Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Starten met messing kits door FritsT
Vandaag om 20:45:45
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:37:48
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Eric v C
Vandaag om 19:58:54
weerstandje en relais door hmmglaser
Vandaag om 19:47:05
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 19:41:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 19:10:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 19:07:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
  

Auteur Topic: Programmeren Digirails DR4018 en DR4010  (gelezen 70619 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #60 Gepost op: 15 januari 2012, 22:02:44 »
Klopt,

Zag ik net ook dat Wim die recent in de aanbieding heeft :)

Grtzz,

Karst

TimT

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #61 Gepost op: 16 januari 2012, 22:13:40 »
Iemand die me zou kunnen helpen
Ik krijg alle seinbeelden behalve groen  :-\
Linkje naar Topic

Mvg Tim

RuudNy

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #62 Gepost op: 23 januari 2012, 08:46:44 »
Hallo Ruud,

Zo heb ik het voor elkaar gekregen:
Als eerst heb ik de handleiding van Karst gebruikt op de eerste pagina van deze topic.
1. Decoder aansluiten met voedingsspanning op "power" en railsspanning op "signal"
2. Het wisseladres selecteren volgens de handleiding.

3. Intellibox uitschakelen.
4. Decoder met de  "power" als "signal" ingang aansluiten op de programmeeruitgang van de Intellibox.
5. Intellibox inschakelen.
6. Programmeerknopje op decoder indrukken (ledje gaat aan).
7. Programmeermenu ingaan op de intellibox en via CV-byte de boel programmeren.
8. Als het programmeren klaar is uit het menu gaan.
9. Programmeerknopje op decoder indrukken (ledje gaat uit).
10. Intellibox uitschakelen.
10. Decoder aansluiten met voedingsspanning op "power" en railsspanning op "signal"
11. Intellibox inschakelen en het werkt!

Ik heb nu een decoder in gebruik voor wissels en een decoder met vier NS 3-licht seinen en het werkt goed.
Dus ja ik heb CV 47 geprogrammeerd en dat gaat goed alleen kan je hem niet uitlezen. Adres 13 heb ik gewoon willekeurig gekozen omdat dit een testopstelling is en als ik alles goed door heb sluit ik het aan op de echte baan.
Ook ik vind de handleiding erg simpel en voor de beginner is het maar goed dat dit forum er is.

Sjoerd.

Dag Sjoerd en Karst,

Helas is het me nog niet gelukt. Ik heb het met zowel een 220 Ohm als een 110 Ohm als een gloeilampje van 35 Ohm geprobeerd. Iedere keer als ik een CV waarde willezen krijg ik een foutmelding: geen Loc op de baan op de IBII. Ik gebruik niet eens eens baan.

Een groot deel van de programmering lijkt goed te gaan maar kan ik nier controleren omdat ik de CV waarden niet kan uitlezen. LEDje aan op de DR4018 en etc gaat allemaal prima.

Vanaf je punt 7 weet ik niet meer precies of het goed gaat.
Je geeft bij 7 aan: de boel in Cv-byte programmeren. Wat bedoel je met de 'boel'
Het enig dat ik wil is 8 wissel vanaf OUT-1 t/m OUT-8 aansturen. CV47 moet dat op nul staan had ik begrepen. CV47 kan ik al helemaal niet controleren (write-only CV).

Het programmeren van het beginwisseladrs lijkt goed te gaan. Ik had nu ook adres 13 genomen. Maar welke wisseladressen moeten het dan doen? Ik zou verwchten 13 t/m 20. maar helaas...

Eerder was het me wel gelult via POM programmering op beginwisseladres 5 enkele wissels aan te sturen weliweaar met te weinig power op de uitgangen. Ook werden er te veel OUTs tegelijkertijd aangestuurd.
Het lijtk er dus zelfs op of ik de functyiemapping opnieuw moet programmeren (zie tabel achter in de handleiding).

Pffff. nu dus weer een maand verder en nog niet het gewenst resultaat.

