Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:25:19
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Joz
Vandaag om 21:20:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 21:09:28
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
diorama, voor lange treinen. door JohnRobertGrunn
Vandaag om 20:25:07
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3413326 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16395 Gepost op: 11 augustus 2018, 11:26:16 »
ziet er goed uit
Misschien in de hoek naar links wat kleine bomen en/of struiken iets door trekken naar links

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16396 Gepost op: 11 augustus 2018, 15:26:16 »
Mooi rustig geheel Jan (y)
Have fun every day, before you know it's..........

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16397 Gepost op: 11 augustus 2018, 17:42:10 »
Zeker, Patrick  :D
Als er iets is wat ik heel erg kan waarderen is dat het wel: rust. En ruimte.

Citaat van: Jerry
Misschien in de hoek naar links...

Dat is een mogelijkheid, net als nog een paar ideeën die ik in m'n hoofd heb. Eén van die ideeën is het aanleggen van een boomgaard, vanaf onderaan het talud tot halverwege het spoor boven. Maar zolang die ideeën nog niet zijn uitgerijpt, begin ik er ook nog maar even niet aan. Bovendien denk ik dat het verstandig is de dingen op de voorgrond nog maar even met rust te laten zolang de zaken achteraan nog niet zijn gedaan. Je zou eens blijven hangen in een boom, of aan een gebouw of zo. Met je mouw of zoiets bedoel ik.

Daarom wil ik me nu eerst eens gaan richten op het gedeelte rechts van de barak, tot zo'n beetje aan de Wagenwerkstatt:







Daarbij speelt ook de overgang van de baan naar de achtergrond een rol. Het meest voor de hand liggend is om een paar half-reliëf-gevels neer te zetten. Die natuurlijk wel en beetje in het industrie-achtige sfeertje moeten passen.

Bijvoorbeeld:



of het ketelhuis (maar dan zonder schoorsteen):



Daar moet wel iets van te maken zijn, dacht ik. En anders frommel ik zelf iets in elkaar.

Maar terwijl ik daarnet zo eens stond te kijken en me voor te stellen wat er allemaal gedaan zou moeten worden, bedacht ik ineens, toen mijn oog op het eerste wissel viel: allemaal wel leuk en aardig, maar waarheen voer ik de trekdraden voor dit wissel (of liever de goten oor die trekdraden)? Moet er niet nog een soort (bescheiden) seinhuis komen? En zo ja, waar moet dat komen te staan dan? Hoe groot moet dat worden? En in wat voor bouwstijl?

Kortom, Fragen über Fragen, waar ik allemaal lang nog geen antwoord op heb.

Oja, voor wie er van houdt: dit is misschien ook wel leuk om even naar te kijken en te luisteren.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2018, 17:44:01 door 44 »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16398 Gepost op: 11 augustus 2018, 18:49:32 »
Een plekje voor het eventueel te bouwen seinhuis zou best hier eens kunnen liggen:



Zo tussen 94er en ketelwagen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16399 Gepost op: 11 augustus 2018, 19:14:36 »
Voor 1 wisseleen seinhuis  ???
Kan je niet beter een baanwachters woning of een wachthuisje plaatsen
wissel hand bediend(is toch het in/uit rij wissel )  ???
Krijgt de beste man/vrouw tele foonisch door omhet in uitrijden mondeling te geven,en de wissel goed te leggen
Tevens een hok voor gereedschappen en wat harken en spades

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16400 Gepost op: 11 augustus 2018, 20:06:09 »
Nee joh, verderop in het Bw liggen er nog meer, en bovendien zijn er nog minstens twee Wartezeichen die 'bediend' moeten worden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16401 Gepost op: 12 augustus 2018, 12:05:24 »
Omdat het gevaar dat er binnenkort weer geballast gaat worden niet irreëel is, wilde ik wel even zeker weten of bepaalde "kritische" lokomotieven nog steeds wel zonder haperen door het wissel willen lopen. Dat wissel ligt weliswaar vastgeschroefd, maar die schroeven zitten nu ook weer niet zo muurvast dat er geen speling meer zou zijn. De schroeven te vast aandraaien levert het risico op dat dwarsliggers beschadigd kunnen raken en, belangrijker nog, dat het wissel niet meer vlak ligt. Daardoor kan het voorkomen dat er ongemerkt toch iets verschoven is. En omdat het een Tillig-wisselbouwpakket betreft, kunnen daardoor ook de railprofielen, met name die die het puntstuk vormen, wat verschuiven. Althans, dat is mijn ervaring. Daarom dus nog even deze extra controle. Voordat er daadwerkelijk geballast gaat worden, zal ongetwijfeld nog een keertje gecontroleerd worden.

