Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Ronaldk
Vandaag om 21:31:18
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
  

Auteur Topic: Van Hunsow naar Ezonstad!  (gelezen 32169 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #60 Gepost op: 04 October 2012, 14:43:47 »
Nou ja, ben ook vrij ongehoord :P

Dat is ook een beleefde manier om te zeggen dat niemand naar je luistert..  ;D

Maar waarom wil je een 6300? Dat is toch een ontzettend suffe loc?

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #61 Gepost op: 04 October 2012, 15:13:36 »
Allie, het is een dramaloc omdat het niet alleen de 4 koppelassen zijn die de boog bepalen, ook het voorste draaistel doet mee. Als het voorste draaistel ook maar iets zwenkt komt een wiel hiervan tegen de leibanen aan en, vanwege de elektrisch geleidende constructie van de hele loc, met spetterend vuurwerk tot gevolg. Daarnaast hebben de assen vrij weinig speling om axiaal tov het frame te verschuiven.
« Laatst bewerkt op: 05 October 2012, 08:34:02 door Gert Arkema. Reden: Met excuus aan Allie voor het foutief spellen van zijn naam »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #62 Gepost op: 04 October 2012, 15:18:21 »
OK, antwoord duidelijk. Weet ik dat ik deze versie van de 6300 dus niet moet kopen. Heb nl wel bochten in de baan  8)

AllIe    ;D
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #63 Gepost op: 04 October 2012, 15:54:41 »
Gert, is dat tegen het binnenliggende drijfwerk of ook tegen de buitenste leibanen (of allebei)? Er is namelijk ook die versie zonder binnenliggend drijfwerk en ik las dat met name dat het probleem was.

En die 6300 is waanzinnig mooi van sufheid, dus hebbe hebbe hebbe
« Laatst bewerkt op: 04 October 2012, 15:56:25 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #64 Gepost op: 04 October 2012, 22:11:20 »
Tom,

Beide is het probleem. Kijk voor foto's van Gert zijn oplossing in mijn draadje 6300 met binnenliggend drijfwerk. Het probleem bestaat zowel bij de binnenliggende als de buitenliggende leibanen. Wat ik alleen niet weet in hoeverre de ''nieuwe'' 6300 van DJH daarop is aangepast. Volgens mij liggende cylinders en daarmee de leibanen daar weer iets verder naar buiten.

mvg,
Ivo

P.S., ben ik er een dagje niet is er weer driftig geveegd en een draadje 2 keer op slot gezet. Je kan ook nooit meer weg  ;D ;D
mvg,
Ivo

*

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #65 Gepost op: 04 October 2012, 22:15:40 »
Ja precies, ik had je draadje gelezen maar zag ook dat Gert de ophanging van de bogie had aangepast (en daardoor had ik goeie hoop).

Wat betreft dat vegen, dat ligt eens een keer niet aan mij, heb me echt voorbeeldig gedragen al zeg ik het zelf ;D
Spoor 0 adept

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11642
    • Mijn fotoarchief
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #66 Gepost op: 04 October 2012, 22:21:55 »
Ja, jij laat de kroonprins daarvoor opdraaien...  ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #67 Gepost op: 04 October 2012, 22:25:42 »
Ben vandaag van de troon gestoten ;D
Spoor 0 adept

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #68 Gepost op: 04 October 2012, 23:35:30 »
Het probleem ligt zoals Ivo zegt. De nieuwe is wel aangepast, maar enkel door de cylinders een eind naar buiten te plaatsen. Dan krijg je weer een op zich slanke loc met 'fietstassen' opzij. Daar heb jij, Tomasso al ervaring mee, want de NS 3900 is door DJH net zo aangepast en dat heb jij weer ongedaan gemaakt ( en je dus de boogproblemen weer op de hals gehaald  ;D )
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #69 Gepost op: 04 October 2012, 23:48:47 »
Tom,
ik heb hem zo uit de kit in elkaar geflikerd en rijd redelijk door de bogen.
echter de min straal heb ik nog niet bekeken.
Ik kan hem zaterdag wel ff meenemen , als jij bochtjes meenemt?
Gr Jan

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #70 Gepost op: 05 October 2012, 00:46:08 »
@ Gert, Oke, dat is dus de oplossing. Tsja, met die 3900 was dat nog wel enigzins op te lossen omdat het cilinderblok recht staat, maar met de 6300 en het gekantelde cilinderblok wordt het weer een ander verhaal...

