Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Programmeren Digirails DR4018 en DR4010  (gelezen 70435 keer)

RuudNy

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #75 Gepost op: 27 januari 2012, 08:55:01 »
Halleluja....  :o :o :o :o :o :o  Heeft ie CV513 op 5 gezet.... ::) ::)

Rechtstreeks uit de eerste paragraaf van pagina 3 van de handleiding...
Ruud, waarom heb je in vredesnaam dat niet zo gedaan ? En ons ook niet verteld, dat je CV513 hebt geprogrammeerd ?

Grtzz,

Karst

Dag Karst,

Nee CV513 heb ik niet rechtsreeks geprogrammeerd. Waarom suggereer je dat? Ik heb de handleiding gebruikt en precies de procedure toegepast zoals je citeert uit de handleiding.

Waarom leidt echter decoderbeginadres 5 tot magneetstartadres 21?
Waarom kan ik niet de CVwaarden uitlezen (ondanks de verschillnede weerstanden)?
Hie kan ik verifieren wat de waarde van CV513 nu is? Hoe kan ik die dan op d juiste waarde zetten en wat moet ie zijn?
Wat gaat de SW update me brengen. Kan ik dan wel CVs uitlezen?
DE CV8 heb ik wel geprogrammeerd (althans daar ga ik vanuit). Ik kan het niet verifieren met een PEEK opdracht. Ik heb ik 8decimaal ingePOKED. Fabrieksinstelling naar 8 wissels conform de handleiding. Dat lijkt nu te werken.

Groet,
Ruud


tomenriet

  • Gast
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #76 Gepost op: 02 februari 2012, 23:46:20 »
Ik heb 2 decoders DR4018 op de beurs te Houten gekocht.
Later lees ik in de handleiding dat deze niet geprogrammeerd kunnen worden met de 6021 van Märklin.
Dat is vervelend want die heb ik namelijk.
Na contact te hebben gehad met Digirails kon ik ze terugsturen om te laten programmeren.
Een snelle en mooie service en na een paar dagen had ik ze weer retour.
Maar helaas, geen sein wilde werken.
Na weer contact te hebben gezocht bleek er een misverstand te zijn geweest, Digirails had ze geprogrammeerd op NS seinen o.a. met cijferbak terwijl ik ze nodig heb voor Viessmann DB seinen.
Wederom mocht ik ze opsturen en zouden ze opnieuw worden geprogrammeerd.
Na een aantal weken, dit ivm de nieuwste software kreeg ik ze vandaag weer terug.
Uiteraard gelijk aangesloten maar helaas er ging een groene en een gele led gelijk branden maar verder niets.
Ik heb nog steeds de 6021 als centrale en bestuur via I-train.
Adressen ingegeven zoals door Digirails was geadviseerd maar het mocht niet lukken.

Ik denk nu dat ik een soort van kat in de zak heb gekocht.

Mocht iemand ze willen overnemen dan bied ik ze te koop aan, beide voor 50 euro incl. verzendkosten.

Ik zal ze ook in de vraag en aanbod te koop zetten
.

m.vr.grt. Tom
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2012, 10:12:11 door tomenriet »

Digikeijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
  • www.digikeijs.com
    • Digikeijs
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #77 Gepost op: 03 februari 2012, 00:06:44 »
Later lees ik in de handleiding dat deze niet geprogrammeerd kunnen worden met de 6021 van Märklin.
Dat is vervelend want die heb ik namelijk.

Het feit dat decoders niet te programmeren zijn met de 6021 ligt niet aan de decoders maar aan de beperkte
mogelijkheden van de 6021 centrales. Ik vind de opmerking 'kat in de zak' dan ook niet terecht.
Er is alles aan gedaan uw modules naar uw wens te programmeren en allemaal als gratis service inclusief
twee maal gratis postnl pakket post.

Ik heb er overigens persoonlijk naast gezeten dat de modules DB seinen stonden te schakelen
zonder problemen.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #78 Gepost op: 03 februari 2012, 08:38:11 »
Een tip voor digirails, zorg zo snel mogelijk dat een verbeterde handleiding beschikbaar komt. De huidige is onduidelijk en mist toch wel wat essentiële informatie, zoals de tabel van de uitgebreide aansturing van NS en DB seinen die wel in de handleiding van de 425 staat.
Wellicht met een dummydeel en een uitgebreid deel. In het dummydeel alleen hoe je een adres programmeert, hoe je mbv de presets een bepaalde configuratie instelt en hoe je vervolgens zo'n sein moet schakelen. Misschien met stap voor stap voorbeeld voor een NS-lichtsein met cijferbak dat geprogrammeerd wordt vanaf adres 13. Als je een keer het principe hebt gezien, is het vaak veel makkelijker om te vertalen naar je eigen situatie.
In de uitgebreide handleiding noem je dan zaken als de cv-lijst en functiemapping, die voor een meerderheid van de gebruikers waarschijnlijk toch niet zo interessant zijn.

