Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 284946 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #105 Gepost op: 05 maart 2012, 21:27:52 »
Arnoud,
dat is snel antwoord.
dank je.

Ik vermoedde al dat de eerste foto recenter is.
Daar ga ik nog onderzoek naar doen, want daar staan namen van de mannen bij. Werkje voor morgen.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #106 Gepost op: 06 maart 2012, 20:40:54 »
Vandaag nog eens ongeveer 2500 foto's en archiefstukken doorgenomen. Natuurlijk worden de kansen steeds kleiner, want de meest waarschijnlijke mappen zijn reeds bekeken, maar toch....


Wat hier van te denken?
Is dit rails of niet?
Plaats en datum worden achterop de foto natuurlijk niet vermeld.
Dat wordt zoeken.

Daartoe ben ik op stap gegaan om de mogelijke locatie heden ten dage te bekijken, want echt veel keuze is er op het eiland nou ook weer niet.



Dit huis lijkt er veel op,
Het is het laatste huis boven op het duin bij de strandovergang in Midsland aan Zee.
maar.......
1. het "straatnivea" ligt 2-3 meter lager op de oud foto (hoogte zeewering?)
2. dakramen en voorgevel zijn t.o.v. oude foto verbouwd.
3. geen enkele ander huis in Midsland aan zee lijkt er op, in West aan Zee ook niet.

Er zijn dus plussen en minnen, maar de grootste "min" is de ligging BOVENOP het duin. De helling daar naar toe is voor een smalspoorbaan wel heel erg stijl (ga het maar eens lopen) en dan moet je je ook nog eens afvragen waar het spoor naar toe liep of dat het ter plekke ophield. Kortom, ik zie geen reden voor het spoortje aldaar,
maar.....er liep wel spoor op 100 meter afstand. Dat is 100,000% zeker. Vanaf Midsland Noord naar de bunkers tussen Midsland aan Zee en Formerum aan Zee


Van onderaf kwam het lijntje (blauwe lijn) en liep "ergens" door de duinen naar het bunkercomplex (gele cirkel).
Het huis waar het hier om zou kunnen gaan staat in de rode cirkel en de helling daar naar toe zit tussen die cirkel en de blauwe lijn (weg naar Midsland/Heereweg).

Kortom... een dilemma.


« Laatst bewerkt op: 06 maart 2012, 21:45:07 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #107 Gepost op: 06 maart 2012, 21:07:45 »
Ook weer wat gevonden over het minispoortje bij de betonning op de WB-kade.


Dit moet juni 1945 zijn. De intocht van de geallieerden.
!!! juni, want Terschelling is NIET in mei 1945 bevrijdt , maar begin juni.

Een foto van recenter datum laat de lorrie, met dieselmotor er op gemonteerd, zien. Duidelijker kan het niet in beeld worden gebracht.... tonnen naar de Tonneloods brengen.
 

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #108 Gepost op: 06 maart 2012, 21:33:26 »
Hallo Frits,

Inhoudelijk kan ik niets bijdragen aan dit topic, maar ik vind het fascinerend om het te volgen en te lezen hoe je steeds een stukje verder komt met het naar boven halen van een stukje historie  (y)

Groeten,

Ferry

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #109 Gepost op: 06 maart 2012, 21:39:28 »
Leuk te horen.

maar nu gaat het moeilijker worden en het aantal berichten zal minder worden, maar blijf lezen en zoeken allemaal. Alle kleine beetjes info helpen de puzzel op te lossen.

rvp

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #110 Gepost op: 06 maart 2012, 22:03:52 »
Het huis "Zeewinde" in Midsland aan Zee lijkt er ook wel wat op. Het naast gelegen "Zonnegloed" staat er zover vanaf dat het op de oude foto juist buiten beeld valt.
Dan zou het spoor gelegen kunnen hebben, waar nu de weg ligt waar "Schelpenland" en "Nienke" aan liggen.

Groet, Rein

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #111 Gepost op: 06 maart 2012, 22:24:54 »
Rein,

het lijkt er inderdaad ook op, maar een hele grote "maar"...

http://www.vakantiehuiszeewinde.nl/

als je op het huisje/vakje klikt, staat er dat het huis in 1952 gebouwd is.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #112 Gepost op: 07 maart 2012, 00:25:51 »
Vandaag nog eens ongeveer 2500 foto's en archiefstukken doorgenomen. Natuurlijk worden de kansen steeds kleiner, want de meest waarschijnlijke mappen zijn reeds bekeken, maar toch....


Wat hier van te denken?
Is dit rails of niet?
Plaats en datum worden achterop de foto natuurlijk niet vermeld.
Dat wordt zoeken.

Daartoe ben ik op stap gegaan om de mogelijke locatie heden ten dage te bekijken, want echt veel keuze is er op het eiland nou ook weer niet.



Dit huis lijkt er veel op,
Het is het laatste huis boven op het duin bij de strandovergang in Midsland aan Zee.
maar.......
1. het "straatnivea" ligt 2-3 meter lager op de oud foto (hoogte zeewering?)
2. dakramen en voorgevel zijn t.o.v. oude foto verbouwd.
3. geen enkele ander huis in Midsland aan zee lijkt er op, in West aan Zee ook niet.

Er zijn dus plussen en minnen, maar de grootste "min" is de ligging BOVENOP het duin. De helling daar naar toe is voor een smalspoorbaan wel heel erg stijl (ga het maar eens lopen) en dan moet je je ook nog eens afvragen waar het spoor naar toe liep of dat het ter plekke ophield. Kortom, ik zie geen reden voor het spoortje aldaar,
maar.....er liep wel spoor op 100 meter afstand. Dat is 100,000% zeker. Vanaf Midsland Noord naar de bunkers tussen Midsland aan Zee en Formerum aan Zee


Van onderaf kwam het lijntje (blauwe lijn) en liep "ergens" door de duinen naar het bunkercomplex (gele cirkel).
Het huis waar het hier om zou kunnen gaan staat in de rode cirkel en de helling daar naar toe zit tussen die cirkel en de blauwe lijn (weg naar Midsland/Heereweg).

