Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door spoorijzer
Vandaag om 10:52:33
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 10:49:12
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 10:42:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:41:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 10:20:39
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 10:02:17
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
19 Toen door Arjan6511
Vandaag om 08:54:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
  

Auteur Topic: Artitec's optrekkende mist (C12c)  (gelezen 54934 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re:Artitec's optrekkende mist (C12c)
« Reactie #255 Gepost op: 15 maart 2013, 22:26:53 »
Zo bericht nr 3333 sinds 2007. En dat gewijd aan Artitec en Philotrain, 2 bijzondere fabrikanten van NS modellen.

Ik heb mijn Philo C12c vergeleken met de Artitec en het is denk ik onbeslist. Beide modellen hebben hun sterke en zwakke kanten. Het zwakste van de Philotrain is de aansluiting van het dak op de koppen en het zwakste punt van de Artitec de ramen. De draaistellen van de Artitec zijn uitstekend, de dakvorm volgens mij ook, de dakplaten dan weer minder. De gravure van de Philotrain vind ik weer beter (ik hou van geëtst messing als materiaal), maar de scharnieren en de deurklinken van de Artitec zijn weer veel beter. Artitec heeft een goede poging gedaan voor de handrails naast de deuren, maar mist de 2e bocht boven en onder. Er zit wel de sierlijke krul aan, maar het geheel is ook nog zijdelings omgebogen.

Foto's laten een en ander en nog wel meer zien. De blauwe is de Artitec, de groene de Philotrain:



Qua lengte ontlopen ze elkaar niets en beide zijn een echte C12c.



Het uitstekende draaistel van de Artitec



En het foute van de Philotrain



De koppen. Hier is de grootste misser (overigens ook van een aantal coupérijtuigen) te zien: Het dak sluit niet mooi aan op de kop en volgens mij is de dakbolling ook onvoldoende. Dat moet ik nog wel controleren aan de hand van foto's, maar dat is de eerste indruk.



De andere kant



Handgreep, scharnieren, deurklink, ramen en gravure zijn goed te zien



Hetzelfde bij de Philotrain.



Vergelijking van de daken, waar de dakplaten op de Artitec zijn te zien en die op de Philo niet. Het valt op dat de torpedo's slordig op de Artitec zitten. Dat heeft misschien ook met de verpakking te maken.



Raampartij Artitec. Dit is wat mij betreft de misser van dit model



Raampartij Philotrain. Geen handgrepen bovenin, maar voor mij een betere indruk



Tot slot is de bak van de Artitec lager dan de Philotrain. Ik moet het nameten om te kijken wat beter is. Ze staan beide wel even hoog op de draaistellen en de buffers zijn ook even hoog, maar de hoogte onder de ramen is verschillend.

Hier is ook nog te zien dat de Philo losse horizontale handgrepen heeft tussen de ramen, waar Artitec een richel heeft.

Wat mij betreft is er geen duidelijke winnaar, tenzij we ook nog gaan kijken naar de prijs/kwaliteit verhouding. Dan wint Artitec, want de Philotrain is (was?) fors duurder.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re:Artitec's optrekkende mist (C12c)
« Reactie #256 Gepost op: 15 maart 2013, 23:25:46 »
Ivo,

Als ik zo naar je foto's kijk, dan toont Artitec 's C12c meer reliëf.
En van die ramen, dat hangt vooral af van het kijkstandpunt. Jij hebt de foto's redelijk hoog genomen, en dan vallen de ramen best mee.
Bij de groene uitvoering van Artitec is de raamsponning ook groen, en dan krijg je niet dat vergrootglas effect, zoals dat enigszins bij de blauwe variant overkomt.

Gerard

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re:Artitec's optrekkende mist (C12c)
« Reactie #257 Gepost op: 15 maart 2013, 23:53:12 »
Dat de handrail onder de ramen bij de Artitec niet open is vind ik storender dan de ramen.
Toch vind ik de Artitec over het geheel genomen beter ogen.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6523
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec's optrekkende mist (C12c)
« Reactie #258 Gepost op: 16 maart 2013, 00:48:23 »
Ook mijn twee rijtuigen uit de doos gehaald, heel mooi hoor.
Mooie stoeltjes met armleuningen, bagagenetten boven de stoelen (volgens mij gedrukt op doorzichtig plastic) , mooie handgrepen met wel een vreemd richeltje overlangs maar dat zal wel komen doordat het geen ronde staf is maar geëtst denk ik.
Wel was van elk rijtuig één handgreep plat tegen het rijtuig omgebogen.
Pas op voor de torpedeventilatoren, sommige zitten los en als je het rijtuig op zijn kop houd kunnen die er uit vallen.
De treeplanken zijn van lekker flexibel kunststof helaas zitten er hier en daar wat gietfliebels aan, de treeplanken zitten los onder het rijtuig geschoven, bij één rijtuig zat het niet goed en was de treeplank wat gebocheld. Deze heb ik er uit geschoven kreeg hem wel recht terug maar niet ver genoeg.
Even een andere nagekeken en deze bleek bij het laatste palletje schuin te zijn afgesneden, nadat ik dat bij de ander ook had gedaan ging het iets beter maar zit nog niet helemaal in het midden.

