Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:54:59
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 19:50:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:47:23
CIWL type P door grossraumwagen
Vandaag om 19:43:16
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 19:31:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 301698 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11189
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #375 Gepost op: 21 June 2015, 13:38:42 »
Naar weer vandaag, maar onder het afdakje de gelegenheid om eens lekker te kwasten/rollen. Morgen de tweede laag.

Circa een half blik nodig gehad dus met de tweede laag in totaal 1 liter voor de buitenkant. Dan nog hetzelfde voor de binnenkant.



« Laatst bewerkt op: 21 June 2015, 13:49:54 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11189
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #376 Gepost op: 02 July 2015, 14:50:08 »
Een leuk bouwproject uit restanten...

1. De bak is van dit frame afgehaald en komt dus op een ander frame. Dan houdt je heel wat ijzer en rubber over. Afval... niet dus.


2. Alles is er afgesloopt tot ik dit overhield.


3. Zelfs de twee voorkanten, alhoewel wat korter, zijn gered.


4. In de opslag liggen nog in te korten assen met aspotten.


Afwerken met een houten vloertje. Genoeg materiaal om er wat van te maken. T.z.t. Geen haast

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11189
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #377 Gepost op: 02 July 2015, 17:49:50 »
Op het fortificatieforum is nieuwe informatie binnengekomen.

http://www.fortificatieforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=2725&p=49231#p49231

even knippen en plakken:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik heb enige tijd door gebracht bij NIOD op de Herengracht in Amsterdam. Het is zo dat als de Organisation Tod bouwplannen hadden dan werd er gereedschap en materiaal ter beschikking gesteld in dat geval gebeurde dat van af de Weteringschans in Amsterdam.
Zodra het bouwwerk werd voltooit werd het materiaal ergens anders ingezet dat is ook de reden dat er weinig bekend is van het smalspoor en het heeft een korte tijd gelegen.
De lijst die ik op het NIOD zag sprak van drie loks, een O&K en twee Heidemij.
De eerste lijn liep langs Dellewal naar de Tiger en de Tweede lijn liep langs de west Batterij Longway naar paal 8 dan Mariotstelling


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

red.
O&K is een fabriek van spoorwegmateriaal.
Heidemij is een gebruiker van dit materieel. Uit deze mededeling is dus niet af te leiden wat voor soort lokomotieven het waren.
Conclusie:
1. Het waren er dus 3.
2. Bij de voormalige eigenaar (Heidemij) is mogelijk na te vragen waar het precies om is gegaan.
Overigens... in een eerder stadium hebben eilanders melding gemaakt van een stoomlocomotief
« Laatst bewerkt op: 02 July 2015, 17:52:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11189
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #378 Gepost op: 18 August 2015, 14:25:54 »
Gisteren de kipkarren naar Terschelling gebracht en vanmorgen begonnen met het in elkaar zetten.... en toen begon het te regenen. Straks de lagers en de bak (als het droog is). Maar... toch even een plaatje als "historisch" ogenblik.


sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #379 Gepost op: 30 August 2015, 21:14:56 »
Wat een cool!!! draadje zeg  8) 8) 8)

Het hele draadje in 1ruk gelezen.

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12423
    • sleutelspoor
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #380 Gepost op: 10 September 2015, 08:40:26 »
Optie???

De Tonnenloods van Rijkswaterstaat op West-Terschelling verliest haar functie als opslag en onderhoudswerkplaats van ijzeren zeeboeien. Daarom zoeken de gemeente, Rijkswaterstaat en Staatsbosbeheer al geruime tijd naar mogelijkheden om dit bijzondere gebouw een andere bestemming te geven.

In het verlengde daarvan kwam de Stichting Reis van Brandaan / Wouter van Dieren met een plan om in en om de Tonnenloods een ervaringscentrum Wadden Werelderfgoed te realiseren. Dat plan is op verzoek van de publieke partijen door een externe deskundige beoordeeld op haalbaarheid en draagvlak. Uit de rapportage bleek dat de hoogte van zowel de investering als de exploitatie financieel niet realistisch is voor Terschelling. Daarnaast werden vraagtekens gezet bij het lokale draagvlak voor het concept ‘Reis van Brandaan’.

Daarom is besloten geen verdere medewerking te verlenen aan het initiatief van Wouter van Dieren op Terschelling. De publieke partijen beraden zich nu op een andere ontwikkeling. Centraal staat het behoud van de Tonnenloods als icoon van de waterstaatsgeschiedenis, waarbij er ruimte zal worden geboden voor herhuisvesting van het gemeentelijke Centrum voor Natuur & Landschap en mogelijk een informatiecentrum van Staatsbosbeheer. Daarnaast wordt onderzocht of samenwerking met private partners of maatschappelijke organisaties op Terschelling het concept verder kan versterken.

B&W hebben de gemeenteraad van Terschelling voorgesteld het Centrum voor Natuur & Landschap ook in de jaren 2016 en 2017 te blijven subsidiëren. Als de nieuwe plannen uitgewerkt zijn, zou de Tonnenloods medio 2018 de deuren kunnen openen voor een hernieuwd gebruik. De resultaten van het vervolgonderzoek worden eind dit jaar verwacht.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11189
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #381 Gepost op: 10 September 2015, 10:10:41 »
De situatie is me, ook vanuit het museum, helemaal bekend.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11189
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #382 Gepost op: 30 September 2015, 21:16:07 »
Het heeft even geduurd, maar het verhaal gaat weer verder. Toch eerst weer terug in de tijd en wel exact een jaar geleden.

