Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
Vandaag om 22:42:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:36:58
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
Vandaag om 22:20:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
Vandaag om 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
  

Auteur Topic: Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk  (gelezen 24961 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #45 Gepost op: 28 February 2012, 21:39:35 »
Grootste probleem van die boog en doorrijden naar Arnhem is dan weer dat vanaf de splitsing bij Westervoort tot aan Arnhem het baanvak al behoorlijk vol zit. En met de extra Doetinchem stoppers straks wordt het alleen nog maar erger... meer sporen tussen de aansluiting en station Arnhem is ook erg lastig zo door de stad heen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #46 Gepost op: 29 February 2012, 09:44:04 »
Meer sporen door Arnhem lijkt me inderdaad geen optie, het spoor ligt dicht tegen de huizen aan dus zonder heel veel sloopwerk is dat niet mogelijk. En dan weet je dat je tegen jarenlange procedures aanloopt.

Maar waarom sluiten we station Velperpoort niet? Nu is het zo dat als er een stoptrein naar het oosten vertrekt, er minutenlang geen andere trein vanuit Arnhem naar het oosten kan. De stoptrein in V'poort blokkeert al het verkeer. Haal je die halte eruit, dan kan je zo'n beetje om de minuut een trein naar het oosten laten rijden. Dat is een behoorlijke capaciteitsverhoging. Veel nadeel heeft dat niet, kom je per OV naar het station dan is het in de meeste gevallen sowieso handiger om even door te rijden naar CS. Per fiets is het een kwestie van minuten. Per auto is V'poort sowieso geen optie omdat parkeren in die buurt bijna onmogelijk is.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #47 Gepost op: 29 February 2012, 13:10:34 »
Ga eens aan de Velperpoort kijken in de ochtendspits zou ik zeggen en je ziet hoe fout je zit met deze stelling.
Reizigers, daar doe je het voor, niet om bakken te vervoeren.

Dirk
« Laatst bewerkt op: 13 March 2012, 09:23:49 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. Klik op ANTWOORD in plaats van citaat. »

kraansik

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
  • ik blijf eeuwig van treinen houden
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #48 Gepost op: 12 March 2012, 19:32:06 »
hallo,
ik las in de dit in de krant
Verzet tegen spoorlijn
Auteur: door Arnold Zweers |   maandag 12 maart 2012 | 07:00

Tekstgrootte 
APELDOORN - De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) is in het geweer gekomen tegen de plannen om het personenvervoer op de spoorlijn Apeldoorn-Dieren nieuw leven in te blazen.
De provincie Gelderland en de gemeente Apeldoorn zijn daar voorstander van.

De kosten om de bestaande lijn, die sinds 1975 door de VSM wordt gebruikt, op te krikken tot een volwaardige verbinding tussen Apeldoorn (via Dieren) en Arnhem, worden geraamd op 100 miljoen euro.
Woensdag vergadert de provinciale statencommissie mobiliteit, infrastructuur en economie over de kwestie. Aan die commissie is het schrijven van het VSM-bestuur gericht. Volgens dit bestuur is er in het advies aan de provincie 'een veel te rooskleurig beeld' van de werkelijke situatie geschetst. Als het plan doorgaat, betekent dit het eind van de spoorlijn waarop toeristische stoomtreinen rijden. Jaarlijks maken daar 100.000 mensen gebruik van. Het steekt de VSM dat ze, ondanks dat ze eigenaar is van het grootste deel van de spoorlijn, helemaal niet bij de opstelling van het advies aan de provincie is betrokken. ,,Het is daarom niet verwonderlijk dat de conclusie overwegend positief is over de variant Koningslijn (zoals de verbinding Apeldoorn-Dieren-Arnhem nu wordt genoemd, red.).''
Er wordt 'wel erg gemakkelijk uitgegaan van geluidsoverlast voor omwonenden' in geval van personentreinen. Overwegen zullen tot filevorming leiden.
De suggestie dat de treinverbinding dicht bij kantoren en toeristische attracties als Apenheul en Burgers Zoo ligt klopt niet, is een ander verwijt.
bron stentor

als het plan echt doorzet dan en de vsm vind het niks dan komt er waarschijnlijk een oproep van mij om te proteseren
groet robin

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #49 Gepost op: 12 March 2012, 19:36:19 »
De kantoren en attracties van Apeldoorn liggen aan de andere kant van het dorp gezien van het station.

Een betere bus verbinding met Arnhem is een denk ik een betere oplossing voor het verkeer tussen Apeldoorn en Arnhem.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #50 Gepost op: 12 March 2012, 21:02:44 »
100 miljoen om het spoor op te waarderen?? :o
Dat geld kan beter besteed worden lijkt me

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #51 Gepost op: 13 March 2012, 08:56:55 »
Nou komt de aap uit de mouw... wel erg onbeschoft inderdaad de VSM hier zo buiten te laten.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #52 Gepost op: 13 March 2012, 09:10:50 »
ze zijn ook eigenaar van de lijn... en die mensen zijn ook nooit tevreden. over 10 jaar willen ze een vliegverbinding zeker...

gr
« Laatst bewerkt op: 13 March 2012, 09:24:52 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. Klik op ANTWOORD in plaats van citaat. »

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #53 Gepost op: 13 March 2012, 09:15:36 »
Als wisselgeld kan de VSM natuurlijk vragen de verbinding Apeldoorn Zwolle opnieuw aan te laten leggen.  Kunnen daar over een paar jaar ook weer treinen gaan rijden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #54 Gepost op: 13 March 2012, 09:26:23 »
Als het waar is natuurlijk. Volgens de opstellers van het advies is er wel degelijk met de VSM gesproken. Dat het advies vervolgens geen VSM-verhaal wordt, is wat anders.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ed van Mierlo

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #55 Gepost op: 13 March 2012, 09:54:12 »
Hoeveel wilde dit kabinet ook alweer bezuinigen? Dan is het zeker een goed idee om met deze verbinding weer wat geld over de balk te smijten ::)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #56 Gepost op: 13 March 2012, 09:59:17 »
Hier heeft het kabinet dan weer weinig mee te maken, dit zijn regionale plannen en uitgaven.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #57 Gepost op: 13 March 2012, 10:21:10 »
Overwegen zullen tot filevorming leiden.

