Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3631411 keer)

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4560 Gepost op: 10 June 2014, 21:02:52 »
Van beeldvorming glijden we langzamerhand in de fase van gevormd beeld ! De brug naar de overkant en vice versa vind ik mooi ingepast in het geheel.

Wat betreft dat Weinert bouwpakket: Mindestgleisradius 600 mm  :'( . Het weglaten van de Kolbedinges (geen optie) helpt dan ook niet meer.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4561 Gepost op: 10 June 2014, 21:11:52 »
@Remy: de man (neem ik maar even aan, dat het een man betreft) die die advertentie heeft gezet noemt het zelfs een BR52. Van de DB, zegt ie, maar de belettering is messingkleurig, wat toch wel wijst op een DRG-uitvoering.

@Peter: ja, nu je het zegt... de eindfase van dit stukje is haast in zicht...  :o

Trouwens, Weinert heeft ook een (om)bouwpakket op basis van de Roco-vijftiger... ;D
Die mag ook best  ;)

Edit: Remy, kun je die blz eens scannen?
« Laatst bewerkt op: 10 June 2014, 21:21:36 door 44 »

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4562 Gepost op: 10 June 2014, 21:22:43 »
Hoi Jan,

Er klopt dus weer eens helemaal niks van die advertentie.  >:(

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4563 Gepost op: 10 June 2014, 21:26:35 »
Dat zal ik niet hardop durven beweren; ik weet niet op welke documentatie de gegevens in de advertentie zijn gebaseerd. Maar zolang ik dat niet weet, vaar ik maar even op m'n eigen kompas, zogezegd.  :P ;D

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4564 Gepost op: 10 June 2014, 22:03:00 »
Hoi Jan,

Ik denk dat het toch wel duidelijk is dat dit geen BR 52 is. ;)

Trouwens hoeveel 01´ers rijden er bij jou rond?

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4565 Gepost op: 10 June 2014, 22:03:26 »
Als ik kijk naar dit Ebay artikel: http://www.ebay.nl/itm/FLEISCHMANN-7124-COLOMOTIVA-a-VAPORE-STEAM-LOCO-Serie-BR53-7752-DB-OVP-SCALA-N-/230570603842  heeft de BR 53 inderdaad bij de DB gereden.
De Pruisische G4.2  heeft niet bij de DB gereden. De laatste exemplaren zijn rond 1930 uit dienst gegaan. Tijdens de WW2 zijn er een paar (7 ???) uit de Elsas in het bestand van de DRB opgenomen.

Groet,
Allie
« Laatst bewerkt op: 10 June 2014, 22:06:39 door Railroadtycoon »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4566 Gepost op: 10 June 2014, 22:22:28 »
Nog even over het verschil tussen Altbauloks en Neubauloks, dat behoeft enige nuancering.

Grofweg kun je zeggen, dat er in de geschiedenis van de Duitse lokomotiefbouw drie fases bestonden (wat betreft stoomloks dan), als we tenminste de gang van zaken in de naoorlogse DDR (met het REKO-programma)even buiten beschouwing laten.

1. De tijd van de Länderbahnloks
2. Het Einheitslokprogramm van de Deutsche Reichsbahn
3. De Neubauloks van de Deutsche Bundesbahn

Bij 1. kun je bijvoorbeeld denken aan loks als G8, G10, P8, P10, G12, T16 etc. Deze hebben (deels) ook bij de DRG (en zelfs bij de DB) nog dienst gedaan, omgenummerd in resp. 55, 57, 38, 39, 58 en 94 (als we het voornoemde rijtje even hanteren), simpel gezegd.
Bij 2. hebben we het dan over lokomotieven als de 01, 03, 41, 44, 50, 52, 64 en 86 om maar een paar bekende te noemen. Sommige van deze loks werden bij de DB van bijvoorbeeld nieuwe ketels voorzien, omdat de oude ketels van een staalsoort waren gemaakt die snel mankementen vertoonde. Voorbeelden: 01, 01.10, 41. Ook werden sommige loks omgebouwd op oliestook (44, 41).
Bij 3. worden de lokomotieven bedoeld die na de oorlog door de DB zijn ontwikkeld en gebouwd, zoals de 23, 10 (slechts twee stuks), 65, 66, 82. Ik geloof dat er nog eentje was, maar dat heb ik zo even niet in m'n hoofd.

Olieboot was volgens mij de bijnaam van de olietreinen van Schoonebeek naar Pernis.