Ik zag dat er inmiddels een nieuwe HAndleidng v1.1 is uitgebract die weliswaar iets beter is t.o.v. v1.0 maar ook nog op veel plekken onduidleijk is. Jas manesne... een goede handleiding schrijven is ook een talent.

Enfin,. als jullie wat tips hebben graag......

Groet,
Ruud


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #63 Gepost op: 23 januari 2012, 09:00:37 »
Advies:

Stuur eerst je decoder op voor de hier aangekondigde update. Kennelijk is deze versie ( wissel-begin-adressen etc. ) te veel voor je ;)

En dan staat de decoder standaard op 8 wissels, zo uit de fabriek. Hoef je niets aan te programmeren... ( had met deze dus achteraf ook niet gehoeven  ::) )

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 23 januari 2012, 10:32:32 door Karst Drenth »

kof

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #64 Gepost op: 23 januari 2012, 19:35:13 »
Wie oh wie,

geeft mij nou het verlossende antwoord op de vraag of ik een adres in
Motorola format kan geven. Programmeren van de decoder vanaf mijn CS1 reloaded met
zowel voeding als signaal aangesloten aan de programmeeruitgang is geen probleem,
alleen bij de laatste stap laat hij zich alleen schakelen met DCC adres en dus niet met
Motorola.

in blijde verwachting,


bob

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #65 Gepost op: 23 januari 2012, 20:24:35 »
Op een multiprotocol centrale aangesloten, heeft de decoder voorkeur voor DCC. Dit protocol wordt betrouwbaarder gedetecteerd. De MM implementatie gaat uit van een puur MM signaal, zoals dat uit een 6021 komt. Puur voor compatibility bij afwezigheid van DCC.

Grtzz,
Karst

kof

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #66 Gepost op: 23 januari 2012, 20:32:55 »
Beste allen,


Dank Karst,

we zijn eruit, de decoder schakelt een duits lichtsein met Koploper.Hier volgt mijn foutenlijst:

seinen standaard op CS aangemaakt hebben ander patroon van schakelen dan deze decoder
{ dank aan lokpaint}
schakelpatroon welke in Koploper bij betreffende sein ingevuld moet worden staat nergens vermeld in de
handleiding, wel in de handleiding van de DR425 [dank aan phdirk] en ik kreeg sein met DCCadres niet geschakeld
vanuit koploper.Bij instellingen per database / speciaal digitaal systeem/functiedecoders seinen was ingevuld :
default op digitale centrale.In mijn onwetendheid ging ik ervan  uit dat dat betekende zoals aangemaakt  in centrale'.
Deze instelling veranderd in Motorola en nu bestaat de mogelijkheid om in het baanontwerp bij seineigenschappen het protocol van het sein aangesloten  aan de DR4018 te veranderen in DCC,

dank iedereen voor alle berichten op het forum.


bob


« Laatst bewerkt op: 23 januari 2012, 22:43:06 door kof »

RuudNy

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #67 Gepost op: 25 januari 2012, 12:00:36 »
Advies:

Stuur eerst je decoder op voor de hier aangekondigde update. Kennelijk is deze versie ( wissel-begin-adressen etc. ) te veel voor je ;)

En dan staat de decoder standaard op 8 wissels, zo uit de fabriek. Hoef je niets aan te programmeren... ( had met deze dus achteraf ook niet gehoeven  ::) )

Grtzz,

Karst

Dank Karst,

Dat neem ik ook zeker in overweging. Ik zit echter toch nog met wat bedenkingen. Waarom zou een HW-update het nu wel mogelijk maken dat ik CVs kan uitlezen?
Als ik de DR4018 wil resetten naar fabrieksinstellingen moet ik CV8 op digital value 8 programmeren volgens de handleiding.
Tot op heden heb ik niet de de indruk gehad volgens welke procedrue dan ook een CV te kunnen uitlezen. In programmeren van het beginwisseladres (5) is wel gelukt via POM echetr de aansturing vond toen plaats vanaf wisseladres 21 en er werden zelf additionele poorten geactiveerd. M.a.w het lijt of de functiemapping niet volgens 8 wissel was geconfigureerd. Daarom denk ik nu de functiemappingtabel maar eens aan te pakken,maar volgens de handleiding moet ene fabrieksreset voldoende zijn (CV8 naar 8). Is dit wel zo? Verschillende weerstanden op OUT-1/1 en OUT-1/c gebrpobeerd (van 220 Ohm, 110 Ohm en 35 Ohm lampje).

