Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp bij update Mobile Station 2 door Remunj
Vandaag om 10:22:35
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:15:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:51:12
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 08:38:21
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 08:32:01
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:30:49
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:09:08
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
Kent iemand een geschikte striptang door Lobomotion69
Vandaag om 01:06:41
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
15 June 2025, 23:09:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
15 June 2025, 21:03:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
15 June 2025, 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
15 June 2025, 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
15 June 2025, 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
15 June 2025, 13:00:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
15 June 2025, 11:57:53
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - 3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.  (gelezen 14300 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11181
    • nulpunt
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #15 Gepost op: 31 January 2012, 15:39:13 »
en voor een verslag van de C10 op dit forum...

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9629.0.html

en het vervolg er van op mijn site: (dat is een blog, dus in omgekeerde volgorde lezen)
http://spoor0.blogspot.com/search/label/C10c

bouw ze.
« Laatst bewerkt op: 31 January 2012, 15:44:48 door FritsT »

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #16 Gepost op: 31 January 2012, 15:53:22 »
Hoi,

Erg mooi om op deze manier nog meer informatie te krijgen, de bedieningsstang voor het
gas is wel de moeite waard om er op de bouwen, ik moet alleen even kijken hoe en waar.
Want, ik heb de leiding komende vanuit de remleiding naar boven toe ook aangebracht zoals
op de tekening is weergegeven, die is naar alle waarschijnlijkheid voor de noodrem. (?)



Een uitsnede van de tekening, met daarop de leidingen, in het rood omcircelt een afsluiter.
Deze is wellicht over de tijd voorzien van de bedieningsstang en het "doosje" om zo het
makkelijk bedienbaar te maken vanaf beide kanten van het rijtuig.

Maar, met de luchtleiding er op wil dat dus niet, ik zal voor de orde wel een kleine
afsluiter imiteren op de leiding voor het oog  8)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #17 Gepost op: 31 January 2012, 20:28:15 »
Plaatjes van de dagelijkse dingetjes;


Ex Hsm D 2 by Lauwersmeer, on Flickr

De gasleidingen op het buikje gezet.


Ex Hsm D 1 by Lauwersmeer, on Flickr

@ Arjen, de handgrepen op de schuifdeuren zijn inderdaad simpel, maar ik heb wel
opgelet en er dus een correcte variant opgezet, met een lekkere lus er in.
(Met dank aan Stig's plaatjes)


Philotrain C8 13 by Lauwersmeer, on Flickr

De C8, de kopwandkraan zit er op, deze heb ik uit een bestaande armatuur geknipt en
gerecycled, een stukje 0,5mm draad als treinleiding er onder.
Wat rest is nog een klein doosje of doorvoertje solderen aan de bovenzijde van de lucht-
leiding, en een afsluitertje op de gasleiding.
Oja, en een kopwandkraan met toebehoren aan de andere kopse kant van de rijtuigbak.

Das voor later  ;D

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1621
    • Dwangrail.nl
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #18 Gepost op: 31 January 2012, 21:33:08 »
Ze zien er goed uit, ga zo door  (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #19 Gepost op: 02 February 2012, 15:04:20 »
Zo, de kopwandkraan van de C8 is er weer af, evenals de luchtleiding.
Na het bestuderen van diverse foto's en bijschriften kwam ik er achter dat
de kopwandkraan (type Hsm?) al vrij snel vervangen is door een Westinghouse.
En gezien de overige rijtuigen, zou het er niet tussen passen waardoor mijn
stoptreintje dus een rijtuigje moet missen.

Ik heb de leiding dus verwijderd, maar daarintegen wel de handel voor het
regelen van de gastoevoer aangebracht incluis het kastje op de kopse wand.
Na het schoonkrabben en glasvezelpotloodbehandeling zal ik wat plaatjes maken.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #20 Gepost op: 19 February 2012, 22:10:49 »
Na een paar weekjes weinig actie, een update van de Ex Hsm D;


Ex Hsm D3 by Lauwersmeer, on Flickr


Ex Hsm D4 by Lauwersmeer, on Flickr

De details zijn aangebracht op de rijtuigbak, het onderstel is ook afgemaakt en wat
betreft de loopeigenschappen in orde bevonden.


Ex Hsm D5 by Lauwersmeer, on Flickr


Ex Hsm D6 by Lauwersmeer, on Flickr

De opening tussen het dak en de kopwand moet nog dichtgemaakt worden, ik denk maar
met low-melt soldeer en een beetje geduld, tenslotte heeft het niks te lijden.


