Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Luit
Vandaag
om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Martijnstein
Vandaag
om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods.
door
ruudns
Vandaag
om 11:54:42
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Marcel112
Vandaag
om 11:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Eric B
Vandaag
om 11:35:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988
door
Peter Kleton
Vandaag
om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 10:47:27
Rondom Charlois
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:45:19
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten
door
maartenvdb
Vandaag
om 09:50:27
Rail away
door
henk
Vandaag
om 09:49:23
Onshape gebruikersgroep
door
Joz
Vandaag
om 09:41:00
Surava in modules
door
Boertje
Vandaag
om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch
door
Boertje
Vandaag
om 08:34:25
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Martijnstein
Vandaag
om 06:17:52
3 januari NVBS oliebollenrit
door
FreekH
Vandaag
om 00:51:31
NS 8100 in 0
door
roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
12 December 2025, 22:51:15
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Sven
12 December 2025, 22:44:00
Pfarrerwinkel bahn
door
DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor
door
GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein
door
008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²)
door
Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla
door
Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
roco
12 December 2025, 15:06:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - 3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - 3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje. (gelezen 15123 keer)
FritsT
Offline
Berichten: 11596
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #15 Gepost op:
31 January 2012, 15:39:13 »
en voor een verslag van de C10 op dit forum...
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,9629.0.html
en het vervolg er van op mijn site: (dat is een blog, dus in omgekeerde volgorde lezen)
http://spoor0.blogspot.com/search/label/C10c
bouw ze.
«
Laatst bewerkt op: 31 January 2012, 15:44:48 door FritsT
»
Gelogd
RobbertJan
Offline
Berichten: 3547
Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #16 Gepost op:
31 January 2012, 15:53:22 »
Hoi,
Erg mooi om op deze manier nog meer informatie te krijgen, de bedieningsstang voor het
gas is wel de moeite waard om er op de bouwen, ik moet alleen even kijken hoe en waar.
Want, ik heb de leiding komende vanuit de remleiding naar boven toe ook aangebracht zoals
op de tekening is weergegeven, die is naar alle waarschijnlijkheid voor de noodrem. (?)
Een uitsnede van de tekening, met daarop de leidingen, in het rood omcircelt een afsluiter.
Deze is wellicht over de tijd voorzien van de bedieningsstang en het "doosje" om zo het
makkelijk bedienbaar te maken vanaf beide kanten van het rijtuig.
Maar, met de luchtleiding er op wil dat dus niet, ik zal voor de orde wel een kleine
afsluiter imiteren op de leiding voor het oog
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3547
Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #17 Gepost op:
31 January 2012, 20:28:15 »
Plaatjes van de dagelijkse dingetjes;
Ex Hsm D 2
by
Lauwersmeer
, on Flickr
De gasleidingen op het buikje gezet.
Ex Hsm D 1
by
Lauwersmeer
, on Flickr
@ Arjen, de handgrepen op de schuifdeuren zijn inderdaad simpel, maar ik heb wel
opgelet en er dus een correcte variant opgezet, met een lekkere lus er in.
(Met dank aan Stig's plaatjes)
Philotrain C8 13
by
Lauwersmeer
, on Flickr
De C8, de kopwandkraan zit er op, deze heb ik uit een bestaande armatuur geknipt en
gerecycled, een stukje 0,5mm draad als treinleiding er onder.
Wat rest is nog een klein doosje of doorvoertje solderen aan de bovenzijde van de lucht-
leiding, en een afsluitertje op de gasleiding.
Oja, en een kopwandkraan met toebehoren aan de andere kopse kant van de rijtuigbak.
Das voor later
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
AB 7216
Offline
Berichten: 1642
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #18 Gepost op:
31 January 2012, 21:33:08 »
Ze zien er goed uit, ga zo door
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3547
Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #19 Gepost op:
02 February 2012, 15:04:20 »
Zo, de kopwandkraan van de C8 is er weer af, evenals de luchtleiding.
Na het bestuderen van diverse foto's en bijschriften kwam ik er achter dat
de kopwandkraan (type Hsm?) al vrij snel vervangen is door een Westinghouse.
En gezien de overige rijtuigen, zou het er niet tussen passen waardoor mijn
stoptreintje dus een rijtuigje moet missen.
Ik heb de leiding dus verwijderd, maar daarintegen wel de handel voor het
regelen van de gastoevoer aangebracht incluis het kastje op de kopse wand.
Na het schoonkrabben en glasvezelpotloodbehandeling zal ik wat plaatjes maken.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3547
Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #20 Gepost op:
19 February 2012, 22:10:49 »
Na een paar weekjes weinig actie, een update van de Ex Hsm D;
Ex Hsm D3
by
Lauwersmeer
, on Flickr
Ex Hsm D4
by
Lauwersmeer
, on Flickr
De details zijn aangebracht op de rijtuigbak, het onderstel is ook afgemaakt en wat
betreft de loopeigenschappen in orde bevonden.
Ex Hsm D5
by
Lauwersmeer
, on Flickr
Ex Hsm D6
by
Lauwersmeer
, on Flickr
De opening tussen het dak en de kopwand moet nog dichtgemaakt worden, ik denk maar
met low-melt soldeer en een beetje geduld, tenslotte heeft het niks te lijden.
