Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 01:29:15
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:31:20
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
20 June 2025, 23:26:21
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Station Roodeschool door Sikko
20 June 2025, 23:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
20 June 2025, 22:11:03
Railcom zender bouwen door AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
20 June 2025, 21:49:59
19 Toen door defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
20 June 2025, 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
20 June 2025, 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 June 2025, 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
20 June 2025, 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
20 June 2025, 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
20 June 2025, 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
20 June 2025, 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
20 June 2025, 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 June 2025, 10:39:45
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3619257 keer)

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11040 Gepost op: 26 August 2016, 13:24:14 »
Ik ben meer geinteresseerd in de vorm dan de kleur vd ballast, en behandel het altijd met wat kleurtjes en washes om het juiste resultaat te krijgen. Als je pech hebt gaat de boel bij verlijmen ook nog eens glanzen, en kom je niet meer om een nabehandeling heen

Walter

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11041 Gepost op: 26 August 2016, 13:38:40 »
Dat is ook nog maar de vraag. Wel heb ik de ervaring dat de Schotterkleber van ASOA, die ik "vroeger" wel eens gebruikt heb in combinatie met hun Schotter, weliswaar een iets 'nadonkerend' effect gaf, maar wel volkomen mat opdroogde. Als ik het het spul van Koemo zo eens bekijk, beproef en beruik, kon het wel eens min of meer dezelfde samenstelling zijn.
Maar er is maar één manier om dat zeker te weten te komen, nietwaar?

En wat nabehandelen betreft, dat zal zeker moeten gebeuren, al was het maar om de roestsporen vlak onder en naast de railstaven na te bootsen.

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11042 Gepost op: 26 August 2016, 15:01:11 »
Ik ben erg benieuwd naar het resultaat! Dat gaan we hier ongetwijfeld op korte termijn zien  ;D 8)

Walter

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11043 Gepost op: 26 August 2016, 15:26:38 »
Alleen is dat dan wel een gegeven, waar je verder geen of bijna geen invloed op hebt.
Hooguit kun je proberen met het mixen van de ballastkleuren al te donkere effecten te ondervangen.
Ik denk dat als je weet hoe de ballast reageerd op het verlijmen en ja dan nee donkerder uitslaat,dat je dan de ballast mix een tikje lichter moet houden.
Zodoende komt na het verlijmen het geheel toch op de juiste kleur 8)
Bovendien is t ook nog zo dat als je bv je lijm een kleurtje mee geeft door bv verf extreem verdunt eraan toe te voegen en dan de boel gaat indruppelen,dat je daarmee ook jouw juiste kleur kan verkrijgen.
Rest nog de vraag,wat is eigenlijk de juiste kleur ?
Ballast is overal anders qua kleur ,zelfs over een afstand van bv een meter al,feitelijk kun je t niet fout doen  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11044 Gepost op: 26 August 2016, 15:43:31 »
Dat laatste plaatje ziet er erg goed uit! Ballast en rail oogt goed!  (y)
groeten,
Auke

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11045 Gepost op: 26 August 2016, 17:13:21 »
Zaterdag was ik op bezoek bij de tramlijn Hoorn Medemblik. Foto gemaakt van de oude ballast die er ligt.



Bruin, grijs, roodachtig, blauwachtig, van alles door elkaar dus. Van een afstand gezien denk ik een bruin-grijze waas van kiezels.

Op het spoor er naast lag nieuw ballast. Grotere brokken en alles had een grijze kleur.

Ze rijden daar trouwens met een middenrail. Märklin?
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11046 Gepost op: 26 August 2016, 17:23:43 »
Citaat
Ballast en rail oogt goed!  (y)

Mee eens, Auke! Ik zei al, veelbelovend...  :D
@Floris: je kunt 't wel fout doen, hoor. Als je 't niet mooi vindt, moet 't overnieuw.  ;)
@Walter & de anderen: we gaan niet over één (1) nacht ijs!
@Hijlco: dat is grind, ongebroken. Onder de Duitse spoorbanen wordt doorgaans steenslag uit steengroeves gebruikt. Door de gebroken kanten hebben de biels dan ook meer grip. Qua uiterlijk is er ook verschil: waar grind uit diverse steensoorten kan bestaan, is de steenslag uit een groeve meestal behoorlijk homogeen.
Maar evengoed bedankt voor de foto, want behalve een mooie indruk van een grindbedding is ook mooi te zien hoe ver je kunt gaan met het verweren van bielzen (hoewel, op een hoofdbaan waar met grote snelheden en zware treinen gereden wordt, zal het zover niet komen, vermoed ik  ;) )
Wat het spoor betreft, gok ik op Trix Exress. Of hééle ouwe Meurklin, dat kan ook.

