Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3630894 keer)

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4605 Gepost op: 12 June 2014, 20:38:05 »
Mock-ups maken van de verschillende varianten die je ongetwijfeld reeds voor de geest zweven ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4606 Gepost op: 12 June 2014, 21:39:07 »
De ja-knikker is van Faller. Of was. Maar bij Lümmeln zit geen olie in de grond. Ja, misschien bij de een of andere garage of zo.
En een graanveld is teveel 'buiten'.

Mock ups! Jep, dat is een goed idee! Moet ik wel een iets meer uitgekristalliseerd idee hebben  ;)

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #4607 Gepost op: 12 June 2014, 21:59:37 »
De achterkant van de Barbarossa-universiteit natuurlijk. Je was links toch al met een tuinwijk begonnen.
Stukje industrie zou ook kunnen, Kibri en Peko hebben nog vele andere mooie gebouwen.

Of wat dacht je van een stukje water?

Groet Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #4608 Gepost op: 12 June 2014, 22:09:05 »
Volkstuintjes?
Met alle zooi die daar bij hoort  (y)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

VFR

• Offline Offline
  • Really old handsome bastard
« Reactie #4609 Gepost op: 12 June 2014, 22:10:23 »
Hmmm mooi, umbauwagens. Had die vroeger zelf ook toen ik nog N-spoorde (tegenwoordig spoor ik niet ;)). Zowel de vier-assers als de drie assers. De verhoudingen van die dingen zijn op één of andere manier precies goed (voor mijn esthetisch gevoel).

Heb ze in 1985 ook in het blauw zien staan als werkmateriaal op het stationnetje van Dorfmark op oefening met het Nederlandsche leger. Ik was op oefening. Die umbauwagens stonden daar gewoon de hele drie weken geparkeerd.

Wij stonden overigens ook daar geparkeerd met de compagnie. 'k Zat bij de BOS-jongens, diesel en olie uit te geven.
Ach, das war einmal......... 

Overigens, het emplacement van Dorfmark is errug 'nabouwwaardig'.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
« Reactie #4610 Gepost op: 12 June 2014, 22:16:49 »
Baumschule "Görtz": hört sich sehr gut und vertraut an... ;)
kan dir, wen es sein muss,in einige Wochen  schon 30-40 kleine gezüchtete Bäumchen liefern...als Anfang... (y).
Moet je wel weer zelf alles in rijen planten en bij elke plant  een flinke lange bamboestok( = bezemhaar)plaatsen...plus een klein houten  keetje voor de materialen en voor de klandizie op te vangen cq tranacties plaats vinden...plus een gezellig houten bankje voor die keet met voor het raam van die mooie Oostenrijks geraniums en en en .....

Modellbaumschule Görtz.

Jos

natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

eichddraig

• Offline Offline
« Reactie #4611 Gepost op: 12 June 2014, 22:50:17 »
Een autosloperij?
Kan je oude modelmeuk kwijt en je uitleven met verweren en zelfs niet geliefde automerken een ongeluk laten krijgen zodat ze nu hun laatste dagen op de sloperij naast het spoor mogen slijten.
Past ook wel bij die muur vind ik en een hek langs het spoor of een betonnen schutting waar het onkruid hoog bij opgroeit.
Een ouwe keet en een kraan. Ik zie het al voor me  (y)
gr. Ed

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #4612 Gepost op: 12 June 2014, 22:57:15 »
Romney loodsen met goederen ofzo?
groeten,
Auke

basdouma

• Offline Offline
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
« Reactie #4613 Gepost op: 12 June 2014, 23:25:44 »
Wat ook kan is gewoon een stelletje "achter kanten van huizen"  met balkons, antennes en wederom een hoop onkuid.
Het dekt wel de kale muur mooi af!
Modelspoorder in winterslaap

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #4614 Gepost op: 12 June 2014, 23:59:27 »
Baumschule "Görtz": hört sich sehr gut und vertraut an... ;)

