Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
  

Auteur Topic: Waarom de rode verbinding en geen gewone draad  (gelezen 1714 keer)

RalphL

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
    • Biesdelsebaan
Waarom de rode verbinding en geen gewone draad
« Gepost op: 26 February 2012, 15:21:54 »
Hallo,

Ik haalde vandaag een locje open om schoon te maken en ik zag dat de verbinding een spoeltje was en geen gewone draad. Weet iemand waarom dat is?

Ik wilde het graag vervangen want het is nogal een fragiel draadje. Ik heb het opnieuw moeten vast solderen want het brak direkt af.



G,
Ralph
Ik ben begonnen!!! zie site

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re:Waarom de rode verbinding en geen gewone draad
« Reactie #1 Gepost op: 26 February 2012, 15:50:58 »
Hoi Ralph, dit is een Smoorspoel. Het nut hiervan kun je lezen op de Wikipedia pagina waarnaar het woord is gelinkt ;)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Waarom de rode verbinding en geen gewone draad
« Reactie #2 Gepost op: 26 February 2012, 16:12:54 »
Het artikel in Wikipedia geeft niet erg duidelijk aan wat de smoorspoel in b.v. een loc doet. Ze hebben het eigenlijk maar over één toepassing: de TL buis, en is daarmee maar een mager artikel.
De reden van een smoorspoel in een loc is het bestrijden van storing op b.v. radio en tv toestellen.
Lage frequenties zoals 50 Hz bij wisselstroomlocs en gelijkstroom worden door het smoorspoeltje vrijwel ongehinderd doorgelaten, maar stoorsignalen met relatief hoge frequenties, veroorzaakt door de collector van de locmotor worden door de smoorspoel tegen gehouden zodat zij niet of in ieder geval verzwakt op de rails komen.

Groet, Gerrit

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22629
Re:Waarom de rode verbinding en geen gewone draad
« Reactie #3 Gepost op: 26 February 2012, 16:15:50 »
En je kunt het spoeltje weglaten. In de praktijk valt het tegenwoordig allemaal wel mee met die storing.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RalphL

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
    • Biesdelsebaan
Re:Waarom de rode verbinding en geen gewone draad
« Reactie #4 Gepost op: 26 February 2012, 17:16:00 »
THx,

Ik begrijp het.

Nu ik de het treintje schoongemaakt heb rijdt hij weer als een zonnetje.
Zolang het dat blijft doen laat ik hem lekker dicht. Bij de volgende beurt vervang ik dan waarschijnlijk het spoeltje.

G,
Ralph
Ik ben begonnen!!! zie site

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Waarom de rode verbinding en geen gewone draad
« Reactie #5 Gepost op: 26 February 2012, 17:46:36 »
En je kunt het spoeltje weglaten. In de praktijk valt het tegenwoordig allemaal wel mee met die storing.

Als je het spoeltje weglaat , dan moet je wel even een doorverbinding maken , anders werkt het niet meer.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15430
Re:Waarom de rode verbinding en geen gewone draad
« Reactie #6 Gepost op: 26 February 2012, 17:49:03 »
Je kunt ook het spoeltje laten zitten, kan geen kwaad... alleen als je de boel gaat digitaliseren zou ik 'm wel weghalen.