Waar ik tot nu toe de versies R10 en R15 puur heb gebruikt als proef, ben ik nu maar eens gaan mixen, eerst R10 + R15 in 1 : 1.







Ik denk dat ik het hier maar eens bij ga houden. Volgende stap: kijken hoe het zich houdt met inlijmen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11047 Gepost op: 26 August 2016, 20:05:35 »
En de Überuntergangdurchlaufführung krijgt ook weer wat vorm:



Woeps! Als dat maar goed gaat!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11048 Gepost op: 26 August 2016, 21:39:54 »
Die verhouding ziet er goed uit,voor zover je dat van een beeldscherm kunt beoordelen.
De mix tussen oude en nieuwere ballast valt in elk geval positief op  (y)

Maareh,als dat maar goed gaat  ???
Raakt je trein bijna de steunmuur of mis ik iets ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11049 Gepost op: 26 August 2016, 21:59:00 »
Ja, altijd lastig, kleuren via het (of een) beeldscherm beoordelen.
En nee, ik miste iets. Of liever, ik heb even twee begrippen verward. Maar 't is goed gegaan.

Wat een beetje groen niet al kan doen:



@Dirk Jan (Falkenberg): misschien komt het wel door die matjes 'Wildgras' van Heki, maar ik had even "het gevoel" van die modules van laatst weer terug.  ;)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11050 Gepost op: 26 August 2016, 22:03:04 »
 (y)
Dat is wat het volk wil zien
Ziet er fraai uit zo

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11051 Gepost op: 27 August 2016, 00:13:10 »
Mengverhouding van de ballast ziet er goed uit!

Heb er al eens een vraag over gesteld, over ballast welteverstaan (niet hier overigens), maar sinds wanneer gebruiken de Duitse banen gebroken kiezels/stenen/ballast?? Zelf rijdt ik epoche II waarin alles mogelijk is qua ballast (is mij verteld) en zand lijkt me wel een leuke maar als de DRG ed. ook al wel gebroken kiezels gebruikten is dit zeker de moeite waard!

Klaas Johannes

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11052 Gepost op: 27 August 2016, 13:51:22 »
Nou ja, alles... maar wel veel. Nebengleise die in zand verlegd waren, waren geen uitzonderingen. Toch moet je het ook weer niet te licht opvatten, want het programma "Einheitsloks" vereiste op een gegeven moment wel dat een serie als de (de lichtere) 03 als aanvulling op de 01 werd gebouwd, omdat het verstevigen van de bovenbouw (waar ook het ballastbed deel van uitmaakt) niet in het rap voortschrijdende tempo ging als waarvan werd uitgegaan toen men de aantallen BR 01 plande.

Steenslag werd wel degelijk al gebruikt (ipv kiezel), maar de korrelgrootte was over 't algemeen wat kleiner dan in latere tijden. Dit had te maken met het feit dat machines voor het "stoppen" en dergelijke pas later werden ontwikkeld, en dus in die tijd (grofweg vóór WOII) met de hand moest worden gedaan en dus hanteerbaar moest zijn.
Daarom zou ik, als ik een baan in die periode zou willen uitbeelden, eerder ballast voor TT gebruiken dan die voor H0.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2016, 14:05:36 door 44 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11053 Gepost op: 27 August 2016, 17:05:46 »
@Dirk Jan (Falkenberg): misschien komt het wel door die matjes 'Wildgras' van Heki, maar ik had even "het gevoel" van die modules van laatst weer terug.  ;)

we wachten geduldig af  :)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #11054 Gepost op: 27 August 2016, 18:10:08 »
Lijkt me een goed idee.
Het kan ook nog zomaar leiden tot niets.
Want eigenlijk (dat bedenk ik nu eigenlijk pas) zit ik nu al weken tegen die Unterüberführungsdinges aan te hikken, het schiet maar niet op in dat hoekje en dat komt omdat ik eigenlijk geen vrede heb met het ding zoals het nu is, ook niet nu het min of meer opnieuw gebouwd is.
Het is te nauw, niet recht, niet logisch...

...kortom: flut.