Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 06:38:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Daan!
Vandaag
om 06:28:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Biesje
Vandaag
om 00:41:33
Roco wagon openen
door
ArjanB
02 October 2025, 23:58:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
02 October 2025, 22:46:17
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Rob Ellerman
02 October 2025, 22:33:27
Märklin 2025
door
Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen
door
Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
basjuh1981
02 October 2025, 21:34:36
NS 3502 van zwart naar groen
door
orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje
door
Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
De wijntrein
door
Frits C
02 October 2025, 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië
door
NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin
door
dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
02 October 2025, 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect
door
Sikko
02 October 2025, 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte
door
MOVisser
02 October 2025, 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Ferdinand Bogman
02 October 2025, 08:46:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer (gelezen 3644 keer)
SVT137
Offline
Berichten: 26
SVT137
Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
«
Gepost op:
27 June 2006, 15:53:37 »
Hallo iedereen,
Ik was de encyclopedie aan het lezen, en toen las ik dat de schrijver van dat stuk in zijn baanplan niet alle wissels aandreef. Het ging om de wissels die altijd in een richting bereden werden uit de kant van de 2 sporen. De wissel zou dan automatisch goedklikken.
Het gaat het volgende artikel:
Klik
Ik wil Peco Code 55 (Schaal N) gaan gebruiken, dan moet ik denk ik wel de veer eruit halen, omdat dan anders m'n wagons eruit wippen. Nu ben ik een beetje aan het plannen, en mijn vraag was of er geen nadelen zitten hieraan, misschien kwa slijtage. Ik heb een schaduwstation die in richting bereden wordt, en als ik hier dus de helft van de wissels niet hoef aan te drijven, zo dat flink schelen.
Alvast bedankt!
-Fred
Gelogd
1:160 | DRG, TP2 | SelecTRIX
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26809
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
«
Reactie #1 Gepost op:
27 June 2006, 16:08:12 »
Ik denk dat het met de slijtage erg mee zal vallen. Als je de veer er uit haalt dan liggen de tongen los, dus de eerste as van de trein duwt ze in de goede stand en zo blijven ze vanzelf liggen.
Waar je wel aan moet denken is dat je de puntstukken niet kunt polariseren. Daarom kun je beter de Insulfrog uitvoering gebruiken, en niet de Electrofrog. Anders krijg je een veel te grote lengte zonder stroomafname.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
SVT137
Offline
Berichten: 26
SVT137
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
«
Reactie #2 Gepost op:
28 June 2006, 07:48:43 »
Hallo,
Bedankt voor je reactie Klaas!
Ook bedankt voor de tip over insulfrog wissels, die ga ik meteen inplannen
-Fred
Gelogd
1:160 | DRG, TP2 | SelecTRIX
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
Offline
Berichten: 6553
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
«
Reactie #3 Gepost op:
28 June 2006, 07:53:09 »
@Fred,
Het gaat hier om F* wissels, die "zelfdenkend" zijn gemaakt. Hiertoe dient bij dit soort wissels de paperclip die beide railstaven verbindt te worden weggenomen.
Ik weet niet of dit zomaar kan met wissels van andere merken.
groetjes,
Hans van de Burgt
Gelogd
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
Dirk J
Offline
Berichten: 1455
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
«
Reactie #4 Gepost op:
28 June 2006, 08:29:24 »
Hans, dat is iets in de vorm van een nietje, niet een paperclip. En dat heeft met het niet bediend zijn van de wissels niets te maken, maar met het stroomloos schakelen van een stuk spoor door het wissel in de andere stand te zetten. Dat wissel moet dus juist wel bediend zijn.
Als er door Fred al F* wissels gebruikt worden, moeten die in dit geval juist hun nietjes behouden.
Klaas heeft het over electrofrog wissels, dat zijn wissels met een geleidend puntstuk en dat is een heel ander verhaal dan dat van de F* zelfdenkende wissels.
«
Laatst bewerkt op: 28 June 2006, 08:32:14 door djtimmer
»
Gelogd
MartOnTheWeb
Offline
Berichten: 853
Re: Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer
«
Reactie #5 Gepost op:
30 June 2006, 09:10:22 »
In mijn schaduwstation heb ik aan de uitrijzijde de veren van alle wissels verwijderd. Nu worden de wisseltongen door de eerste as van de locomotief of stuurstandwagen goed gelegd.
In eerste instantie had ik de veren laten zitten, maar enkele lichte goederenwagens (vooral ketelwagentjes) hadden er toch problemen mee.
Dus weg met de veertjes.
Daarna geen problemen meer en het bespaarde bij mij zes aandrjvingen.
Gelogd
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Wissels niet aandrijven bij eenrichtingsverkeer