Suggereer je nu werkelijk dat de VSM wel even verhuisd kan worden zoals destijds de RTM?De VSM is vele malen groter qua omvang, met 2 grote werkplaatsen in Apeldoorn en Beekbergen, objecten als een draaischijf die niet 'even' op te pakken zijn en met veel eigen grond. De RTM was destijds volgens mij niet eens eigenaar van het trace...
Wat een drogreden. Voor die ene trein per half uur in elke richting? Stemmingmakerij heet dit. Het is natuurlijk jammer dat een museumlijn een spoorlijn behouden heeft, waar (naar het nu lijkt) de economie mee vandoor gaat. Volgens mij is het wel goed dat de VSM tegen het besluit ingaat. Een goede schadevergoeding dienen ze gewoon te krijgen. Het is ook niet de eerste keer in de geschiedenis dat een museumlijn wijkt voor gemeentelijke plannen. De RTM is begonnen in Hellevoetsluis, op een oud deel van de oude RTM spoorlijn. En nu doen ze het toch ook niet slecht, met een eigen spoorlijn. Iets dergelijks zou ook kunnen gebeuren voor de VSM, maar dan worden de kosten voor deze spoorlijn wel beduidend meer dan de nu geplande 100 miljoen.Apeldoorn zal er op een indirecte manier van profiteren, niet vanwege de attracties en kantoren. Het betreft een regionale lijn, dus de dorpen kunnen er garen bij spinnen. Moet ik wel zeggen dat station Beekbergen en Loenen niet erg gunstig liggen ten opzichte van de bebouwing. Eerbeek heeft wel zijn profijt ervan, maar dan in richting Arnhem. Ook een busverbinding verbeteren tussen Apeldoorn en Arnhem heeft nauwelijks zin, daar dat eerder ligt aan het dichtslibben van de A50. Dus dat betekent een verbreding van die A50, en daar wordt de Veluwe ook niet mooier van. Blijf ik wel van mening dat een heractivering van de spoorlijn tussen Apeldoorn en Dieren nauwelijks zal bijdragen aan een verbetering van de reistijd tussen Apeldoorn en Arnhem. Misschien wat constantere verbinding, door het uitsluiten van vekeershinder , maar nauwelijks sneller.Maar wat me echt ergert is de stemmingmakerij die kennelijk nu opkomst is. Op basis van goed beargumenteerde redenen kan je tot een passende oplossingen komen, met dit soort stemmingmakerij maak je je eigen zaak niet sterk en ben je eerder een verliezer.Groet,Michel
Suggereer je nu werkelijk dat de VSM wel even verhuisd kan wordenBovendien waar ga je de VSM dan laten als ze weg moeten van hun huidige stek? Zoveel vrije ruimte is er op de Veluwe nou ook niet meer, dat je even bijna 30km spoor kunt aanleggen in groene gebieden zonder dat het bezwaarschriften regent.
Heel ander idee : stopper Ede-Arnhem doortrekken naar Nijmegen, Pendel Apeldoorn-Zutphen doortrekken als Apeldoorn-Zutphen-Arnhem, waarbij je dus in Zutphen kopmaakt. Kost je netto geen extra baanvakcapaciteit en de 'directe' verbinding gerealiseerd.
Bijna elke weekend wordt er wel gereden en om dan even te "switchen" van regulier treinverkeer naar stoomtreinen lijkt mij ook niet haalbaar, de stoom/museumtreinen rijden met een lagere snelheden over de veluwe als het reguliere spoorbedrijf, hierdoor ontstaan dus weer vertragingen of reistijden waar "gewone reizigers" op zitten te wachten. Die extra reistijd is vergelijkbaar als dat ze via Zutphen zouden rijden, misschien is dat zelfs wel sneller. Tevens zorgt de VSM in deze regio er voor dat er meer dagjesmensen hier komen en gebruik maken van diverse atracties/bezoekwaardigheden, denk alleen al aan de driehoek met trein/stoomtrein/boot. Deze aantallen zou dan ook minder worden.
