Google+
Doel:€250.00
Donaties:€66.80

Per saldo:€-183.20

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 23-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Puttense treinkelder door phdirk
Vandaag om 19:34:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rik_Hagens
Vandaag om 19:28:44
Baan in Los Angeles door phdirk
Vandaag om 19:24:27
Roco 2018 (zonder Fleischmann) door Wim Vink
Vandaag om 19:17:26
Plaatsen van DB seinen door Falkenberg
Vandaag om 19:01:34
CONTRANS; een werkende containerkraan in H0 door Met een sik
Vandaag om 18:57:43
NS 1600P (ex DE2500 202-002) door MDK193
Vandaag om 18:32:43
Jaren 80 in woord en beeld door clickmaniac
Vandaag om 18:30:29
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:20:34
Baanbouw: De frisse start. door vladik
Vandaag om 18:17:57
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Chris80
Vandaag om 17:34:36
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door waldberg
Vandaag om 17:05:47
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
Vandaag om 16:59:51
HK draaischijf: ervaringen? door Ben
Vandaag om 16:55:08
Waar is dit? door Sobat Kras
Vandaag om 16:42:53
plaatjes kantelen door Ronald Halma
Vandaag om 16:35:38
BNLS-module: "Groeten uit Jottum" door nighttrain1
Vandaag om 16:32:54
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door matthijs-spoor3
Vandaag om 16:29:21
Eerste baanplan spoor N door Erik
Vandaag om 15:59:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 15:17:59
ICE-T pimpen door Dave.......
Vandaag om 14:20:17
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door Euronight Jeroen
Vandaag om 14:18:42
NMBS - Railtour samenstellingen door MDK193
Vandaag om 14:00:37
N-baan Ardennen 2.90-1.22 mtr. Trix mobile station 66955 DCC door vanderHoek
Vandaag om 13:39:15
Krupp am Ruhr (N-baan, 4x1 meter) door Erwinmk
Vandaag om 13:36:18
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 187923 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #15 Gepost op: 31 januari 2012, 21:07:08 »
Citaat
de gesprekken heb je deels dus al begrijp ik. misschien kan ik je helpen met het "Russisch".....

Goed idee

jakop

  • Gast
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #16 Gepost op: 31 januari 2012, 21:07:55 »
Samen met mijn tante, 'Terschellinger', heb ik de route destijds helemaal gefietst en gelopen zo goed en kwaad dat nog ging. Zij wist destijds precies waar het spoor liep.
Nu, al een paar jaar in 'de Stilen', komt er helaas niet zo veel meer uit...
Over materieel wist ze toen niets te vertellen helaas, niet haar interesse  ;D

Ik heb trouwens niet zoveel moeite met de taal, veel overeenkomsten met het Hindeloopers, wat ik trouwens vloeiend spreek  8)

Succes met je speurtocht,

Groet,

Jakop

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8047
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #17 Gepost op: 31 januari 2012, 21:11:08 »
Wat weet je al wél van het lijntje? Misschien biedt dat aanknopingspunten voor de mensen op dit forum.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #18 Gepost op: 31 januari 2012, 21:23:09 »

Dit is een kaartje van het westelijk gedeelte van het eiland. Links onder het dorp West-Terschelling. Daar komt de boot aan.

linksom liep een lijntje, parallel aan de kust. Over het Groene Strand, de bossen door (mogelijk gecamoufleerd opstelterrein) en dan over de Longway naar West aan Zee. (bunkercomplex aldaar). Dan schijnt het mogelijk zo te zijn geweest dat de lijn doorliep naar  Midsland aan Zee. Daar heb ik twee ingekleurde opties bij getekend. De kortste, rechtstreeks door de duinen, lijkt zeer onwaarschijnlijk daar er op oorlogsfoto's niks van te zien is. Vanuit Midsland aan Zee liep er weer volgens zeer betrouwbare bron een traject naar het bunkercomplex bij Formerum aan Zee., met draaischijf!!

Rechtsom liep een kleiner lijntje. Vanaf de haven langs de kust naar bunkercomplex Tiger. Mogelijk is gebruik gemaakt van railmateriaal dat voor de oorlog daar gebuikt (en verwijderd) is voor het uitgraven van klei verderop op de Dellewal.

Mijn bevindingen staan op de site van het Behouden Huis onder "links". Rechts staat een pictogram van mijn website waarop het verhaal wordt geschreven.

http://www.behouden-huys.nl/

of

http://spoor0.blogspot.com/search/label/Terschellinger%20Spoor
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2012, 21:35:23 door FritsT »

Gert1

  • Gast
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2012, 21:26:47 »
Misschien handig als je de website daarvan dan even vermeld, want er blijken diverse instellingen met die naam te zijn.

mvg,
Gert

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8047
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #20 Gepost op: 31 januari 2012, 21:27:44 »
Interessant om te lezen Frits  (y)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #21 Gepost op: 31 januari 2012, 21:37:19 »
Wordt nog interassanter als er (vanavond) extra informatie word gevonden.