Ex Hsm D7
by
Lauwersmeer
, on Flickr
De handgreep op de deur, zo goed? (voor de kenners onder ons
)
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #21 Gepost op:
20 February 2012, 06:34:07 »
Netjes
Die handgreep op de deur lijkt mij zo wel goed, Het ziet er net zo uit als op mijn HSM goederenwagen van MK.
mvg,
Rick
Gelogd
Ivo tB
Offline
Berichten: 5583
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #22 Gepost op:
20 February 2012, 11:36:07 »
Robbert Jan,
Ik twijfel nog aan die handgreep. Deze vorm zie je wel op de CHD's en groentewagens, maar volgens mij zit er op de 3 as buik gewoon een rechte. De vaste handgreep op de bak rechts van de deur heeft juist een langer uitsteeksel met een kromming weer terug.
Hier kun je een klein beetje zien hoe ik dat heb gedaan. Handrail zit dus vast helemaal aan de zijkant en in het eerste U-profiel vanaf rechts. De rest is beugel:
Maar het zou me niets verbazen als er meerdere uitvoeringen zijn geweest. Het trapje op de kop heb ik ook nog nooit gezien op foto's, maar vind ik wel logisch, omdat er ook zo'n handgreep op zit. Dan lopen er nog stijlen vanaf het hekje achterop naar het dak. Zowel op de hoek als naast de overloopmogelijkheid.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
RobbertJan
Offline
Berichten: 3547
Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #23 Gepost op:
20 February 2012, 12:08:46 »
Hoi Ivo,
Ik ben voor de handgrepen uitgegaan van een aantal foto's die Stig had gemaakt van een
gerestaureerde SS bagagewagen en van een door hem gebouwde Hsm 4 as buik welke
ook van deze handgrepen op de deuren heeft.
Op tekeningen is te lezen dat er verschillende serie's zijn geweest, welke onderling wijzigingen
hebben ondergaan, het is dus moeilijk na te gaan of het ook daadwerkelijk zo gezeten heeft.
Enfin, ik vind het persoonlijk, best mooi staan.
Het trapje op de achterwand, deze heb ik overgenomen van tekening, gezien inderdaad de
handgreep er wel zit maar de trap ontbreekt. Ik had nog een trapje uit een andere kit liggen
en deze heeft zijn weg gevonden op de achterwand van de buik. Samen met het handgreepje
op het dak wat er dan ook op hoort, evenals de C8 welke deze handgreep ook heeft.
Gr.
Robbert Jan.
«
Laatst bewerkt op: 20 February 2012, 16:31:51 door RobbertJan
»
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
AB 7216
Offline
Berichten: 1642
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #24 Gepost op:
20 February 2012, 16:13:55 »
Hoi RobbertJan,
De handgrepen zitten helaas precies verkeerd om.
Op de deur zit een rechte handgreep die eindigd bij de deurstijl.
Op de bak zit vanaf de kop een handgreep die met een ronding doorloopt tot de tweede stijl.
daarna komt deze weer terug en zit vast halverwege het houten wanddeel.
De handgreep van Ivo is bijna goed, het onderste deel van de stang moet halverwege het vak stoppen.
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3547
Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #25 Gepost op:
20 February 2012, 16:35:25 »
Ok, dus de handgrepen zitten verkeerd om, best frapant.
De SS bagagewagen van de Mbs heeft namelijk wel de handgrepen hetzelfde
als die op m'n kitje gesoldeerd zijn. De verwarring is dan wel compleet zeg maar.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
AB 7216
Offline
Berichten: 1642
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #26 Gepost op:
20 February 2012, 16:37:34 »
Hoi RobbertJan,
De SS en HSM waren ook niet voor niets concurenten
zelfs de handgrepen zitten anders....
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3547
Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #27 Gepost op:
20 February 2012, 16:40:31 »
Ach, er zit nog geen verf op dus er af halen is geen probleem.
Maar schuift de deur nu achter de handgreep langs? anders kan deze
nooit geheel open.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
AB 7216
Offline
Berichten: 1642
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #28 Gepost op:
20 February 2012, 16:46:26 »
Hoi RobbertJan,
De deur schuift achter de handgreep langs.
Door deze constructie kon bij gesloten schuifdeur toch de conducteur over de treeplanken langs de trein lopen.
Bij het buikje gaat dit niet meer door het vrije ruimte profiel, en daarom zit er ook voor het buikje een toegangsdeur in de zijkant.
Als later de doorgaande treeplanken vervallen, worden ook wel eens deze deuren verwijderd, maar dit terzijde.
Bij de SS-D van het spoorwegmuseum zijn de handgrepen gemaakt van buizen die in elkaar schuiven
Groeten Arjen
Gelogd
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3547
Mcn NSR Groningen.
Re:3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.
«
Reactie #29 Gepost op:
20 February 2012, 17:10:13 »
Het is mij duidelijk en ik zal de handgrepen aanpassen zodat het klopt
Toch weer een leuk stukje geschiedenis opgeduikeld, en het systeem met
de buizen ken ik wel, de Ex DB Pw 3i heeft dit vergelijkbare systeem.
(Philotrain kitje 36, ligt hier ook klaar voor de verfspuit.)
Nu eerst het onderstel voor de C8 afmaken, dan kan ik weer verder
met de D, het moet tenslotte een georganiseerde bouw-chaos blijven.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - 3 as kitjes, een C8 en een Ex Hsm buikje.