Nog een alternatief zou kunnen zijn een (snel)tramlijn die via de zuidwestkant van Apeldoorn naar Arnhem loopt, grotendeels parallel aan de A50. Maak een halte ter hoogte van de boog in de A50 met snelle pendelbussen tussen die halte en Eerbeek + Loenen. Heb je aan alle voorwaarden voldaan, een tramlijn aanleggen langs de A50 is eenvoudiger (en goedkoper) dan een spoorlijn en mochten Loenen en Eerbeek nou echt groot worden kun je altijd nog een goedkope aftakking maken richting die gemeenten. Bovendien kun je dan de echte kern van Loenen bedienen en niet de rand zoals bij gebruik van de VSM-lijn het geval zou zijn.
Ook een busverbinding verbeteren tussen Apeldoorn en Arnhem heeft nauwelijks zin, daar dat eerder ligt aan het dichtslibben van de A50. Dus dat betekent een verbreding van die A50, en daar wordt de Veluwe ook niet mooier van. Blijf ik wel van mening dat een heractivering van de spoorlijn tussen Apeldoorn en Dieren nauwelijks zal bijdragen aan een verbetering van de reistijd tussen Apeldoorn en Arnhem. Misschien wat constantere verbinding, door het uitsluiten van vekeershinder , maar nauwelijks sneller.
En jouw idee van tram is misschien niet eens zo verkeerd; een nieuwe aan te leggen tramlijn is vele malen goedkoper dan een spoorlijn. Het klinkt alleen minder sexy , maar zou misschien een mooi te bestuderen alternatief zijn. Met een soortgelijke opzet als de lijn Utrecht-Nieuwegein met snelheden tot 80 km/h buiten bebouwde kom. Alleen schiet ook daarmee Eerbeek en Loenen niets op, want de A50 ligt te ver van de dorpskernen.Waarmee overigens een van de grootste issues in het hele onderzoek blootgelegd word : men wil eigenlijk koste wat kost een betere verbinding Apeldoorn-Arnhem (waarbij het A50 trace de beste oplossing is) maar tegelijk ook diverse randgemeenten bedienen (wat sowieso ingaat tegen het voorgaande; meer stops dus langere reisduur) Wat overigens ook opvalt is dat in dit nieuwe plan de zuidwestkant van Apeldoorn (met de kantorenparken en industrie) overgeslagen word.Die busbaan zou dan grotendeels langs de A50 kunnen gelegd wordenNog een alternatief zou kunnen zijn een (snel)tramlijn die via de zuidwestkant van Apeldoorn naar Arnhem loopt, grotendeels parallel aan de A50. Maak een halte ter hoogte van de boog in de A50 met snelle pendelbussen tussen die halte en Eerbeek + Loenen. Heb je aan alle voorwaarden voldaan, een tramlijn aanleggen langs de A50 is eenvoudiger (en goedkoper) dan een spoorlijn en mochten Loenen en Eerbeek nou echt groot worden kun je altijd nog een goedkope aftakking maken richting die gemeenten. Bovendien kun je dan de echte kern van Loenen bedienen en niet de rand zoals bij gebruik van de VSM-lijn het geval zou zijn.
Volgens mij rijden ze wel vaker, zeker in de zomer, dan elke dag? Maar bij een opwaardering van de spoorlijn, waardoor dus een hogere snelheid haalbaar is, hoeft de VSM niet met 40km/h door te tuffen. Ze hebben zat loks die wel wat meer kunnen dan dat.
Dit draadje lezend krijg ik alleen maar het idee dat we de VSM moeten beschermen omdat die daar nu eenmaal zit. En daarom kan (ondermeer) Eerbeek geen aansluiting krijgen op het spoornet en moeten ze het maar doen met de bus, of auto. Ook dat gaat negatieve consequenties hebben voor de Veluwe. Ik zou het ook niet leuk vinden als de VSM er moet gaan verdwijnen, maar om hiervoor een ontsluiting van een gebied tegen te gaan houden vind ik te ver gaan. Ik blijf overigens hopen op een creatiever oplossing dan tot nu toe wordt aangedragen.Groet,Michel