Wat een drogreden. Voor die ene trein per half uur in elke richting? Stemmingmakerij heet dit. Het is natuurlijk jammer dat een museumlijn een spoorlijn behouden heeft, waar (naar het nu lijkt) de economie mee vandoor gaat.
Volgens mij is het wel goed dat de VSM tegen het besluit ingaat. Een goede schadevergoeding dienen ze gewoon te krijgen. Het is ook niet de eerste keer in de geschiedenis dat een museumlijn wijkt voor gemeentelijke plannen. De RTM is begonnen in Hellevoetsluis, op een oud deel van de oude RTM spoorlijn. En nu doen ze het toch ook niet slecht, met een eigen spoorlijn. Iets dergelijks zou ook kunnen gebeuren voor de VSM, maar dan worden de kosten voor deze spoorlijn wel beduidend meer dan de nu geplande 100 miljoen.

Apeldoorn zal er op een indirecte manier van profiteren, niet vanwege de attracties en kantoren. Het betreft een regionale lijn, dus de dorpen kunnen er garen bij spinnen. Moet ik wel zeggen dat station Beekbergen en Loenen niet erg gunstig liggen ten opzichte van de bebouwing. Eerbeek heeft wel zijn profijt ervan, maar dan in richting Arnhem.

Ook een busverbinding verbeteren tussen Apeldoorn en Arnhem heeft nauwelijks zin, daar dat eerder ligt aan het dichtslibben van de A50. Dus dat betekent een verbreding van die A50, en daar wordt de Veluwe ook niet mooier van.
Blijf ik wel van mening dat een heractivering van de spoorlijn tussen Apeldoorn en Dieren nauwelijks zal bijdragen aan een verbetering van de reistijd tussen Apeldoorn en Arnhem. Misschien wat constantere verbinding, door het uitsluiten van vekeershinder , maar nauwelijks sneller.

Maar wat me echt ergert is de stemmingmakerij die kennelijk nu opkomst is. Op basis van goed beargumenteerde redenen kan je tot een passende oplossingen komen, met dit soort stemmingmakerij maak je je eigen zaak niet sterk en ben je eerder een verliezer.

Groet,
Michel

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #58 Gepost op: 13 March 2012, 12:07:56 »
Volgens mij is het wel goed dat de VSM tegen het besluit ingaat. Een goede schadevergoeding dienen ze gewoon te krijgen. Het is ook niet de eerste keer in de geschiedenis dat een museumlijn wijkt voor gemeentelijke plannen. De RTM is begonnen in Hellevoetsluis, op een oud deel van de oude RTM spoorlijn. En nu doen ze het toch ook niet slecht, met een eigen spoorlijn. Iets dergelijks zou ook kunnen gebeuren voor de VSM, maar dan worden de kosten voor deze spoorlijn wel beduidend meer dan de nu geplande 100 miljoen.

Suggereer je nu werkelijk dat de VSM wel even verhuisd kan worden zoals destijds de RTM?
De VSM is vele malen groter qua omvang, met 2 grote werkplaatsen in Apeldoorn en Beekbergen, objecten als een draaischijf die niet 'even' op te pakken zijn en met veel eigen grond. De RTM was destijds volgens mij niet eens eigenaar van het trace...

Bovendien waar ga je de VSM dan laten als ze weg moeten van hun huidige stek? Zoveel vrije ruimte is er op de Veluwe nou ook niet meer, dat je even bijna 30km spoor kunt aanleggen in groene gebieden zonder dat het bezwaarschriften regent. Dit lost bovendien in Zutphen een deel van het perronprobleem op; er hoeven niet en een Sprinter naar Ah en een stopper naar Apd meer naast elkaar te halteren. Hooguit dat men begint te zeuren over met dieselmaterieel onder de draad rijden tussen Zp en Ah.

Heel ander idee : stopper Ede-Arnhem doortrekken naar Nijmegen, Pendel Apeldoorn-Zutphen doortrekken als Apeldoorn-Zutphen-Arnhem, waarbij je dus in Zutphen kopmaakt. Kost je netto geen extra baanvakcapaciteit en de 'directe' verbinding gerealiseerd.
« Laatst bewerkt op: 13 March 2012, 12:10:09 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #59 Gepost op: 13 March 2012, 12:25:36 »
Als mensen willen valt hier uit te komen. Waarom niet gewon de lijn delen? De VSM heeft een stuk of tien rijdagen per jaar. Dat moet te doen zijn met een zwaar aangepaste dienstregeling van de gewone treinen op die weekenddagen, desnoods op een paar zondagen helemaal geen regulier treinverkeer. Omgekeerd kan de VSM dan niet meer (test)rijden wanneer het ze uitkomt en moeten daar afspraken over komen. Inschikken heet dat. Moeten mensen dat wel willen.

Ze zouden blij moeten zijn als het mgelijk is een spoorlijn weer te gaan gebruiken waar die voor is bedoeld: voor een serieuze transporttaak.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.