Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door robstuart
Vandaag om 10:19:00
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 09:40:23
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 09:32:40
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 08:40:55
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:29:08
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 08:26:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:25:46
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
Line-up foto's van modellen door Rsd1000
Vandaag om 02:31:36
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Station Roodeschool door Torikoos
28 October 2025, 21:39:18
Rijnstraat door R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
Rondom Charlois door Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
28 October 2025, 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
28 October 2025, 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
28 October 2025, 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
28 October 2025, 18:16:15
  

Auteur Topic: Waarom de rode verbinding en geen gewone draad  (gelezen 1718 keer)

RalphL

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
    • Biesdelsebaan
Waarom de rode verbinding en geen gewone draad
« Gepost op: 26 February 2012, 15:21:54 »
Hallo,

Ik haalde vandaag een locje open om schoon te maken en ik zag dat de verbinding een spoeltje was en geen gewone draad. Weet iemand waarom dat is?

Ik wilde het graag vervangen want het is nogal een fragiel draadje. Ik heb het opnieuw moeten vast solderen want het brak direkt af.



G,
Ralph
Ik ben begonnen!!! zie site

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re:Waarom de rode verbinding en geen gewone draad
« Reactie #1 Gepost op: 26 February 2012, 15:50:58 »
Hoi Ralph, dit is een Smoorspoel. Het nut hiervan kun je lezen op de Wikipedia pagina waarnaar het woord is gelinkt ;)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Waarom de rode verbinding en geen gewone draad
« Reactie #2 Gepost op: 26 February 2012, 16:12:54 »
Het artikel in Wikipedia geeft niet erg duidelijk aan wat de smoorspoel in b.v. een loc doet. Ze hebben het eigenlijk maar over één toepassing: de TL buis, en is daarmee maar een mager artikel.
De reden van een smoorspoel in een loc is het bestrijden van storing op b.v. radio en tv toestellen.
Lage frequenties zoals 50 Hz bij wisselstroomlocs en gelijkstroom worden door het smoorspoeltje vrijwel ongehinderd doorgelaten, maar stoorsignalen met relatief hoge frequenties, veroorzaakt door de collector van de locmotor worden door de smoorspoel tegen gehouden zodat zij niet of in ieder geval verzwakt op de rails komen.

Groet, Gerrit

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22629
Re:Waarom de rode verbinding en geen gewone draad
« Reactie #3 Gepost op: 26 February 2012, 16:15:50 »
En je kunt het spoeltje weglaten. In de praktijk valt het tegenwoordig allemaal wel mee met die storing.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RalphL

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
    • Biesdelsebaan
Re:Waarom de rode verbinding en geen gewone draad
« Reactie #4 Gepost op: 26 February 2012, 17:16:00 »
THx,

Ik begrijp het.

Nu ik de het treintje schoongemaakt heb rijdt hij weer als een zonnetje.
Zolang het dat blijft doen laat ik hem lekker dicht. Bij de volgende beurt vervang ik dan waarschijnlijk het spoeltje.

G,
Ralph
Ik ben begonnen!!! zie site

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Waarom de rode verbinding en geen gewone draad
« Reactie #5 Gepost op: 26 February 2012, 17:46:36 »
En je kunt het spoeltje weglaten. In de praktijk valt het tegenwoordig allemaal wel mee met die storing.

Als je het spoeltje weglaat , dan moet je wel even een doorverbinding maken , anders werkt het niet meer.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re:Waarom de rode verbinding en geen gewone draad
« Reactie #6 Gepost op: 26 February 2012, 17:49:03 »
Je kunt ook het spoeltje laten zitten, kan geen kwaad... alleen als je de boel gaat digitaliseren zou ik 'm wel weghalen.