Het is een prima decoder die echt supersimpel is te programmeren en te gebruiken, maar ik vrees dat die nu heel rap het imago krijgt heel ingewikkeld te zijn, doordat de huidige handleiding onvolledig is en amper te begrijpen voor veel gebruikers.

Huub

tomenriet

  • Gast
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #79 Gepost op: 03 februari 2012, 09:46:29 »
Het feit dat decoders niet te programmeren zijn met de 6021 ligt niet aan de decoders maar aan de beperkte
mogelijkheden van de 6021 centrales. Ik vind de opmerking 'kat in de zak' dan ook niet terecht.
Er is alles aan gedaan uw modules naar uw wens te programmeren en allemaal als gratis service inclusief
twee maal gratis postnl pakket post.

Ik heb er overigens persoonlijk naast gezeten dat de modules DB seinen stonden te schakelen
zonder problemen.

Ik heb ook aangegeven dat het een prima service was van Digirails, laat daar geen misverstand over bestaan.
Het zou wellicht aan te bevelen zijn dat er op de verpakking komt te staan dat ze niet geschikt zijn om te programmeren met de 6021, daar doelde ik ik op met een soort van kat in de zak.

Het zullen prima decoders zijn daar ben ik van overtuigd alleen deze keer niet voor mijn beperkte systeem met de 6021.


RuudNy

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #80 Gepost op: 03 februari 2012, 14:13:29 »
Het feit dat decoders niet te programmeren zijn met de 6021 ligt niet aan de decoders maar aan de beperkte
mogelijkheden van de 6021 centrales. Ik vind de opmerking 'kat in de zak' dan ook niet terecht.
Er is alles aan gedaan uw modules naar uw wens te programmeren en allemaal als gratis service inclusief
twee maal gratis postnl pakket post.

Ik heb er overigens persoonlijk naast gezeten dat de modules DB seinen stonden te schakelen
zonder problemen.

Dag Tom,

Slechte zaak dat ze dat er niet bij vermeld hebben. Zelf werk ik ook met een 6021 maar heb sinds novermber ook een Intellibox II. we willen met Koploper gaan werken. De Digirails is me ook op ene beurs aanbevolen. Sinds de kerstvakantie zijn we aan het stoeine om het zelf smte ene IB II goed voor elkaar te krijgen. Na veel duscissie en try-and error werk kom je er wel uit en gaat het ook wel werken, maar je dient wel een portie technische kennis te hebben. Digirails blinken absoluut niet uit in het schrijven van handleidingen. N.a.v. de discussies op dit forum hebben ze besloiten de software en uopdate te geven EN de handleiding te verbeteren naar v1.1. Beide updates zijn weliswaar bedoeld ter verbetering wat je natuurlijk altijd moet toejuichen, m.i. nog lang niet op het niveau voor de leek.
Ik heb zelf de handleiding van de oudere decoder er bij gehaald (te downloaden) wat ons wel een beetje meer heeft geholpen. Asl je me zou vragen zou je de DR4018 aanraden. Initieel moet ik dan zeggen NEE,  want het is nog niet robusst en de handleiding roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft. Ben je echter technisch aangelegd dan is het wel een leuke uitdaging i.c.m. dit forum.  :) Enfn dit is ook aanmoidng naar Digiraisl om het nog beter te maken. Overigesn krijg je wat de DR4018 betreft uiteindelijk wel waar voor je geld. Bovendien is het ene aantrekkelijk oprijs/kwaliteitverhouding. Soms krijg je direct antwoord via dit forum, soms moet er lang op wachten. Zo heb ik nog een paar vragen uit staan waar ik nog steeds geen antwoord op heb gekregen. Zouden ze zo in de handleiding kunen opnemen.  Enne, er bestaan geen dommem vragen... wel domme antwoorden  ;D

RuudNy

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #81 Gepost op: 03 februari 2012, 14:45:59 »
Na veel duscissie en try-and error werk kom je er wel uit en gaat het ook wel werken, maar je dient wel een portie technische kennis te hebben.
Dus niet, het is echt één van de meest eenvoudig te programmeren decoders die er bestaan. Als je op knopjes kunt drukken, en via POM een loc kunt programmeren, kun je ook de decoder programmeren op een manier die voor 99% van de gebruikers voldoende is.
Maar helaas wordt die uiterst simpele methode van programmeren in de handleiding op een nogal ingewikkelde manier uitgelegd, verstopt tussen informatie die voor velen inderdaad te ver gaat. Daardoor wordt ten onrechte de indruk gewekt dat je die portie technische kennis dient te hebben.
En dat er gebruikers zijn die stug doorzetten in een bepaalde manier van programmeren, terwijl er een eenvoudiger methode beschikbaar is, dat kun je een fabrikant niet kwalijk nemen.  ;)

