Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor op industrieterrein Lage Weide door hmmglaser
14 September 2025, 23:32:48
Acme nieuwe ICNG door hmmglaser
14 September 2025, 23:18:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 September 2025, 23:12:30
Aachenau West door Wim Vink
14 September 2025, 22:53:10
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
14 September 2025, 22:40:46
Lekker vervuilen volgens de Simplex-methode door Robkop
14 September 2025, 22:32:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
14 September 2025, 22:27:46
loconet adres door Dirk
14 September 2025, 22:21:07
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
14 September 2025, 22:20:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
14 September 2025, 22:11:07
D236 Nord-West-Expres door Falkenberg
14 September 2025, 22:00:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
14 September 2025, 21:59:40
Jouef Thalys tussenrijtuigen door nico99
14 September 2025, 21:59:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
14 September 2025, 21:43:51
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door moonlicht
14 September 2025, 21:32:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
14 September 2025, 21:14:43
Halling aandrijvingen door Scratchbuilt
14 September 2025, 20:01:29
Raadplaatje door grossraumwagen
14 September 2025, 19:51:59
Veevervoer ss/ ns door klusser
14 September 2025, 19:16:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Simplex
14 September 2025, 19:03:54
Piko 2025 door Spoor010
14 September 2025, 19:02:01
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
14 September 2025, 18:38:33
Watertoren Bergen op Zoom door Kees-Jan
14 September 2025, 18:21:43
Da's Daz 2 door Huup
14 September 2025, 18:05:19
Frans loodsje et cetera door DJV
14 September 2025, 17:07:34
Au bord de la Cèze door Paulus
14 September 2025, 16:55:12
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
14 September 2025, 16:13:52
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
14 September 2025, 15:56:02
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
14 September 2025, 15:49:46
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
14 September 2025, 15:48:07
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3690465 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3362
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13035 Gepost op: 28 May 2017, 18:38:14 »
Dag Jan,

Ter plaatse van de nieuwe stoombel heb je de gietnaad op de rookkast mooi bijgewerkt. Inspirerend dat je zo'n oud model blijft verfraaien!


Prettige dag verder,
Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13036 Gepost op: 28 May 2017, 20:54:05 »
Hé Wolter!
Het is inderdaad een oud beestje. Volgens mij van eind zeventiger jaren, dus het machientje loopt al even mee.
Qua detaillering zou je kunnen zeggen dat, als je van héél dichtbij kijkt, de technieken van toen intussen ietwat achterhaald zijn, maar van iets verder weg... ach, knappe jongen die in één oogopslag het verschil tussen deze dame en eentje uit de stal van ESU of Mörtrix ziet. En wat rijeigenschappen betreft komen die nog niet eens in de búúrt van deze eerbiedwaardige oude dame.

« Laatst bewerkt op: 28 May 2017, 20:56:13 door 44 »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7747
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13037 Gepost op: 28 May 2017, 21:33:24 »
Ik denk dat menige gesneuvelde 94/50/41/enz tòch enigszins tevreden in de eeuwige hoogovenketels rondwentelt doordat jij je met zoveel zorg over hun plastic 'nakomelingen' ontfermt! Je doet ze eer aan voor hun jaren trouwe dienst. Zeker die onverwoestbare 94ers...

Wat me bij de (indirecte) foto's van je gras opvalt: de lichtinval maakt veel uit. Soms vind ik het gras naar m'n smaak iets te fel of te donker, maar op een andere foto bevalt me de kleur van hetzelfde gras opeens prima. Grappig om te merken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13038 Gepost op: 29 May 2017, 13:46:52 »
Tja... ik vind het wel leuk om de oude machines in m'n bestand ook intact en rijvaardig te houden. Tot nu toe kan ik me er op beroemen nog nimmer een lok afgedankt te hebben, al had het een haar gescheeld of Bw Lümmeln had het zonder 44 1651 moeten doen.
Nog niet zo lang geleden had ik er ook geen moeite mee om loks van dezelfde generatie als bovengenoemde lok, of misschien iets jonger, tweedehands aan te schaffen, op te knappen en te digitaliseren. Maar ik heb me voorgenomen dat niet meer te doen - àls er nieuwe aanvoer gaat komen, dan òf nieuw, òf met een geboortejaar van, zeg, uiterlijk 2005 of zo.
Maar die 94er is inderdaad een speciaal geval. Zolang het gaat, blijf ik haar in ere (en in stand) houden. En tot nu toe gaat dat zonder al te grote problemen.

