Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 284879 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #45 Gepost op: 02 februari 2012, 19:05:58 »
Dit is dus allemaal niet waar het echt om draait.

Ik heb in een recente luchtfoto wat ingetekend.
Of het allemaal klopt, weet ik nog niet?  Het blijft zoeken naar "papieren aanwijzingen" en foto's met herkenningspunten.
Waar we het net over hadden bevindt zich in de rode cirkel.

En wie nog nooit op Terschelling is geweest, dit is het dorp West-Terschgelling met onderaan de huidige veerboot naar Harlingen.

1. rode lijn: de smalspoorlijn naar West aan Zee, langs het Groene strand. 1943-1945
Hierop reed in iedergeval een stoomloc.
2. gele lijn: Dellewalspoortje voor de kleiwinning : opgebroken rond 1938 ?
3. oranje lijn: Dellewalspoor naar bunkercomplex Tiger (blauwe cirkel)
Hierop is zeer zeker met diesel gereden en zou in verbinding kunnen staan met "lijn  1". Hij liep over de WB kade.
4. groene lijn: werkgelegenheidsproject "Gasfabriekduin". 1930-1935?
losse kiepkarren en soms paardentractie omhoog het duin weer op.
Met een deel van het gewonnen zand is een zeegat gedempt waar nu het havenkantoor op staat.



en zo langzamerhand houd mijn concrete informatie op, dus wat er nu bij komt is "gewonnen"

@jakop: aan welke periode denk jij als het gaat over die rails naar de betonningsloods over de straat (WB-kade)?
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2012, 00:44:06 door FritsT »

jakop

  • Gast
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #46 Gepost op: 02 februari 2012, 19:35:23 »
Dat het nog over de straat liep denk ik zo'n  30-35 jaar geleden, al wist mijn vrouw net te vertellen dat zij ook, aan de kant van de betonning, het spoor ook nog gezien heeft, dus niet meer in het wegdek, maar van de weg nog het terrein op.
Een restant zeg maar. Wij hebben samen een geschiedenis vanaf 1985, dus daarna nog.

Jakop

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #47 Gepost op: 02 februari 2012, 20:39:12 »
Zeer interessant allemaal... Ik ben ook wat aan het zoeken geweest op internet-beeldbanken en bijvoorbeeld in het boek over de smalsporige Industrielocomotieven in Nederland van de herder... tot nu toe met  0 resultaat. Ik heb nog wat papieren ergens uit het archief van Oving over het terugvorderen van "geleend" materieel door de bezetter. Wellicht wordt daar Terschelling genoemd maar dat moet ik eens opzoeken.... 'a long shot'.... maar je weet nooit...

Mijn gevoel, ervaring en vermoeden is dat het wellicht niet onmogelijk is, maar toch zeer moeilijk gaat worden om daadwerkelijk foto's van het oorlogslijntje of de bunkerbouw zelf te vinden. Zomaar ergens in een fotoalbum of in het plaatselijk archief gemaakt door een plaatselijke fotograaf zou bijzonder zijn omdat het nemen van een foto van dergelijke werkzaamheden of van de te bouwen installaties tijdens de oorlog gezien werd als spionage. Heel Terschelling was voor de bezetter een zeer belangrijke schakel in de Atlantik Wall vanwege het scheepvaartverkeer van en naar de Oostzee en vliegtuigen vlogen er over op weg naar Duitsland. Als je dan ergens een foto neemt spioneer je al snel en nam je dus enorme risico's. Zeker bij "Kriegswichtige" installaties en voertuigen. En wat een eventuele arrestatie voor spionage tot gevolg had weten we....

Mischien zijn er wel "officiele" foto's van gemaakt en die zouden dan wellicht in Duitse archieven kunnen zitten....
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #48 Gepost op: 02 februari 2012, 20:59:55 »
Op http://www.dotkadata.com kun je historische luchtfoto's (o.a. RAF-foto's) en Duitse landkaarten vinden. Misschien heb je daar iets aan?

Groeten,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #49 Gepost op: 02 februari 2012, 21:25:58 »


Deze foto was ik al vergeten. Vorige maand gecopieerd in het Behouden Huis, maar gaf me toen geen aanleiding om hem verder te bestuderen.

Dit is dus NIET de plek waar Jakop over praat, maar 50 meter verder in westelijke richting.
De gebouwtjes zijn vorig jaar gesloopt en er staat nu een nieuw gebouwd restaurant genaamd... De Loods.
Datum staat niet bij de foto vermeld.
Maar hij gaat wel over de weg heen. Weinig verkeer destijds want dat hoef je nu niet meer te proberen.

