Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Doneren
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€90.00
Per saldo:
€-160.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen
Kalender
Plaatje uploaden
Hoe werkt plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Filmwedstrijd
Youtube kanaal
Modelspoorwinkels
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
door
NS264
Vandaag
om 09:30:17
U plan H0
door
Carel Ruysink
Vandaag
om 09:23:10
MB-module: "Groeten uit Jottum"
door
nighttrain1
Vandaag
om 09:21:28
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving
door
Gatho123
Vandaag
om 09:05:20
St. Janskathedraal van 's-Hertogenbosch in 1:87, de bouw gevolgd
door
KNed
Vandaag
om 08:41:50
Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig?
door
Tomasso
Vandaag
om 08:17:44
Fleischmann BR 24/4141, hoe digitaliseren met verlichting?
door
San-Markos
Vandaag
om 08:15:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 08:13:57
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 07:45:45
Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting
door
henk
Vandaag
om 06:27:25
Bröckenbahn
door
Frank 123
Vandaag
om 06:24:57
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
jandejager
Vandaag
om 04:13:49
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0"
door
Edsko Hekman
18 februari 2019, 23:48:07
Project 0m, iets heel anders: Rhätische Bahn
door
mwdb
18 februari 2019, 23:20:18
Buitenlust
door
mwdb
18 februari 2019, 23:17:05
BNLS-Werkspoor - Eerste keer Messing/Witmetaal Modelloco 3300
door
Tomasso
18 februari 2019, 23:15:26
Inzetbaarheid ACME 50584 ACME MU 71 84 72-70 622-2 NS
door
mDDM
18 februari 2019, 23:12:57
Nieuwe baan, nieuwe schaal van N naar H0e
door
NS264
18 februari 2019, 23:06:13
Doornvliet
door
NS264
18 februari 2019, 23:02:14
LA Yard in 0
door
Ronald Halma
18 februari 2019, 22:59:27
De Hondsrugbaan, H0
door
NS264
18 februari 2019, 22:53:17
01TREFF Maarn, 16 &17 februari
door
douweterpstra
18 februari 2019, 22:45:09
MB-module: "L'Esimé"
door
Chris80
18 februari 2019, 22:35:04
Voor de betere priegelaars onder ons: rc in o.a. schaal 1:87
door
DJV
18 februari 2019, 22:34:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
johanw
18 februari 2019, 22:29:37
Kopstation aan Noordzeekust Duitsland
door
DJV
18 februari 2019, 22:15:33
Bouw Bührtal III
door
nachbar
18 februari 2019, 22:13:10
BR97501 hoe werkt deze lok?
door
puntenglijder
18 februari 2019, 22:09:52
NS 4300 (in spoor 0)
door
FritsT
18 februari 2019, 21:53:33
Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
door
Wim Corduwener
18 februari 2019, 21:49:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Projekt 083-338
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
1146
Omlaag
Auteur
Topic: Projekt 083-338 (gelezen 1855499 keer)
44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 12472
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #15 Gepost op:
04 maart 2012, 15:42:33 »
Een van de problemen waar de Deutsche Reichsbahn zo halverwege de dertiger jaren van de vorige eeuw tegen aanliep was dat door het langzame goederenverkeer het sneller wordende reizigersverkeer hinder ging ondervinden. Immers, men zette alles op alles om de snelheid van het reizigersverkeer te verhogen: lokomotiefseries als de BR’n 01 en 03 en later ook de 03.10 en 01.10 en al helemaal de exponenten 05 en 06 alsmede de ontwikkeling van dieseltreinstellen als de “Fliegende Hamburger” zijn voorbeelden daarvan. Het werd steeds moeilijker om goederentreinen zodanig in de dienstregelingen in te passen zonder dat daardoor de sneltreinen in de wielen gereden werden.
Een bijkomende factor was, dat de voorhanden lokomotiefseries die die goederentreinen trokken, zachtjesaan aan vervanging toe waren. Men moet daarbij denken aan loks als de G7, G8 (zeg maar de series 55 en 56) en hun varianten, maar ook de G10 (BR57). Deze loks hadden een Vmax van zeg 50, hooguit 60 km/h.
Volgende keer ga ik verder met de geschiedenis van de BR41, nu eerst over naar mijn osselokje in model:
Een gewoonte die ik heb ontwikkeld is het nemen van foto’s, véél foto’s, van het proces. Door die foto’s te bekijken, bestuderen zou je haast kunnen zeggen, kom je erachter dat sommige dingen niet goed gegaan zijn, beter of anders kunnen of, zoals een enkele keer ook wel eens het geval is, dat iets wel goed gegaan is, en dat kan wel eens kicken zijn, als je begrijpt wat ik bedoel.