M.a.w waarom een HW update? Wat gaat die me brengen?

M. Vr Groet,
Ruud


tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #68 Gepost op: 25 januari 2012, 20:53:40 »
Ruud schreef:
Citaat
Ik zag dat er inmiddels een nieuwe HAndleidng v1.1 is uitgebract die weliswaar iets beter is t.o.v. v1.0 maar ook nog op veel plekken onduidleijk is. Jas manesne... een goede handleiding schrijven is ook een talent.

Ik heb net zitten kijken bij handleiding vcan Digirails, maar ik kan daar alleen versie 1.0 vinden.
Doe ik iets verkeerd?
vast dank,
Ton

RuudNy

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #69 Gepost op: 25 januari 2012, 23:48:06 »
Advies:

Stuur eerst je decoder op voor de hier aangekondigde update. Kennelijk is deze versie ( wissel-begin-adressen etc. ) te veel voor je ;)

En dan staat de decoder standaard op 8 wissels, zo uit de fabriek. Hoef je niets aan te programmeren... ( had met deze dus achteraf ook niet gehoeven  ::) )

Grtzz,

Karst

Hoi Karst,

Even opnieuw. De eerdere stond in het citaat.
Dat neem ik ook zeker in overweging. Ik zit echter toch nog met wat bedenkingen. Waarom zou een HW-update het nu wel mogelijk maken dat ik CVs kan uitlezen?
Als ik de DR4018 wil resetten naar fabrieksinstellingen moet ik CV8 op digital value 8 programmeren volgens de handleiding.
Tot op heden heb ik niet de de indruk gehad volgens welke procedrue dan ook een CV te kunnen uitlezen. In programmeren van het beginwisseladres (5) is wel gelukt via POM echetr de aansturing vond toen plaats vanaf wisseladres 21 en er werden zelf additionele poorten geactiveerd. M.a.w het lijt of de functiemapping niet volgens 8 wissel was geconfigureerd. Daarom denk ik nu de functiemappingtabel maar eens aan te pakken,maar volgens de handleiding moet ene fabrieksreset voldoende zijn (CV8 naar . Is dit wel zo? Verschillende weerstanden op OUT-1/1 en OUT-1/c gebrpobeerd (van 220 Ohm, 110 Ohm en 35 Ohm lampje).

M.a.w waarom een HW update? Wat gaat die me brengen?

M. Vr Groet,
Ruud


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #70 Gepost op: 25 januari 2012, 23:55:51 »
Ruud,

Wie heeft je verteld, cq waar heb je gelezen dat het een HW update is ??

Het is een SOFTWARE !! update.


Grtzz

Karst, die nog steeds niet begrijpt waarom jij alsmaar wilt uitlezen, terwijl je dingen wilt programmeren die niet programmeren hoeft... wat kennelijk wel gelukt is, want jouw decoder vertoont verre van standaard gedrag. Doe nou maar gewoon die update, dan staat ie weer helemaal op fabrieksinstellingen en hoef je alleen maar knopje te drukken, wissel te schakelen et voila, vanaf die wissel 8 wisseluitgangen tot je beschikking.

RuudNy

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #71 Gepost op: 26 januari 2012, 15:50:55 »
Ruud,

Wie heeft je verteld, cq waar heb je gelezen dat het een HW update is ??

Het is een SOFTWARE !! update.