Modellbaumschule Görtz.
als zijnde school voor de bomen van Jan? Dat ze zich daar kunnen vormen?  :-X :-X
 ;)
groet,
Michel

(duikt even heel snel weg)

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #4615 Gepost op: 13 June 2014, 08:45:19 »
Het idee van Bas Douma spreekt mij wel aan. Achterzijde van woonkazernes gecombineerd met een bedrijfje, dat onder de gewelven van de Hoe heet die straat ook al weer? – Bielefelder Straße? Lübbecker Straße gevestigd is. Een schildersbedrijf of een handelaar in ongeregelde goederen, een taxitoko of een obscure bedrijfswagenbusiness.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 13 June 2014, 17:31:22 door Basilicum. Reden: Nu met de juiste naam. »

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #4616 Gepost op: 13 June 2014, 09:38:52 »
Een schilderbedrijf is best wel een goed idee, alleen zou ik um dan aan de Max Liebermannstraße vestigen.  :)

Groet,
Michel

charp

• Peter
  • Offline Offline
  • werken met de aaiket
« Reactie #4617 Gepost op: 13 June 2014, 11:24:15 »
Ho,...stop ! Oude fabrieken ? Sloperijen ? Volkstuintjes met zooi ? Achterkanten van huizen ? Onkruid ? Bekijk de architecteur van de stadswallen eens,.. de grandeur daarvan. Lübekkerstraße en Bahnhofstraße vormen een "Triple A" locatie. Aanschouw de statige panden. Het plein heeft ook een zeker cachet. Hotel Arminius ontvangt bij tijd en wijle buitenlandse delegaties. Het is niet zomaar een goedkoop "achteraf" hotelletje. Binnenkort worden er bijvoorbeeld weer notabele gasten verwacht voor een feest.

Nee, als ik lid zou zijn van de gemeenteraad van Lümmeln, zou ik een dikke streep zetten door al deze plannen.

Het watervoorstel spreekt mij wél aan. Een meanderend beekje met riet en lissen enzo. Bedenk dat aan de overkant het Bw op hetzelde niveau ligt als de huizenpartij aan de Westelijke zijde. Tussenin is het terrein lager gelegen. Een dal of kleine vallei dus. Overblijfsel van de laatste ijstijd wellicht. In ieder geval is ook déze locatie te mooi om er een achterbuurtachtige troep van te maken. Het is historisch en geografisch ook niet logisch.

Peter   
« Laatst bewerkt op: 13 June 2014, 11:27:42 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #4618 Gepost op: 13 June 2014, 11:41:52 »
Achter het spoor gaat het landschap natuurlijk omhoog.
Het spoor ligt immers in een insnijding, getuige ook de tunnel onder het plein.
Boven die insnijding is dan nog ruimte voor een stukje stad. De achterkant van huizen.
Vóór het spoor, aan toeschouwerszijde, kun je een park suggereren.
Op die manier suggereer je een insnijding in de flank van een flauwe heuvel.

het is maar een idee...
groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #4619 Gepost op: 13 June 2014, 11:49:17 »
Pfoe, aan ideeën geen gebrek! Mijn dank is onuitsprekelijk groot, en ik zal dan ook geen poging doen.

Even recapituleren, alles op een rijtje (inclusief die van mezelf):

1. flat in aanbouw
2. kerkhof
3. fabriek, al dan niet vies
4. onderstation (met overweg)
5. Baumschule Görtz
6. jaknikker
7. akker (evt met koren)
8. universiteit
9. water
10.volkstuintjes
11. autosloperij
12. achtergevels huizenrij, gecombineerd met bedrijfjes (schildersbedrijf)
13. romney loodsen

Sommige van deze ideeën zijn al min of meer besproken, maar voor de volledigheid loop ik ze allemaal nog even langs.