Huub

tomenriet

  • Gast
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #82 Gepost op: 03 februari 2012, 14:52:30 »
Dag Tom,

Slechte zaak dat ze dat er niet bij vermeld hebben. Zelf werk ik ook met een 6021 maar heb sinds novermber ook een Intellibox II. we willen met Koploper gaan werken. RuudNy

Helaas kom je er pas achter als je de gebruiksaanwijzing gaat lezen, maar ja die zit in de doos.
Ik denk dat het zakelijker en daarmee ook klantvriendelijker zou zijn om het op de doos te vermelden want de 6021 is dan wellicht niet meer van deze tijd, ik denk dat de meeste M. rijders hem nog steeds gebruiken want niet iedereen klopt zo 1 2 3 ff vier of vijfhonderd euries uit de zak om een nieuwe centrale aan te schaffen.

Ik wil nogmaals benadrukken dat de aftersale beslist goed is geweest, tot 2 keer toe is het geprogrammeerd, koste mij ook 2 keer porto en Digirails slechts 1 keer want de eerste keer had ik er porto bij gedaan voor de retourzending.
Men moet dan niet vermelden dat er tot 2 keer toe gratis postnl pakket is verstuurd terwijl het ook in een envelop had gekund, mijn meegestuurde postzegels hadden dan gebruikt kunnen worden.

Ik ben er van overtuigd dat Digirails verder prima waar levert alleen hiermee hebben ze denk ik de plank een beetje mee mis geslagen, zeker als ik de reactie's hoor van de wederverkopers. Sommige raden het zelfs af om deze decoder aan te schaffen.

kof

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #83 Gepost op: 03 februari 2012, 23:08:19 »
Beste Tom,

vergelijk beide afbeeldingen, standaard zoals I train  het aangeeft in zijn handleiding en de tweede afbeelding zoals de digirails decoder aangesproken moet worden

beneluxspoor.org/bnls/db_hoofd_voorsein_standaard_2.png][/url]



het voorbeeld is uit Koploper, maar de bedoeling zal duidelijk zijn

groetend

bob



tomenriet

  • Gast
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #84 Gepost op: 04 februari 2012, 01:05:20 »
Beste Tom,

vergelijk beide afbeeldingen, standaard zoals I train  het aangeeft in zijn handleiding en de tweede afbeelding zoals de digirails decoder aangesproken moet worden

het voorbeeld is uit Koploper, maar de bedoeling zal duidelijk zijn

groetend

bob






ze zijn al de deur uit.
bedankt voor het meedenken, ik hoop dat andere 6021 en I-train gebruikers hier iets aan hebben.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2012, 01:09:32 door tomenriet »

RuudNy

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #85 Gepost op: 05 februari 2012, 18:36:30 »
Dus niet, het is echt één van de meest eenvoudig te programmeren decoders die er bestaan. Als je op knopjes kunt drukken, en via POM een loc kunt programmeren, kun je ook de decoder programmeren op een manier die voor 99% van de gebruikers voldoende is.
Maar helaas wordt die uiterst simpele methode van programmeren in de handleiding op een nogal ingewikkelde manier uitgelegd, verstopt tussen informatie die voor velen inderdaad te ver gaat. Daardoor wordt ten onrechte de indruk gewekt dat je die portie technische kennis dient te hebben.
En dat er gebruikers zijn die stug doorzetten in een bepaalde manier van programmeren, terwijl er een eenvoudiger methode beschikbaar is, dat kun je een fabrikant niet kwalijk nemen.  ;)

Huub

Allen,

Het heeft me enige tijd gekost maar het is me gelukt een DR4018 te programmeren voor 8 wissels.
Velen gaven me op dit forum aan dat het heel eenvoudig is het beginadres in te programmeren. Volg gewoon de handleiding om het wisseladres in te vullen. Hoe simpel kan het zijn.
Dus nu dat ik de eerste decoder klaar heb, en dus veel geleerd, denk ik ik begin nu met de tweede decoder die ik tegelijkertijd in december had aangeschaft. Met alle beantwoorde vragen aan de slag.

Procedure WISSELADRES INSTELLEN (Handleiding pagina 3)
1. Sluit signaal ingang van de decoder aan op de rails spanning (railsuitang vd DCC centrale) Bij mij een IB II ingesteld voor wissel op DCC format. Sluit de decoder power aan op de digitale spanning (12-16V AC bij mij) (PIECE OF CAKE)
2. Druk op de decoder schakelaar, de LED gaat branden. (HOE MOEILIJK KAN DIT ZIJN?)