Aan de hand van enkele voorbeelden zal ik laten zien wat ik bedoel. Op de bijgaande foto’s zijn verschillende dingen te zien, al zou je op het eerste gezicht zeggen dat het er wel aardig uitziet.
Iets wij me direct opviel, en het leuke is dus dat ik dat bij het model zelf niet in de gaten had, is dat de “Gleitbahn” voor de kruiskop niet goed op zijn plek zit. Dat is een simpel foutje, kan zo hersteld worden. Dat geheel van “Steuerungsträger” , “Pendelbleche” en wat dies meer zij, niet helemaal lekker lijkt te zitten, komt doordat dit door de later te monteren ketel op z’n plek gedrukt gaat worden.
Goed we gaan even door met een kritische blik werpen. Wat me verder opviel was dat de “zolen” van de remblokken gewoon nog rood zijn of hooguit een lik vuil hebben meegekregen. In het echt worden die dingen geregeld vervangen, zijn vaak niet geschilderd en zien er dientengevolge vaak wat roestig uit. Met een tipje verf kunnen we dat zo nabootsen. Dan het fenomeen drijf- en koppelstangen. Die stonden sowieso op de nominatie een lik verf te krijgen, maar op de foto vind ik de glimfactor nog wel meevallen. Desondanks gaat er nog een kwastje overheen. Vooral de bevestigingsboutjes en “klinknageltjes” hebben nog wat teveel glim. Dus gaan we dat maar eerst even doen, daarna weer foto’s en dan bekijken we de hele stand van zaken opnieuw. Net zolang tot de chef werkplaats zegt dat het oké is.
Oant sjen!
«
Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:22:35 door guest7823
»
Gelogd
44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 12472
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #16 Gepost op:
05 maart 2012, 18:07:41 »
Vandaag ook maar weinig tijd gehad, dus maar heel eventjes zitten rommelen. Nummerbordje eraf gehaald, maar dan komt er ineens een gat tevoorschijn. Dat dus maar even dicht gemaakt met een stukkie Evergreen. Dan even de spuit erover, dan kunnen daarna de nieuwe nummerplaten erop gemonteerd worden. Ook de ramen verwijderd, want ik heb geen zin in afplakken als ik ga airbrushen. Achteraf was dat toch wel makkelijker geweest, want aan één kant zat het raampje verlijmd, en dan is het maar de gok of je het onbeschadigd los kunt krijgen. Geen zorg, dat is gelukt
Na een half uur voorzichtig wrikken en snijden
Misschien vanavond nog even verder...
«
Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:23:00 door guest7823
»
Gelogd
44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 12472
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #17 Gepost op:
06 maart 2012, 17:17:32 »
Zoals ik eerder al schreef, ik ben niet zo van plannen en georganiseerd werken. Dat er zo'n tien tot vijftien projecten en projectjes in diverse stadia van wording liggen, is voor mijn doen volstrekt normaal. Vandaar ook dit, even tussendoor:
Zag ik ergens op internet, een soortgelijk bouwpakketje van gelaserd karton schijnt ook te koop te zijn, maar het leek me nou juist leuk om zoiets eens zelf te maken.
Tot de volgende.
Jan
«
Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:23:10 door guest7823
»
Gelogd
44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 12472
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #18 Gepost op:
07 maart 2012, 14:37:50 »
Maar geen nood, aan de 41er wordt ook verder gewerkt, zij het dat ik vooral bezig ben met theoretiseren hoe de volgende stap aan te pakken: het vervangen van de bestaande verlichtingsunit door de verlichte DB-lantaarns van Weinert.
De foto laat het volgende zien:
linksboven de verlichtingsbalk zoals die in de lokomotief was verbouwd. Nogal klompig log, vind ik.
Middenvoor drie miniatuurgloeilampjes van Weinert, middenachter een printplaatje met electronica, die nodig is om de lampjes te kunnen laten branden op de spanning die normaal gespoken door modelspoorders op de baan wordt gezet. Of dat ook digitale spanning kan zijn, zal de ervaring leren
Rechtsvoor de lantaarns zoals die door Weinert worden aangeleverd, ze zijn hol, zodat de lampjes er in passen.
Even terug naar het printplaatje: je ziet dat er twee draden aan zitten, die dus via de stroomafnemers en de wielen de spanning uit de rails halen. Nu komt de decoder van de lok in de tender, en moet ik dus die draden op de een of andere manier van het front van de lok naar de tender leiden. Ik denk er over om de draden te vervangen door koperlakdraad van plm 0,3 mm doorsnee, omdat dat beter uit het zicht weg te werken valt. Iemand die me kan zeggen of ik dat ongestraft kan doen ivm de amperages die het geheel getrokken worden? Vast bedankt voor het meedenken!
