Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door Stefan88
Vandaag om 17:13:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:11:39
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 17:10:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 17:07:57
Modelwensen 2026 door Eelco Storm
Vandaag om 16:51:59
Fleischmania Nostalgia door g-j
Vandaag om 16:37:38
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door NS264
Vandaag om 16:17:33
Rheinburg, TP V/VI door Eric B
Vandaag om 16:09:06
Ontraxs 2026 door Eric B
Vandaag om 16:02:21
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:00:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:41:31
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:38:30
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door Eric B
Vandaag om 15:33:23
Bahnstrecke 5867 door gdh
Vandaag om 15:30:26
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 15:30:15
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Frank 123
Vandaag om 15:28:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 15:21:18
Station Steenwijk poging 2 door Eric B
Vandaag om 15:11:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door NS264
Vandaag om 14:37:02
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door mikeya
Vandaag om 14:08:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:44:21
Goede wensen voor 2026 door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:26:42
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Bierwagen
Vandaag om 12:49:03
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:31:19
Bouw Artitec overwegbomen 1950 door Met een sik
Vandaag om 12:05:08
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 11:28:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
Vandaag om 11:27:32
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 11:24:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:19:24
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
  

Auteur Topic: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer  (gelezen 3740 keer)

SVT137

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • SVT137
Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Gepost op: 27 June 2006, 15:53:37 »
Hallo iedereen,

Ik was de encyclopedie aan het lezen, en toen las ik dat de schrijver van dat stuk in zijn baanplan niet alle wissels aandreef. Het ging om de wissels die altijd in een richting bereden werden uit de kant van de 2 sporen. De wissel zou dan automatisch goedklikken.

Het gaat het volgende artikel: Klik

Ik wil Peco Code 55 (Schaal N) gaan gebruiken, dan moet ik denk ik wel de veer eruit halen, omdat dan anders m'n wagons eruit wippen. Nu ben ik een beetje aan het plannen, en mijn vraag was of er geen nadelen zitten hieraan, misschien kwa slijtage. Ik heb een schaduwstation die in richting bereden wordt, en als ik hier dus de helft van de wissels niet hoef aan te drijven, zo dat flink schelen.

Alvast bedankt!

-Fred  ;D
1:160 | DRG, TP2 | SelecTRIX

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27076
    • Pagina van klaas
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Reactie #1 Gepost op: 27 June 2006, 16:08:12 »
Ik denk dat het met de slijtage erg mee zal vallen. Als je de veer er uit haalt dan liggen de tongen los, dus de eerste as van de trein duwt ze in de goede stand en zo blijven ze vanzelf liggen.

Waar je wel aan moet denken is dat je de puntstukken niet kunt polariseren. Daarom kun je beter de Insulfrog uitvoering gebruiken, en niet de Electrofrog. Anders krijg je een veel te grote lengte zonder stroomafname.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SVT137

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • SVT137
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Reactie #2 Gepost op: 28 June 2006, 07:48:43 »
Hallo,

Bedankt voor je reactie Klaas!
Ook bedankt voor de tip over insulfrog wissels, die ga ik meteen inplannen  ;D

-Fred
1:160 | DRG, TP2 | SelecTRIX

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6651
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Reactie #3 Gepost op: 28 June 2006, 07:53:09 »
@Fred,

Het gaat hier om F* wissels, die "zelfdenkend" zijn gemaakt. Hiertoe dient bij dit soort wissels de paperclip die beide railstaven verbindt te worden weggenomen.

Ik weet niet of dit zomaar kan met wissels van andere merken.

groetjes,

Hans van de Burgt

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1461
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Reactie #4 Gepost op: 28 June 2006, 08:29:24 »
Hans, dat is iets in de vorm van een nietje, niet een paperclip. En dat heeft met het niet bediend zijn van de wissels niets te maken, maar met het stroomloos schakelen van een stuk spoor door het wissel in de andere stand te zetten. Dat wissel moet dus juist wel bediend zijn.
Als er door Fred al F* wissels gebruikt worden, moeten die in dit geval juist hun nietjes behouden.
Klaas heeft het over electrofrog wissels, dat zijn wissels met een geleidend puntstuk en dat is een heel ander verhaal dan dat van de F* zelfdenkende wissels.
« Laatst bewerkt op: 28 June 2006, 08:32:14 door djtimmer »

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
    • MartOnTheWeb
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Reactie #5 Gepost op: 30 June 2006, 09:10:22 »
In mijn schaduwstation heb ik aan de uitrijzijde de veren van alle wissels verwijderd. Nu worden de wisseltongen door de eerste as van de locomotief of stuurstandwagen goed gelegd.
In eerste instantie had ik de veren laten zitten, maar enkele lichte goederenwagens (vooral ketelwagentjes) hadden er toch problemen mee.
Dus weg met de veertjes.

Daarna geen problemen meer en het bespaarde bij mij zes aandrjvingen.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!