Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door grossraumwagen
Vandaag om 22:53:04
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3627956 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18450 Gepost op: 27 September 2019, 21:51:12 »
Dat zou maar een smeerboel worden, Jerry.

Een poosje geleden hebben we het hier over de zogenaamde "POP-Wagen" gehad, en over dat ik die zo mooi vind en zo, en dat ze zo vreselijk EpIV zijn maar dat die Epochewetten er alleen maar zijn om... nou ja, je weet wel.
Reden te over dus om maar eens op jacht te gaan naar die "POP-Wagen" in model. Nou, het begin is er, en hoe!

Via via wist ik de hand te leggen op een 2e klas Bm234 in kobaltblau/kieselgrau en een ABm225 in blutorange/kieselgrau, beide van Roco.
Tweedehands, dat wel, maar beide wagens zijn in absolute nieuwstaat. De OVP ziet er onberispelijk uit, de onderdelenzakjes zijn ongeopend aanwezig, net als de handleiding.

Volgens mij zijn ze, voor ik er met mijn begerige vingers aan zat te zitten, nog nooit eerder uit de doos geweest:

Een verzamelaar zou deze wagens in de categorie "mint" hebben ingedeeld, als er tenminste zo'n categorie voor modelspoor bestaat, en het niet in z'n hoofd gehaald hebben om de wagens uit de verpakking te halen.
Daar koop ik ze trouwens niet voor, bij mij moeten ze op de baan en eerdaags zal er ook wel een kwast met verf aan te pas komen om het nieuwe er vanaf te halen.

De jacht is geopend en de eerste twee zijn binnen. Nu de rest nog

Hlv53

• Offline Offline
« Reactie #18451 Gepost op: 28 September 2019, 01:51:15 »
Achter die frietketel zijn ze zo vettig, no worries :angel:. Is dat ook die wagen die er zo stiekem op je vorige plaatje (daar waar die mannen staan te overleggen) aan de rand om het hoekje komt piepen?

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #18452 Gepost op: 28 September 2019, 14:37:58 »
Achter de frietketel? Haha! Die heb ik niet in huis. als ik iets uit de frituur wil hebben, hoef ik maar een meter of tien de deur uit te gaan  en ik sta bij de familie Li die dat graag voor me doet. Op verzoek koken ze ook rijst voor me, en dat is wel even wat anders dan die Lassie toverrommel en zo.

De ABm kwam inderdaad even op de hoek piepen op die foto', een soort peep-view, zou je kunnen zeggen.  :)

De Deutsche Bundesbahn kwam destijds (begin jaren zeventig) met een serie rijtuigen in POP-Farben op de proppen nadat ze hadden besloten het tot dan toe gebruikelijke groen, blauw en rood in te ruilen voor een wat attractievere kleurstelling, om bij de klandizie een betere indruk te wekken.
Een kleine honderdvijftig rijtuigen werden in verschillende kleuren geschilderd (er schijnt zelfs een rijtuig geweest te zijn die (aan één kant) van elke kleur een paar meter opgeschilderd kreeg), altijd in combinatie met RAL7032 Kieselgrau.
De volgende kleuren kwamen voor:

RAL2002 Blutorange
RAL3004 Purpurrot
RAL4002 Rotviolett
RAL4005 Blaulila
RAL5013 Kobaltblau
RAL6020 Chromoxidgrün

Roco heeft z'n huiswerk goed gedaan: wagen 51 80 31-70 150-2 was inderdaad in Blutorange geschilderd en wagen 51 80 22-70 203-0 Kobaltblau (volgens de documentatie die ik van Silvolde heb mogen ontvangen - waarvoor dank).

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #18453 Gepost op: 28 September 2019, 18:43:57 »
Leuk spul, daarvoor mag je wel een paar jaartjes speling aanhouden.
De eerste keer dat ik er eentje op een baan rond zag rijden dacht ik "huh?" en "misdruk" enzo... Inmiddels weet ik een beetje beter :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #18454 Gepost op: 28 September 2019, 19:04:47 »
Inderdaad. Leuk spul en het is een keer iets anders dan standaard groen of oceaanblauw. :)
Ik heb begin dit jaar ook een setje aangeschaft voor mijn N baan. Hoewel deze rijtuigen niet typisch waren voor mijn enkelsporige lijn, vond ik de kleuren zo verfrissend dat ik ze toch maar laat rijden. Als omgeleidde sneltrein. Of als Heckeneilzug of zo. :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #18455 Gepost op: 28 September 2019, 19:40:46 »
Leuke karretjes. Ik wil er ook één of twee, voor als ik Amsterdam in 1974 wil uitbeelden met een verdwaald pop-rijtuig in de buurlandtrein naar Keulen. Jammer dat de opschriften van de Roco's niet helemaal kloppen, daarom besloten op zoek te gaan naar exemplaren van Ade. Mede dankzij de gestuurde info en foto's van Rob (Silvolde) nogal enthousiast geworden over dit onderwerp. :D
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #18456 Gepost op: 28 September 2019, 19:55:25 »
Inderdaad. Leuk spul en het is een keer iets anders dan standaard groen of oceaanblauw. :)
Ik heb begin dit jaar ook een setje aangeschaft voor mijn N baan. Hoewel deze rijtuigen niet typisch waren voor mijn enkelsporige lijn, vond ik de kleuren zo verfrissend dat ik ze toch maar laat rijden. Als omgeleidde sneltrein. Of als Heckeneilzug of zo. :)
Groet, Wim
Op de lijn van Nürnberg naar Stuttgart reed planmatig een DC trein (opgewaardeerde D trein als aansluiting op het IC net) met popwagens, deze lijn is/was gedeeltelijk enkelsporig zonder bovenleiding. Heb ook eens een foto gezien ergens in de Harz waar een popwagen gebruikt werd als koersrijtuig, dat blauw-witte rijtuig reed de laatste kilometers van de route mee tussen een rode V100 en vierassige umbauwagens. Es gibt nichts was sich nicht gibt, aldus de slogan van een grote Duitse modelspoorfabrikant.
Groeten,
Richard

