Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3412735 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16275 Gepost op: 24 juli 2018, 13:39:58 »
Goed. Er stond mij niks bij van een Kleinlok met Dampfmotor, dus moest ik van mezelf maar even op zoek.  :P

In de drie eerder genoemde boeken wordt wel gerept van de "d", naast "ö", "s" en "b" als energiebron, en zowel het EK-boek als dat van Loyal/Große/Glaubitz noemt daar een concreet voorbeeld bij (zie Große/Troche p.16 resp. Loyal/Große/Glaubitz p.40). De lok is in eerste instantie gebouwd voor de LBE (Lübeck-Büchener Eisenbahn) en later overgenomen door de DRB, die de lok ombouwde van Kd tot Kö. In 1944 kwam de lok in Oostenrijk terecht. Voor een plaatje zie hier. Iets meer info vind je op de bijbehorende internetpagina (de bron van het plaatje) over de LBE.

@Ric: dank voor de koppeling.  :D

@Richard: die waren er inderdaad ook! Maar dat blijkt dus los te staan van de stoommotor-aandrijving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16276 Gepost op: 24 juli 2018, 13:48:48 »
Voor de volledigheid: die Kleinlok met stoommotor was dus een "Einzelstück", oftewel een unicum. Er heeft er maar eentje bestaan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16277 Gepost op: 24 juli 2018, 16:52:48 »
Elk antwoord roept een volgende vraag op, zegt men wel eens.
Bij mij kwam deze vraag op: hoe zit dat dan met het opwekken van de stoom? Ligt er een klein keteltje onder de kap? Moet de machinist zelf scheppen of rijdt er een stoker mee? En waar wordt de voorraad steenkool gestouwd?
Natuurlijk weet ik dat er nog een lok met stoommotoren heeft rondgereden, de BR 19.10, die had er vier aan boord, op elke as één. Daar zit wel een gewone ketel op, zo eentje die we gewend zijn van 'gewone' stoomlokomotieven.



Die verschilt dus, wat ketel betreft, nogal van die Kleinlok mit Dampfmotor. Dan maar eens zoeken op 'dampfmotor', en dat levert wetenswaardige informatie op. Die Dampfmotoren kunnen best relatief klein en compact zijn, en blijken ook met heel andere brandstoffen dan steenkool gestookt te kunnen worden. Het principe blijkt revolutionairder dan ik ooit had gedacht!



En als je dan nog wat verder gaat grasduinen, kom je nog een verrassing tegen: de LBE had zowaar nòg een stoommotorlokomotief!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16278 Gepost op: 24 juli 2018, 17:01:30 »
Das grappig,die achterkant lijkt sterk op de Baureihe 61  :o
Al zal de aandrijving wel niet zo "uniek" geweest zijn,gok ik zo  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16279 Gepost op: 24 juli 2018, 18:10:53 »
Hoi,

Kwam hem tegen op mijn zoektocht naar mijnbouw.

Als de link het niet doet: coal mine Pennsylvania.

Of ie houtgestookt is weet ik niet.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2018, 18:13:28 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16280 Gepost op: 24 juli 2018, 18:25:18 »
Daar heeft het wel wat van weg ja. Maar de beide loks BR 61 hadden een paar assen meer, resp. (61 001) 2'C'2 en (61 002) 2'C 3' en waren ook 'gewone' stoomloks, met een ketel. 61 001 was een tweecilinder-lok en 61 002 een driecilinder.





Deze loks reden de "Henschel-Wegmann-Zug", die verkeerde tussen Berlin en Dresden.

Die stoommotorlok van de LBE had de asindeling 1'Co2'; de drie gestroomlijnde 1'B1' loks (LBE nrs 1, 2 en 3), waarvan 'de achterkant' zoveel lijkt op die van de loks BR 61 en die stoommotorlok) werden ondergebracht in de Baureihe 60 (60 001, 002 en 003):



Ik meen me te herinneren dat die machines de bijnaam 'Mickey Mouse' hadden, maar ik kan me vergissen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16281 Gepost op: 24 juli 2018, 18:27:37 »
Citaat van: Flipje
Als de link het niet doet: coal mine Pennsylvania.