@Arnoud.
wat jij nu beschrijft, daar denk ik dus hetzelfde over. Vandaar dat ik eergisteren begonnen ben om de (foto)archieven van het Behouden Huis stuk voor stuk door te nemen. Inmiddels zijn er 30 ordners met foto's en archieven over WOII uitgekamt en wat ik vond staat hier.  Definitief vaststellen van plaatsen en datum moet allemaal nog gebeuren. Ik krijg wel hulp van de mederwekers, maar de archivaris van het fotoarchief is helaas door ziekte enige tijd niet beschikbaar. Maar ik wil niet wachten en ben gewoon begonnen.
Nog minstens 20.000 foto's van zeer waarschijnlijk niet relevente zaken te gaan, maar je kan inderdaad nooit weten wat je ineens op de achtergrond op een foto tegenkomt.

zoals deze....maar, datum nog vast te stellen



op en uitvergroting zie ik een steepje over de weg. Bij de rode pijl.
Jakop...je rails lijkt gevonden

en ik heb een lijstje gemaakt van circa 10 Terschellingers (geen eilanders) die iets zouden kunnen weten. Hendrik.... binnenkort samen op, pad.


Straks begin ik de "dakota" plaatjes.
Ondertussen bezig met de prepartatie van de ijsbaan hier vlak bij, want het het ijs begint aan te groeien. Dit moet vanavond dus even tussendoor.









 
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2012, 10:51:35 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #50 Gepost op: 02 februari 2012, 21:44:08 »
Toch maar even gekeken..
foto's moet je bestellen, dus dat gaat even duren.

Wat ik al bekeken heb, maar waar geen rails of trein in te ontekken valt (helaas):
http://www.veldnamenterschelling.nl/fotos/
De gebruikte foto’s zijn op 3 augustus 1944 gemaakt door het 542ste squadron van de Royal Air Force (RAF). De beelden van deze datum zijn eilanddekkend (m.u.v. de west- en oostpunt) en van mooie kwaliteit (scherp en gedetailleerd). Op die dag zijn ook de overige Waddeneilanden gefotografeerd. De gebruikte foto’s zijn gemaakt aan het einde van de middag. Dat valt af te leiden uit de richting en lengte van de slagschaduw. Het mooist is dit te zien op West, waar de schaduw van de Brandaris als een lange donkere streep is waar te nemen.

Foto D2 geeft het gebied weer waar we nu over spreken.
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2012, 21:47:38 door FritsT »

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #51 Gepost op: 02 februari 2012, 21:51:50 »
Op de eerder door mij genoemde site staan ook z.g. Schiesskarte, waarop het Duitse leger o.a. stellingen en verdedigingswerken heeft aangegeven:  http://www.dotkadata.com/WOII_Duitse_Truppenkarte_online. Het is jammer dat de resolutie van de kaarten zoals je die kunt inzien op de site, te klein is om te zien of je er echt wat aan hebt...

Groeten,
Peter

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #52 Gepost op: 03 februari 2012, 00:07:47 »
Wat betreft de Duitse bouwerken op het eiland...daar heb ik zojuist nog even naar gekeken.
Twee bronnen gevonden.
1. Gemeentelijke inventarisatie juli 1945
2. Duitse landkaart waar bouwerken ingetekend zijn.








Op bovenstaande kaart heb ik de diverse tracee's en mogelijke varianten aangegeven. Duidelijk is wel, zowel het Groene Strand tracee (rood) loopt van het dorp naar 10H (links) en dan naar 4H (boven).
Ik ken nog een verhaal (rode stippellijn) dat het tracee ook langs de tweede Wassermantoren in het midden (zwart omlijnd) zou hebben gelopen en dan langs de Badweg omhoog naar 4H, maar als je in het terrein gaat lopen, dan zie je al snel door de vele hoogteverschillen dat dat niet zeer waarschijnlijk is (en je wordt nog hondsmoe van al dat lopen over al die duintjes). Aan de onderkant zie je de oranje lijn langs de Dellewal naar de Tiger (blauw)

Rechtsboven (groen lijn en gele cirkel) zou de verlenging, versie 1 en 2, kunnen zijn bij eventuele doortrekking naar Formerum aan Zee (gele cirkel)


Noot 1: Tiger spreek je uit als TIEGER (duits voot tijger) en niet iets Engels als TAIGER en dat geld ook voor de benaming van de snelboot. Dus badgasten....

