BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: British Rail op 03 april 2007, 21:43:36
-
Ik heb vandaag een partij wielen van Hornby ontvangen en wilde tussen de beide flenzen een weerstandje (voor de bezetmelding) solderen alleen lukte dit niet ook niet met de soldeervloeistof speciaal voor rvs zoals ze dat bij Märklin gebruiken.
Van welke materiaal zijn deze wielen gemaakt en hoe kan ik daar een weerstandje tussen solderen (met soldeerstation van 25W)?
Groet Martijn v/d horst
-
Bij Railz solderen we niet, maar lijmen we het weerstandje vast met superlijm(secondenlijm) en trekken dan met geleidende lak een verbindingsstreepje naar de wielen.
Werkt perfect. Zo perfect dat ik het thuis ook ga doen ;D
-
... maar lijmen we het weerstandje vast met superlijm(secondenlijm) en trekken dan met geleidende lak een verbindingsstreepje naar de wielen.
Zoiets als beschreven op http://simonet.club.fr/Hint2_us.htm (http://simonet.club.fr/Hint2_us.htm)?
Freek.
-
Helemaal !
-
lukt het niet gewoon met een spuitbusje met
grafietlak.
gewoon op de wielen spuiten.
evt herhalen als nog niet de juiste weerstand
is berijkt.
tinus
-
Kortgeleden heeft een artikel in Modelspoormagazine gestaan over weerstanden op assen. Daar gebruikten ze SMD weerstanden. Aan beide kanten soldeerden ze een dun draadje, zo'n enkele haar uit een elektriciteitssnoer, en die draadjes klemden ze aan weerszijden tussen het wiel en de plastic isolatiebus. De weerstand zelf zat met een dotje lijm tegen de as geplakt.
-
SMD met geleidende lijm over isolatiebusje geplakt kan ook.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/smd.jpg)
-
Ik gebruik voor bezetmelding grafietlak van gahler und ringstmeier.
Deze lak wordt geleverd door de producent van het besturingssysteem waar ik mee werk.
Het is erg goed spul het hecht alleen niet op nieuwe asjes, deze zijn namelijk nog wel eens vettig of gewoon te glad (even opruwen)
Ik heb zo geen idee van de weerstand die de lak genereerd maar het is niet veel. Het is ook alleen maar voor trein en wagen detectie zodat er niet 2 treinen in een blok kunnen rijden. Of dat er wissels worden geschakelt wanneer er nog een paar wagens op staan.
-
Niet veel weerstand is niet best. ;)
Is toch wel van belang. Hoe lager de weerstand, hoe hoger het stroomverbruik van zo'n wielstel.
Kijk, de stroomdetectie werkt prima bij een weerstand van bijvoorbeeld 1000 ohm, maar dan trekt ieder wielstel 15 mA. Gaat een beetje goederentrein een paar honderd mA verbruiken en dat is niet de bedoeling.
Zelf gebruik ik weerstanden van 10 kilo-ohm, zodat ieder wielstel 1,5 mA verbruikt. Dat is niet veel en de detectie werkt nog prima. Roco zet zelfs weerstanden van 15 kilo-ohm in hun kant-en-klaar wielstellen met weerstand. Trekt het wielstel 1 mA en dat werkt ook.
-
Kan je geleidendelijm gewoon kopen bij een Karwei of Gamma?
Welk merk kan je daarvoor gebruiken?
-
bison :)
-
Bison heeft het onder de naam Bison Electro. Volgens mij te koop bij iedere winkel met een uitgebreid lijmassortimt en dus ook bij de groot uitgevallen bouwmarkt.
Is niet heel goedkoop - 15 euro voor de kleinste verpakking daaromtrent - en na openen is het niet eeuwig houdbaar. Bij voorkeur kopen en dan een hele rits wielstellen in één keer doen.
-
Waar kopen jullie die 10 kOhm weerstandjes?
-
Waar kopen jullie die 10 kOhm weerstandjes?
Conrad.nl
Voor 0,07 per stuk Zojuist op zitten zoeken. Ik volg dit draadje ook met ruime belangstelling namelijk
Michel
-
Thanx
-
Henk,
Ik had enkele wagons voorzien van de weerstandsas van Roco. ca 18 kOhm.
Bij gebruik van de HCCM bezetmelders wordt deze niet gedetecteerd en kan je ze niet meer gebruiken moet je toch op ca. 10 kOhm zitten
-
Volgens mij adviseert de HCC gg ook om de weerstand zo te kiezen dat er minstens 2 mA stroom gaat vloeien. Het ontwerp dateert ook niet van vandaag of gisteren. Fabriekssystemen zorgen er tegenwoordig voor dat de detectieschakeling bij 1 mA aanspreken. Roco heeft zich daarop ook gebaseerd.
Mijn zelfbouwdetectors zijn identiek aan de detectieschakelingen die LDT in zijn modules bouwt en die werken prima met de Roco wielstellen. Helaas zijn die wielstellen bij veel Roco wagens niet eens te gebruiken (te dikke as), laat staan bij veel andere merken. Dan toch maar zo'n weerstandje en inderdaad kies ik dan ook voor 10 K.
