Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 03:51:10
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
  

Auteur Topic: Weerstandje aan as solderen / lijmen, voor bezetmelding  (gelezen 13698 keer)

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Weerstandje tussen wiel
« Reactie #30 Gepost op: 05 April 2007, 18:25:11 »

Nu zat ik mij te bedenken is dit iets?
http://www.arcticsilver.com/as5.htm#s5rev

Als je het hele bijbehorende verhaal leest wordt er met nadruk aangegeven dat dit spul warmte zeer goed geleid maar elektriciteit juist niet!

Is dus niet bruikbaar.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Weerstandje tussen wiel
« Reactie #31 Gepost op: 05 April 2007, 23:48:04 »
in de spec's staat dat dit spul 99.9zilver is.

Nee, dat staat er niet. Er staat dat het zilver dat er in zit voor 99,9% zuiver is.
Verderop staat dat de pasta voor 88% bestaat uit een thermisch geleidende vulstof. Er zit dus hoogstens 12% zilver in.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Moqway

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Weerstandje tussen wiel
« Reactie #32 Gepost op: 21 May 2007, 17:52:47 »
Hier een linkje naar een site die bison electro verkoopt http://www.dhzdiscount.nl/index.php?ordernr=EDA359FE04 Is wel duur maar geen winkel bij in de omgeving heeft het  >:(
Fleischmann/Roco, Tijdperk V, Twincenter, Nog steeds in opbouw/opstartfase

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Weerstandje tussen wiel
« Reactie #33 Gepost op: 21 May 2007, 18:54:26 »
Hoi allen

Ik heb tussen mijn wielen gewone draagweerstanden. Werkt prima. Roco heeft namenlijk wielen die aan 1 zijde zijn geisoleerd. Als je bij een draaistel de geisoleerde wielen tegen over elkaar plaatst dan kan je het draadweerstandje aan de asjes "knopen".

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re: Weerstandje tussen wiel
« Reactie #34 Gepost op: 31 May 2007, 23:43:37 »
... dan kan je het draadweerstandje aan de asjes "knopen".

Lijkt me op het eerste gezicht niet ideaal omdat de wagens dan zwaarder lopen. En als het kontakt tussen draadeinden en assen niet zo best is (zoals bv. ook bij stroomafnemer-stripjes voor binnenverlichting) dan wordt een enkele wagen vast niet altijd gedetecteerd.

Of valt dat in de praktijk reuze mee, Jeroen?

Freek.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Weerstandje tussen wiel
« Reactie #35 Gepost op: 01 June 2007, 00:09:39 »
Freek,
kijk even naar dit plaatje:



De draadeinden van de weerstand zitten los om de as gebogen. Daardoor gaat de as nauwelijks zwaarder lopen. Het contact is inderdaad niet ideaal, het "rammelt" een beetje. Het hangt een beetje van je detectiesysteem af hoe erg dat is. Maar als je alle draaistellen in een trein van een weerstand voorziet zal het wel meevallen.
Het voordeel van deze methode is dat het heel eenvoudig aan te brengen is, zonder iets te slopen. Je moet er alleen voor zorgen dat de isolaties van beide assen aan verschillende kanten zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Weerstandje tussen wiel
« Reactie #36 Gepost op: 01 June 2007, 18:03:11 »
Ha die Freek

100% vlekkeloos wekt het niet altijd. Dus ik heb nu op beide draaistellen een weerstandje zitten. Gaat prima en als je het goed doet zie je er niets van. Soms piept het wel een beetje. das een een kwestie van afstellen of misschien contactspray oid

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

servé

  • Gast
Re: Weerstandje tussen wiel
« Reactie #37 Gepost op: 04 June 2007, 21:00:14 »
en die roco weerstandslak?
is dat niet iets?
heb er pas een paar weken geleden van gehoord en weet niet hoe duur het is.

servé

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: Weerstandje tussen wiel
« Reactie #38 Gepost op: 08 October 2013, 12:10:38 »
Even een oud draadje ophalen:

Ik heb een weerstandje geplaatst tussen de 2 assen zoals op de foto van Klaas Zondervan gedaan is (zie 3 berichten hierboven)

Nu wordt de wagon netjes gedetecteerd door de bezetmelder.
Alleen zodra het voorste wiel over de stroomonderbreking tussen 2 bezetmelders komt wordt blok 1 vrij gegeven en blok 2 bezet gemeld.
maar op dat moment is as (wiel) 2 nog in blok 1 maar deze is dus al wel vrij gemeld.

Op zich geeft dit weinig problemen maar kan iemand mij uitleggen hoe dat komt?
Ik begrijp als ik op beide assen een weerstand of SMD zet dan dat probleem zich niet voordoet.

eric
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Weerstandje tussen wiel
« Reactie #39 Gepost op: 08 October 2013, 12:20:09 »
Heeft te maken met de plaats van de as-isolatie ten opzichte van de detectie stukken
in de baan.

Tinus.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re: Weerstandje tussen wiel
« Reactie #40 Gepost op: 08 October 2013, 12:25:04 »
Op zich geeft dit weinig problemen maar kan iemand mij uitleggen hoe dat komt?
Dan moet je even uittekenen hoe de stroom loopt in die situatie. Dan staat alleen nog het geïsoleerde wiel in de meldsectie, en dat wiel geeft geen stroom door aan de melder. Er is een manier om dit probleem te omzeilen. Zet beide assen andersom in het draaistel, zodat het ongeïsoleerde wiel op de achterste as aan de kant van de stroomdetector  zit. Alleen werkt dat dan weer niet als je trein door een keerlus is gereden, want dan staat die wagen weer andersom.
En inderdaad, als je elke as van een eigen weerstand voorziet, dan heb je dit probleem niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re: Weerstandje tussen wiel
« Reactie #41 Gepost op: 08 October 2013, 12:30:28 »
bedankt Klaas voor het snelle antwoord.

Ik ga eens proberen om de wielen om te draaien, een keerlus heb ik op dit moment toch niet.

Hier de tekening van de stroom:

--------------------- Massa (bruine draad)
--------|------------|
blok 2 |  Blok 1
roze    |  gele draad
draad

geel en roze gaan naar de bezetmelder
bruin is doorlopend
Ik rij uiteraard van blok 1 ---> blok 2.


Zojuist geprobeerd als ik zorg dat bij het achterste wiel de isolatie aan de massa kant zit gaat het goed.
« Laatst bewerkt op: 08 October 2013, 13:35:58 door eric10nl »
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train