1. flat in aanbouw
Zou een mogelijkheid zijn. In m'n jeugd in Duitsland werd er vlakbij waar ik woonde ook een flat gebouwd, twee zelfs, en we hebben enorm genoten van de speelmogelijkheden die dat opleverde (toen werd nog niet alles hermetisch afgesloten met grote hekken en zo). Hutten bouwen van baksteen (zeker, met ècht cement gemetseld!), we gebruikten betonmatten als doel bij het voetballen, nou ja, teveel om op te noemen.
Van Kibri bestaat ook een bouwdoos van een flatgebouw in aanbouw, en laat ik die nou toevallig ook hebben liggen:

Maar dan moet er eigenlijk ook zo'n fijne, hoge bouwkraan bij, en ik weet niet of er voor de periode III wel zoiets is... bovendien is er aanzienlijk meer oppervlak nodig voor een dergelijke bouwplaats, en dat heb ik niet.
Nu ja, die bouwdoos kan ik altijd nog verkopen.

2. kerkhof
Hmmm... best wel rustgevend eigenlijk. Preiser heeft een paar leuke setjes met begrafenisteams, katholiek en evangelisch.

Paar mooie treurwilgen er bij, of van die rooie beuken...

3. fabriek, al dan niet vies
Een fabriek zou kunnen, maar dan niet vies. Met woonbebouwing zo dichtbij zou zoiets gesloten of verplaatst zijn, of men zou daar niet gebouwd hebben. Als knulletje van een jaar of zestien heb ik, na m'n examen MAVO was dat, nog wel in een fabriekachtig bedrijf vakantiewerk gedaan. M'n eerste zelfverdiende centen (Marken en Pfennige) elke vrijdag in een loonzakje in ontvangst mogen nemen. Met een echt loonstrookje. Dat was dus nog voor de tijd dat de banken al het geld naar zich toe graaiden, toen moest de bank nog om het geld van de klant vragen, nu moet de klant om geld bij de bank aankloppen.
Hmm... die fabriek stond ook niet ver van de overige bebouwing, en was ook niet vies.
Ik weet alleen niet meer, op wat vage herinneringen na, hoe dat er ook alweer uitzag.

4. onderstation (met overweg)
Tja... hier komt dan toch die *&^%(%$^% bovenleiding weer opspelen. De oplettende kijker heeft natuurlijk allang ontdekt, dat dat viaduct er wel op berekend is, daar zou nog bovenleiding kunnen komen. Ik heb het dus (nog) niet uitgeloten, maar voorlopig wel opzij gezet. Dat onderstation komt daar dus vooralsnog naast te staan.
Overweg. Hmm... ik heb nog steeds een stel overwegbomen van Weinert, gemonteerd en wel, inclusief aandrijving en al, in een doos liggen. Zonde om niet te gebruiken. Maar ik weet 't niet, een weg over het spoor en er pal naast een weg met overweg... mwa...

5. Baumschule Görtz
Een boomkwekerij. Tussen twee studies in heb ik zulk werk ook nog eens gedaan. Kilometers schoffelen tussen de thuja occidentalis met een brandende zon op de rug, onkruid wieden tussen de opgepotte berberis (rottige stekeldingen), grond aanmaken voor de oppotmachine (vier balen turfmolm, een kruiwagen zand en een emmer met... weet ik niet meer, stikstof, kalk? En dan maar door elkaar werken). Het leuke was, dat er op dat bedrijf een heel stuk smalspoor lag. Opgepotte stekjes werden in kratten op een platte lorrie gezet, het land opgeduwd en op plastic uitgezet. Er was ook een lokomotiefje, een Deutz of een Diema of zo, dat weet ik zo niet meer. Die hebben we eens met veel moeite en gedoe weer aan de praat gekregen. Prachtig.
Klanten kwamen daar ook aan de deur, zo was er eens een mevrouw, je zou kunnen zeggen dat ze nogal bekakt was, die wilde een paar coniferen kopen. Maar die soort was te blauw, een ander vond ze qua vorm niet goed of was niet groen genoeg, kortom overal deugde wel iets niet aan. De baas is wel meer dan een uur bezig geweest om voor haar iets te vinden, maar uiteindelijk gooide hij de handdoek in de ring en zei: "We hebben 'm zelf niet, maar u zou eens bij een andere kwekerij op zoek moeten gaan naar de thuja ammereetsia, ik denk dat dat is wat u zoekt". Ik denk dat ze nog steeds zoekt.
Misschien komt de naam Ammeräth daar wel vandaan.

