Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Auteur Topic: Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland  (gelezen 42448 keer)

sjef hoenjet

• Offline Offline
  • NS
    • mergeltrein
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #90 Gepost op: 03 February 2012, 22:44:24 »
stelde natuurlijk ook niets voor, die paar cm sneeuw. Wel raar dat er dan 830 km file staat. Maar daar zitten de beste stuurlui........ achter het stuur.

C-130H

• Roland
  • Offline Offline
  • Toch maar een Spooky
« Reactie #91 Gepost op: 03 February 2012, 22:45:44 »
In de trein ben ik nog nooit iemand tegen gekomen die dagelijks een trein eerder neemt om er zeker van te zijn dat hij op tijd op zijn bestemming is.
Nou ik zit nu misschien niet in de trein, maar ik pak regelmatig een trein eerder om er zeker van te zijn dat ik op tijd ben. Dus bij deze..

Ik vraag me af hoe vaak je zelf met de trein reist..

Mvg,
Roland
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #92 Gepost op: 03 February 2012, 22:47:13 »
Roland, dat hoeft ook niet. Het is natuurlijk van de gekke dat heel Nederland plat ligt nu er 3 vlokken sneeuw gevallen zijn, maar het is niet anders. Feit is dat die dienstregeling de zwakke plek is, materieel en personeelsomlopen zijn dusdanig ingewikkeld dat het hierop telkens stuk loopt. M.i. kan je dan beter een lopende pendeldienstregeling hebben, dan dat we het drama van vandaag krijgen, helemaal geen treinen gedurende uren.
Ik heb trouwens diverse sneeuwploegen met gasbranders gezien vandaag, dus ze waren er weldegelijk.

Afijn, NS doet het ook nooit goed, tijdje terug werd er sneeuw verwacht in de SAN en werden er uit voorzorg enkele IC's geschrapt zodat het niet te druk zou worden. Ook niet goed, want er kwam geen sneeuw en NS zette zichzelf compleet voor schut. Vandaag is er blijkbaar dus niet genoeg geschrapt om de rest van de treindienst soepel en rijdend te houden en wederom doet NS het dus niet goed.

Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Ivo R.

• Offline Offline
  • niks
« Reactie #93 Gepost op: 03 February 2012, 22:48:15 »
Wat een toestanden allemaal hier, geen wonder dat hartkwalen zo hoog op het lijstje van doodsoorzaken staat. 360 dagen per jaar gaat het zonder noemenswaardige problemen. 5 dagen per jaar zijn er grotere problemen, dus is dat reden voor al die ophef?! Er zijn vele mensen die met de auto gaan, en elke dag eerder weg gaan omdat ze weten dat ze in de file staan. In de trein ben ik nog nooit iemand tegen gekomen die dagelijks een trein eerder neemt om er zeker van te zijn dat hij op tijd op zijn bestemming is.

Bekijk het eens in het geheel, en bekijk eens het aantal keer dat je optijd op je bestemming bent, en het aantal keer dat je dat niet bent.  Dan valt het allemaal best mee (y)

Helaas japser, ik ken heel veel mensen, waar onder mezelf, die vaak een trein eerder nemen omdat de ns niet te vertrouwen is als je echt optijd moet zijn. Daar bij is de trein 4 van de 6 keer  niet optijd....
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Harry

• Offline Offline
« Reactie #94 Gepost op: 03 February 2012, 23:05:25 »
@Jasper dus als jij om 8 uur moet beginnen en de trein komt op het station aan om 5 voor 8 dan neem jij die trein?
en al die keren dat de trein 5 tot 10 minuten vertraging heeft, ben je dus te laat op je werk. En de keren dat ie een half uur vertraging hebt? ik zie je chef en/of werkgever jou al aan zien komen. Wordt denk ik geen 2de jaarcontract...
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Richey

• Offline Offline
« Reactie #95 Gepost op: 03 February 2012, 23:16:06 »
Ik ben een beetje verbaasd over de opstelling van de NS. Ik zou toch denken van stik in die problemen.
Het wordt weer een rotzooi, wissels werken niet meer, treinen krijgen opdracht minder hard te rijden... en de politiek blaast dat "de NS faalt"...
Ik zou toch zeggen: wij falen niet, overal zouden treinen kunnen rijden, maar het mag niet van Prorail... Veolia kan toch ook niet rijden, ook al willen ze wel...  ::)

just my 2 cents...

Richey

(die zijn schouders ophaalde, een biertje is gaan drinken in de kroeg na het werk, een hapje eten heeft gegeten en daarna met de trein binnen een uur van Amsterdam Centraal in Castricum was... )

C-130H

• Roland
  • Offline Offline
  • Toch maar een Spooky
« Reactie #96 Gepost op: 03 February 2012, 23:18:31 »
...
Feit is dat die dienstregeling de zwakke plek is, materieel en personeelsomlopen zijn dusdanig ingewikkeld dat het hierop telkens stuk loopt. M.i. kan je dan beter een lopende pendeldienstregeling hebben, dan dat we het drama van vandaag krijgen, helemaal geen treinen gedurende uren.
...