Maar goed, na enkele andere loks was de beurt aan de 45er van Liliput. Maar die hobbelde over de rails, ontspoorde op het wissel, en ervoor, en erna, zodat meteen het vermoeden opkwam dat het wel eens aan de lok zou kunnen liggen in laats van aan het wissel.
En dat bleek ook zo te zijn: één van de slipbandjes was gesprongen.

Slipbandjes vervangen is niet zo moeilijk (en als er één vervangen wordt, vervang ik meteen alle overige bandjes ook maar), maar dan kun je beter de middelste twee (niet aangedreven) assen laten zitten waar ze zitten, want, hoewel niet ondoenlijk, het is tamelijk lastig om die weer terug te plaatsen in verband met de stroomafnemertjes. Om die weer tussen de wieltjes te krijgen vergt enige handigheid.





Maar alles zit weer op z'n plek. Al is het wel zo dat dit Liliputmodel van Duitslands grootste (daadwerkelijk gebouwde) goederentreinlok ooit het nu met bandjes van Roco moet doen.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2018, 12:07:37 door 44 »

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3010
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16402 Gepost op: 12 augustus 2018, 12:28:43 »
Een mooie gelegenheid om de stroomslepertjes goed met wasbenzine te reinigen en evt weer strak in vorm te buigen zoals ik altijd doe, gelijk ietsje meer veerdruk geven en dan de assen weer terug plaatsen door tegelijkertijd het slepertje even naar achter te houden met een fijne schroevendraaier. Overigens leuk dat één as beweegbaar is onder die tender, geeft wel een draaistel effect.

Groeten, Richard
Groeten,
Richard

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16403 Gepost op: 12 augustus 2018, 13:26:50 »
 (y)

De stroomafnemertjes even schoonmaken spreekt vanzelf, en als ik dan toch bezig ben neem ik meteen ook even de binnenkant van de stroomafnemende wielen mee. Als alternatief voor wasbenzine gebruik ik SR24. Overigens niets ten nadele van wasbenzine, wat dit doel betreft, behalve dan dat ik vind dat de geur wat minder prettig in het gereuk ligt.

Wat de bedoeling van die ene 'draaibare' as precies is ontgaat me een beetje, Roco's 2'3T38 (01.10, 01.10 Öl) heeft wel een 'echt' draaistel met twee assen:



De stroomafname bij Roco's versie ligt bij de twee assen in het draaistel, bij Liliput op de twee assen die binnen de twee aangedreven assen liggen, de derde en vierde as. Bij beide versies dus stroomafname via twee assen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16404 Gepost op: 12 augustus 2018, 22:56:54 »
Het hoofdstuk BR 45 was nog niet afgelopen, maar ik gaf er vanmiddag de voorkeur aan een eindje te gaan fietsen. Als de gelegenheid zich voordoet (zin, tijd, goed weer) beleef ik daar altijd enorm veel plezier aan. Veel meer dan aan die treintjes, dat is toch vaak kommer en kwel en verdriet en geploeter. Neem bijvoorbeeld die 45er met z'n slipbandjes, en zo is er altijd wel wat.

Enfin. Van Stad via Eelderwolde naar Eelde, en een eindje voorbij de kom Eelde kom je dan bij het vliegveld uit (airport is wel weer een beetje overdreven term vind ik, en bovendien versta ik geen Engels als ik geen zin heb en dat is bijna altijd) en het is dan wel aardig als er ook wat voorbij komt vliegen.



Best een beetje hoog dacht ik, want zó lang is die landingsbaan nou ook weer niet. Het ding maakte dan ook een doorstart en even later, na een rondje om, lukte het wel.

Na nog een eindje doortrappen kwam ik langs het spoor terecht en tot mijn verrassing zaten er aan de braamstruiken in de berm dikke, sappige, zoete bramen, iets wat ik, gezien de afgelopen weken die we vrijwel zonder een drup regen moesten zien door te komen, niet had verwacht. Maar daar smaakten ze niet minder om. Doe geen moeite, wat er nu nog aan zit moet eerst nog rijp worden.

Aldus gelaafd hervatte ik mijn tocht en op een gegeven moment, nadat een ongeveer vier à vijf meter hoge muur (antigeluidsmuur?) over honderden meters het uitzicht richting rangeerterrein Onnen deerlijk had beperkt, zag ik een aantal wagens staan die verschillende graden van vervuiling vertoonden. Een paar van die wagens kon ik nog net min of meer platen:







Aangekomen op het Raadhuisplein in Haren werd -uiteraard- even de tijd genomen voor een ijsco bij Intermezzo (sorry, geen foto deze keer). Daarna door de polder richting de vuilstort Woldjerspoor gefietst om uiteindelijk weer in Stad terecht te komen. Natuurlijk kom je dan twee keer een overweg tegen (eerst de lijn Groningen - Assen):



En daarna Groningen - Winschoten:



Links zie je een verdedigingswal van het opstelterrein voor treinen in 'De Vork'. Verder viel me op dat, hoewel we nog maar halfweg augustus schrijven, men al druk is met het schonen van de sloten. Maar ja, de bramen waren ook al vroeg dit jaar.

