Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3638154 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15210 Gepost op: 04 February 2018, 20:21:11 »
Ik weet niet of jullie wel eens naar het prgramma "Little Britain" kijken, maar één van de karakters die in die serie geregeld in beeld komt is een patiënt(e) in een psychiatrische inrichting, die allerlei fratsen uithaalt en daarbij af en toe een soort "gekraai" slaakt.
Ongetwijfeld zien buurtbewoners mij ook wel eens aan voor zo'n vreemd geval, vooral als er net een storm is uitgeraasd en en her en der dakpannen op de stoep liggen dood te gaan aan de gruzelementen, die vervolgens door ondergetekende enthousiast stukje voor stukje worden bekeken waarna een select aantal in de jaszak verdwijnt. Of wanneer de een of andere firma in de straat het riool komt vernieuwen en ergens op de hoek van die straat een bergje puin laat liggen, waar dan een soortgelijke scene kan worden waargenomen.
Weer een andere keer kan men dezelfde persoon gehurkt bij een plas regenwater zien zitten, keurig kiezend kiezelsteentjes opvissend die dan nat en wel in de jaszak worden gestoken teneinde ze mee naar huis te nemen.

Onzelieveheer heeft vreemde kostgangers.

Als straks die tuin vol groente staat, is het de bedoeling dat het overige erf een beetje vorm gaat krijgen. Omdat ik wil afzien van een met straatstenen verhard achter, en omdat de Hoogovens voor mij net even te ver weg zijn om daar een portie hoogovensintels op te halen, wil ik het achter en de dam gaan verharden met puin. Met dat doel heb ik, zoals men hierboven heeft kunnen lezen, het één en ander verzameld:



Het zal alleen nog even wat moeten worden vergruizeld.

Verder leek het me wel leuk om de dam, daar waar die in de weg overgaat, te kenmerken door een tweetal grote flinten, al dan niet wit geverfd, daar moet ik nog even over denken.
Vandaar de kiezelsteentjes...


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15211 Gepost op: 04 February 2018, 20:26:41 »
Ik zou die groene dakpanrest vergruizen

 ;D
« Laatst bewerkt op: 04 February 2018, 22:43:29 door jerrytrein »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15212 Gepost op: 04 February 2018, 21:04:26 »
Is al weg, Jerry.
Misschien kun (wil) je je bericht nog een keer bewerken?

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15213 Gepost op: 04 February 2018, 21:08:37 »
Dat groene? Tja, dat is wel hele echte mos. Mag van mij ook wel tussen het puin zitten, maar ik weet niet of dat in het echt op een redelijk druk begane weg wel voorkwam.

De kiezelsteentjes zijn best wel 'kieskeurig' geselecteerd, omdat niet elke kiezelsteen in een schaallandschap ook als een grote zwerfkei uitziet. Sommige kiezelstenen blijven kiezelstenen, en er zijn daarbij vergeleken niet zo veel die wèl ineens 'aan formaat' winnen.


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15214 Gepost op: 04 February 2018, 22:40:08 »
Je kunt er altijd nog hunebedden van maken :)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15215 Gepost op: 04 February 2018, 22:45:05 »
op het erf kan dat wel
zeker aan de kanten

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15216 Gepost op: 04 February 2018, 22:57:17 »
Nee, geen hunebedden. Gewoon twee stenen aan weerszijden van de dam. Over dat wit verven: ik vind ze te groot om wit te schilderen. En eigenlijk ook om aan weerszijden van de dam te leggen... denk ik.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1419
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15217 Gepost op: 04 February 2018, 23:00:12 »
Ja , dit zijn grote vlinten . Gezien de schoffel zo 2 meter.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8952
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15218 Gepost op: 05 February 2018, 01:03:11 »
@Ann,
Van het Steven Spielberg instituut, kun je beter niet in dat tuintje op bezoek hebben.

Vroeger kende je een winterstop met scenerybouwen maar nu bouw je de hele winter door op je Fremo-module.
Dat bevalt zeker wel?