RuudNy

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #86 Gepost op: 05 februari 2012, 18:39:40 »
Allen,

Het heeft me enige tijd gekost maar het is me gelukt een DR4018 te programmeren voor 8 wissels.
Velen gaven me op dit forum aan dat het heel eenvoudig is het beginadres in te programmeren. Volg gewoon de handleiding om het wisseladres in te vullen. Hoe simpel kan het zijn.
Dus nu dat ik de eerste decoder klaar heb, en dus veel geleerd, denk ik ik begin nu met de tweede decoder die ik tegelijkertijd in december had aangeschaft. Met alle beantwoorde vragen aan de slag.

Procedure WISSELADRES INSTELLEN (Handleiding pagina 3)
1. Sluit signaal ingang van de decoder aan op de rails spanning (railsuitang vd DCC centrale) Bij mij een IB II ingesteld voor wissel op DCC format. Sluit de decoder power aan op de digitale spanning (12-16V AC bij mij) (PIECE OF CAKE)
2. Druk op de decoder schakelaar, de LED gaat branden. (HOE MOEILIJK KAN DIT ZIJN?)




ik was nog niet klaar....

Wat gebeurt er bij mijn 2e decoder. Het LEDje gaat wel aan maar als je de schakelaar los laat gaat ie ook weer direct uit........

WAT NU?

Het lijtk er op dat de decoder niet in progr mode komt.

kof

  • Offline Offline
  • Berichten: 18
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #87 Gepost op: 05 februari 2012, 19:20:36 »
Beste Ruud,

wat heb je aangesloten bij uitgang 1 ?

groetend

bob

tomenriet

  • Gast
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #88 Gepost op: 05 februari 2012, 19:59:03 »
Het feit dat decoders niet te programmeren zijn met de 6021 ligt niet aan de decoders maar aan de beperkte
mogelijkheden van de 6021 centrales. Ik vind de opmerking 'kat in de zak' dan ook niet terecht.
Er is alles aan gedaan uw modules naar uw wens te programmeren en allemaal als gratis service inclusief
twee maal gratis postnl pakket post.

Ik heb er overigens persoonlijk naast gezeten dat de modules DB seinen stonden te schakelen
zonder problemen.

Beste Ron,

je kan er dan wel naast hebben gezeten maar waarschijnlijk was dat niet het geval met een 6021 want van Dhr. J.F. Keij kreeg ik dit bericht,

citaat uit de mail aan mij gericht:

Ik vermoed dat de decoders nog in DCC mode staan. Als u de moeite neemt er 1 aan te sluiten op de rails en dan de volgende stappen probeert:

1)      Kies op de centrale of PC het begin adres van de decoder ( 13 of29)

2)      Druk de programmeer knop van de decoder in ( het ledje gaat branden)

3)      Bedien de wissel op centrale of PC het ledje moet nu doven( als dat niet het geval is een paar keer de wissel bedienen) en de decoder staat in motorola mode

Als dit wel werkt kunt u hetzelfde bij da andere decoder doen

 

Ik hoor graag van u of dit het probleem oplost.

 

Mt.vr.grt.

J.F. Key


Ik geloof dan ook zondermeer dat ze in de DCC mode goed werken, jammer voor mij dat de mail kwam nadat ik ze al verkocht had.
Schrale troost voor mij, ik heb er nu iemand gelukkig meegemaakt die met Fleischmann rijdt en daar zal het dan wel goed terecht komen.

RuudNy

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re:programmeren digirails dr4018 en 4010
« Reactie #89 Gepost op: 05 februari 2012, 20:22:36 »
Advies:

Stuur eerst je decoder op voor de hier aangekondigde update. Kennelijk is deze versie ( wissel-begin-adressen etc. ) te veel voor je ;)

En dan staat de decoder standaard op 8 wissels, zo uit de fabriek. Hoef je niets aan te programmeren... ( had met deze dus achteraf ook niet gehoeven  ::) )

Grtzz,

Karst

Dag Karst,

Nieuw uit de doos. Gewoon de eerste procedure toegepast. Je geetf aan dat af fabriek deze op 8 wissels is ingesteld. Ik hoef dus alleen nog maar het wisselbeginadres in te programmeren volgens de eerste instructie uit de handleiding. Moeilijk kan dat echt niet zijn.

Waarom gaat bij mij het LED lampje niet blijvend branden conform handleiding? Zodra je de switch los laat gaat de LED weer uit. Lijkt of de DR4018 niet echt in progr mode komt.

Graag je advies hoe ik het beginadres er in kan krijgen.

Groet,
Ruud

FYI: de eerste decoder werkt nu prima zoals ik het wil.