Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Gert Arkema
Vandaag om 09:08:48
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19

Auteur Topic: Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk  (gelezen 24843 keer)

Bas van Heiningen

• Offline Offline
Re:Spoor (van Apeldoorn) naar Dieren lijkt zeer kansrijk
« Reactie #30 Gepost op: 28 February 2012, 12:03:02 »
Als ik kijk naar de reactivering van de pon lijn van Amersfoort naar Leusden, en in de toekomst via het oude trace, incl herleggen van de rails tot aansluiting de haar ( lijn Utrecht Veenendaal). De vele rapporten die hierover gemaakt zijn en de eind uitkomst. Denk ik dat dit Apeldoorn - Dieren ook als een nachtkaars uit gaat.

Bas

henk

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 28 February 2012, 13:07:36 »
Wat een negativiteit allemaal. Lightrail moet toch kunnen? Denk eens na over het inpassen daarvan. Het opmerkelijke is dat geld niet het grote probleem hoeft te zijn voor Gelderland.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #32 Gepost op: 28 February 2012, 14:50:51 »
Waarom zou je met geld moeten smijten om een hele kleine groep mensen een plezier te doen? Er zijn voldoende OV alternatieven te bedenken voor die paar mensen in Eerbeek en omstreken. En aan die alternatieven kleven veel minder nadelen voor zowel de omgeving als bijvoorbeeld de VSM (want het zal altijd uitdraaien op een drama voor de VSM als dit doorgaat)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #33 Gepost op: 28 February 2012, 14:55:51 »
Lightrail kan prima lijkt mij. Er wordt veel kwistiger met geld gesmeten voor soms nóg veel minder resultaat. Drama? Waar ligt het risico voor de VSM? De VSM vangt als het goed gaat meer dan voldoende huur voor het gebruik van hun traject om de infra (overwegen, baan, bovenbouw) commercieel te onderhouden vanwege de beoogde kwaliteit en de aansprakelijkheid bij calamiteiten. De VSM kan een hoop voorwaarden stellen, want zij hoeven niet zo nodig. Mooi toch?
Springende punt is natuurlijk of de politiek dat traject in wil, met bezwaarmakende aanwonenden (paar keer per zaterdag/zondag is heel wat anders dan elke dag van 06.00 tot 00.30), een milieueffectrapportage en de hele rimram. Naasting is tegenwoordig niet echt meer aan de orde; de invloed van één bezwaarmaker kan een procedure al met jaren opschorten, naasting wordt een europabrede rel met als toetje pek en veren voor de betreffende bestuurders.

Voor het Ponlijntje en het doortrekken daarvan ligt het heel anders; vanaf Leusden tot De Haar ligt er geen meter rails meer, omwonenden zijn het niet gewend (lees; bezwaar!) en het viaduct over de lijn Ut-Ah moet(duurduur) worden aangepast met een stel wissels enzo. Verder worden vanuit Amf 'alleen maar' Woudenberg/Scherpenzeel, Veenendaal en Rhenen ontsloten. Wat is die opbrengst? Gering.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 28 February 2012, 15:00:01 »
Ook bij Lightrail zal er een beveiliging moeten komen. Dit betekent iets als een verkeersleidingspost oid, (moderne) seinen, bewaakte overwegen ed.

Het baanvak raakt in een klap een groot deel van de charme kwijt, er is ineens veel minder ruimte om bijvoorbeeld een testritje te maken want er is dagelijks een vaste starre dienstregeling. De vraag is bovendien of de huur wel echt kostendekkend kan/zal zijn, zeker ook gezien het feit dat alles nu 100% professioneel gedaan moet worden (ook voor Lightrail gelden al veel strengere eisen dan voor de huidige vorm van exploitatie)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #35 Gepost op: 28 February 2012, 15:25:45 »
.... De vraag is bovendien of de huur wel echt kostendekkend kan/zal zijn, zeker ook gezien het feit dat alles nu 100% professioneel gedaan moet worden ..
Lees; de VSM heeft hierin een sterke onderhandelingspositie. Die kan vragen wat zij wil, is men niet bereid dat ervoor te betalen, dan maar niet, de VSM zit er niet mee want nu (tbv hun eigen treinenloop) gaat het ook.
Dat het kostendekkend moet zijn is wel het aller-aller-allerminste wat de VSM moet vragen, want die levert een hoop in qua bewegingsvrijheid en moet maar accoorrd gaan met alle veranderingen op en om de lijn. Eerst in de onderhandeling het viervoudige vragen en niet accoord gaan met minder dan de dubbele van de kosten die ze er aan hebben.
groet Gert

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 28 February 2012, 15:34:16 »
Je kunt onmogelijk vooraf alle kosten goed op papier krijgen, er zijn altijd tegenvallers en die kunnen soms fors oplopen. Een dergelijk risico lijkt mij levensgevaarlijk voor een organisatie als de VSM.

Feit blijft dat je een organisatie die nu (voor zover ik weet) 100% door vrijwilligers wordt gerund ineens deels in een commercieel keurslijf gaat proppen. Dat kon op diverse vlakken wel eens vervelende gevolgen hebben...

henk

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 28 February 2012, 15:45:48 »
De provincie is de vijand niet. De provincie Gelderland heeft zelf ook geïnvesteerd in de VSM, levert nu ook weer een bijdrage aan het station, en heeft geen belang bij desatreuze gevolgen voor de club. Omgekeerd heeft de VSM de provincie nodig voor van alles en nog wat.
Kortom, laten ze maar eens uitzoeken of een en ander valt in te passen. Maar om al bij voorbaat moord en brand te roepen lijkt me wat overdreven.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #38 Gepost op: 28 February 2012, 15:49:50 »
Dat valt contractueel vast te leggen. BV de VSM laat op kosten van (wie dan ook) de lijn gereedmaken voor Lightrail en vraagt een huur van (nóg zo'n bedrag). Risico's en tegenvallers zijn dan voor die opdrachtgever. Exploitatie moet je vooral niet door je eigen organisatie willen doen; je perst inderdaad je vrijwilligers in een keurslijf en commercieel valt er geen eer aan te behalen. Dus dat laat je ook aan die spoorvervoerder over.
Zo blijft de VSM een club van vrijwilligers die op zaterdagen en zondagen probleemloos op hun eigen spoortje blijven rijden, maar doordeweeks 'gesloten' zijn. Dan rijdt er een commerciële spoorvervoerder met alle rechten en plichten die bij hém horen.