Laurent

Klopt ben ik met je eens, maar strikt genomen hebben al een aantal trajecten een pendeldienst. Bijvoorbeeld Dordrecht-Amsterdam Centraal. Dus dat zou het probleem niet mogen zijn. Dat er na de spits weleens een stel wordt afgekoppeld omdat het reizigersaanbod niet groot genoeg is zou uiteindelijk ook geen problemen mogen opleveren. Want je laat in dit weer de spitstreinen gewoon doorrijden in de samenstelling die ze op dat moment hebben en het scheelt alweer een hoop rangeerbewegingen, en dus wissels stellen. Maar dat zal waarschijnlijk iets te simpel gedacht zijn.

Maar ja hoe dan ook, het wordt maar eens tijd dat er eens het een en ander wordt verbeterd!

Mvg,
Roland

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #97 Gepost op: 03 February 2012, 23:21:54 »
Dordrecht - Amsterdam CS is geen handige pendel; het gaat over teveel knooppunten. Je moet puur van knooppunt naar knooppunt pendelen, dan kom je meestal weg zonder gebruik van wissels.

Tweede groot probleem lijkt informatievoorziening intern te zijn. Iemand moet de knoop doorhakken om te switchen naar een alternatieve 'dienstregeling' , dat moet in no time gecommuniceerd zijn naar alle uithoeken en andere organisaties als ProRail, aannemers ed en dan moet men er naar handelen. Dat vereist een hoop flexibiliteit en capaciteit. Nou claimt NSR bij monde van mevr. Thijssen dat dat laatste niet het issue was maar da's achteraf lastig vast te stellen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #98 Gepost op: 03 February 2012, 23:35:28 »
Was het niet zo, dat er een plan was om bij grote(re) verstoringen tussen knooppunten te pendelen? Op die manier blijft er tenminste iets rijden en zouden er geen (of in ieder geval minder) wissels bediend hoeven te worden. Juist de wissels lijken namelijk nu (weer..) de zwakste punten in de schakel te zijn.

Dat er dingen fout gaan bij een ietwat ongewoon (niet: extreem) weertype, ja dat kan gebeuren. Maar wanneer er op grote stations als Utrecht en Amsterdam (nagenoeg) niets meer rijden kan, dát is schandalig. En eigenlijk weten ProRail en NS dat ook verdraaid goed...
Groetjes, Bart

J_wijk

• BNLS Spoorkaart Oostenrijk
  • Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 03 February 2012, 23:43:10 »
Dit staat er opbde site van de NOS

NS-directeur Meerstadt
NOS
Toegevoegd: vrijdag 3 feb 2012, 22:07
NS-topman Meerstadt zegt dat de NS zijn uiterste best heeft gedaan om de treinen goed te laten rijden. Hij zei ook dat de reizigers juist goed op de hoogte zijn gehouden.

"We zijn heel vroeg begonnen met voorbereiden en hebben alles uit de kast getrokken. Maar je hebt altijd last van filevorming op het spoor als er sneeuw komt. Op de stations moet er dan opnieuw worden opgestart en dat is heel vervelend voor reizigers", zegt Meerstadt.

Reizigers in de Randstad klaagden dat de informatievoorziening tekortschoot en ze niet wisten waar ze heen moesten. De NS bleef melden dat er treinen reden, terwijl in Utrecht en Amsterdam geen trein meer vertrok. Ook raakte de website van de spoorwegen overbelast.

Extra personeel
Volgens Meerstadt is er juist extra personeel ingezet op de stations en perrons om reizigers te informeren. "Anders dan vorig jaar hebben we geprobeerd om een verwachting uit te spreken hoe lang het zou duren voordat reizigers weer op pad konden."

Veel problemen op het spoor werden veroorzaakt door kapotte wissels. Volgens Meerstadt is er door ProRail met man en macht gewerkt om die te repareren. "Maar ook die ploegen hadden te maken met files, waardoor ze de wissels moeilijk konden bereiken. Dat zorgde voor meer vertraging."

Sinds 19.00 uur is het treinverkeer weer langzaam op gang gekomen. Volgens Meerstadt zullen alle gestrande reizigers naar huis worden gebracht. "We blijven rijden totdat iedereen naar huis is. We werken ook aan de informatievoorziening. Er wordt duidelijk omgeroepen of en wanneer een trein gaat vertrekken.

Beloftes
De topman vindt dat de NS wel de beloftes is nagekomen. "Maar net als op de wegen en de luchthavens ondervinden wij problemen van de sneeuw." De NS denkt dat de treinen morgen weer normaal rijden.