Noot 2: 10H en 4H liggen momenteel compleet onder het zand en zien er uit als duinen.
Noot 2B... het smalsoor ook ? Wie zal het zeggen.

Noot 3: De Tiger ligt voor 90% onder het zand, maar er zijn plannen om het complex te restaureren.

Noot 4: het complex bij Formerum is toegankelijk.
.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2012, 10:43:12 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #53 Gepost op: 03 februari 2012, 11:03:35 »
Ik heb nog een leuk plaatje. Kon ik gelijk even oefenen hoe het gaat met het plaatsen van een "vergrootbare" foto op het forum. Dat lukt nu.



Foto genomen even buiten het dorp in oostelijke richting. Op dit punt boog het oorlogs-Dellwalspoorje naar links richting Waddenzee en weer terug naar het dorp.
Splitsing Hoofdweg en Nieuwe Dijk.
Je moet het herkennen, maar de Brandaris is als een stipje an de horizon te zien.

Foto hoort thuis in de categorie "werkgelegeheidsprjecten" begin vorige eeuw, maar toch leuk in het verhaal over Terschellinger Smalspoor.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #54 Gepost op: 03 februari 2012, 19:45:03 »
Het eerste stukje Terschellinger Spoor (43-45) lijkt gevonden.

Hiertoe eerst een foto voor de positiebepaling.
Op het haventerrein heeft een huisje gestaan. Dat dient als referentiepunt. Op de onderstaande foto ligt tegenwoordig aan je rechterhand de reserveboot MS Midsland. In de richting waar je heen kijkt meert tegenwoordig de snelboot MS Koegelwiek af als deze niet in de vaart is.



Volgens mij kijkt de fotograaf op onderstaande foto naar links tov de bovenstaande foto, maar ook genomen vanaf de boot als je naar de dukdalfen kijkt. Je kijkt dus in de richting van de huidige boottreminal van Doeksen.
Overigens zie je hier de binnenkomst van de eerste geallieerde troepen (Canadezen), eind mei 1945.



Kijk eens wat je boven in de foto ziet.......een rennend manneke. En zie je wat er onder dat manneke op de grond ligt?

even uitvergroten....


Volgens mij is dit het spoor op de kade waarover al de materialen werd vervoerd. Toen waarschijnlijk nog in bedrijf want e Duitsers vervoerde toto op het laatste, met alles wat wielen had,  spullen naar de haven.

Dat manneke moet een Terschellinger zijn (buitenstaanders kwamen vijwel niet voor) en is inmiddels ongeveer 75 jaar. Wie zou het zijn?

Nadat de geallieerden waren gekomen, moesten de Duitsers natuurlijk vertrekken.

Dit was medio juni  (exacte datum nog op te zoeken).
Je ziet dat de boot met de hijskraan er nog steeds ligt.
Zie je ook al die karretjes....alles wat wielen had vervoerde spullen voor de aftocht.
Natuurlijk nooit meer te achterhalen of de rails die je ziet liggen dezelfde zijn als die je op bovenstaande foto nog zag.
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2012, 20:25:02 door FritsT »

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #55 Gepost op: 04 februari 2012, 00:37:09 »
Noot 2: 10H en 4H liggen momenteel compleet onder het zand en zien er uit als duinen.
Noot 2B... het smalspoor ook ? Wie zal het zeggen.

Ook hier haalt de realiteit van de toenmalige dag het huidige romantische "wishfull thinking" weer in ben ik bang:
Het spoor is zonder enige twijfel direkt na het beeindigen van de werkzaamheden na de oorlog door de toenmalige eigenaar(s) (bijvoorbeeld aannemer(s) of verhuurbedrijven als Oving of Spoorijzer) teruggevorderd, gedemonteerd en afgevoerd.....
Zeker niet blijven liggen en onder het zand geschoven. Zo'n demontabele spoorbaan was heel wat waard en er is geen enkele reden te bedenken waarom men het spoor zomaar heeft laten liggen. Bovendien kon men alle overgebleven materieel prima gebruiken voor de wederopbouw.
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #56 Gepost op: 04 februari 2012, 09:41:51 »
Arnoud
Citaat
Het spoor is zonder enige twijfel direkt na het beeindigen van de werkzaamheden na de oorlog door de toenmalige eigenaar(s) (bijvoorbeeld aannemer(s) of verhuurbedrijven als Oving of Spoorijzer) teruggevorderd, gedemonteerd en afgevoerd.....