Thuisgekomen dan toch eindelijk de 45er even proef gereden, en dat verliep zonder problemen.
Wel leek het me raadzaam de veerdruk op de voorloopas iets te versterken, omdat die (voorloopas) op kritische plaatsen wel ietwat geneigd was het spoor te verlaten.

« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2018, 23:00:13 door 44 »

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4526
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16405 Gepost op: 12 augustus 2018, 23:31:13 »
Bramen  ::)

Als mijn vrouw en ik de honden uitlaten komen we ook langs die struiken, en zoals vanmiddag zaten er een paar aan die er gisteren nog niet zaten  ;D
En dat is midden in de stad

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16406 Gepost op: 13 augustus 2018, 11:16:04 »
Zorg er bij die Liliput loc wel voor dat je de asjes  niet met olie maar met sileconenvet in "oliet". Anders kan de olie de tandwielen stuk maken. Liliput tandwielen houden niet van modelspoor olie namelijk.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16407 Gepost op: 13 augustus 2018, 15:57:06 »
Zorg er bij die Liliput loc wel voor dat je de asjes  niet met olie maar met sileconenvet in "oliet". Anders kan de olie de tandwielen stuk maken. Liliput tandwielen houden niet van modelspoor olie namelijk.
Krijgik nu pas te lezen  ???
toch die oude lili putt dan maar weer eens tevoorschijn halen en repareren

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16408 Gepost op: 13 augustus 2018, 17:25:07 »
Citaat van: tuurtje
... vanmiddag zaten er een paar aan die er gisteren nog niet zaten  ;D

Ja, kunst, jullie zitten ook een stuk zuidelijker.  :P

Citaat van: zuylen
... niet met olie maar met sileconenvet ...

De lok (mijn 45er) is aangeschaft in, volgens mij, 2011. Het model heeft wel aardig wat rondjes gereden, maar nog niet echt wat je noemt "veel". Voor zover ik me kan herinneren is er tot nu toe geen reden geweest om tandwielen of aslagers te smeren, en als, dan zou ik dat met het bekende Trix-vet 66626 gedaan moeten hebben, want olie heb ik al in geen jaren meer gebruikt.

Van kapotte tandwielen heb ik tot nu toe niets gemerkt...


Onlangs werd in een draadje gesproken over de mogelijkheid bij sommige lokomotieven om de Schieberschubstange in een andere positie te zetten (ik weet niet meer welk draadje, ook niet of het ergens in een draadje was of dat er een apart draadje aan was gewijd).
Bij de Liliput 45er kan dat ook:





Tot nu toe heb ik niet de geringste behoefte gevoeld om die Schieberschubstange in de juiste positie te zetten als ik de lok van rijrichting liet wisselen, en ik betwijfel ook ten zeerste of dat in de toekomst ooit zal gaan gebeuren.
Misschien, hooguit, een keertje zoals hier voor fotodoeleinden.
Maar goed, 't is wel een leuk geintje verder.

Degene die zich afvraagt hoe dat nou eigenlijk zit met die Schieberschubstange en rijrichting en zo zou hier eens moeten kijken, daar wordt e.e.a. op een aanschouwelijke manier uit de doeken gedaan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16409 Gepost op: 14 augustus 2018, 15:43:13 »
Iuppiter aliquando pluit, aliquando serenus est zullen we maar zeggen, maar ondertussen is er nog geen streep op papier gekomen van wat voor seinhuisontwerp dan ook, dus dat schiet niet op.

Het hoeft niet al te groot te zijn, want geblokt hoeft er niet te worden en ook is er in geen velden of wegen een overweg met bomen te zien. Slechts de bediening van een handvol wissels, het in stand houden van wat communicatie tussen Bw en de rest van de wereld en idem dito tussen seinhuis en binnenkomende c.q. vertrekkende (Wartezeichen) loks: ziedaar zo ongeveer alle arbeid die te verrichten zal zijn. Aan mij dus de schone taak daarvoor een passend gebouwtje te verzinnen.

Beetje gezocht op diverse plaatsen in het internet, en daarbij kwam ik het volgende gebouwtje tegen:



Lekker simpel en toch karakteristiek. Dat lijkt me wel wat.

Verder kwam nog het  idee op om Fallers Lagerschuppen een plekje te geven:



Of eventueel schuin t.o.v. de rand van de wereld:



Maar dat weet ik nog niet, Ben er niet kapot van, misschien helpt het als het ding voor een kwart of misschien de helft wordt ingekort...
We laten het maar eens even wat bezinken, maar ik geloof er niet echt in.

Eerst maar eens zien of dat seinhuis wat concrete vormen wil aannemen.