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15219 Gepost op: 05 February 2018, 07:37:31 »
omdat de Hoogovens voor mij net even te ver weg zijn om daar een portie hoogovensintels op te halen
Ze zien je daar al aankomen. Welk formaat had je in gedachten (de kleur is sowieso al lichtgrijs)?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15220 Gepost op: 05 February 2018, 11:58:29 »
Citaat van: Luit
grote vlinten

Inderdaad. Het zijn sowieso wel grote jongens die je op dat soort plekken aantreft, maar met een max doorsnee van tussen de 50 en 100 cm moet het wel ophouden. En die 100 cm mag dan voor een goed deel in de grond steken.

@Flip: Spielberg Instituut? Euhm...
Die module staat inderdaad gezellig in de kamer, al moet ik zeggen dat ik daar lang niet de hele tijd mee bezig ben. Er is een aantal andere dingen die de aandacht vereisen, dingen die eigenlijk voorgaan. Zodoende schiet het niet echt op, zo'n tuintje moet je toch in een twee, drie uurtjes wel vol hebben. Kejjenagaan...

Citaat van: Rick
Ze zien je daar al aankomen.
Hoezo? Het hoeft niet gratis, hoor. Een paar kwartjes kunnen er nog wel af.
Maar geeft niet, ik denk dat ik het eerst maar eens met wat puin ga proberen.

Trouwens, in mijn herinnering was dat spul donkergrijs, bij het zwarte af. Maar het kan natuurlijk zijn dat dat door nattigheid kwam en dat het in droge toestand lichter van kleur is. Geen idee, heb het eigenlijk ook nooit zo bewust bekeken.

Even wat zoeken op het wereldweb levert een paar plaatjes op; dit is wat mij bij het begrip "sintels" voor ogen staat:







Het weggetje naar onze achterburen was met dat spul 'verhard'. Het was behoorlijk vergruizeld, de grootste stukken waren (voor zover ik me kan herinneren) niet groter dan pakweg een stuiver. Met hier en daar een vergeten grotere klont ertussendoor.

Je kreeg er wel knap zwarte handen van als je erin speelde.
« Laatst bewerkt op: 05 February 2018, 13:39:26 door Reinout van Rees. Reden: quote tag gerepareerd »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15221 Gepost op: 05 February 2018, 14:45:31 »
Nog niet zo heel lang geleden las ik ergens, ik dacht in het draadje van Ruud K, iets over een Halbspeisewagen van Piko die binnenkort uit zou moeten komen, waarbij mijn gedachte was: even opletten, als ik 'm tegenkom wil ik 'm ook wel (niet geheel en al onbegrijpelijk, gezien mijn faible voor Halb- en Vollspeisewagen).
Nu was ik in mijn hok op zoek naar m'n tweede airbrush, maar in plaats daarvan kwam ik ineens deze wagen tegen:



Nu ben ik toch wel benieuwd, sinds wanneer is deze wagen in de winkel dan? Of is het toch een andere wagen?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15222 Gepost op: 05 February 2018, 15:59:06 »
Kijk voor je paden dinges anders is naar lavasteen.
Heeft dezelfde structuur en is ook bij tuincentra te koop,alleen kan je dr niet meer betalen met kwartjes  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15223 Gepost op: 05 February 2018, 17:23:57 »
Niet nodig, Floris. Er komt puin op de dam te liggen.
In het verleden heb ik al eens zoiets uitgeprobeerd:



Destijds heb ik wat gespeeld met Geländespachtel van Busch of zoiets, wat een lichtgrijze kleur van zichzelf had. Daarvan heb ik toen wat vlak uitgestreken op iets, een plankje of zo, de bovenkant rood geschilderd en vervolgens de boel met een beitelvormig mes weer van de drager afgestoken. Ging op zichzelf best goed, alleen zit er wat weinig rood in het puin.
Daarom bedacht ik nu om maar echt puin te nemen, en meer om de 'vorm' van de 'weg' te denken.
Wordt vervolgd.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #15224 Gepost op: 05 February 2018, 21:40:59 »
Soms zijn er van die dingen...