En nee, dat dat geen 52er is, lijkt me wel evident  :D
Br 01 staat hier in d'r eentje niet rijvaardig te zijn, daar moet ik nog eens een nieuwe aandrijving voor op de kop tikken
 (SB). BR 01.10 kolengestookt en eentje idem oliegestookt.
@Allie: zie je, dat vermoedde ik al. Dank je voor de aanvulling!
« Laatst bewerkt op: 10 June 2014, 22:31:57 door 44. Reden: tekst gecompleteerd »

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4567 Gepost op: 10 June 2014, 22:33:01 »
De Fleischmann loc is een G4.3, met gelijke cilinder formaten. De 4.2 is een compound loc.
Er is in WW2 een stel van deze oldtimers via Polen bij de DRG beland.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4568 Gepost op: 10 June 2014, 22:34:17 »
Ik geloof dat er nog eentje was, maar dat heb ik zo even niet in m'n hoofd.

Nog eentje? Volgens mij is jouw lijst compleet. Of bedoel je die twee P8'en, die een hele korte tender strak tegen de machine gedrukt kregen en als Br. 7810 nog tien jaar dienst deden?


Foto: link van www.Bundesbahnzeit.de

Groet,
Bas

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4569 Gepost op: 10 June 2014, 22:35:57 »
Hoi Jan,

Olieboot is een bijnaam voor oliestook-stoomlocomotieven.

DSC00303 by remyvanthof, on Flickr

Hierboven 1 daarvan, de 50 0073-2.

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4570 Gepost op: 10 June 2014, 22:45:10 »
Wauw, wat een mooie plaatjes!  :D

Nee, die 78.10 bedoel ik niet, dat kun je ook geen Neubaulok noemen  ;D
Ik dacht dat er nog eentje was, maar dat zal ik dan mis hebben...

@Remy: mooi, die 50er met die sneeuwschuiver voorop! Aan die hoekige bak vooraan bovenop de rookkast kun je zien dat het er eentje met een REKO-ketel is, een Oostduitser dus. Zo te zien is dat bij de VSM?
Olieboot als bijnaam voor oliegestookte loks kende ik nog niet...

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4571 Gepost op: 10 June 2014, 22:47:16 »
Er is in WW2 een stel van deze oldtimers via Polen bij de DRG beland.

Een kleine kanttekening bij het hierboven gebodene uiterst leerzame feitenmateriaal. De DRG bestond niet meer in WW2. Enkele jaren daarvoor trouwens ook al niet meer. Een zekere H. te B. had het bedoelde Gesellschaft onteigend/genationaliseerd, noem het zoals je wilt. Vanaf dat moment spreken we over Deutsche Reichsbahn. Onbelangrijk detail, maar niettemin. De voorganger van de DB was dus niet de DRG.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4572 Gepost op: 10 June 2014, 22:54:24 »
Ja, maar dat is weer een verhaal op zichzelf. De Gesellschaft -vorm werd in het leven geroepen zodat de onderneming als onafhankelijk van de staat uitgemolken kon worden tbv de herstelbetalingen nav de Grote Oorlog. Daar had die bewuste heer H. te B. lak aan, en heeft de boel weer genationaliseerd, om de arbeidskrachten in te kunnen zetten tbv de bouw van de Autobahnen.

Het kan verkeren...

Remystoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1193
  • Bestuur MSG-Drechtsteden
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4573 Gepost op: 10 June 2014, 23:27:27 »
@Remy: mooi, die 50er met die sneeuwschuiver voorop! Aan die hoekige bak vooraan bovenop de rookkast kun je zien dat het er eentje met een REKO-ketel is, een Oostduitser dus. Zo te zien is dat bij de VSM?
Olieboot als bijnaam voor oliegestookte loks kende ik nog niet...
Hoi Jan,

zo zie je maar weer, op elke leeftijd leer je wat! (y)
Het is inderdaad een DDR lok. Na de tijd bij de DR is deze verkocht aan de Vennbahn. Na enkele jaren dienst is
deze ook daar overbodig geworden en verkocht aan de VSM als 50 3666. De lok had toen nog geen sneeuwschuiver en ook geen
ringen rond de ketel. De lok is omgenummerd naar 50 0073(-2) omdat de laatste gebouwde oliestoker de 50 0072 is. En ook die
is nog in dienst en doet soms zelfs nog mee aan plandampf!

Ook zo'n olieboot is de 44 1085 die sinds 2006 bij de VSM is:
DSC00308 by remyvanthof, on Flickr
De afgelopen tijd krijgt de 44'er een schilderbeurt. Waarschijnlijk zal 'ie nooit meer rijden.

Grtjes Remy

Grtjes Remy
Vrijwilliger Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Favoriete Dampflok: Serie Br 52,52.80.81 enz,50.35-36,50 en 01.10

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4574 Gepost op: 11 June 2014, 08:11:46 »
Volgens mij wordt niet een locomotief olieboot genoemd, maar een trein. Een trein met ketelwagens, die olie van noord naar zuid Nederland brengt of bracht. Een stoomlocomotief komt daarbij niet aan te pas.


Foto: link van www.photobucket.com.

Groet,
Bas