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #18457 Gepost op: 28 September 2019, 21:01:09 »
 "Es gibt nichts was es nicht gibt" is een tamelijk algemeen gebezigd gezegde bij onze oosterburen, en niet alleen in verband met modelspoor. Maar je kunt het natuurlijk best als slogan gebruiken, zolang je het maar niet als jouw geestelijk eigendom beschouwt.  :D

Zeker reden er destijds treinen bestaande uit enkel en alleen POP-rijtuigen, en dat was natuurlijk een aantrekkelijk gezicht, maar het kwam veel vaker voor dat er her en der wel eens een (of meer)  POP-wagen in een trein meereed:

Dat gaf natuurlijk best wel een bont geheel, en later, toen er ook nog wagens in de (definitieve nieuwe) kleurstelling ozeanblau/beige bij kwamen, werd het nog gekker.
Over ozeanblau/beige gesproken: toen ik er voor het eerst mee kennis maakte vond ik het wel een afgang, na de belofte van de POP-wagens (die ik, 'behoudend' als ik was, ook al niet echt wist te waarderen).
Tegenwoordig vind ik het best wel wat hebben, al blijf ik er bij dat sommige lokomotieven nóóit in die kleurstelling geverfd hadden mogen worden (V200, Altbau-Elloks).

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #18458 Gepost op: 29 September 2019, 11:49:38 »
Een schitterend bont jaren 70 beeld zo met de pop-rijtuigen. Je kunt je voorstellen dat dit beeld een enigszins schokkend effect teweeg bracht destijds met die felle kleuren. Wat mij overigens zo vastpint aan die opschriften komt doordat mijn station in wording meer een soort diorama wordt met voornamelijk stilstaande treinen langs het perron op neus/ooghoogte op 10 cm kijkafstand, dan vallen sommige beschriftings-hiaten erg op. Op jou baan zal dat heel anders uitpakken omdat de model beleving door de rijdende treinen verschillend is en een vergeten lettertje in een opschrift een verwaarloosbare futiliteit is.
Groeten,
Richard

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #18459 Gepost op: 29 September 2019, 16:20:23 »
Citaat van: Richard
Jammer dat de opschriften van de Roco's niet helemaal kloppen

Citaat van: wederom Richard
... dan vallen sommige beschriftings-hiaten erg op. Op jou baan zal dat heel anders uitpakken omdat de model beleving door de rijdende treinen verschillend is en een vergeten lettertje in een opschrift een verwaarloosbare futiliteit is.

Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden naar die onvolkomenheden bij de Roco-wagens. Kun je daar eens wat licht laten schijnen?

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #18460 Gepost op: 29 September 2019, 18:08:33 »
Hoi Jan, een aantal pagina's terug in dit topic is het al ter sprake gekomen. Wat de pop-rijtuigen van Roco missen is de "ü" van übergang (van rijtuig naar rijtuig) in de typeaanduiding van het rijtuig onder de DB keks. Er staat Bm en ABm, dit moet gezien de revisiedatum van 14-1-1971, Büm en ABüm zijn. Doordat inmiddels alle DB rijtuigen aan het eind van de 70er jaren een "übergang" hadden was de extra vermelding van die "ü" niet meer nodig en is de "ü" in de typeaanduiding bij komende revisies verdwenen. Toen deze rijtuigen in 1971 in hun nieuwe outfit op de baan verschenen was de "ü" nog valide, er was nog een handjevol rijtuigen zonder overgang (Donnerbüschen) in dienst.

Het is natuurlijk persoonlijk wat je belangrijk vind en wat niet, maar enkele maanden geleden stond ik op Houten een Roco pop-Büm te bekijken en het viel me toen ineens op dat die dekselse ü ontbrak. En eenmaal hiervan op de hoogte zou het ontbreken me altijd geïrriteerd hebben als ik het rijtuig aangeschaft zou hebben. Met eventuele foutjes op de stelbalk zou ik minder moeite hebben.