-
Conrad.nl
Voor 0,07 per stuk Zojuist op zitten zoeken. Ik volg dit draadje ook met ruime belangstelling namelijk
En het bestelnummer is???
Groeten
Bas
-
Nou zat ook al te kijken, zelf denk ik dat het bestelnummer: 460036 - 89 is.
100 voor € 7,00.
Maar ik hoop dat iemand dit kan bevestigen of de juiste kan door geven.
-
Nou nee, dat is een condensator. Als je er daar eentje van monteert en het wagentje op de baan zet, dan ligt gelijk het hele digitale bedrijf plat. ;D
402664 - 89 is een 10K weerstand in de wat grotere 1206 bouwvorm.
-
;D hihi ben ik ff blij dat ik het nog ff vraag ;D
Moet je toch niet aan denken, nou ja lekker slim weer, kon dat pF ook al niet plaatsen :-[
Bedankt he...
Top scheelt weer 100 voor € 5,00.
Nou dan kunnen we ff lekker plakken.
-
402664 - 89 is een 10K weerstand in de wat grotere 1206 bouwvorm.
Dit was niet degene waar ik naar had zitten kijken, maar deze is ook zeker prima bruikbaar en nog goedkoper ook :)
Michel
-
Had je ook de condensator te pakken, hij kwam qua prijs overeen met die van jou.
-
Probeer eens op deze site zijndie weerstandjes nog goedkoper
http://www.elektronica-onderdelen.nl/
-
helaas geen smd weerstanden :(
Iemand in omgeving van tilburg de bison electro al gevonden?
Gamma, karwei, praxis en de hornbach hebben deze niet in assortiement :(
-
Gamma, karwei, praxis en de hornbach hebben deze niet in assortiement :(
Dit is meestal te krijgen bij de ijzerwarenzaak, electro- of autowinkel.
Vond die tekst via google toen ik op bison elektro zocht. Misschien te koop bij Halfords ofzo???
mvg,
Matthijs
-
Wie die weerstandjes toch bij Conrad bestelt kan die lijm daar gelijk meepikken.
Ik weet eigenlijk vrij zeker dat ik het spul wel eens bij een groot uitgevallen bouwmarkt op de kop heb getikt. Maar goed, het assortiment is daar nogal veranderlijk.
-
Had je ook de condensator te pakken, hij kwam qua prijs overeen met die van jou.
Nee het was echt een weerstnad, artikelnummer ben ik inmiddelsw vergeten en doet er ook niet echt mer toe. Ik heb op de zaak een aantal smd weerstand weten te vinden dus ga e.a. eens uitprobeen of ik dit voorelkaar kan krijgen en of dit prettiger werkt dan de weerstandslak die ik nu gebruik.
Michel
-
Hier in tilburg ben ik nog maar 1 winkel tegen gekomen die het speciaal moet bestellen. kosten 20,- voor 3 gram ???
Nu zat ik mij te bedenken is dit iets?
http://www.arcticsilver.com/as5.htm#s5rev (http://www.arcticsilver.com/as5.htm#s5rev)
in de spec's staat dat dit spul 99.9zilver is.
zja dat scheelt dan namelijk een slok op een borrel
3,80 voor 3,5 gram (http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=2377&ref=2 (http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=2377&ref=2))
-
Erwin,
Het spul wat je noemt, ArticSilver, is een warmtegeleidende pasta. Zal ongetwijfeld perfect electrisch geleiden vanwege het hoge zilvergehalte doch is abosluut niet te gebruiken als lijm.
Dit soort pasta blijft zoals het is.....pasta dus.
Ook de geleidende Bison "lijm" is eigenlijk geen echte lijm. De gebruiksaanwijzing geeft dan ook aan dat bij mechanisch belaste toepassingen het item eerst gelijmd moet zijn.
Die Bison geleidende verf, want dat is het eigenlijk, is behoorlijk prijzig. Ik heb het een 1/2 jaar geleden gevonden en gekocht bij een vestiging van de Fixet voor ong. € 18,=.
Er zijn, o.a. van o.a. Loctite, echte electrisch geleidende lijmen in diverse varianten te koop. Echter is dit puur professioneel toegepast spul en dan ook nog moeilijker voor ons hobbyisten te vinden dan de Bison verf. Ik ben er ook als eens naar op zoek geweest doch kon het, na lang zoeken, alleen kopen in een verpakking van 500 gr. voor..........schrik niet...... € 350,= ex. BTW.
Ik weet zo snel niet meer waar dat was (zeker verdrongen door de schrik ;D).
Ik gebruik nu dan ook gel secondenlijm om de SMD weerstand te lijmen en daarna diverse malen de contactjes schilderen met de Bison zilververf. Wel oppassen dat je daarbij geen sluiting maakt. Die verf is nogal dun dus loopt / kruipt vrij gemakkelijk.