Heeft iemand de losse onderdelen al gemonteerd?
Ik krijg die treetjes onder de buffers er met geen mogelijkheid in, volgens mij zijn de meeste gaten te klein.
En er zitten behalve 4 gebogen sluitseinhouders ook 2 rechte bij en op het tekeningetje staan ze beide met een schuine streep ertussen; wat doe je met die 2 kleine exemplaren?

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2013, 00:58:30 door prutser »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:Artitec's optrekkende mist (C12c)
« Reactie #259 Gepost op: 16 maart 2013, 09:42:01 »
Leuke vergelijking met die Philotrain. Frappant dat Philotrain de draaistellen verkeerd heeft.

Ik moet nog een weekje geduld hebben, dan kan ik mijn exemplaar eens goed bekijken maar wat ik hier aan foto's voorbij zie komen ziet het er prachtig uit! Dikke pluim voor Artitec  (y)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5543
  • Team Mitropa
Re:Artitec's optrekkende mist (C12c)
« Reactie #260 Gepost op: 16 maart 2013, 09:44:58 »
De treeplanken niet strak zie ik bij Ivo`s rijtuig ook terug.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Artitec's optrekkende mist (C12c)
« Reactie #261 Gepost op: 16 maart 2013, 11:28:30 »
De draaistellen van de Artitec zijn uitstekend, de dakvorm volgens mij ook, de dakplaten dan weer minder.

Het bekende euvel bij Artitec: het (dak)reliëf wordt te sterk weergegeven. Iedere keer zeggen we het en iedere keer gaan ze opnieuw in de fout. Wat jammer is, want het is vermijdbaar en voor de rest is het een geweldig model, als ik de meningen zo eens hoor.

Eens kijken hoever het budget reikt... want ik wil ook wel een paar en dat wordt heel snel beslissen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Artitec's optrekkende mist (C12c)
« Reactie #262 Gepost op: 16 maart 2013, 12:14:15 »
D'r komt nieuw, hoor, dus zo snel hoeft 't niet.
Wat het reliëf betreft: mij stoort het totaal niet. Ik heb dan ook niet het idee dat men elke keer in de fout gaat. En volgende keer mag het gewoon weer ;-)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec's optrekkende mist (C12c)
« Reactie #263 Gepost op: 16 maart 2013, 12:17:45 »
Nou....best wel snel, want tot 21 maart kan je nog bestellen voor een re/run en dan is het opperdepop.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re:Artitec's optrekkende mist (C12c)
« Reactie #264 Gepost op: 16 maart 2013, 12:44:33 »
Tot de volgende keer, naar ik aanneem.
Overigens heb ik ergens een overzicht gezien van de meer specifieke inzetperioden dan alleen  tpII of III, kan alleen niet vinden waar. Iemand?
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2013, 13:22:00 door DE_II »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec's optrekkende mist (C12c)
« Reactie #265 Gepost op: 16 maart 2013, 12:48:32 »
Geen idee of er nog een rerun na de rerun komt.
Zal ik eens navragen.

Dit overzicht ?

« Laatst bewerkt op: 16 maart 2013, 12:50:45 door Chris »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6523
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec's optrekkende mist (C12c)
« Reactie #266 Gepost op: 16 maart 2013, 13:01:34 »
Ben vandaag weer verder gegaan met de losse onderdelen; alle gaten voor de metalen beugeltjes moeten met Ø 0,4 mm. worden opgeboord dan passen ze, met die Ø 0,4mm. boor kun je gelijk ook de gaatjes die in de sluitseinhouders zitten uitboren want die zijn dicht gegoten.
Om de sluitseinhouders te monteren moeten alle 4 de gaten hiervoor met Ø 0,7mm. , soms gaat het ook met kleiner, worden opgeboord. Pas wel op dat je niet te diep en dan door het raampje gaat.
Ik heb eerst geprobeerd de sluitseinhouders bij te snijden maar dat is geen doen.

Het kwaliteit van het spuitgietwerk van al de flexibel kunststof delen vind ik maar matig.

Ik ga Artitec eens mailen voor een nieuwe verpakking, van één is het schuimrubber verkeerd om geplakt, hierdoor vallen de treeplanken en handrails niet in de uitsparingen, beetje slordig.

Heeft trouwens iemand een manier gevonden om dat gekrulde onderdeel rond een van de buffers te plaatsen, dit is welhaast onmogelijk, bij mij bij 2 exemplaren sowieso want hierbij mist het aangegoten nokje.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2013, 13:55:34 door prutser »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re:Artitec's optrekkende mist (C12c)
« Reactie #267 Gepost op: 16 maart 2013, 20:28:26 »
@Chris nou ja helemaal op zijn ze nóg niet. Bij Pijplines hoorde ik dat ze nog drie verschillende blauwe varianten beschikbaar hadden voor de vrij verkoop.
Voor grootspoorfoto's zie site

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec's optrekkende mist (C12c)
« Reactie #268 Gepost op: 16 maart 2013, 20:30:11 »
Ik heb het dan ook over Artitec. Niet over de beschikbaarheid bij winkels.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re:Artitec's optrekkende mist (C12c)
« Reactie #269 Gepost op: 16 maart 2013, 20:33:23 »
A ok, dacht dat ze sowieso ook al vrij schaars waren bij de winkels.
Voor grootspoorfoto's zie site