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Ns tijdperk V
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2012, 21:40:24 »
Ik begrijp dat je het traject tussen paal 8 en Formerum a Z. niet precies weet?

Als ik het zo bekijk heb ik zo'n idee dat het liep op de plaats waar nu het fietspad loopt...
maar dat is maar een gevoel...
Marklin NS tijdperk V

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #23 Gepost op: 31 januari 2012, 21:48:39 »
Precies dat is (nog) onbekend.

Op luchtfoto's uit 1945  (o.a. in Aastermiede & Wachthuusplak van Arjen Kok) zie je niks, noppes, nul, maar wil niet zeggen dat. Overigens blijkt de rechtstreekse weg en fietspad pas na de oorlog te zijn aangelegd.
Waarschijnlijker is het dat als de lijn doorliep, deze vanaf West aan Zee via de Midslander Longway en Duinweg naar de weg naar Midsland aan Zee en dan een klein stukje door de duinen naar Fomerum aan Zee liep. Die route lag er, net zoals de Longway, wel.

Mooie wandeling in een weekend voor de "wandelaars-badgasten". Zal bij de VVV een balletje opgooien voor wat markeringspaaltjes. (met een stoomlocje er natuurlijk op). Lengte circa 15 kilometer met aan begin en eind horeca, resp. strandtent de Walvis aan het begin en aan het eind het Strandhotel. Tussendoor bij Paal 8 op het strand even uitblazen. Dan met de taxi of bus terug naar West.
Bonuspunten als je met de metaaldetector wat vindt.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2012, 22:12:47 door FritsT »

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
    • Decauville Spoorweg Museum
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #24 Gepost op: 31 januari 2012, 23:37:22 »
Hallo Frits,

Ik weet op zich niets specifieks over het lijntje/de lijntjes op Terschelling. Maar hier wat algemene opmerkingen en gedachten waar je mischien wat aan hebt.

Het lijntje op de eerste foto ziet er erg licht uit. Ook de kiplorrie is van een licht type. Omdat er maar een op de foto staat en niet een hele trein vermoed ik dat dit een lijntje met duw- of paardetractie was.

De stapels rails op de kade op de andere foto's zijn vermoedelijk ca. 12kg/m zwaar, draagbaar smalspoor geschikt voor locomotiefbedrijf, zowel motorloc's als niet al te zware stoomlocomotieven tot 50pk.

De staaf die je gevonden hebt is van een zwaar profiel (voor smalspoorbegrippen), bijvoorbeeld vaak gebruikt voor werkspoor van 900mm geschikt voor zwaar bedrijf met grote kipwagens en stoomlocomotieven. Vaak ook ex-stoomtramspoor. Het zou in dit verband een stuk van een hekwerk kunnen zijn, een hergebruikt stuk spoor dus....daar lijkt het op met die 3 gaten. De gaten zouden eventueel ook van spoorstangen kunnen zijn.

Ook Terschelling maakte deel uit van de Atlantik Wall, de organisation Todt (genaamd naar een Duitse ingenieur) belast met de bouw van Duitse verdedigingswerken, maakte volop gebruik van smalspoor op grote schaal voor de aanleg van bunkercomplexen en anti tankwallen.

Nog een opmerking over het onzichtbaar zijn van spoor op luchtfoto's: een smalspoorbaan in "het wild" lag in het gras en in het zand en zal zeer moeilijk of niet te zien zijn op luchtfoto's van grote hoogte. Ook met het hedendaagse Google Earth is een smalspoor nauwelijks te herkennen.

Groeten,

Arnoud - Decauville Spoorweg Museum
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2012, 23:56:42 door decauville_nl »
Arnoud Bongaards - Amsterdam

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #25 Gepost op: 01 februari 2012, 00:11:29 »
Arnoud,

Klopt dat de eerste foto van licht materieel is.
Die is gebruikt bij de aanleg van de weg van West Terschelling naar de noordzeekust, de Badweg en de Longway. Dat waren werkgelegenheidspojecten in de jaren 20-30. Daar zijn foto's van met duwende mannen.
Waar ik nu over spreek is in de periode 1943-1945 en daar zijn vooralsnog geen foto's van gevonden. Daar reed volgens info (en de zware rails in mijn tuin en dezelfde in de duinen) zwaarder materieel, maar welk?



In het duingebied kan ik niks herkennen, zoals jij ook al aangeeft.
Echter in het bos meen ik twee afsnijdingen te zien. (en ook uit een bron bekend) Die zijn momenteel nog te herkennen, maar alleen als je het weet.


foto: 1945

foto: 2010

« Laatst bewerkt op: 01 februari 2012, 00:30:28 door FritsT »

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
    • Driehuizen in 1:87
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #26 Gepost op: 01 februari 2012, 03:26:57 »
Interessant draadje, nooit geweten dat er op nog meer wadden eilanden spoor heeft gelegen.
Ben benieuwd of je de benodigde info boven water weet te krijgen.

Succes met de zoek tocht in ieder geval.

Mvg,

Romar (Texelaar)
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 345
    • Decauville Spoorweg Museum
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #27 Gepost op: 01 februari 2012, 08:28:38 »
Als er op de lijn(en) stoom en dieseltractie is geweest kunnen we met redelijke zekerheid vaststellen dat de spoorwijdte 700mm was, de gebruikelijke spoorwijdte voor draagbaar spoor in Nederland. Diesellocomotieven werden bij mijn weten niet gebruikt op zware 900mm werksporen. Ik heb daar in ieder geval nooit een foto oid van gezien en ken ook geen diesels die standaard werden geleverd voor 900mm spoorwijdte voor gebruik bij aannemers. Ook de ramen spoor op de kade duiden op 700mm.

Over de foto met spoorramen op de kade: De 8 stapels van 10 spoorramen op de kade zijn geen 5 meter lang maar minstens 7 meter. Met 8 dwarsliggers per raam hebben ze 1 dwarsligger meer als standaard geleverd en dus beter bestand tegen wat hogere asdrukken ivm locomotieftractie. Dat de bomen en de gordijnen er hetzelfde uitzien wil overigens nog niet zeggen dat de foto in de oorlog is gemaakt. Kan best 10 jaar daarvoor of 10 jaar daarna zijn....

Het plaatje met het spoortje en de twee lorries (waarvan je niet zeker weet of deze op Terschelling is gemaakt): hier lijkt de spoorwijdte 900mm.... maar in licht spoor. Het lijkt ook veel op het werkspoor bij Petten wat daar door de duinen liep naar en over de zeewering.....

Over de gevonden rails: zoals gezegd lijkt me dit rails geschikt voor zwaar 900mm werkspoor, meest gespijkerd op houten dwarsliggers. Maar het zou ook best kunnen dat de staven helemaal niet als spoor gebruikt zijn op het eiland, maar gebruikt werden voor de constructie van bunkers, anti-tankwallen of andere installaties. Als je nog ergens een houten dwarsligger zou kunnen vinden...

Je zou nog kunnen uitzoeken of er iemand is die een idee heeft welke aannemer(s) er op het eiland doende waren met de bunkerbouw. Vaak werden ook loc's gebruikt die gevorderd waren van verhuurders zoals Orenstein & koppel, Amsterdam, Oving, Rotterdam of Spoorijzer Delft. Dan is er wellicht iets meer te zeggen over het gebruikte materieel.

Zonder verdere foto's is het onmogelijk te weten welk materieel er is gebruikt. Het meest aannemelijk is dat er O&K en/of Henschel stoomlocomotieven werden gebruikt, deze kwamen verreweg het meeste voor. Bij de motorlocomotieven is er een grote kans op Deutz OME/OMZ of Orenstein & Koppel RL locjes... Maar dit is natuurlijk zwaar giswerk. Zonder verdere info of plaatjes lijkt het me voorlopig onmogelijk deze lijntjes naar waarheid in model te reconstrueren. Bij benadering de sfeer neerzetten met materieel dat heel mischien daar heeft gereden lijkt me dan het hoogst haalbare...

gr Arnoud
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2012, 08:30:55 door decauville_nl »
Arnoud Bongaards - Amsterdam

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2596
    • nulpunt
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #28 Gepost op: 01 februari 2012, 09:09:15 »
Arnoud, goedemorgen
bedankt voor de info.

jij verwoord waar ik na de laatste posting maar steeds aan zat te denken...de zware rails is mogelijk niet wat ik denk. Ik zal ook proberen een scherpere foto van het haventerrein te af te drukken en te plaatsen. Geeft in ieder geval weer een nieuwe kijk op de zaak.

vanmorgen ga ik weer verder met het archief onderzoek in het Behouden Huis, dus wie weet heb ik vandaag mee te vertellen.

Romar,

Op Vlieland is met zekerhed één stoomloc aanwezig geweest. Die staat beschreven in de archieven van de NVBS.

Van Schiermonnikoog (en Texel natuurlijk) is meer bekend en ook wat fotomateriaal.
Wyb Jan Groenendijk heeft dat beschreven.
kijk eens op:

http://www.schiermonnikoog.nl/sjablonen/1/infotype/webpage/view.asp?objectID=1779
er is nog meer te vinden !

Op Ameland zit sinds kort een actieve modespoorclub, dus ik verwacht dat via hun ook wel het nodig boven water kan komen.

Maar ja... Terschelling..
nog even doorzoeken.

wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2012, 09:19:08 door FritsT »

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
    • Driehuizen in 1:87
Re:Terschellinger Spoor
« Reactie #29 Gepost op: 01 februari 2012, 11:17:02 »
Van het spoor op Texel heeft ooit ook een artikel gestaan in de rail magazine met enkele afbeeldingen.
Verder hebben we op de hier aanwezig zijnde modelspoorclub ook het een en ander aan spoor liggen. ;D

We hebben het spoor wat hier rond de oorlog heeft gelegen, en op enkele plekken nog steeds ligt, in de koffie tafel verwerkt.

Misschien bieden de foto's van Texel en Schiermonnikoog aanknopingspunten voor de mogelijk gebruikte loks?

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.