Dat met die foto's is inderdaad wat. Er zijn mensen die heel erg hun best doen om zo mooi mogelijke foto's op het forum te krijgen, met dure camera's, lichtmeters, flitslampen (of iets dergelijks), ik moet het doen met de camera in m'n belapparaat. Voor elke foto maak ik er een stuk of tien, soms meer, soms minder, kies de minst slechte uit, haal 'm nog even door de photoshop en dan is 't mij wel goed. Over 't algemeen lukt dat vrij aardig, maar met dat groen van dat gras wil het niet goed gaan. In m'n hobbykamer hangt een 100W gloeilamp, er zijn twee halogeen-spotjes aanwezig en dan loop ik nog te goochelen met een daglichtlamp, en elke keer is het gras weer anders van kleur, maar nooit het goeie groen.



Wacht 'ns... ik heb ook nog ergens een halogeen filmzon, geloof ik...

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13039 Gepost op: 29 May 2017, 14:21:32 »
Hoi Jan,

als je de daglicht lamp gebruikt de halogen en andere lampen uit laten, die veranderen de kleur enorm.
Bij je belapparaat nakijken of die ook niet het licht/kleur optimeert.
Anders op RAW en met een fotoprogramma, Weissabgleich gebruiken, Beste met een wit board of grijs stuk board als referentie bij het zelfde licht.
Soms help het ook als je tussen jouw en het te fotograferen object nog een zwart board houdt, soms spiegelen de kleuren van je kleding in de kleur die de foto opneemt.

Groen is een moeilijke kleur, als je kijkt in de natuur verandert deze ook zeer sterk afhankelijk van het dag licht, kan het van blauw to graugroen alles zijn. 's avonds zie je ook de kleur verdwijnen eerst.
(sorry voor de steno stijl)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13040 Gepost op: 29 May 2017, 17:34:44 »
Ik lees uitstekend steno, Joke!  ;)

Maar ik weet niet wat RAW is en ook niet of mijn Handy de kleuren optimeert. Bij photoshop zoek ik wel altijd een wit of een zwart stukje op om daarmee de kleurbalans in te stellen. Maar ook dat geeft vaak bijzonder verschillende resultaten:

Beide foto's met alleen daglichtlamp (en een beetje licht door het raam, maar dat is tenslotte ook daglicht):





Let niet op de rommel, ik moet nog stofzuigen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13041 Gepost op: 29 May 2017, 21:14:08 »
Nog niet klaar met stofzuigen en alweer rommel gemaakt, en alweer een ander kleurtje:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13042 Gepost op: 29 May 2017, 21:20:45 »
Zelfs je locs zijn ouder op de laatste foto
Worden wel snel grijs(oud  ;D )
Als jezelf maar tevreden bent toch

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13043 Gepost op: 29 May 2017, 21:26:55 »
Duh! Heb je al eens in de spiegel gekeken, grote vriend?  ;) :P ;D

Maar tevreden ben ik nog niet, er moet nog wat opgeschoten onkruid en hier en daar een handvol bosjes of zo komen.
Maar alle goeie dingen komen langzaam, haastige spoed is zelden goed en hardlopers zijn doodlopers.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13044 Gepost op: 30 May 2017, 09:46:42 »
Ik geloof dat dit wel een aardig realistische voorstelling van zaken is:


OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13045 Gepost op: 30 May 2017, 09:53:35 »
Nette vooruitgang hoor Jan!
Ik was stiekem een beetje in stilte gaan volgen met wat je allemaal bezig bent. :)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13046 Gepost op: 30 May 2017, 10:42:49 »
Hi

Een beetje kleurverschil of niet het ziet er toch al goed uit.
We moeten anders verhuizen naar een atelier zoals de schilders dat vroeger deden met veel erg veel daglicht.

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: 30 May 2017, 10:44:52 door Haradigi »

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3569
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13047 Gepost op: 30 May 2017, 10:48:11 »
Hoi Jan,
die laatste foto ziet er goed uit (y)
Wat betreft je gras, misschien nog langs de betonwand wat langere sprieten van gras dat de maaier entkommen is.