Ik heb hier stukken van direct na de oorlog gelezen over de inventarisatie van de bouwwerken en goederen die hier op het eiland waren. Ook stukken die gaan over het weer terugvordenen door de nederlandse autoriteiten daar ze door Nederlanders na de oorlog ontvreemd waren. Dit alles om het recht zo veel mogelijk zijn beloop te geven. Ik neem aan dat het terugvorderen van het materieel, voor zover niet van Duitse afkomst, ook op papier zal hebben gestaan.
Heb jij een idee met welke insteek ik het meeste kans maak en in welk archief?

Binnenkort zal ik ook bij de belangsrijkste rederij van toen en nu, Doeksen, eens proberen navraag te doen over de archieven.

De reder in persoon uit die tijd, Jan Doeksen (zowat mijn buurman) weet nog wel iets van het Dellewal lijntje, maar van het lijntje naar West aan Zee niet.
Hij vertelde me onlangs, tijdens het uitlaten van de gezamelijke honden, dat er op dat Dellewal lijntje met bruinkool werd gestookt...dus zeg ik .. stoomtractie.. Ook zou dat lijntje al voor het einde van de oorlog al zijn opgeheven.......Daar moet ik nog van uitzoeken of ik daar bevestiging van kan krijgen.
Binnenkort heb ik (hoop ik) een langer gesprek met hem te voeren.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #57 Gepost op: 05 februari 2012, 10:53:47 »
Als je zin hebt in een wandeling/fietstocht en je pakt de landkaart, dan kan je het LOKOMOTIEFPAD tegenkomen.
Begin in het dorp West-Terschelling en fiets vanaf de haven, langs de Walvis naar West aan Zee.


Hier zie je het tracee langs het Groene strand. Het fietspad loopt hier parallel aan, maar 10 meter naar rechts.

Je gaat dan vanzelf het bos in en moet op de kruising links houden, het pad naar het Donkere Bos.
Dan zie je een bankje... het begin van het Lokomotiefpad.
Resten van spoorse activiteiten? ik heb niks gevonden. Ook niet met de metaaldetector.


Op deze kaart mist het witte lijntje van het fietspad naar het bospad/Lokomotiefpad


foto1: even achterom kijken waar je vandaan komt.


foto 2: het begin van het Lokomotiefpad., Niet het schelpenpad, maar het donkere gat tussen de bomen.


foto 3: midden in het donkere bos.


foto 4: ik denk dat er hier een splitising naar rechts was naar een gecamoufleerd stukje lijn ivm luchtaanvallen.


foto 5: hier kom je het bos weer uit.

Veel plezier met de wandeling.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #58 Gepost op: 06 februari 2012, 14:42:16 »
@ Jakop,

Vanmorgen specifiek wat gezocht naar plaatjes rond de betonning.
Niet op de datering letten, want dat moet nog worden uitgezocht. Natuurlijk niks achterop de foto's geschreven.

Foto's zij tot stand gekomen door uitvergroten en belichten van veel grotere luchtfoto's, dus de scherpte is ietsje...
maar beter iets dan niets.



Hier zie je duidelijk dat het spoortje, dat eerder besproken is, geen doorlopend spoor is naar de Dellewal, maar dat het een spoortje is op het werfterrein.
Ik zie het afbuigende spoor naar een open stukje land naast de loods en een spoortje naar de loods alwaar zich een draaischijfje bevindt.
Aan de andere kant loopt het spoortje door tot op/aan de pier.
Spoorbreedte deed al vermoeden dat het geen smalspoorlijntje betrof.


Het spoortje loopt duidelijk over de bestrating van de WB kade.


Hier zie ik het werfterrein waarop een plat wagentje.
Spoorbreedte schat ik op circa 1 meter.
.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #59 Gepost op: 06 februari 2012, 17:40:05 »
mooi draadje,

ik weet niet of je blog entries kan wijzigen, maar ik zou de "zoek en vervang" functie een keer laten gaan over Brandris en Brandaris...  8)

Ik kom nu elk jaar een keer naar Oerol, voor de laatste 7 jaar ongeveer, en vind het aardig om het eiland aan spoorse historie terug gerelateerd te zien.

Qua tips zat ik ook aan een ministerie te denken (in Den Haag voor de werkgelegenheidsprojecten en in Duitsland voor defensie). Maar ik zie aan je blog dat je niet helemaal zonder voorgeschiedenis een draadje geopend hebt!

Groet, Sicco Jan