Uiteraard blijft het moeilijk, zo niet onmogelijk om zeg maar 'tussen de dienstregeling door' de VSM treinen te laten rijden. Je krijgt dan natuurlijk conflicterende beveiligingen enzo. Maar als de lijn primair bedoeld is voor scholieren- en forensenvervoer dan is het in het weekeinde rustig.
groet Gert

Henk Uijterwaal

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 28 February 2012, 16:28:07 »
Ik woon in de buurt van deze lijn...

Als ik in Apeldoorn moet zijn, dan pak ik de auto. Dat is een half uur (deur tot deur) en er staat bijna nooit een file.  Het OV is niet echt een concurrent: de trein via Zutphen doet er 43 minuten over, de snelbus geloof ik 45, maar dan sta je op Apeldoorn station en moet je nog verder. Apeldoorn is een vrij uitgestrekte stad en niet alles is vlot per bus bereikbaar.
Al met al is het OV geen echt aantrekkelijk alternatief. Een trein via Eerbeek zal dan misschien wat sneller zijn maar veel meer dan een km of 10 snoep je niet van de afstand af dus de reistijd is misschien iets als 35 minuten en je staat nog steeds op het station. Voor wie is dit dan nog een aantrekkelijk alternatief? Voor toeristen hetzelfde probleem? De meeste attracties maar ook campings, hotels, enz, liggen behoorlijk buiten de stad. Als je daar met het hele gezin naar toe wil, dan is de auto stukken eenvoudiger.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #40 Gepost op: 28 February 2012, 17:51:28 »
Wat een negativiteit allemaal. Lightrail moet toch kunnen? Denk eens na over het inpassen daarvan. Het opmerkelijke is dat geld niet het grote probleem hoeft te zijn voor Gelderland.
Hadden die niet aardig gecashed bij de verkoop van Nuon (voorheen de Provinciale Gelderse Elektriciteits Maatschappij)?

Henk, ben het wel me je eens, of dat voor al die reizigers uit Eerbeek effectief is?
En kosten, rails liggen er al, ja, maar wat er verder bij komt kijken. Beveiliging, en wat te denken van de overwegen. Nu binnen Apeldoorn met sleutelbediening, dus stoppen, overweg sluiten, doorrijden. Zal een commerciële reizigersvervoerder anders willen.
Snelle(re) verbinding Apeldoorn-Arnhem zou denk ik wel gewenst zijn, maar kan dat niet beter met upgraden huidige lijn Apeldoorn-Zutphen, met boog ten westen van de IJsselbrug om kopmaken/overstappen in Zutphen te voorkomen?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

erik1

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 28 February 2012, 19:03:05 »
Geef de jongens van de VSM een spoortje er bij en een klompentrein. Een goede machinist en conducteur voor door de weeks.  En een grote zak geld om het spulletje te onderhouden. In het weekeind redden ze zich zelf wel denk ik zo.

M.v.g erik

kraansik

• Offline Offline
  • ik blijf eeuwig van treinen houden
« Reactie #42 Gepost op: 28 February 2012, 19:06:34 »
toch vind ik het niks ik kom bijna wekelijks bij de vsm

robin

henk

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 28 February 2012, 21:22:26 »
Hadden die niet aardig gecashed bij de verkoop van Nuon (voorheen de Provinciale Gelderse Elektriciteits Maatschappij)?

Henk, ben het wel me je eens, of dat voor al die reizigers uit Eerbeek effectief is?

3 miljard geloof ik en dat willen ze liever niet opfeesten - lees de begroting een tijdje mee dichten - maar investeren in infra en dergelijke.
En het gaat niet alleen om Eerbeek, het gaat ook niet alleen om het hier en nu, zoiets ligt er voor lange tijd. Op den duur gaan activiteiten - wonen, werken, diensten, onderwijs - zich meer op zo'n spoorverbinding en mogelijk wat minder op het wegvervoer richten. Als je daarmee zelfs maar een beperkte toekomstige verschuiving teweeg brengt, kan het al de moeite waard zijn. Misschien ook niet hoor, laat ze dat maar lekker uitzoeken, net zoals ze de mogelijke afstemming met de activiteiten van de VSM moeten uitzoeken. De provincie waardeert de activiteiten van de VSM best al was het maar vanwege het economisch belang.

mallet96

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 28 February 2012, 21:29:22 »
Snelle(re) verbinding Apeldoorn-Arnhem zou denk ik wel gewenst zijn, maar kan dat niet beter met upgraden huidige lijn Apeldoorn-Zutphen, met boog ten westen van de IJsselbrug om kopmaken/overstappen in Zutphen te voorkomen?

Hallo,

Ik kom zelf uit Zutphen en er is de laatste tijd al een aantal keren ten sprake gekomen met plannen  dat de lijn Apeldoorn - Zutphen geëlectrificeerd zou kunnen worden en dat er een boog zou kunnen komen in de Hoven met een aansluiting naar Dieren-Arnhem. Of dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren weet ik niet, zal de toekomst wel uitwijzen.

Groet,

Marcel