Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Ombouw Artitec groentewagen naar bagagewagen, serie 2851-2900  (gelezen 11224 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Ombouw Artitec groentewagen naar bagagewagen, serie 2851-2900
« Gepost op: 31 december 2011, 17:06:33 »
Tijdens de laatste Beurs te Houten had ik bij Erwin Werps een ombouwsetje gekocht om een Artitec groentewagen om te bouwen tot een bagagewagen serie 2851-2900
Deze bagagewagens zijn bij werkspoor gebouwd op basis van de groentewagens die toen werden afgeleverd, ter vervanging van de vele verouderde goederentrein bagagewagens
Het was tijdens de bouw al de bedoeling dat ze later weer terugverbouwd werden tot groentewagens.


Hierbij de helft van de ombouwset, de rest zal al in elkaar  8)

na een beetje vouwen en solderen, zit het buikje in elkaar.
van de donor het deurtje eruit zagen en even proefpassen:


aan het onderstel moet hier en daar wat materiaal weggehaald worden, dit doe ik deel voor deel
en steeds weer passen:

het is nog niet helemaal goed, maar het begin is er.

groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 03 december 2019, 00:46:13 door Bert van Gelder »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2011, 17:10:20 »
Leuk klein projectje. Beetje zoals de ombouwset voor die fleischmann bagagewagen van MK.  (y)

Ik wist niet eens dat ie zoiets had!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #2 Gepost op: 01 januari 2012, 13:27:14 »
Hoi Stig,

Ik heb het protomodel al enkele maanden in de vitrine van Werps zien staan, maar de laatste keer had hij de etsplaat ook bij.

het is een leuke etsplaat, het lijkt een beetje op origami.
Beetje vouwen, solderen en klaar.
Alleen dan de onderdelen bak plunderen voor sluitseinijzers, gaslampdeksels, schoorsteen en een gastank.
ik denk dat deze iets meer werk is als de fl bagagewagen van MK, maar nog steeds weinig werk.

Zal dadelijk nog even foto's maken als de laatste onderdelen erop zitten.

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #3 Gepost op: 01 januari 2012, 13:37:40 »
Leuk project en goed gedaan!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #4 Gepost op: 01 januari 2012, 14:03:12 »
Inderdaad een leuk project. Ik heb zelf een exemplaar gebouw met styreen. En zo heb je weer een mooie variant Dg.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #5 Gepost op: 01 januari 2012, 14:41:09 »
Jammer, ik zie dat dit spul veel te jong voor mij is. Jaren '50-'51. Desalniettemin benieuwd hoe het er "af" uit ziet.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #6 Gepost op: 01 januari 2012, 17:18:26 »
Zo, het bakkie is bijna af.

De kap is na het verwijderen van de deuren zo slap, en past zo strak in het onderstel dat hij krom trekt.  Je snapt wel hoe ik aan deze wijsheid kom >:(

kant A


Kant B met natuurlijk de sluitborden.


Zijaanzicht met het wc raampje links en de gastank onder de wagenbak.

De wc is een vraagteken, want ik kan geen schijtpijp vinden op de foto's.
Ook mis ik nog de tekeningen van het interieur, iemand?


Nu zit ik nog met de vraag over de kleur van deze bagagewagens.
Ik ga er van uit dat deze conform het voorschrift groen zijn geweest, maar het zou ook zo maar kunnen dat ze gezien hun tijdelijke bestemming donkergrijs zijn geweest.

Toch nog maar eens gaan zoeken naar een schildertekening van deze wagen, of heeft iemand deze al tot zijn beschikking?

Tot die tijd laat ik hem even zo staan, nog wel even schoonpoetsen ;)
Als ik de foto's bekijk, zit er nog her en der wat schuurstof op

Maar leuk ombouwklusje, het meeste werk zijn de details zoals de gaslampen en leidingen.

Groeten Arjen



« Laatst bewerkt op: 01 januari 2012, 21:04:58 door AB 7216. Reden: grote van de foto aangepast »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
  • TM
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #7 Gepost op: 01 januari 2012, 17:34:28 »
Hier staat een tekening van het ding, is het draadje van Noppie
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #8 Gepost op: 01 januari 2012, 17:39:37 »
Plus dat de kleur groen en later bruin heel goed mogelijk is.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #9 Gepost op: 01 januari 2012, 17:47:42 »
@Nick,
Bedankt voor de link, ik zie nu ook de schijtpijp op de foto.
Nog even een pijpje maken en het interieur in elkaar bouwen.

@Stig
Waarschijnlijk wordt deze groen met aluminiumkleurig dak.
Zal niet meteen gebeuren, hij komt in de wachtrij voor de spuitcabine...

Bedankt voor de info.
Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #10 Gepost op: 01 januari 2012, 19:02:24 »
Wachtrij? Brrr, klinkt als lopende band werk. Ik spuit zelden meer dan 1 wagen tegelijk. Of moet je eerst de hele boel optuigen en daarna weer afbreken?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #11 Gepost op: 01 januari 2012, 19:46:11 »
Hoi Stig,

Ik heb de spuitcabine afgebroken na een grote opruimactie op zolder. ik had de ruimte niet.
We gaan op de modelspoorclub in de zomer een spuitcabine optuigen.
Dan is er ook een bekende modelspoorfabrikant aanwezig voor raad en daad  ;)

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #12 Gepost op: 01 januari 2012, 19:52:02 »
Word een leuk bakkie!

vrgr Steef
Mvh Steef

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 772
    • DV modelspoor
Re: ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #13 Gepost op: 02 december 2019, 21:09:02 »
Is deze ooit afgekomen Arjen?

Wat voor soort ventilatoren zitten er precies aan de zijkant?
Jij hebt 1 torpedoventilator laten vervallen......klopt dat wel?
« Laatst bewerkt op: 02 december 2019, 21:24:51 door naoorlogsNS »
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #14 Gepost op: 02 december 2019, 22:59:15 »
Staat braaf op het spoortje te wachten tot ik weer eens groen ga spuiten  8)
Komt wel een keer, geen haast.

Op de foto's kom ik op de plaats van de originele derde ontluchter een ontluchter voor de gaslamp tegen, dit zijn ook dezelfde die aan de zijkant bij de "buikjes" zijn aangebracht.
Het zijn philotrain 870/70104 of MK 833.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)