Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer  (gelezen 3596 keer)

SVT137

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • SVT137
Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Gepost op: 27 June 2006, 15:53:37 »
Hallo iedereen,

Ik was de encyclopedie aan het lezen, en toen las ik dat de schrijver van dat stuk in zijn baanplan niet alle wissels aandreef. Het ging om de wissels die altijd in een richting bereden werden uit de kant van de 2 sporen. De wissel zou dan automatisch goedklikken.

Het gaat het volgende artikel: Klik

Ik wil Peco Code 55 (Schaal N) gaan gebruiken, dan moet ik denk ik wel de veer eruit halen, omdat dan anders m'n wagons eruit wippen. Nu ben ik een beetje aan het plannen, en mijn vraag was of er geen nadelen zitten hieraan, misschien kwa slijtage. Ik heb een schaduwstation die in richting bereden wordt, en als ik hier dus de helft van de wissels niet hoef aan te drijven, zo dat flink schelen.

Alvast bedankt!

-Fred  ;D
1:160 | DRG, TP2 | SelecTRIX

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Reactie #1 Gepost op: 27 June 2006, 16:08:12 »
Ik denk dat het met de slijtage erg mee zal vallen. Als je de veer er uit haalt dan liggen de tongen los, dus de eerste as van de trein duwt ze in de goede stand en zo blijven ze vanzelf liggen.

Waar je wel aan moet denken is dat je de puntstukken niet kunt polariseren. Daarom kun je beter de Insulfrog uitvoering gebruiken, en niet de Electrofrog. Anders krijg je een veel te grote lengte zonder stroomafname.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

SVT137

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
  • SVT137
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Reactie #2 Gepost op: 28 June 2006, 07:48:43 »
Hallo,

Bedankt voor je reactie Klaas!
Ook bedankt voor de tip over insulfrog wissels, die ga ik meteen inplannen  ;D

-Fred
1:160 | DRG, TP2 | SelecTRIX

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6513
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Reactie #3 Gepost op: 28 June 2006, 07:53:09 »
@Fred,

Het gaat hier om F* wissels, die "zelfdenkend" zijn gemaakt. Hiertoe dient bij dit soort wissels de paperclip die beide railstaven verbindt te worden weggenomen.

Ik weet niet of dit zomaar kan met wissels van andere merken.

groetjes,

Hans van de Burgt

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Reactie #4 Gepost op: 28 June 2006, 08:29:24 »
Hans, dat is iets in de vorm van een nietje, niet een paperclip. En dat heeft met het niet bediend zijn van de wissels niets te maken, maar met het stroomloos schakelen van een stuk spoor door het wissel in de andere stand te zetten. Dat wissel moet dus juist wel bediend zijn.
Als er door Fred al F* wissels gebruikt worden, moeten die in dit geval juist hun nietjes behouden.
Klaas heeft het over electrofrog wissels, dat zijn wissels met een geleidend puntstuk en dat is een heel ander verhaal dan dat van de F* zelfdenkende wissels.
« Laatst bewerkt op: 28 June 2006, 08:32:14 door djtimmer »

MartOnTheWeb

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • MartOnTheWeb
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« Reactie #5 Gepost op: 30 June 2006, 09:10:22 »
In mijn schaduwstation heb ik aan de uitrijzijde de veren van alle wissels verwijderd. Nu worden de wisseltongen door de eerste as van de locomotief of stuurstandwagen goed gelegd.
In eerste instantie had ik de veren laten zitten, maar enkele lichte goederenwagens (vooral ketelwagentjes) hadden er toch problemen mee.
Dus weg met de veertjes.

Daarna geen problemen meer en het bespaarde bij mij zes aandrjvingen.
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!