielen staan ook nog op het lijstje. En die grabbelbak, ja, daar ben ik wel enorm wijs mee.

De ballast op m'n fotodio is inderdaad van ASOA, Kalksteinschotter, nr. 1111.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4827 Gepost op: 11 July 2014, 17:05:38 »
Soms valt het mee, soms zit het tegen.  Een potje weatheren heeft niet altijd hetzelfde resultaat. Gelukkig kan het er allemaal weer af.

De zwart gekleurde attributen uit de grabbelbak in de juiste kleur gezet, RAL 7011, eisengrau (eigen mix Vallejokleurtjes). Ook de railinkjes ed meteen meegenomen:

De verwering behoeft nog verbetering:

Hoewel 't vanaf een afstandje gezien ook wel weer een beetje meevalt:

ivanzon

• Offline Offline
« Reactie #4828 Gepost op: 11 July 2014, 19:47:37 »
Kondenslok was zuiniger met water, en tijdens de oorlog bleek dat de koude rook ook tactische voordelen gaf in de winter.

guest7823

• Gast
« Reactie #4829 Gepost op: 12 July 2014, 14:28:50 »
Ehhhhhh, condens lok is, strikt genomen, niet zuiniger met water. Het grote verschil is dat je de stoom terug wint ipv via de schoorsteen naar buiten blaft.

Dat is op installaties waar je de ruimte hebt (landinstallaties en in mindere mate scheepsinstallaties) een goed idee omdat je daarmee je rendement aanzienlijk kan verhogen. Echter ....... je hebt wel een grote "gedoe kastje" nodig omdat een condersor installatie aanzienlijk groter is als een non-condensor installatie. Daar heb je aan boord van een locomtief eigenlijk de ruimte niet voor door de beperkingen van PVR en lengte.

Condensor-locomotieven waren een specifieke oplossing voor incidentele problemen. Zodra dat probleem was vervallen of opgelost werden de condensor installaties PDQ verwijderd omdat het meer gehannes opleverde als oploste.

Een Stephensoniaanse stoomloc kan onder veel omstandigheden werken, echter zodra je buiten de technische randvoorwaarden gaat kom je al snel in gedoe terecht. In principe is dat wel op te lossen, maar je komt al snel in de situatie waarbij met het badwater het kind ook verdwijnt.