Overigens merk ik dat ik ook aan gras moet beginnen met mijn rechter gedeelte. Dus ik kijk nog even mee/af.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13048 Gepost op: 30 May 2017, 11:13:46 »
@Olivier: merci pour le compliment!  :D

Citaat van: Harald
verhuizen naar [...] met veel erg veel daglicht.

Als dat zou kunnen... met ramen op het noorden. Het beste licht krijg je van de noorderzon.  (y)

@Joke: vielen Dank auch für das Kompliment!   :D

Citaat van: Joke
Wat betreft je gras, misschien nog langs de betonwand wat langere sprieten van gras dat de maaier entkommen is.

Laat ik daar nou net mee bezig zijn... althans, eerst nog wat opgeschoten onkruid (ik zie nu ook dat ik het nog even iets meer rechtop moet gaan zetten), straks zal daar nog wat langer gras bij komen.



Citaat
Dus ik kijk nog even mee/af.

Vergeet niet ook bij anderen te kijken. Iedereen heeft zo zijn methoden en ideeën waar iets van valt te leren.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13049 Gepost op: 30 May 2017, 17:29:33 »
Na het sensationele succes van de stoombeltransplantatie op de 94er, durf ik eindelijk de 86er ook onderhanden te nemen. Immers, daar is de stoomfluit van afgebroken, of althans, ik heb ooit gemeld (geloof ik) dat die op afbreken stond - welnu, wat al dreigde te gebeuren is dan ook gebeurd. Afgebroken en weg.
Nu had ik al uit voorzorg, inmiddels ook alweer een eeuwigheid geleden, een onderdelensetje met fluit van Weinert aangeschaft, toevalligerwijs hetzelfde setje als dat waar ook de bel van de 94er van afkomstig is. Twee vliegen in één klap dus.
Waarom van Weinert? Simpel, omdat een nieuwe stoomfluit als Ersatzteil van Fleischmann alleen te leveren is onder nr. 104086, en dat kost € 123,= (indien leverbaar). Je krijgt er dan wel een complete nieuwe kap bij, maar dan zonder tenderladders en opstaptreden.

Goed, de oude stoomfluit vormde één geheel met een stoomdomventiel en wat stelstang- en leidingwerk, inclusief zandventielen en -leidingen. Het is dus zaak dat wat door het Weinert-onderdeel vervangen gaat worden te verwijderen, de rest wordt straks gewoon teruggeplaatst. Daarom halen we dat eerst maar eens van de lokomotief af.



Vervolgens wordt de nieuwe fluit, inclusief ventiel, op z'n plek gedrukt (het past precies in het gaatje waar het oude onderdeel ook in zat) en het stelstang- en leidingwerk weer op z'n plek gefrummeld:



De stelstang moet nog een ietsje worden ingekort (zie ik nu), maar dat komt straks nog wel een keertje. Om de zaak af te werken, want dat blanke messing glimt wel heel erg mooi en zo, komt er toch maar een laagje zwarte verf overheen.



Zo. Die ergernis is nu weggewerkt. Maar wie denkt dat het nu klaar is, komt op de kouwe koffie thuis, want zo en passant heb ik eens (héél globaal en héél voorlopig) geïnventariseerd wat er zoal nog te doen staat:



  • opstaptreetjes aan de bufferbalk vóór vervangen
  • fatsoenlijke Kolbenstangenschutzrohre aanbrengen
  • koppel- en drijfstangen + overig stangenwerk ontglimmen
  • leidinkje repareren
  • lok omnummeren + bijbehorende BD- en Bw-schildjes aanbrengen
  • de decoder uit het zicht werken
  • en als we dan toch bezig zijn überhaupt wat vervuiling opbrengen

Overigens, hier speelt ook het probleem waar Reinout mee worstelt: welke koppeling zet ik aan deze lok? Wordt het goederen- of reizigersverkeer?
Eigenlijk was de BR 86 in 1967 al weer uit Lümmeln vertrokken. Op de paar blauwe maandagen dat ze in dat Bw actief was, werd ze voornamelijk in het rangeerwerk ingezet, dus vandaar dat een Kadee wel voor de hand ligt. Aan de andere kant - zo'n Kadee is zomaar weer vervangen door een Rocokortkoppeling. Dat is in een handomdraai gebeurd, dus als ik dan ooit nog eens een personentrein wil rijden... Of andersom natuurlijk.

En ik had in plaats van matte verf de zijdeglansversie moeten gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 30 May 2017, 21:44:45 door 44. Reden: zin omgebouwd »