Ik heb natuurlijk diverse tracee's in mijn gedachte. Leuke, spannende, maar ook reëele want je moet met alles en iedereen rekening houden.
Wat eigenlijk al vast stond was het stuk in de rode cirkel. Het stuk in de gele cirkel stond nog niet echt vast, maar dat dat er zou moeten komen was wel zeer aannemelijk.
Het blauw gestreepte tracee....helemaal historisch verantwoord, maar mogelijk niet haalbaar.



Hoe dan ook, begin oktober 2014 ben ik met een graafmachine aan de slag gegaan om het "gele" tracee aan te leggen. Daarbij moest er in ieder geval een helling van 7% afgevlakt worden.

Hieronder een fotoverslag van die werkzaamheden.

1. dit is het einde van het rode tracee, richting bos.


2. Vanaf de andere kant gezien. Ik sta dus op het oude pad.


3. en dan het bos in. Veel zand verplaatsen.


4. Wat uurtjes later..... onherkenbaar


5. Weg met die hellingen.


6.Weg met die kuilen.


7. Hier zie je de laatste 60 meter van het gele tracee. Nog wel een helling 2-3%, maar geen 7% meer
Het pad heb ik op deze locatie breder gemaakt om eventueel een eindpunt te kunnen maken mocht de helling alsnog te steil blijken. En ik kan ook altijd nog aan de linker kant het "groen" in.
.

Dit was allemaal een jaar gelden. Al die tijd moest ik wachten op andere ontwikkelingen in het bunkerproject zodat ik goed kon aansluiten. Dat is nu het geval.
Het zandpad is inmiddels ook weer onherkenbaar. Helemaal afgeplagd en begroeid (in gunstige zin)
Het rode en gele tracee worden nu met al het benodigde papierwerk uitgewerkt. Het blauw gestreepte tracee komt vooralsnog te vervallen ivm andere projecten onder aan het duin. Maar er blijven altijd vervolgplannen. Eerst dit maar eens aan de praat zien te krijgen.

Vandaag druk bezig geweest om de werkplaats leeg te ruimen want die is afgelopen jaar aardig dicht geslibt met van alles en nog wat. Het enige wat ik niet met de hand weg heb gekregen is een dieselgenerator van circa 3000 kilo. Juist dat ding en de loc staan elkaar in de weg en moeten van positie wisselen. Morgen zwaar geschut regelen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11189
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #383 Gepost op: 30 September 2015, 21:27:57 »
O, ja...klein extra projectje. Dit hele bunker project in schaal 0 nabouwen. Natuurlijk met een smalspoortje.
In de centrale Berta bunker ben ik inmiddels bezig met het opbouwen van een tafel van 3,5 x 7,5 meter. Bouwen in open constructie om het heuvelachtige duinlandschap goed te kunnen vormen.
Dan komt er ook nog een tweede tafel van 1,5 x 5 meter van de locatie Seinpaalduin. Daar heeft ook smalspoor gelopen, met lier bediend, maar dat laat ik daar achterwege.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11189
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #384 Gepost op: 02 October 2015, 13:35:30 »
Vandaag een tijdelijk werkspoortje in de werkplaats aangelegd.

De dieselagregaat staat nog wel in de weg, maar na wat drukken met de 5-tons krik kan ik er net naast.
Het spoor komt uiteindelijk nog 50 cm naar links te liggen ivm het omgrenzingsprofiel van de kipwagen.


Mijlpaal-1  :)
De eerste dwarsligger:


Mijlpaal-2


De eerste bewegende beelden:
klik op de het plaatje en even wachten tot je de button voor het afspelen ziet.
MVI_5882 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 02 October 2015, 13:38:18 door FritsT »

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #385 Gepost op: 02 October 2015, 14:26:35 »
 (y) Mooie voortgang Frits!
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11189
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #386 Gepost op: 03 October 2015, 13:41:53 »
plan van aanpak:
1. lok naar buiten
2. lok op de andere rails zetten
3. generator op de oude plek van de lok.

Om 10 uur aan de slag.


De remmen waren dus echt niet vastgeroest, integendeel..goed rolvaardig




so far, so good...


so far, not so good.
De graafmachine bleek toch niet zo sterk.


Maar, voor alles is een oplossing.




En 2 uur later staat de generator ook op zijn plek.
Weer een historisch moment dus. :)



« Laatst bewerkt op: 03 October 2015, 14:21:55 door FritsT »

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1654
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #387 Gepost op: 03 October 2015, 14:26:37 »
Geweldig om dit allemaal (virtueel) mee te mogen maken Frits!  (y)
Jij (jullie) weten van aanpakken.

mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4529
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #388 Gepost op: 03 October 2015, 16:06:40 »
prachtig om de voortgang te kunnen volgen.

en inderdaad. is je kraan niet sterk genoeg gewoon een grotere er bij halen  8)

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12154
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #389 Gepost op: 04 October 2015, 12:56:00 »
Gaat voortvarend daar (y)
Enig idee wanneer jullie kunnen beginnen met het leggen van de rails op het afgegraven trace ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0