Mvg,
Hans
-
Nu zat ik mij te bedenken is dit iets?
http://www.arcticsilver.com/as5.htm#s5rev (http://www.arcticsilver.com/as5.htm#s5rev)
Als je het hele bijbehorende verhaal leest wordt er met nadruk aangegeven dat dit spul warmte zeer goed geleid maar elektriciteit juist niet!
Is dus niet bruikbaar.
Groet Gerrit
-
in de spec's staat dat dit spul 99.9zilver is.
Nee, dat staat er niet. Er staat dat het zilver dat er in zit voor 99,9% zuiver is.
Verderop staat dat de pasta voor 88% bestaat uit een thermisch geleidende vulstof. Er zit dus hoogstens 12% zilver in.
-
Hier een linkje naar een site die bison electro verkoopt http://www.dhzdiscount.nl/index.php?ordernr=EDA359FE04 (http://www.dhzdiscount.nl/index.php?ordernr=EDA359FE04) Is wel duur maar geen winkel bij in de omgeving heeft het >:(
-
Hoi allen
Ik heb tussen mijn wielen gewone draagweerstanden. Werkt prima. Roco heeft namenlijk wielen die aan 1 zijde zijn geisoleerd. Als je bij een draaistel de geisoleerde wielen tegen over elkaar plaatst dan kan je het draadweerstandje aan de asjes "knopen".
Succes
-
... dan kan je het draadweerstandje aan de asjes "knopen".
Lijkt me op het eerste gezicht niet ideaal omdat de wagens dan zwaarder lopen. En als het kontakt tussen draadeinden en assen niet zo best is (zoals bv. ook bij stroomafnemer-stripjes voor binnenverlichting) dan wordt een enkele wagen vast niet altijd gedetecteerd.
Of valt dat in de praktijk reuze mee, Jeroen?
Freek.
-
Freek,
kijk even naar dit plaatje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaisteldetectie.jpg)
De draadeinden van de weerstand zitten los om de as gebogen. Daardoor gaat de as nauwelijks zwaarder lopen. Het contact is inderdaad niet ideaal, het "rammelt" een beetje. Het hangt een beetje van je detectiesysteem af hoe erg dat is. Maar als je alle draaistellen in een trein van een weerstand voorziet zal het wel meevallen.
Het voordeel van deze methode is dat het heel eenvoudig aan te brengen is, zonder iets te slopen. Je moet er alleen voor zorgen dat de isolaties van beide assen aan verschillende kanten zitten.
-
Ha die Freek
100% vlekkeloos wekt het niet altijd. Dus ik heb nu op beide draaistellen een weerstandje zitten. Gaat prima en als je het goed doet zie je er niets van. Soms piept het wel een beetje. das een een kwestie van afstellen of misschien contactspray oid
Groeten Jeroen
-
en die roco weerstandslak?
is dat niet iets?
heb er pas een paar weken geleden van gehoord en weet niet hoe duur het is.
servé
-
Even een oud draadje ophalen:
Ik heb een weerstandje geplaatst tussen de 2 assen zoals op de foto van Klaas Zondervan gedaan is (zie 3 berichten hierboven)
Nu wordt de wagon netjes gedetecteerd door de bezetmelder.
Alleen zodra het voorste wiel over de stroomonderbreking tussen 2 bezetmelders komt wordt blok 1 vrij gegeven en blok 2 bezet gemeld.
maar op dat moment is as (wiel) 2 nog in blok 1 maar deze is dus al wel vrij gemeld.
Op zich geeft dit weinig problemen maar kan iemand mij uitleggen hoe dat komt?
Ik begrijp als ik op beide assen een weerstand of SMD zet dan dat probleem zich niet voordoet.
eric
-
Heeft te maken met de plaats van de as-isolatie ten opzichte van de detectie stukken
in de baan.
Tinus.
-
Op zich geeft dit weinig problemen maar kan iemand mij uitleggen hoe dat komt?
Dan moet je even uittekenen hoe de stroom loopt in die situatie. Dan staat alleen nog het geïsoleerde wiel in de meldsectie, en dat wiel geeft geen stroom door aan de melder. Er is een manier om dit probleem te omzeilen. Zet beide assen andersom in het draaistel, zodat het ongeïsoleerde wiel op de achterste as aan de kant van de stroomdetector zit. Alleen werkt dat dan weer niet als je trein door een keerlus is gereden, want dan staat die wagen weer andersom.
En inderdaad, als je elke as van een eigen weerstand voorziet, dan heb je dit probleem niet.
-
bedankt Klaas voor het snelle antwoord.
Ik ga eens proberen om de wielen om te draaien, een keerlus heb ik op dit moment toch niet.
Hier de tekening van de stroom:
--------------------- Massa (bruine draad)
--------|------------|
blok 2 | Blok 1
roze | gele draad
draad
geel en roze gaan naar de bezetmelder
bruin is doorlopend
Ik rij uiteraard van blok 1 ---> blok 2.
Zojuist geprobeerd als ik zorg dat bij het achterste wiel de isolatie aan de massa kant zit gaat het goed.