Ik vind het wel een beetje dom dat de treinen niet rijden door een paar cm sneeuw >:( :P

Mvg Jarno
« Laatst bewerkt op: 03 February 2012, 23:45:36 door jarno v/d wijk »

C-130H

• Roland
  • Offline Offline
  • Toch maar een Spooky
« Reactie #100 Gepost op: 03 February 2012, 23:53:09 »
Dordrecht - Amsterdam CS is geen handige pendel; het gaat over teveel knooppunten. Je moet puur van knooppunt naar knooppunt pendelen, dan kom je meestal weg zonder gebruik van wissels.

Bij mijn weten zijn er op de grote knooppunten genoeg sporen en rijwegen zonder dat andere rijwegen gekruist moeten worden en dus wissels stellen. Het wordt alleen goed inplannen welke trein welk spoor krijgt toebedeeld, want bij de huidige dienstregeling heb ik gemerkt dat er veel spoorwisselingen plaatsvinden. Als je bijvoorbeeld bij een 4-sporig baanvak 2 bundels gebruikt voor Intercity verkeer en 2 bundels voor het sprinter verkeer (zoals bij de s-bahn in Duitsland) zou je al een hoop wisselbewegingen kunnen vermijden. bij punten waar dit niet mogelijk is zal je dan gewoon achter elkaar moeten rijden. En op de punten waar je toch zou moeten wisselen zou je uit voorzorg al storingspersoneel kunnen stationeren.

Maar waarschijnlijk komen we dan op een dieper gelegen probleem. Het probleem dat er te weinig capaciteit is om problemen af te vangen. Neem nou Schiedam-Delft als voorbeeld. Dat is bij storing een gigantische flessenhals. Puur vanwege het feit dat er niet genoeg bewegingsruimte in het traject zit om flexibel met een probleem om te gaan. Er wordt al wel wat aan gedaan, zoals een viersporige tunnel, maar als de verbinding richting Schiedam 2-sporig blijft, dan heb je er alsnog weinig aan. Maarja daar spelen de geldzaken van de overheid een grote rol.

Ik ga er trouwens van uit dat er niet meer dan 15 cm sneeuw valt, bij een halve meter tot een meter of meer gaat deze gedachte niet meer op.

Mvg,
Roland
« Laatst bewerkt op: 03 February 2012, 23:57:41 door C-130H »

GW

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 04 February 2012, 00:04:25 »
Het probleem ligt denk ik in het bestaan van een strakke dienstregeling. Centraal geleid vanuit een zeer ouderwetse "Kremlin" gedachte.

Loslaten en aan de mensen op de werkvloer overlaten hoe het werk het best gedaan kan worden zal veel beter werken. Ik heb geleerd dat je mensen moet vertellen WAT je van ze verwacht, en niet HOE ze dat moeten doen. Dat frustreert hen namelijk alleen maar.

Een "dienstregeling" zou niet meer hoeven inhouden dan bijvoorbeeld: op deze lijn rijdt een keer per half uur een sneltrein en een keer per tien minuten een stoptrein. De vakmensen nemen dan heus wel hun verantwoordelijkheid voor dat dat gebeurt.

Zo'n cultuurverandering zal veel meer verbeteren dan alle strakke dienstregelingen die je kunt bedenken.

"Vreselijke sneeuwstormen"... Laat me niet lachen! 8)

Gerard

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 04 February 2012, 00:23:07 »
Ik keek net naar een herhaling van het 20:00 journaal, nou sorry hoor maar meneer meerstad ga maar ergens anders soliciteren want ik kreeg het idee dat je niet wist waar je het over had, ik weet zeker dat de mensen die over al dat spul gaat zelf nooit in de trein zitten, en echt het gaat nog erger worden, de echte spoormensen met hart voor de zaak en bredere kennis beginnen langzaam uit te sterven.

vrijbuiter55

• De wijzen komen uit het oosten, zeggen ze.
  • Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 04 February 2012, 00:24:51 »
Nederland is een land van zeurpieten, stropdassen, ouwehoeren, vergaderen en nog meer ouwehoeren.
Het wordt eens tijd dat er mensen op de stoel komen te zitten die minder ouwehoeren en meer doen en bovenal die verstand van zaken hebben.  (y)
Kijk naar Zwitserland, een klein landje net als NL, maar een spoornet om u tegen tegen te zeggen met heel wat meer sneeuw dan die drie vlokken die wij hier vandag hebben gehad en het functioneerd altijd en hoe.  (y)
Je had het vandaag eens aan moeten horen op de radio, iedereen die dacht dat hij ook wat te vertellen heeft deed zijn zegje, ze buitelde gewoon over elkaar heen.
De BV Nederland heeft zich vandaag, met de NS voorop en in haar kielzog Rijkswaterstaat, weer van de beste kant laten zien.  ;D
Als je in NL niets meer kunt, kun je altijd nog de politiek in en als dat niet meer gaat is er nog plaats in de direktie van de NS of Rijkswaterstaat  ;D

tinus

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 04 February 2012, 00:28:50 »
Ik zeg:

computer / koploper / bezetmeldertjes.

decodertje in het materieel,

alle machinisten bij de wissels, ijs ruimen.

moet werken toch? ;).

Tinus.