Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 21:33:00
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer  (gelezen 3654 keer)

SVT137

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • SVT137
Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Gepost op: 27 June 2006, 15:53:37 »
Hallo iedereen,

Ik was de encyclopedie aan het lezen, en toen las ik dat de schrijver van dat stuk in zijn baanplan niet alle wissels aandreef. Het ging om de wissels die altijd in een richting bereden werden uit de kant van de 2 sporen. De wissel zou dan automatisch goedklikken.

Het gaat het volgende artikel: Klik

Ik wil Peco Code 55 (Schaal N) gaan gebruiken, dan moet ik denk ik wel de veer eruit halen, omdat dan anders m'n wagons eruit wippen. Nu ben ik een beetje aan het plannen, en mijn vraag was of er geen nadelen zitten hieraan, misschien kwa slijtage. Ik heb een schaduwstation die in richting bereden wordt, en als ik hier dus de helft van de wissels niet hoef aan te drijven, zo dat flink schelen.

Alvast bedankt!

-Fred  ;D
1:160 | DRG, TP2 | SelecTRIX

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26816
    • Pagina van klaas
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Reactie #1 Gepost op: 27 June 2006, 16:08:12 »
Ik denk dat het met de slijtage erg mee zal vallen. Als je de veer er uit haalt dan liggen de tongen los, dus de eerste as van de trein duwt ze in de goede stand en zo blijven ze vanzelf liggen.

Waar je wel aan moet denken is dat je de puntstukken niet kunt polariseren. Daarom kun je beter de Insulfrog uitvoering gebruiken, en niet de Electrofrog. Anders krijg je een veel te grote lengte zonder stroomafname.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SVT137

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • SVT137
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Reactie #2 Gepost op: 28 June 2006, 07:48:43 »
Hallo,

Bedankt voor je reactie Klaas!
Ook bedankt voor de tip over insulfrog wissels, die ga ik meteen inplannen  ;D

-Fred
1:160 | DRG, TP2 | SelecTRIX

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6554
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Reactie #3 Gepost op: 28 June 2006, 07:53:09 »
@Fred,

Het gaat hier om F* wissels, die "zelfdenkend" zijn gemaakt. Hiertoe dient bij dit soort wissels de paperclip die beide railstaven verbindt te worden weggenomen.

Ik weet niet of dit zomaar kan met wissels van andere merken.

groetjes,

Hans van de Burgt

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Reactie #4 Gepost op: 28 June 2006, 08:29:24 »
Hans, dat is iets in de vorm van een nietje, niet een paperclip. En dat heeft met het niet bediend zijn van de wissels niets te maken, maar met het stroomloos schakelen van een stuk spoor door het wissel in de andere stand te zetten. Dat wissel moet dus juist wel bediend zijn.
Als er door Fred al F* wissels gebruikt worden, moeten die in dit geval juist hun nietjes behouden.
Klaas heeft het over electrofrog wissels, dat zijn wissels met een geleidend puntstuk en dat is een heel ander verhaal dan dat van de F* zelfdenkende wissels.
« Laatst bewerkt op: 28 June 2006, 08:32:14 door djtimmer »

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
    • MartOnTheWeb
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Reactie #5 Gepost op: 30 June 2006, 09:10:22 »
In mijn schaduwstation heb ik aan de uitrijzijde de veren van alle wissels verwijderd. Nu worden de wisseltongen door de eerste as van de locomotief of stuurstandwagen goed gelegd.
In eerste instantie had ik de veren laten zitten, maar enkele lichte goederenwagens (vooral ketelwagentjes) hadden er toch problemen mee.
Dus weg met de veertjes.

Daarna geen problemen meer en het bespaarde bij mij zes aandrjvingen.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!