Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bröckenbahn door Wim Vink
Vandaag om 22:44:22
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Reinier Z.
Vandaag om 22:39:44
Zoutkamp 1921 - 1942 door Noordernet
Vandaag om 22:36:12
Seuthe rookgenerator programmeren esu LoPi V4.0 DCC door ruudns
Vandaag om 22:31:17
Driemaster in ‘t veen door ingenium
Vandaag om 22:24:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sean
Vandaag om 22:16:44
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door jerrytrein
Vandaag om 22:13:26
EifelBurgenBahn door Priegelman
Vandaag om 22:02:52
Er ook ingerold door NS1220
Vandaag om 21:57:49
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Jelmer
Vandaag om 21:53:52
Voltage conversie en power down detectie door meino
Vandaag om 21:51:05
Nieuwe start in N spoor door MOVisser
Vandaag om 21:39:36
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 21:37:30
Wisselaandrijving Fleischmann trilt, maar schakelt soms niet? door jerrytrein
Vandaag om 21:27:13
Raadplaatje door Vierkant
Vandaag om 21:17:46
V-IRM in 1:45 door FritsT
Vandaag om 21:09:45
Br 03 204 DRG met halve stroomlijnbekleding. door puntenglijder
Vandaag om 20:25:32
Roco BR23 Lichtgeleiders gezocht, waar verkrijgbaar? door Mechiel_
Vandaag om 20:13:30
Small yard door GD
Vandaag om 19:57:06
Leamington Canal baan (N-spoor, afm. 1.22*0.79) door Kanalenman
Vandaag om 19:53:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:34:52
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 19:30:03
Roco levert verkeerd onderdeel 2400 door treinenhobby
Vandaag om 19:05:07
EC Berner Oberland, samenstelling gezocht (draadje 2) door VictorPM
Vandaag om 19:00:55
Pret met Arduino door NL-modelspoor
Vandaag om 18:46:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door R v/d Hoven
Vandaag om 18:38:48
De NS-(of Nedtrain)700 in Ho van Mesu models door Erjen89
Vandaag om 18:32:39
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 18:26:20
Uhlenbrock 73145 door Hugo Baart
Vandaag om 17:43:43
Roco BR23, motor maakt veel geluid na decoderinbouw door Mechiel_
Vandaag om 17:41:47
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 203552 keer)

jakop

  • Gast
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #60 Gepost op: 06 februari 2012, 17:49:03 »
Je ziet meer op de foto's dan ik...  ;D  in eerste instantie.
Door even te vergroten zie ik het idd ook.
Dat spoortje is dus verklaard  ;)

Groet,

Jakop

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #61 Gepost op: 06 februari 2012, 20:13:13 »
@ Sicco Jan,
aangepast

@Jakop,
Ik kijk veelal naar wat er niet is. Dat levert ook best wat op, want dat sluit zaken uit. Daarna gericht zoeken en hopen dat als er iets te vinden is, je ook nog iets ziet.
Probleem is momenteel (het veelal ontbreken van) de datering van het materiaal.

Ik ben er nu achter dat het werkterrein waar de platte wagen te zien is  voor de oorlog maar 2-3 jaar heeft bestaan. Daarvoor en daarna eigenlijk niks meer. Maar de rails is  wel blijven liggen. Nu nog uitzoeken tot wanneer.

Zo is het frusterend om te constateren dat het vooroorlogse Dellewalspoortje er heel kort heeft gelegen, want er zijn vele foto's van Dellewal, maar nergens rails... op die ene na.

Daarom het hele archief doorspitten en met  het digitaaltje veel copieen maken. Die hoeven niet 100% goed te zijn, als ik achteraf maar kan "zappen" tussen vergelijkbare foto's.
En van iedere foto(serie) ook vastleggen uit welke map die komt. Een extra fototje dus.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #62 Gepost op: 07 februari 2012, 13:41:34 »
Vanmorgen weer verder met de zoektocht in het Behouden Huis.
Dat er rails was op het eiland is al op foto's geconstateerd, maar een beschrijving... die ontbrak.
Een belangrijke beschrijving en/of aanwijzing is gevonden:



Dit document geeft heel wat aanwijzingen:
1. er heeft tot dik een jaar NA de oorlog nog materieel gelegen (september 1946)
2. de gemeente Terschelling wilde er wat mee... Wat?
3. lokomotieven waren afgevoerd, waarschijnlijk naar de Nederlandse eigenaren.
4. gebruikte rails: 12 kg/m
5. spoorbreedte 70 cm

Het origineel van dit stuk schijnt in het gemeente archief van Terschelling te liggen.

