Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
Vandaag om 17:55:09
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Lichtprintjes NS2400 door Jint Nijman
Vandaag om 16:57:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 15:36:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:08:01
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:03:17
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:51:24
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:16:46
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Overet
Vandaag om 13:11:02
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
20 jaar BNLS door Edsko Hekman
Vandaag om 12:10:20
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 11:07:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door Theo Mol
Vandaag om 10:10:52
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 09:35:02
Eanos/ Eaos in model door ES44C4
Vandaag om 09:14:49
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 08:20:03
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:13:11
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 301788 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #300 Gepost op: 02 February 2014, 23:13:30 »
Terschelling is weer wat spoorwegmateriaal rijker geworden dit weekend. Lorrie's en wisselpuntstukken.
Met dank enkele gespierde heren..


« Laatst bewerkt op: 03 February 2014, 00:18:37 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #301 Gepost op: 13 February 2014, 12:30:18 »
Vandaag begon het transport van rails en bielzen van Zeist naar Terschelling.







Het paste allemaal maar net.. maar met een aantal keren "heen en weer" kwam de vrachtwagen er toch uit zonder paaltjes en verkeersborden te raken. Knap werk.

« Laatst bewerkt op: 13 February 2014, 12:33:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #302 Gepost op: 01 March 2014, 23:15:21 »
Ze liggen er al even, maar voor het verhaal toch maar een plaatje.


roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1968
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #303 Gepost op: 02 March 2014, 15:00:37 »
Zo , nu is het tijd om "even snel" een baantje te bouwen .  ;)

gr Jos

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #304 Gepost op: 26 March 2014, 11:18:39 »
Ambtelijke molens draaien langzaam.

December werd januari.
Januari werd maart
en maart werd... tot in/na de zomer.

Overigens werk ik liever in de zomer in de buitenlucht dan in de winter
Ik heb geduld.

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8593
  • Nooit uitgeklust....
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #305 Gepost op: 26 March 2014, 15:50:35 »
Leuk hoor, dit. Ben toch wel heel benieuwd hoe dit verder gaat lopen.

Gr.

Edsko

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #306 Gepost op: 26 March 2014, 15:56:18 »
Vraag je straks gewoon of de plan U komt roestrijden ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #307 Gepost op: 26 March 2014, 17:57:26 »
Ik ga lekker zelf roestrijden. Veel leuker dan laten doen.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #308 Gepost op: 30 March 2014, 10:36:17 »
Tot je toestemming hebt voor het aanleggen van een spoorlijntje op vaste bestemming is het volgende idee misschien interessant (maar dus gejat). Trouwens ook wel een typisch Oerol'dingetje':

PeerGrouP heeft de voorstelling Once Upon A Time In Het Veen waarbij 100 meter smalspoor om een treinstel wordt op en afgebroken, waarmee zo'n 2 km per dag vooruit gekomen wordt.



Lekker mobiel op het eiland...

Groet, Sicco Jan

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #309 Gepost op: 04 August 2014, 22:21:11 »
In afwachtig van wat er besloten wordt, ben ik maar alvast begonnen met de revisie van lok en materialen. Moet toch, dus...

1. De lok in de staat waarin hij nu bijna een jaar in depot staat.


2. En zo staat de loc er vandaag bij. Ontdaan van accubak.


3. Alle 40 2Volt accu's zijn stuk voor stuk uit de accubak getild. Deze week begin ik met het beoordelen van de toestand waarin ze zich bevinden. Zoals het nu lijkt zijn er 35 accu's nog goed en 5 misschien stuk. Die zijn compleet leeg en de andere leveren na 15 jaar stilstand nog circa 0,8 Volt. Eerst maar eens bijvullen en opladen.



De accubak zelf zag er heel goed uit. Geen corrosie aan de binnenkant.

4. Een toen de accubak (best zwaar en onhandig groot) van de lok was afgeschoven, kon ik de "motorkap" openen.
Eerste indruk.. stoffig, maar helemaal goed.
« Laatst bewerkt op: 04 August 2014, 22:24:05 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #310 Gepost op: 04 August 2014, 22:52:04 »
Aan de twee platen van de draaischijf kan niks stuk. Puur staal.
Hier zie je de "binnenkant" waar de lagers tussen komen. Aan de andere kant zit de rails, maar zie je nu dus niet.


Maar de lagers van de "spin" zaten muurvast. Roestvorming in het kwadraat. Daar is met brute kracht tegenop getreden.
Splitpennen moesten ook allemaal worden uitgeboord.
Daarna alles vijlen en schuren, verfje en een beetje vet. Werkt weer

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #311 Gepost op: 04 August 2014, 23:12:48 »
Lasplaten zijn gesorteerd en bewerkt.  Kapotte en/of scheve exemplaren afgevoerd.
Hier zie je slechts een deel van de voorraad.
Daarna per 8 "verpakt" (met een draad door de gaten)  zodat ze makkelijk te verplaatsen zijn.


Dwarslliggers zijn gesorteerd.
Allen hebben één nadeel....veelal zitten de kikkers nog aan de dwarsligger vast.  Dat wordt dus circa 1000 keer een bout doorslijpen.







De losse kikkers....het is niet anders. Ook heel veel bouten doorslijpen.
« Laatst bewerkt op: 04 August 2014, 23:25:18 door FritsT »

Cor Stoom

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #312 Gepost op: 06 August 2014, 17:55:48 »
Frits wat een prachtig draadje, je zou er een boek van kunnen maken.

Ik heb het nog niet helemaal doorgelezen, ben pas bij blz.10, maar omdat ik het zo spannend vind, ben ik ook achteraan begonnen en zag dat je inmiddels al rails en een lok hebt aangeschaft.

Nu stond er bij ons op het forum vorige week een link naar een veiling waar je smalspoor kunt kopen en ik wilde je de link niet onthouden. Misschien staat er nog iets bij. Het komt uit een privé verzameling.
Hier de link:

http://www.auctelia.com/nl/veiling/machines-van-spoorwegsector/index/192

Suc6 en ik ga morgen aan blz 11 beginnen. ;D
mvg,
Cor. 8)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #313 Gepost op: 06 August 2014, 18:32:13 »
Bedankt voor de tip.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11191
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #314 Gepost op: 11 August 2014, 19:05:29 »
Of de takel van pas komt (waarschijnlijk wel) en of die op een andere locatie past (weet ik nog niet), maar hier moest die in ieder geval weg.