Kortom... een dilemma.



voor wat de foto's betreft:

zou heel goed het zelfde huis kunnen zijn:
het huis lijkt in aan/ ver-bouw, de kozijnen in de kop gevel zitten er (nog) niet in, en ik zie ook een ladder
Dakkapel lijkt wel anders maar dat zijn ook kwetsbare dingen qua onderhoud, en altijd de makkelijkste qua uitbreiding van een woning. Datering van de woning: ontwerp van voor de 2e wereldoorlog; 30-40 en eventueel voor de oorlog ontworpen, en na de oorlog gebouwd. Dat komt overeen met de auto, de koplampen hebben verduisteringen kappen, dus tijdens de oorlog, of vlak erna. Volgens mij is dit een geallieerde achter het stuur aan de muts te zien
Misschien voegt dit iets toe?
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #113 Gepost op: 07 maart 2012, 10:23:56 »
Deze twee foto's zitten er in het album vlak naast en zien er qua formaat en kleur hetzelde uit. Op de locatie van gisteravond herken je helaas helemaal niets wat duinen betreft. Ook de palen geven geen uitsluitsel.

Misschien dat de uniformen en type vrachtauto wat opleveren. Ik heb  er geen verstand van, dus... wie?




Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #114 Gepost op: 07 maart 2012, 10:27:54 »
Bovenste foto lijkt me zonder twijfel Duits, zeker qua rechter uniform. De onderste wilde ik ook 'Duits' noemen, maar ik vind de uniformen er minder Duits uit zien. Misschien de middelste, in combinatie met de laarzeen. Je kunt zeggen wat je wil van Duitsers, maar ze hadden strakke uniformen. Dat mis ik een beetje bij de linker en rechter persoon, ze dragen bijvoorbeeld schoenen. Duitsers droegen laarzen. Ook de petten zien er niet direct Duits uit.

Als ik me niet vergis, zijn de Duitsers op Terschelling door Britten afgevoerd. Wellicht dat op de onderste foto twee Britten staan? Ik weet niet of er op Terschelling, zoals op Texel, ook krijgsgevangenen zijn geinterneerd door de Duitsers?
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2012, 10:37:40 door NS8714 »

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #115 Gepost op: 07 maart 2012, 11:10:50 »
ik vermoed dat op de beide foto's de zelfde huizen staan. De oude situatie heeft een klein dakkapelletje waar je in principe qua ruimte geen kloten aan hebt. In een situatie dat je meer ruimte wilt in huis is dat het eerste aandachtspunt.
Verder kijk eens naar de bakgoten. Ziet er exact hetzelfde eruit. Kozijnen in de kopgevel: sparingen komen overeen. Oude foto staat nog iets van een ontluchting of schoorsteen op het dak welke er bij de nieuwe foto er niet meer opstaat.
De sparing is wel dichtgelegt met de zelfde pan, waarschijnlijk dus pannen gebruikt die zijn vrijgekomen met het plaatsen van de dakkapel.
Schoorsteen waarschijnlijk voor een pertoleumkachel o.i.d. zal nu wel CV zijn.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #116 Gepost op: 07 maart 2012, 13:08:36 »
Gisteravond "liep" ik met Streetvieuw nog even bij het huisje langs. Toen pas merkte ik dat ik even achterom had moeten kijken voor mogelijk meer informatie. Vanmorgen dus maar even terug.


rechts het huisje en exact daartegenover aan de linkerkant van het pad ligt wat ik zoek.
Zie je ook de helling?



Je ziet het dus zo maar over het hoofd, maar en wat ligt er 2-3 meter lager achter dit hek?


Dit is geen modern bouwsel en kijk eens naar die dikke betonplaat als dak.
Het 300-400 verderopgelegen bunkercomplex bij Formerum aan Zee is niet van beton, maar van stenen, dus mogelijk tegelijkertijd gebouwd.

Daarna weer een bezoekje aan het Behouden Huis om over dit bouwsel informatie in te winnen.

Foto 1:



De bewuste locatie met de danstent van de familie Rijf. Jaren 50, dus het bouwsel kan uit de oorlog stammen.

En op onderstaande plaatje is het verhaal compleet...
het huisje.
en het eerder genoemde hoogteverschil is nu ook opgelost.

foto 2:



Nu nog achterhalen wat het stenen bouwsel is en natuurlijk.... zien we rails of balken op de foto met de auto.


« Laatst bewerkt op: 07 maart 2012, 13:13:42 door FritsT »

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #117 Gepost op: 07 maart 2012, 13:35:36 »
Het kenteken van deze auto (voor het huis in aanbouw)geeft aan dat hij geregistreerd is als Wehrmacht auto, specifieker Kriegsmarine
http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_der_deutschen_Kfz-Kennzeichen_(historisch)

Ik ben er vrijwel zeker van dat het een Opel olympia is.
http://www.kfzderwehrmacht.de/Hauptseite_deutsch/Kraftfahrzeuge/Deutschland/Opel/Opel_Olympia/opel_olympia.html
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2012, 14:10:50 door Han Zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #118 Gepost op: 07 maart 2012, 13:41:48 »
Aha, en dan is de vrachtauto op de foto (met de twee mannen) er eentje van de Wehrmacht.

Eelco

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #119 Gepost op: 07 maart 2012, 13:45:44 »
Om precies te zijn Wehrmacht, Heer
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!