Via dit stuk kom ik al snel op een hedendaagse website, waarschijlijk niet onbekend bij smalspoor geinterseerden. Daar (onderaan de bladzijde) worden bronnen genoemd die te raadplegen zijn.

http://www.industriespoor.nl/TechnischeCommissieSmalspoor.htm

kortom.... heel wat werk aan de winkel om mensen en archieven te raadplegen.
« Laatst bewerkt op: 07 februari 2012, 13:52:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #63 Gepost op: 07 februari 2012, 23:46:38 »
weer wat gevonden.....

http://www.industriespoor.nl/Thiadens.htm

Hieronder staat een folder uit het bezit van Peter Thiadens. Aan de opsomming van klanten op de derde pagina kan nog het volgende worden toegevoegd:

Ø  Volgens het Kromhout boek van Toon Steenmeijer verrichtte de firma A. Groot & Zn te Woude in 1932-1933 op Terschelling dijkverzwaringswerkzaamheden. Daarvoor werden twee Deutz en twee Thiadens locomotieven ingezet. Ook had de firma twee Thiadens wegwalsen. C. van Leeuwen te Hillegersberg was eveneens aannemer.




Dat zoek ik morgen in het Gemeente Archief hopelijk uit.
4 loks....dat betekent niet een recht toe recht aan spoortje, maar mogelijk een traject met wissels en havenaansluiting.

En dan hoor ik enige maanden geleden : nee hoor, op Terschelling heeft nooit een treintje gereden.

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
    • Driehuizen in 1:87
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #64 Gepost op: 07 februari 2012, 23:52:56 »
En dan hoor ik enige maanden geleden : nee hoor, op Terschelling heeft nooit een treintje gereden.

Ach, hier weten de meesten ook niet dat er hier meerdere treinen hebben gereden...
Laat staan waar en waarom. :P

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
  • Ns tijdperk V
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #65 Gepost op: 08 februari 2012, 10:48:53 »
Verrassend frits...
Gisteravond toevallig onder het genot "van" nog over bunkers e.d. gehad.
had alleen geen recorder meegenomen om alles te onthouden.
maar wel gemerkt dat niet alleen de "stilen" generatie weet van vroeger maar ook de wat "jongere" generatie

gr Hendrik

(de Stilen is het bejaardenhuis) ;)
Marklin NS tijdperk V

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #66 Gepost op: 08 februari 2012, 13:37:08 »
Nog even terugkomen op het smalspoor bij de betonning op de WB-kade.
In het gemeentearchief/Rijkswaterstaatsarchief  is een complete map aanwezig van de geschiedenis van het terrein. Beginend met de aanvraag in 1916 en herstel in 1949.
De datum van verwijderen heb ik nog niet uitgezocht.

Dus een perfect dosier om in model het geheel historisch verantwoord na te bouwen.

Hieronder enkele plaatjes uit het dossier:





« Laatst bewerkt op: 08 februari 2012, 19:44:24 door FritsT »

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1503
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #67 Gepost op: 08 februari 2012, 14:00:16 »
Hallo Frits T

Misschien dat de voormalig kapitein , later regiohoofd Noord , Hugo Gorter je nog iets kan vertellen over dit onderwerp . Anders zijn broer Richard Gorter . Veel van de oude garde van de betonningsdienst op Terschelling zijn er niet meer . Ook bij de voormalig scheepswerktuigkundige Zorgdrager zou je kunnen proberen nog iets te weten te komen .
Maar dat heb je waarschijnlijk al geprobeerd .

gr Jos

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #68 Gepost op: 08 februari 2012, 14:07:08 »
@ Jos,
Eerst genoemde heren staan op mijn lijstje. De laatste niet, dus bedankt.

overigens... zit jij ook op het eiland?

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1503
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #69 Gepost op: 08 februari 2012, 14:35:24 »
Ik nee hoor . Stel je voor ik op een eiland wonen . Ik bedoel het niet beledigend hoor . Maar ik heb een boeiend beroep (daar laat ik het bij) .