Ex Hsm D7 by Lauwersmeer, on Flickr

De handgreep op de deur, zo goed? (voor de kenners onder ons  8) )

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #21 Gepost op: 20 February 2012, 06:34:07 »
Netjes (y)
Die handgreep op de deur lijkt mij zo wel goed, Het ziet er net zo uit als op mijn HSM goederenwagen van MK.

mvg,
Rick

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #22 Gepost op: 20 February 2012, 11:36:07 »
Robbert Jan,

Ik twijfel nog aan die handgreep. Deze vorm zie je wel op de CHD's en groentewagens, maar volgens mij zit er op de 3 as buik gewoon een rechte. De vaste handgreep op de bak rechts van de deur heeft juist een langer uitsteeksel met een kromming weer terug.

Hier kun je een klein beetje zien hoe ik dat heb gedaan. Handrail zit dus vast helemaal aan de zijkant en in het eerste U-profiel vanaf rechts. De rest is beugel:



Maar het zou me niets verbazen als er meerdere uitvoeringen zijn geweest. Het trapje op de kop heb ik ook nog nooit gezien op foto's, maar vind ik wel logisch, omdat er ook zo'n handgreep op zit. Dan lopen er nog stijlen vanaf het hekje achterop naar het dak. Zowel op de hoek als naast de overloopmogelijkheid.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #23 Gepost op: 20 February 2012, 12:08:46 »
Hoi Ivo,

Ik ben voor de handgrepen uitgegaan van een aantal foto's die Stig had gemaakt van een
gerestaureerde SS bagagewagen en van een door hem gebouwde Hsm 4 as buik welke
ook van deze handgrepen op de deuren heeft.
Op tekeningen is te lezen dat er verschillende serie's zijn geweest, welke onderling wijzigingen
hebben ondergaan, het is dus moeilijk na te gaan of het ook daadwerkelijk zo gezeten heeft.
Enfin, ik vind het persoonlijk, best mooi staan.

Het trapje op de achterwand, deze heb ik overgenomen van tekening, gezien inderdaad de
handgreep er wel zit maar de trap ontbreekt. Ik had nog een trapje uit een andere kit liggen
en deze heeft zijn weg gevonden op de achterwand van de buik. Samen met het handgreepje
op het dak wat er dan ook op hoort, evenals de C8 welke deze handgreep ook heeft.

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 20 February 2012, 16:31:51 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1621
    • Dwangrail.nl
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #24 Gepost op: 20 February 2012, 16:13:55 »
Hoi RobbertJan,

De handgrepen zitten helaas precies verkeerd om.
Op de deur zit een rechte handgreep die eindigd bij de deurstijl.
Op de bak zit vanaf de kop een handgreep die met een ronding doorloopt tot de tweede stijl.
daarna komt deze weer terug en zit vast halverwege het houten wanddeel.

De handgreep van Ivo is bijna goed, het onderste deel van de stang moet halverwege het vak stoppen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #25 Gepost op: 20 February 2012, 16:35:25 »
Ok, dus de handgrepen zitten verkeerd om, best frapant.
De SS bagagewagen van de Mbs heeft namelijk wel de handgrepen hetzelfde
als die op m'n kitje gesoldeerd zijn. De verwarring is dan wel compleet zeg maar.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1621
    • Dwangrail.nl
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #26 Gepost op: 20 February 2012, 16:37:34 »
Hoi RobbertJan,

De SS en HSM waren ook niet voor niets concurenten  8)
zelfs de handgrepen zitten anders....

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #27 Gepost op: 20 February 2012, 16:40:31 »
Ach, er zit nog geen verf op dus er af halen is geen probleem.
Maar schuift de deur nu achter de handgreep langs? anders kan deze
nooit geheel open.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1621
    • Dwangrail.nl
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #28 Gepost op: 20 February 2012, 16:46:26 »
Hoi RobbertJan,

De deur schuift achter de handgreep langs.
Door deze constructie kon bij gesloten schuifdeur toch de conducteur over de treeplanken langs de trein lopen.

Bij het buikje gaat dit niet meer door het vrije ruimte profiel, en daarom zit er ook voor het buikje een toegangsdeur in de zijkant.
Als later de doorgaande treeplanken vervallen, worden ook wel eens deze deuren verwijderd, maar dit terzijde.

Bij de SS-D van het spoorwegmuseum zijn de handgrepen gemaakt van buizen die in elkaar schuiven

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3522
  • Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« Reactie #29 Gepost op: 20 February 2012, 17:10:13 »
Het is mij duidelijk en ik zal de handgrepen aanpassen zodat het klopt  (y)
Toch weer een leuk stukje geschiedenis opgeduikeld, en het systeem met
de buizen ken ik wel, de Ex DB Pw 3i heeft dit vergelijkbare systeem.
(Philotrain kitje 36, ligt hier ook klaar voor de verfspuit.)

Nu eerst het onderstel voor de C8 afmaken, dan kan ik weer verder
met de D, het moet tenslotte een georganiseerde bouw-chaos blijven.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5