Het grappige is wel dat ik al sinds begin jaren 90 een blauwe Aüm heb van Roco (44753) waar onder de DB keks...Am staat. Daar kwam ik een paar maanden geleden pas achter, dus zo'n 25 jaar na aankoop. Op zich is dit geen foutje omdat de revisiedatum 1985 is. Maar strikt genomen kan ik het blauwe rijtuig dus ook niet gebruiken op mijn baan als het thema jaar 1974 is.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2019, 18:12:48 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #18461 Gepost op: 29 September 2019, 19:58:48 »
Ah, juist, op die fiets. Je kunt je, zoals je zelf ook al zegt, er aan ergeren of het irritant vinden, maar persoonlijk heb ik me voorgenomen om dat soort dingetjes voor lief te nemen (tenzij het te gek ordt). Ten eerste omdat, als je op dat soort dingen gaat letten, het een hele toer wordt om geschikte wagens voor een beetje trein bij elkaar te krijgen. Voorbeeld: mijn baan speelt (eigenlijk) in 1967. Sommige rijtuigen voldoen weliswaar geheel en al  aan de "criteria" die gelden voor EpIII, maar zouden in principe niet kunnen in 1967, bijvoorbeeld omdat de revisiedatum ergens in 1957 of zo ligt. Als zo'n wagen om de zes jaar weer op herhaling moet, kom je uit op 1963 of maximaal 1965. Niks 1967 dus.
En ten tweede, je zei het al, tenzij men er met de neus bovenop gaat zitten, is practisch niemand in staat zoiets op te merken als zo'n rijtuig in een trein voorbij komt rijden.

Maar toch: bedankt voor de opheldering!  (y)

Modellbahnwagen

• Offline Offline
« Reactie #18462 Gepost op: 29 September 2019, 20:56:29 »
Graag gedaan. Het is wat je zegt inderdaad niet te doen om alles aan één jaar te laten hangen, omdat je 1967 aanhoudt zou je bijvoorbeeld een mooie wagen met als rev. datum 1957 terwijl het overige wel globaal klopt, moeten laten schieten...dat is eerder zelfkastijding dan hobbyplezier.
Voor mijzelf is die "ü" ook een stukje kindersentiment, die ü met trema onder het DB embleem stond zo lekker Duits....dat speelt dus ook mee in m'n persoonlijke afweging.

Het zijn verder schitterende rijtuigen en heel mooi in kleur en afwerking. Laat je dus vooral niet het plezier ontnemen door mijn "gemekker". (y)
Groeten,
Richard

Wim Hesselink

• Offline Offline
    • Altwied im Westerwald
« Reactie #18463 Gepost op: 29 September 2019, 22:10:07 »
Op de lijn van Nürnberg naar Stuttgart reed planmatig een DC trein (opgewaardeerde D trein als aansluiting op het IC net) met popwagens, deze lijn is/was gedeeltelijk enkelsporig zonder bovenleiding. Heb ook eens een foto gezien ergens in de Harz waar een popwagen gebruikt werd als koersrijtuig, dat blauw-witte rijtuig reed de laatste kilometers van de route mee tussen een rode V100 en vierassige umbauwagens. Es gibt nichts was sich nicht gibt, aldus de slogan van een grote Duitse modelspoorfabrikant.
Kijk! Dat is interessant te lezen. En koerswagens had ik nog niet eens aan gedacht, maar dat geeft inderdaad ook mogelijkheden voor een extra Pop wagen die aan een lokale "boemel" wordt gehangen.  (y)
Ik heb een stammetje van 5 Pop wagens. De hele trein zal ik denk ik als Heckeneilzug tussen Koblenz en Siegen (en verder) laten rijden. Mijn lijntje heeft nooit in het echt bestaan, dus dat geeft mij meer vrijheid. :)
Zo heb ik ook al bedacht dat de City Bahn na de succesvolle introductie op Keulen-Gummersbach, ook is ingevoerd tussen Koblenz en Altenkirchen  ;D
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #18464 Gepost op: 29 September 2019, 23:06:11 »
Hm, er was eerder al eens iemand, Falkenberg was dat geloof ik, die zoiets opperde: als je D144 Saarbrücken Hbf - Frankfurt a.M. Hbf in model wil nabootsen, dan leid je die toch gewoon om over Lümmeln? Waarum eigenlijk niet? Gespielt wird was gefällt. Ik kan me vaag herinneren ooit eens popwagens op de Emslandstrecke gezien te hebben. Lümmeln voor eventjes omdopen in Haschede (of zoiets) is net zo'n koud kunstje als een D-trein omleiden.
En het begrip "Kurswagen" biedt natuurlijk ook legio mogelijkheden.