@ Jan, neem het hoe dan ook maar mee, wil het ding wel eens zien rijden. Maarre, heb nog geen rails, dus dat moeten we daar eens even bekijken dan, ze hebben vast wel iets (een baan) waar we het kunnen testen (en ik neem wel een stuk flexrails mee)...
Spoor 0 adept

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #71 Gepost op: 07 October 2012, 12:02:30 »
Zo, gisteren 2 type 6300's zien rijden, namelijk de eerste versie en de 2e versie zonder binnenliggend drijfwerk en met iets naar buiten geplaatste cilinderblokken. Ik moet zeggen dit het veel minder storend is als bij de 3900 waar het, zoals Gert al zei, meer op fietstassen leek. Ik vond dit een redelijk beschaafde oplossing en ik moet eerlijk zeggen dat de rijvaardigheid me alles meeviel. Zelfs op krappe fleischmann wissels reed de loc prima door zonder kortsluiting of ontsporen. Dat gaf dus meteen te denken over de radius van de nog te plannen boog, deze moet wel groot zijn, maar hoeft ook weer geen astronomische proporties aan te nemen. Dat komt dan ook wel goed. Tegen de tijd dat ik mijn eerste boog daadwerkelijk ga aanleggen nodig ik Jan en Gert allebei nog eens even uit, zodat we het aan den lijve kunnen ondervinden.

Al met al een hele leuke dag waar ik nog lekker even met Jan en Leen, maar ook nog met Ivo en vele anderen heb kunnen kletsen en mooi de kunst heb kunnen afkijken. Heel erg leuk!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #72 Gepost op: 07 October 2012, 12:27:59 »
Jij had toch ook nog foto's gemaakt? Krijgen we die nog te zien?

M.b.t. de krappe bogen en de geringe ruimte voor de bogie tussen de cylinders. Zou het een oplossing kunnen zijn om de cylinders aan de achterkant iets af te vijlen of, erger nog, om ze aan de bogie vast te maken i.p.v. aan het chassis. De vraag is wat er gebeurt en hoever de bogie kan draaien zonder problemen voor de crosshead/leibanen vooral als je de connecting rod wat extra zijspeling kan geven.

Leen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #73 Gepost op: 07 October 2012, 13:29:43 »
Whoei, da's wel een heftige oplossing Leen. De cylinders aan het draaistel vastzetten levert een enorme kier op tussen cylinderblok en voetplaat, verder zie je dan ook het cylinderblok bewegen bij elke oneffenheid die het draaistelleke neemt. En dat terwij één van de leuke eigenschappen van een stoomloc is ( vind ik) dat je een vrij groot apparaat ziet rijden waarvan maar vrij kleine elementen bewegen. Teveel flexibiliteit doet dat effect teniet. Voorlopig houd ik het bij mijn verschoven-draaistel-draaipunt-oplossing.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2012, 22:57:25 door Gert Arkema. Reden: zpelvoudje »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Van Hunsow naar Ezonstad!
« Reactie #74 Gepost op: 07 October 2012, 13:36:50 »
Oh ja, foto's. Eigenlijk helemaal niet zoveel gemaakt, maar zal ze er zo snel mogelijk op zetten. En heb de 6300 nog niet, dus moet daar dan nog eens naar kijken. Maarre, kan al een hoop opvangen met een goede ruim aangelegde baan, dus wie weet zijn aanpassingen niet echt nodig. De tijd zal het leren... Overigens, dat truukje van Gert helpt ook al aardig. Al met al zal het wel goed komen.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept