Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
saskia
Vandaag
om 01:29:15
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 00:31:20
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
20 June 2025, 23:26:21
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Station Roodeschool
door
Sikko
20 June 2025, 23:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder
door
RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
spock
20 June 2025, 22:11:03
Railcom zender bouwen
door
AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Rails roestig verven
door
Sven
20 June 2025, 21:49:59
19 Toen
door
defender
20 June 2025, 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
puntenglijder
20 June 2025, 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit?
door
Dave.......
20 June 2025, 19:30:36
20 jaar BNLS
door
Marco1044
20 June 2025, 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
puntenglijder
20 June 2025, 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic
door
laurent
20 June 2025, 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
20 June 2025, 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
20 June 2025, 17:59:07
Raadplaatje
door
Nohome
20 June 2025, 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
20 June 2025, 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
KNed
20 June 2025, 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen
door
AlbertG
20 June 2025, 16:33:28
Spoorhumor
door
Eric B
20 June 2025, 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren
door
Arjan6511
20 June 2025, 11:43:27
EifelBurgenBahn
door
Jelmer
20 June 2025, 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
door
damngrazy
20 June 2025, 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
20 June 2025, 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
20 June 2025, 10:39:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Terschellinger Spoor
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Vorige
-
Volgende
-
1
...
24
25
[
26
]
27
28
...
65
Omlaag
Auteur
Topic: Terschellinger Spoor (gelezen 301607 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: Terschellinger Spoor
«
Reactie #375 Gepost op:
21 June 2015, 13:38:42 »
Naar weer vandaag, maar onder het afdakje de gelegenheid om eens lekker te kwasten/rollen. Morgen de tweede laag.
Circa een half blik nodig gehad dus met de tweede laag in totaal 1 liter voor de buitenkant. Dan nog hetzelfde voor de binnenkant.
«
Laatst bewerkt op: 21 June 2015, 13:49:54 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: Terschellinger Spoor
«
Reactie #376 Gepost op:
02 July 2015, 14:50:08 »
Een leuk bouwproject uit restanten...
1. De bak is van dit frame afgehaald en komt dus op een ander frame. Dan houdt je heel wat ijzer en rubber over. Afval... niet dus.
2. Alles is er afgesloopt tot ik dit overhield.
3. Zelfs de twee voorkanten, alhoewel wat korter, zijn gered.
4. In de opslag liggen nog in te korten assen met aspotten.
Afwerken met een houten vloertje. Genoeg materiaal om er wat van te maken. T.z.t. Geen haast
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: Terschellinger Spoor
«
Reactie #377 Gepost op:
02 July 2015, 17:49:50 »
Op het fortificatieforum is nieuwe informatie binnengekomen.
http://www.fortificatieforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=2725&p=49231#p49231
even knippen en plakken:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb enige tijd door gebracht bij NIOD op de Herengracht in Amsterdam. Het is zo dat als de Organisation Tod bouwplannen hadden dan werd er gereedschap en materiaal ter beschikking gesteld in dat geval gebeurde dat van af de Weteringschans in Amsterdam.
Zodra het bouwwerk werd voltooit werd het materiaal ergens anders ingezet dat is ook de reden dat er weinig bekend is van het smalspoor en het heeft een korte tijd gelegen.
De lijst die ik op het NIOD zag sprak van drie loks, een O&K en twee Heidemij.
De eerste lijn liep langs Dellewal naar de Tiger en de Tweede lijn liep langs de west Batterij Longway naar paal 8 dan Mariotstelling
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
red.
O&K is een fabriek van spoorwegmateriaal.
Heidemij is een gebruiker van dit materieel. Uit deze mededeling is dus niet af te leiden wat voor soort lokomotieven het waren.
Conclusie:
1. Het waren er dus 3.
2. Bij de voormalige eigenaar (Heidemij) is mogelijk na te vragen waar het precies om is gegaan.
Overigens... in een eerder stadium hebben eilanders melding gemaakt van een stoomlocomotief
«
Laatst bewerkt op: 02 July 2015, 17:52:03 door FritsT
»
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: Terschellinger Spoor
«
Reactie #378 Gepost op:
18 August 2015, 14:25:54 »
Gisteren de kipkarren naar Terschelling gebracht en vanmorgen begonnen met het in elkaar zetten.... en toen begon het te regenen. Straks de lagers en de bak (als het droog is). Maar... toch even een plaatje als "historisch" ogenblik.
Gelogd
sdz1976
Offline
Berichten: 2233
ovmv.be
Re: Terschellinger Spoor
«
Reactie #379 Gepost op:
30 August 2015, 21:14:56 »
Wat een cool!!! draadje zeg
Het hele draadje in 1ruk gelezen.
Grtz,
Samuel.
Gelogd
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Offline
Berichten: 12420
Re: Terschellinger Spoor
«
Reactie #380 Gepost op:
10 September 2015, 08:40:26 »
Optie???
De Tonnenloods van Rijkswaterstaat op West-Terschelling verliest haar functie als opslag en onderhoudswerkplaats van ijzeren zeeboeien. Daarom zoeken de gemeente, Rijkswaterstaat en Staatsbosbeheer al geruime tijd naar mogelijkheden om dit bijzondere gebouw een andere bestemming te geven.
In het verlengde daarvan kwam de Stichting Reis van Brandaan / Wouter van Dieren met een plan om in en om de Tonnenloods een ervaringscentrum Wadden Werelderfgoed te realiseren. Dat plan is op verzoek van de publieke partijen door een externe deskundige beoordeeld op haalbaarheid en draagvlak. Uit de rapportage bleek dat de hoogte van zowel de investering als de exploitatie financieel niet realistisch is voor Terschelling. Daarnaast werden vraagtekens gezet bij het lokale draagvlak voor het concept ‘Reis van Brandaan’.
Daarom is besloten geen verdere medewerking te verlenen aan het initiatief van Wouter van Dieren op Terschelling. De publieke partijen beraden zich nu op een andere ontwikkeling. Centraal staat het behoud van de Tonnenloods als icoon van de waterstaatsgeschiedenis, waarbij er ruimte zal worden geboden voor herhuisvesting van het gemeentelijke Centrum voor Natuur & Landschap en mogelijk een informatiecentrum van Staatsbosbeheer. Daarnaast wordt onderzocht of samenwerking met private partners of maatschappelijke organisaties op Terschelling het concept verder kan versterken.
B&W hebben de gemeenteraad van Terschelling voorgesteld het Centrum voor Natuur & Landschap ook in de jaren 2016 en 2017 te blijven subsidiëren. Als de nieuwe plannen uitgewerkt zijn, zou de Tonnenloods medio 2018 de deuren kunnen openen voor een hernieuwd gebruik. De resultaten van het vervolgonderzoek worden eind dit jaar verwacht.
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: Terschellinger Spoor
«
Reactie #381 Gepost op:
10 September 2015, 10:10:41 »
De situatie is me, ook vanuit het museum, helemaal bekend.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: Terschellinger Spoor
«
Reactie #382 Gepost op:
30 September 2015, 21:16:07 »
Het heeft even geduurd, maar het verhaal gaat weer verder. Toch eerst weer terug in de tijd en wel exact een jaar geleden.
Ik heb natuurlijk diverse tracee's in mijn gedachte. Leuke, spannende, maar ook reëele want je moet met alles en iedereen rekening houden.
Wat eigenlijk al vast stond was het stuk in de rode cirkel. Het stuk in de gele cirkel stond nog niet echt vast, maar dat dat er zou moeten komen was wel zeer aannemelijk.
Het blauw gestreepte tracee....helemaal historisch verantwoord, maar mogelijk niet haalbaar.
Hoe dan ook, begin oktober 2014 ben ik met een graafmachine aan de slag gegaan om het "gele" tracee aan te leggen. Daarbij moest er in ieder geval een helling van 7% afgevlakt worden.
Hieronder een fotoverslag van die werkzaamheden.
1. dit is het einde van het rode tracee, richting bos.
2. Vanaf de andere kant gezien. Ik sta dus op het oude pad.
3. en dan het bos in. Veel zand verplaatsen.
4. Wat uurtjes later..... onherkenbaar
5. Weg met die hellingen.
6.Weg met die kuilen.
7. Hier zie je de laatste 60 meter van het gele tracee. Nog wel een helling 2-3%, maar geen 7% meer
Het pad heb ik op deze locatie breder gemaakt om eventueel een eindpunt te kunnen maken mocht de helling alsnog te steil blijken. En ik kan ook altijd nog aan de linker kant het "groen" in.
.
Dit was allemaal een jaar gelden. Al die tijd moest ik wachten op andere ontwikkelingen in het bunkerproject zodat ik goed kon aansluiten. Dat is nu het geval.
Het zandpad is inmiddels ook weer onherkenbaar. Helemaal afgeplagd en begroeid (in gunstige zin)
Het rode en gele tracee worden nu met al het benodigde papierwerk uitgewerkt. Het blauw gestreepte tracee komt vooralsnog te vervallen ivm andere projecten onder aan het duin. Maar er blijven altijd vervolgplannen. Eerst dit maar eens aan de praat zien te krijgen.
Vandaag druk bezig geweest om de werkplaats leeg te ruimen want die is afgelopen jaar aardig dicht geslibt met van alles en nog wat. Het enige wat ik niet met de hand weg heb gekregen is een dieselgenerator van circa 3000 kilo. Juist dat ding en de loc staan elkaar in de weg en moeten van positie wisselen. Morgen zwaar geschut regelen.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: Terschellinger Spoor
«
Reactie #383 Gepost op:
30 September 2015, 21:27:57 »
O, ja...klein extra projectje. Dit hele bunker project in schaal 0 nabouwen. Natuurlijk met een smalspoortje.
In de centrale Berta bunker ben ik inmiddels bezig met het opbouwen van een tafel van 3,5 x 7,5 meter. Bouwen in open constructie om het heuvelachtige duinlandschap goed te kunnen vormen.
Dan komt er ook nog een tweede tafel van 1,5 x 5 meter van de locatie Seinpaalduin. Daar heeft ook smalspoor gelopen, met lier bediend, maar dat laat ik daar achterwege.
Gelogd
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: Terschellinger Spoor
«
Reactie #384 Gepost op:
02 October 2015, 13:35:30 »
Vandaag een tijdelijk werkspoortje in de werkplaats aangelegd.
De dieselagregaat staat nog wel in de weg, maar na wat drukken met de 5-tons krik kan ik er net naast.
Het spoor komt uiteindelijk nog 50 cm naar links te liggen ivm het omgrenzingsprofiel van de kipwagen.
Mijlpaal-1
De eerste dwarsligger:
Mijlpaal-2
De eerste bewegende beelden:
klik op de het plaatje en even wachten tot je de button voor het afspelen ziet.
MVI_5882
by
Nulpunt0
, on Flickr
«
Laatst bewerkt op: 02 October 2015, 13:38:18 door FritsT
»
Gelogd
sander1985
Offline
Berichten: 1867
Team Mitropa *
Re: Terschellinger Spoor
«
Reactie #385 Gepost op:
02 October 2015, 14:26:35 »
Mooie voortgang Frits!
Gelogd
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda
FritsT
Offline
Berichten: 11186
Re: Terschellinger Spoor
«
Reactie #386 Gepost op:
03 October 2015, 13:41:53 »
plan van aanpak:
1. lok naar buiten
2. lok op de andere rails zetten
3. generator op de oude plek van de lok.
Om 10 uur aan de slag.
De remmen waren dus echt niet vastgeroest, integendeel..goed rolvaardig
so far, so good...
so far, not so good.
De graafmachine bleek toch niet zo sterk.
Maar, voor alles is een oplossing.
En 2 uur later staat de generator ook op zijn plek.
Weer een historisch moment dus.
«
Laatst bewerkt op: 03 October 2015, 14:21:55 door FritsT
»
Gelogd
Deetrein
Offline
Berichten: 1654
Re: Terschellinger Spoor
«
Reactie #387 Gepost op:
03 October 2015, 14:26:37 »
Geweldig om dit allemaal (virtueel) mee te mogen maken Frits!
Jij (jullie) weten van aanpakken.
mvg, Erich
Gelogd
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's:
https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums
martijn v m
Offline
Berichten: 4529
Heerwijk in H0
Re: Terschellinger Spoor
«
Reactie #388 Gepost op:
03 October 2015, 16:06:40 »
prachtig om de voortgang te kunnen volgen.
en inderdaad. is je kraan niet sterk genoeg gewoon een grotere er bij halen
Groeten Martijn
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
tijgernootje
Offline
Berichten: 12154
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Terschellinger Spoor
«
Reactie #389 Gepost op:
04 October 2015, 12:56:00 »
Gaat voortvarend daar
Enig idee wanneer jullie kunnen beginnen met het leggen van de rails op het afgegraven trace ?
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
Vorige
-
Volgende
-
1
...
24
25
[
26
]
27
28
...
65
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Algemeen
|
Ditjes en datjes
|
Terschellinger Spoor