Jan
«
Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:23:23 door guest7823
»
Gelogd
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 6513
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #19 Gepost op:
07 maart 2012, 14:50:34 »
Hoi Jan,
De bouw van deze lok is intrigerend. Ik waardeer je stukjes geschiedenis
. Dat maakt het geheel tot meer dan een modelletje van een lok. Ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze verlichting. Ik heb zelf wat ombouwprojectjes, maar blijf regelmatig hangen op de verlichting. Deze ogen goed en eenvoudiger dan zelfbouw. Heb je artikelnummers hiervan?
Met koperlakdraad heb ik wel ervaring, over het algemeen gaat dat goed. Ik moet wel zeggen dat het bij mij tot nu toe nooit lang belast wordt.
Succes met de verdere bouw!
groet,
Michel
Gelogd
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0)
Ruud K
Offline
Berichten: 11605
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #20 Gepost op:
07 maart 2012, 16:20:00 »
Man, wat een enorm (en heerlijk!) gepriegel. Ik moet er alleen niet aan denken om zelf zoiets te gaan uitvoeren. Dat besteed ik uit
. Ik volg je verdere vorderingen wel op de voet.
Groet,
Ruud
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 12472
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #21 Gepost op:
07 maart 2012, 17:37:38 »
Hoi!
@Michel: dank je! Ik vind het een must om iets van de geschiedenis van een lokomotief te weten voor ik 'm in gebruik neem. Sterker nog, mijn (nog steeds, helaas, toekomstige) baan zal als hoofdonderwerp een depot hebben, zoals dat "vroeger" aan een bepaalde lijn lag. Daarop baseer ik dan ook de keuze van mijn loks. En vaak is het dan zo, dat als je je verdiept in het hoe en waarom van juist depot X, dat je daardoor ook geïnteresseerd raakt in onderwerpen die daarmee samenhangen. In "mijn depot" waren 41ers gestationeerd, en ik vroeg me af wat voor soort treinen die loks trokken. Dus boeken d'r bij en... hé, oliestokers waren d'r ook, hoe zit dat dan? Nog meer boeken en daar ga je dan...
Het artikelnummer van de lantaarntjes die ik in dit geval heb is Weinert #9033, maar ze hebben meer soorten. Je kunt een kijkje nemen in de online-catalogus:
HIER
, doorbladeren naar plm blz 201/202.
@Ruud: dank je! Waarom besteed je dat uit? Zo'n crime is het niet, je moet alleen even de tijd nemen om elke stap vooraf te overdenken. En trouwens, ik heb wel geprobeerd het werk te laten liggen voor de kaboutertjes, maar die zien het blijkbaar ook niet echt zitten
Veel plezier met volgen, misschien helpt het om zelf ook eens zoiets te proberen
Groet,
Jan
Oja, PS:
«
Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:23:50 door guest7823
»
Gelogd
44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 12472
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #22 Gepost op:
08 maart 2012, 10:37:05 »
D'r is nog aardig wat werk aan, zo'n tussendoortje:
Er moet nog een hek om het bordes, de kraan nog geverfd, ketting of kabel om de kolenbakken omhoog te hijsen en er moet nog een deur komen en en en.....
«
Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:24:13 door guest7823
»
Gelogd
44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 12472
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #23 Gepost op:
09 maart 2012, 17:20:43 »
.....en natuurlijk een grote bak met kolen
Die die gasten die er hun dagelijks brood verdienen natuurlijk met een schep in de hand in de lorries moeten scheppen....ocharm
Misschien moet er wat hulp komen:
Hmmm moet ik die ook nog es immekaar gaan plakken. En ook nog bezig zijn met de lampjes van de BR41. Tjesses....
«
Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:24:26 door guest7823
»
Gelogd
44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 12472
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #24 Gepost op:
10 maart 2012, 15:25:42 »
Ja, gaat lekker.... lokomotief, kolenkraan, Fuchs mobiele kolenkraan, en nu nog een kolenbak....
Paar fases van wording van de kolenbakmuurtjes:
Prettig weekend verder!
J.
«
Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:24:42 door guest7823
»
Gelogd
44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 12472
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #25 Gepost op:
10 maart 2012, 17:42:28 »
Moet zo'n beetje deze kant op:
Die 41er is m'n andere 41er, die heb ik een driehonderd jaar geleden al eens geweatherd en een beetje gesuperd. Moet nog maar eens weer gebeuren, d'r oor hangt op half zeven, oa de nummerplaten voldoen niet meer aan mijn huidige eisen en d'r achterlichtjes missen.