Grtzz

Karst, die nog steeds niet begrijpt waarom jij alsmaar wilt uitlezen, terwijl je dingen wilt programmeren die niet programmeren hoeft... wat kennelijk wel gelukt is, want jouw decoder vertoont verre van standaard gedrag. Doe nou maar gewoon die update, dan staat ie weer helemaal op fabrieksinstellingen en hoef je alleen maar knopje te drukken, wissel te schakelen et voila, vanaf die wissel 8 wisseluitgangen tot je beschikking.

Dag Karst,

Inmiddels weer wat verder. Wederom het beginadres maar op 5 (decimaal) gezet wat ik eerder deed via POM. Nu heb ik vervolgens weer geprobeerd via de Progr lijn CV8 uit te lezen. Blijkt niet mogelijk te zijn. Zelfs na vele keren lezen en met verschillende weerstandswaarden. Waarom is het niet mogelijk CVs te lezen. Dat is essentieel als je programmeerd (de loop set, check is toch standaard bij een beetje engineer?)
Dan maar de stoute schoenen aangetrokken en CV8 via zowel POM als Progr op waarde 8 ingeprogrammeerd. Omdat het LED knippert ga ik er dan maar vanuit dat het is ingeprogrammeerd en met de juiste waarde. Wat denk je. Nu kunnen we weer de adressen 21 t/m 28 aansturen. Ook gaat de aansturing op adres 28 formidabel. Geen hapering meer. Waarom nu wel, geen idee.Misschien wel omdat ik via beide kanalen heb geprogrammeerd. De wissel op adres 28(decimaal) schakelt goed. Een testje op adres 22 met een lampje leert dat ook daar een pulsje op komt en op alle adressen zien we het DR4018-LEDje branden. M.a.w. het lijkt of we nu alle pulsen kunnen sturen op de DR4018. We moeten het nog met echte wissel testen maar dit biedt hoop.

Echter waarom begint de aansturing vanaf magneetadres 21 t/m 28 als je het beginadres op de decoder op 5 inprogrammeerd?

Ik heb gelukkig ook nog een tweede DR4018 om het te verifiëren. Daar gaan we nu ook mee experimenteren. Nu met de extra forum en ervaringskennis die we inmiddels hebben.

Wat gaat de SW update ons oplossen?

Groet,
Ruud

Kwste

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #72 Gepost op: 26 januari 2012, 16:05:02 »
Ik heb de decoders teruggestuurd en wacht ongeduldig op het resultaat.
Zodra ik meer weet laat ik het jullie weten.

Groeten Maarten

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #73 Gepost op: 26 januari 2012, 16:25:40 »
Echter waarom begint de aansturing vanaf magneetadres 21 t/m 28 als je het beginadres op de decoder op 5 inprogrammeerd?
Ruud, wat dacht je van (5*4)+1 = 21?
Basis wissel adres is altijd 1, niet 0, en dan 5 adressenblokken van 4 verder.
Ik denk als je 11 programmeerd dat je op 41tm48 terecht komt.
Groetjes, Hans  ;)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #74 Gepost op: 26 januari 2012, 17:22:05 »

Citaat van: RuudNy
Wederom het beginadres maar op 5 (decimaal) gezet wat ik eerder deed via POM

Halleluja....  :o :o :o :o :o :o  Heeft ie CV513 op 5 gezet.... ::) ::)

Rechtstreeks uit de eerste paragraaf van pagina 3 van de handleiding...
Citaat
Programmeren van de schakeldecoder
Het programmeren van de decoder kan op verschillende manieren.

Wisseladres instellen
 Sluit de signaal ingang van de decoder aan op de ‘rails’ uitgang van een digitale DCC centrale. De power aansluiting naar keuze op de digitale spanning, 12 – 16 Volt wisselspanning of 12 – 20 Volt gelijkspanning.
 Druk op de schakelaar, de LED gaat branden.
Selecteer het gewenste begin-wisseladres op uw centrale en bedien deze.
 De LED dooft en de decoder is klaar voor gebruik

Ruud, waarom heb je in vredesnaam dat niet zo gedaan ? En ons ook niet verteld, dat je CV513 hebt geprogrammeerd ?

Grtzz,

Karst