Ik krijg een zwart vlak met een omcirkeld uitroepteken erin...  :-[

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16282 Gepost op: 24 juli 2018, 18:42:31 »
https://youtu.be/9tkjOKzGL-A moest het zijn. Koen had blijkbaar alles hoofdletters gemaakt in de link. Vanaf 56 seconden is de loc te zien. Het lijkt meer op een stomer met kof kabine.
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16283 Gepost op: 24 juli 2018, 19:58:25 »
Inderdaad, da's beter. Lijkt inderdaad op een Kleinlok LG II omgebouwd naar stoomlokomotief, met ketel en cilinders en al. En nog met een zadeltank ook. Leuk! Dankje, Koen voor de link en Auke voor het herstellen ervan!  :D

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16284 Gepost op: 24 juli 2018, 20:46:13 »
Zo een heb ik inderdaad nog nooit gezien. Dus weer iets nieuws geleerd/gezien vandaag :)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4525
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16285 Gepost op: 24 juli 2018, 22:07:59 »
Jan,

Iets totaal anders, omdat het hier voornamelijk over stoom locomotieven gaat en ik meen te herinneren dat er wel iets gebeurde als er een wissel bereden werd, hierbij een link over de
Neubandargierung van de 01 202, deel twee komt er direct achteraan. Misschien vind je (jullie) het leuk of heb ik oud nieuws ontdekt.

https://www.youtube.com/watch?v=1gKpI8Y2v9c

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16286 Gepost op: 24 juli 2018, 22:47:39 »
Ik kende de film(pjes) nog niet, dus wat mij betreft geen oud nieuws.
Wel interessant om te zien. Een tolerantie van max een halve mm op dik twee meter, dat is nog eens wat anders dan je druk maken over een tiende op 2 centimeter...
Bedankt, Arthur!


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16287 Gepost op: 25 juli 2018, 22:33:26 »
Vandaag even bij Auke (hier beter bekend als dimo1_dimo1) langs geweest. Aldaar een indrukwekkende verzameling spoor 0 materieel bewonderd. Ik kan je wel zeggen dat, als je dat allemaal in het echie voor je neus ziet staan en ook nog ziet rijden, dat je dan best wel zwak wordt. Heel mooi spul allemaal.

Auke had nog wat van zijn h0-spul te koop, en daar heb ik even een beetje in zitten graaien:



Van die schuifdakwagens kun je er niet genoeg hebben. En eentje met een Bremserbühne had ik nog niet...

De G10 heb ik heel lang links laten liggen, in de veronderstelling dat dat type eind zestiger jaren al lang had uitgediend, maar dat is dus niet terecht geweest. Pas in 1976 werd het laatste exemplaar aan de kant gezet. Nog zo'n (want ik had er al eentje, of eigenlijk twee) relict uit de (spoorweg)oudheid is dus meer dan welkom!

Maar m'n Kadee-koppelingen zijn op.... 

Nah, ze zijn toch nog veels te schoon...
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2018, 00:07:30 door 44 »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16288 Gepost op: 26 juli 2018, 00:45:52 »
@Arthur: mega interessante filmpjes  (y)  Echt heel mooi om te zien hoe ze dat doen. Het is eigenlijk gewoon een bandje verwisselen maar dan wat groter en 6 tegelijk  ;D

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #16289 Gepost op: 26 juli 2018, 08:26:42 »
Ha, die G10. Dé universele wagen van circa 1910.

Ze zijn nog lang gebruikt voor onder meer stukgoed. Je kunt ze zonder gewetensnood meegeven met bijvoorbeeld een VT98.

Wolter
Moins mais mieux.