Trouwens ook bij de betonningsdienst in Harlingen lag ook een smalspoortje door de steeg (van de kade naar de werkplaats) aan de zuiderhaven .
Alleen het pakhuis "de Zon" bestaat nog van deze voormalige standplaats .
Tot 1981 was de betonningsdienst bij hydrografie ondergebracht , dus de marine . Misschien weten zij nog iets . Ik denk dat de archieven van Harlingen en Terschelling niet meer bestaan .

Enkele jaren geleden hebben alle medewerkers van de betonningsdienst een boek gekregen over deze dienst . Het is geschreven door J.A, van Wallenburg . De titel is : Als 't diep verloopt verset men de bakens (ISBN 978 90 6707 612 8) .
Het is mij te dik om even door te worstelen . Misschien van een medewerker van de "Terschelling" of "Schuitegat" te lenen of anders de bibliotheek .

gr Jos

« Laatst bewerkt op: 08 februari 2012, 22:07:46 door roco »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #70 Gepost op: 08 februari 2012, 21:30:51 »
Groot, klein, breed of smal.... Terschellinger smalspoor blijft Terschellinger smalspoor. Vandaar een berichtje over een klein stukje smalspooor op de "scheepswerf en de schuren van Krul"


Hier zie je het gebied voor de oorlog. De olieopslag bij de betonning staat er nog.
Aan de overzijde van de WB-kade staan nog de houten schuren van Krul. Die gaan in 1939 in vlammen op.


Na de oorlog zijn de schuren herbouwd, maar dan van steen. Nu zie je ook duidelijk het stukje smalspoor waar het hier om gaat.


Dit is de aanvraag voor het  spoortje door de gemeente Terschelling bij Rijkswaterstaat.
Verandering van de situatie lag daarin dat Hr.Krul om gezondheidsreden zijn bedrijf in 1958 staakte, maar dat de gemeente de Zeevaartschool ter wille wilde zijn in het behoud van het door hun gebruikte spoortje. Regels zijn regels.


Bij de aanvraag zat een tekening met heel duidelijk het smalspoortje.


Gegevens over het spoortje/railmateriaal.


En dan moet in 1973 alles worden opgedoekt omdat niemand het spoortje meer gebruikt..

Tegenwoordig staat op dit terrein het karakteristieke gebouwtje van de duikclub.
En de stenen schuren zijn in 2011 afgebroken en nu staat daar een restaurant, genaamd... de loods.

Google maps is nog niet "up to date", maar toch even leuk om de plek te zien.... met "scheepshelling"
http://g.co/maps/nhuwa

Voor modelbouwers dus wederom een prima project en het kan in diverse perioden worden nagebouwd.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2012, 21:46:42 door FritsT »

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • class 37 verslaafd
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #71 Gepost op: 08 februari 2012, 23:51:27 »
leuk om te zien ik ben inmiddels 2 keer op terschelling geweest,
erg leuk eiland een zee van rust :) nooit geweten dat ze er ooit een treintje hebben gehad :) de laatste keer gefietst in de duinen een bunker gezien en er boven op geklommen een best uitzicht gehad daar vandaan over het eiland  (y) wie weet heeft het treintje daar ook heen gereden?was voorbij oosterend..
Groet Ray British Rail Diesel fan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #72 Gepost op: 08 februari 2012, 23:56:15 »
Op Oosterend schijnt inderdaad wat gereden te hebben, maar of dat in verband stond met West...?

De weg naar Oost was goed berijdbaar voor vrachtwagens (blijkt uit de stukken), dus waarom zoveel kilometer spoor aanleggen terwijl je vrachtwagens ter beschikking hebt. Alleen het laatste stukje van Oosterend de duinen in naar de Ost-Batterie. Dat lijkt waarschijnlijk
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2012, 23:58:17 door FritsT »

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
    • Decauville Spoorweg Museum
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #73 Gepost op: 09 februari 2012, 00:01:23 »
Dat is gedacht vanuit huidig perspectief. Voor de oorlog stelden de vrachtwagens niet zoveel voor en werd grondverzet van enige omvang gedaan met smalspoor en kipkarren. Na de oorlog kwamen in Nederland de Amerikaanse GMC's in zwang...
Arnoud Bongaards - Amsterdam

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 3851
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #74 Gepost op: 09 februari 2012, 00:21:56 »
Je geeft weer spoorse hoop.