Oja, en sorry voor de beroerde foto
«
Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:24:51 door guest7823
»
Gelogd
44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 12472
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #26 Gepost op:
11 maart 2012, 18:03:07 »
De Kohlenbansen is vandaag opgeleverd. Nog zonder kolen weliswaar, maar toch.
Herr Gerhard Ammeräth komt de boel eens inspecteren. Ammeräth is "der Chef vom Stofflager", en als zodanig is hij dus hoofdverantwoordelijke voor o.a. de kolenhuishouding in het Bw. Met klachten moet je dus bij hem zijn
Overigens is hij van mening dat de bak wat aan de kleine kant is. Maar doe daar maar eens wat aan, op de beschikbare ruimte....
«
Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:25:09 door guest7823
»
Gelogd
zuylen
Offline
Berichten: 3252
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #27 Gepost op:
11 maart 2012, 19:51:25 »
Aha, deze hept ik ook. Nu heb ik de kraan van een elektromotor voorzien zodat deze kan rond draaien.
Andre
Gelogd
44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 12472
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #28 Gepost op:
11 maart 2012, 21:14:59 »
Hoi André,
da's leuk! Bedoel je de kolenkraan? Dat is het enige wat ik niet zelf heb gebouwd, die komt uit een KIBRI-doosje (9434). En de metalen steiger waar die op staat heb ik dus vervangen door die zelfgebouwde "betonnen sokkel".
Uiteindelijk zal ik daar ook een ander exemplaar voor gaan bouwen, met zo'n hok voor de kraanmachinist.
Maar wel een leuk idee om er een motortje in te doen
Groet,
Jan
Gelogd
44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 12472
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
«
Reactie #29 Gepost op:
12 maart 2012, 17:45:29 »
"Na, siehste, geht ja doch!"
denkt Herr Ammeräth bij zichzelf.
"Das könnte ja noch ein anständiger Haufen Kohle werden!"
Ja, best wel, maar voor het zover is, is er eerst noch wat irritatie en gekissebis in huis over rondstruinende styroporkruimels, die op onverklaarbare wijze de stofzuiger aan de achterkant weer hebben verlaten. Misschien ben ik vergeten er een stofzuigerzak in te doen.
Want zo'n vierkante berg lijkt natuurlijk nergens naar, dus met een scherp gekarteld keukenmes is de boel een beetje in vorm gebracht:
Nu eerst een paar pleisters plakken, dan een laagje in verdunde houtlijm gedrenkte tissue erop, en dan gaan we eens kijken of we ergens nog wat steenkool kunnen vinden. En eventueel een koffiemaalmachine die ik ooit eens van een schoonmoeder achterover gedrukt heb.
Tot de volgende.
Jan
«
Laatst bewerkt op: 23 februari 2014, 18:25:41 door guest7823
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
829
830
831
832
833
834
835
836
837
838
839
840
841
842
843
844
845
846
847
848
849
850
851
852
853
854
855
856
857
858
859
860
861
862
863
864
865
866
867
868
869
870
871
872
873
874
875
876
877
878
879
880
881
882
883
884
885
886
887
888
889
890
891
892
893
894
895
896
897
898
899
900
901
902
903
904
905
906
907
908
909
910
911
912
913
914
915
916
917
918
919
920
921
922
923
924
925
926
927
928
929
930
931
932
933
934
935
936
937
938
939
940
941
942
943
944
945
946
947
948
949
950
951
952
953
954
955
956
957
958
959
960
961
962
963
964
965
966
967
968
969
970
971
972
973
974
975
976
977
978
979
980
981
982
983
984
985
986
987
988
989
990
991
992
993
994
995
996
997
998
999
1000
1001
1002
1003
1004
1005
1006
1007
1008
1009
1010
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
1019
1020
1021
1022
1023
1024
1025
1026
1027
1028
1029
1030
1031
1032
1033
1034
1035
1036
1037
1038
1039
1040
1041
1042
1043
1044
1045
1046
1047
1048
1049
1050
1051
1052
1053
1054
1055
1056
1057
1058
1059
1060
1061
1062
1063
1064
1065
1066
1067
1068
1069
1070
1071
1072
1073
1074
1075
1076
1077
1078
1079
1080
1081
1082
1083
1084
1085
1086
1087
1088
1089
1090
1091
1092
1093
1094
1095
1096
1097
1098
1099
1100
1101
1102
1103
1104
1105
1106
1107
1108
1109
1110
1111
1112
1113
1114
1115
1116
1117
1118
1119
1120
1121
1122
1123
1124
1125
1126
1127
1128
1129
1130
1131
1132
1133
1134
1135
1136
1137
1138
1139
1140
1141
1142
1143
1144
1145
1146
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
...
1146
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Projekt 083-338