Goed, 't is een mogelijkheid. Vlak voor de stad kan ook, als je vanaf Meppel station Zwolle binnenkomt, zie je, vlak voor je het station binnenrijdt, aan de rechterkant ook een boomkwekerij, Herfte geloof ik, bepaald geen kleintje.

6. jaknikker
Zoals ik al zei, in de omgeving van Lümmeln wordt geen olie gevonden, een jaknikker is dus geen optie.

7. akker (evt met koren)
Mmmm... eerder zei ik, dat zoiets teveel 'buiten' was. Anderzijds, we woonden zelf naast een akker (en toch ook echt wel in de bebouwde kom), je had ons huis, een stel garages, een sloot (of eigenlijk was het een soort beekje, draai de kraan half open en je hebt een idee van de hoeveelheid water die er door stroomde) en dan de akker.
Blijft staan.

8. universiteit
Dit idee verdient de originaliteitsprijs. Wie was dat ook alweer, Koen?  (y)
Het stadje waar ik woonde heeft ook ooit een universiteit gehad... maar dat was niet Lümmeln. Maar ja, die fabriek noch die boomkwekerij waar ik het over had bevonden zich in Lümmeln.
Blijft staan.

9. water
Om de één of andere reden vind ik dat niet logisch. Hoewel de verleiding groot is, want ik zou best graag eens zo'n bootje van Artitec willen bouwen. En water maken is ook best leuk werk.

Maar nee, wat ik al zei, het voelt niet logisch.

10.volkstuintjes
Boomkwekerij, volkstuintjes... heeft ook wel wat, en bovendien kun je je dan lekker verdiepen in detailwerk, zoals sperzieboontjes in 1:87. Of nou ja, in elk geval de planten dan toch.
Maar aan de andere kant... je ziet het al zo vaak op modelbanen...

11. autosloperij
Zeker in combinatie met die stadsmuren is dat een goeie. Sterker nog, ik heb eerder al met dat idee gespeeld:

Maar om nou zo'n halve bunder met autowrakken vol te plempen.... hmmm, kweenognie.

12. achtergevels huizenrij, gecombineerd met bedrijfjes
Afgezien van het feit dat dit zeker perspectieven biedt, ook al om de achtergrond wat af te dekken, denk ik toch dat, net als die volkstuintjes, het idee wat al te zeer voor de hand liggend is. Niet dat ik per se uniek en origineel wil zijn (iedereen is al uniek, dus zo uniek is dat niet), maar toch...
Taxitoko, wil Manovski z'n werkterrein verleggen?

13. romney loodsen
Gek, romney-loodsen komen (en kwamen) tamelijk algemeen voor, maar ik kan ze in het beeld dat ik van Lümmeln voor ogen heb, niet plaatsen. Het zou in mijn ogen een beetje uit de toon vallen.

Max Liebermann.... universiteit.... Kunstacademie! Hahaha  :D
Liebermann was natuurlijk van voor de DDR, maar gek genoeg associeer ik hem wel met het communistische Oost-Duitsland. Volkomen irreëel natuurlijk, maar toch. De VT11.5 heeft nog een tijdje als "Max Liebermann" rondgereden, dat dan weer wel... maar da's weer van na mijn tijd.

Kortom, het staat allemaal op een sudderplaatje.
Peter en Hendrik Jan hebben de topo- en geografie van Lümmeln en directe omgeving aardig in het hoofd zitten, maar 'ns even kijken in hoeverre dat dat strookt met m'n eigen fantasie  ;D
« Laatst bewerkt op: 13 June 2014, 11:53:01 door 44 »