Soms, als Nürnberg is geweest, dan blijft er wel iets hangen van al die nieuwtjes, zo van: "als die uitkomt moet ik toch zien dat ik 'm te pakken krijg", maar soms, veel somser, zijn er wel eens van die dingen die maar in je kop blijven hangen, om reden van mooi of bijzonder, of iets anders, en heel (veel nog meer) soms komt het er ook wel eens van dat zoiets, zoiets wat om niet-verklaarbare redenen blijft hangen, ook nog wel eens wordt aangeschaft. Dat laatste overkwam (want zoiets doe je niet, het overkomt je) mij met de P4.2 van Fleischmann, in Pruissische livrei, waar ik nog steeds bijzonder blij mee ben. De Bayrische S2/6 daarentegen is ook zo'n hanggeval, maar die heeft het niet tot in Lümmeln gered.

Dit jaar is er ook zo'n model dat met kop en schouders boven alles uit blijft hangen: de lok BR 01 van Brawa. Dat ding blijft maar door m'n hoofd malen, en ik ben serieus bang dat... nou ja, jeweetwel.

Het gevoel wat door die 01 van Brawa bij mij naar boven komt, lijkt wel wat op het gevoel dat, inmiddels alweer jaren geleden opgeroepen werd toen Roco met z'n lijn stoomloks begon. Eerst voorzichtig met de lok BR 58, maar later kwamen er meer. Zo ook de BR 01, destijds toch ook een sensatie, met een bijna ongekende detaillering en voor toenmalige begrippen fantastische rijeigenschappen...



Destijds een beste stap omhoog, vergeleken met wat er verder werd aangeboden: Liliput (had geen 01, maar allà), destijds de top qua detaillering, maar behoorlijk hoog in de prijzen, en Fleischmann, waarvan de detaillering wel in orde was, maar de schaal 1 : 85 (en zelfs nog 1 : 82) riep toch zo her en der wel wat kritiek op. Zeker toen Roco met z'n loks in 1 : 87 aan kwam zetten.
Nu ja, die 01 is er bij mij pas veel later gekomen, maar wel werd er een 44er aangeschaft, en die is er nog steeds.

Na relatief gezien korte tijd werd de lat wederom een fors stuk hoger gelegd, ook weer door Roco, die allengs het lokomotievenpark voorzag van ten eerste een veel betere aandrijvingslijn (motor met nauwgezet uitgebalanceerd vliegwiel), en bovendien met gebruineerde wielen en (later ook) drijfstangen.



Nog weer later, maar niet veel later, kwam Roco met nog een innovatie: de in de tender gelegen motor drijft, behalve de tenderassen, middels een kardanoverbrenging ook de drijfassen van de lokomotief aan.

En nu, nu Roco wat betreft innovaties een beetje op z'n lauweren lijkt te rusten, komt daar meneer Brawa ineens, op een lok 01 gezeten, het Roco-Einheitslok-bolwerk in z'n eentje belegeren. Met een lok waar je u tegen zegt. Oké, met nog een slag om de arm, want meer dan een plaatje is er nog niet. Wat de trekkracht zal zijn, wat de rijeigenschappen zullen zijn, hoe zo'n model zich gaat houden in het "ruige leven van alledag" is nog onbekend. Hooguit kun je, wat dat betreft, afgaan op eerdere door Brawa op de markt gezette modellen.



Opengewerkt frame, ragfijne wielen (RP25?), prachtige detaillering (klik hier voor een grotere plaat en kijk eens naar dat remwerk, of die Akkermannen bijvoorbeeld) - eigenlijk hou ik mezelf voor de gek en ben ik allang verkocht.
Rijeigenschappen? Nou, er is al een V160 van Brawa, en een Kleinlok LgII, en die rijden prima, dus dat durf ik nog wel aan.

Alleen... als dit de nieuwe standaard wordt... behalve de 01 zouden dan de volgende types nog moeten komen: BR'n 41, 41NK, 23, 50 (met diverse tenders en in diverse uitvoeringen), 01.10, 03.10, 44, 86 en 94, zeg met elkaar zo'n tien tot vijftien loks... als Brawa er dan één per jaar uitbrengt, dan zijn we op z'n vroegst tien jaar verder....

Dus.

Gaan of laten.

Ik denk dat Brawa hard op weg is het nieuwe Roco te worden.