Doel:€250.00
Donaties:€118.00

Per saldo:€-132.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 09-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Dave.......
Vandaag om 02:18:43
Oude metalen trafo's gebruiken....... door frits959
Vandaag om 01:06:08
rommenholler gasketelwagens door ex44
Vandaag om 00:19:13
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
15 april 2024, 23:55:32
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
LS Models 2024 door Rob Ellerman
15 april 2024, 23:08:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Klaas Zondervan
15 april 2024, 22:56:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 april 2024, 22:23:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
Station Roodeschool door Ronaldk
15 april 2024, 21:27:21
NS/32 door Olaf
15 april 2024, 21:25:20
Nederland in Z door Mitchell
15 april 2024, 21:05:26
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
15 april 2024, 20:54:01
RhB H0m, Albulisch door Boertje
15 april 2024, 20:32:47
Tachowagon door Bert55
15 april 2024, 20:30:53
US diorama in H0 door Frank 123
15 april 2024, 20:28:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 april 2024, 20:07:11
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
15 april 2024, 19:11:38
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
15 april 2024, 19:00:51
Een NS 5500 knutselen door Rob Ellerman
15 april 2024, 18:45:59
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door HuubvG
15 april 2024, 18:28:02
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
15 april 2024, 15:55:58
Elektrificatie spoorlijnen in Overijssel door Rick
15 april 2024, 15:18:59
Ton bouwt goederenwagens door TonM
15 april 2024, 14:41:40
Kent iemand deze fabrikant? door henk
15 april 2024, 13:32:09
  

Auteur Topic: Ombouw Artitec groentewagen naar bagagewagen, serie 2851-2900  (gelezen 11269 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
    • Dwangrail.nl
Ombouw Artitec groentewagen naar bagagewagen, serie 2851-2900
« Gepost op: 31 december 2011, 17:06:33 »
Tijdens de laatste Beurs te Houten had ik bij Erwin Werps een ombouwsetje gekocht om een Artitec groentewagen om te bouwen tot een bagagewagen serie 2851-2900
Deze bagagewagens zijn bij werkspoor gebouwd op basis van de groentewagens die toen werden afgeleverd, ter vervanging van de vele verouderde goederentrein bagagewagens
Het was tijdens de bouw al de bedoeling dat ze later weer terugverbouwd werden tot groentewagens.


Hierbij de helft van de ombouwset, de rest zal al in elkaar  8)

na een beetje vouwen en solderen, zit het buikje in elkaar.
van de donor het deurtje eruit zagen en even proefpassen:


aan het onderstel moet hier en daar wat materiaal weggehaald worden, dit doe ik deel voor deel
en steeds weer passen:

het is nog niet helemaal goed, maar het begin is er.

groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 03 december 2019, 00:46:13 door Bert van Gelder »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2011, 17:10:20 »
Leuk klein projectje. Beetje zoals de ombouwset voor die fleischmann bagagewagen van MK.  (y)

Ik wist niet eens dat ie zoiets had!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
    • Dwangrail.nl
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #2 Gepost op: 01 januari 2012, 13:27:14 »
Hoi Stig,

Ik heb het protomodel al enkele maanden in de vitrine van Werps zien staan, maar de laatste keer had hij de etsplaat ook bij.

het is een leuke etsplaat, het lijkt een beetje op origami.
Beetje vouwen, solderen en klaar.
Alleen dan de onderdelen bak plunderen voor sluitseinijzers, gaslampdeksels, schoorsteen en een gastank.
ik denk dat deze iets meer werk is als de fl bagagewagen van MK, maar nog steeds weinig werk.

Zal dadelijk nog even foto's maken als de laatste onderdelen erop zitten.

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4111
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #3 Gepost op: 01 januari 2012, 13:37:40 »
Leuk project en goed gedaan!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #4 Gepost op: 01 januari 2012, 14:03:12 »
Inderdaad een leuk project. Ik heb zelf een exemplaar gebouw met styreen. En zo heb je weer een mooie variant Dg.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #5 Gepost op: 01 januari 2012, 14:41:09 »
Jammer, ik zie dat dit spul veel te jong voor mij is. Jaren '50-'51. Desalniettemin benieuwd hoe het er "af" uit ziet.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
    • Dwangrail.nl
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #6 Gepost op: 01 januari 2012, 17:18:26 »
Zo, het bakkie is bijna af.

De kap is na het verwijderen van de deuren zo slap, en past zo strak in het onderstel dat hij krom trekt.  Je snapt wel hoe ik aan deze wijsheid kom >:(

kant A


Kant B met natuurlijk de sluitborden.


Zijaanzicht met het wc raampje links en de gastank onder de wagenbak.

De wc is een vraagteken, want ik kan geen schijtpijp vinden op de foto's.
Ook mis ik nog de tekeningen van het interieur, iemand?


Nu zit ik nog met de vraag over de kleur van deze bagagewagens.
Ik ga er van uit dat deze conform het voorschrift groen zijn geweest, maar het zou ook zo maar kunnen dat ze gezien hun tijdelijke bestemming donkergrijs zijn geweest.

Toch nog maar eens gaan zoeken naar een schildertekening van deze wagen, of heeft iemand deze al tot zijn beschikking?

Tot die tijd laat ik hem even zo staan, nog wel even schoonpoetsen ;)
Als ik de foto's bekijk, zit er nog her en der wat schuurstof op

Maar leuk ombouwklusje, het meeste werk zijn de details zoals de gaslampen en leidingen.

Groeten Arjen



« Laatst bewerkt op: 01 januari 2012, 21:04:58 door AB 7216. Reden: grote van de foto aangepast »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
  • TM
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #7 Gepost op: 01 januari 2012, 17:34:28 »
Hier staat een tekening van het ding, is het draadje van Noppie
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #8 Gepost op: 01 januari 2012, 17:39:37 »
Plus dat de kleur groen en later bruin heel goed mogelijk is.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
    • Dwangrail.nl
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #9 Gepost op: 01 januari 2012, 17:47:42 »
@Nick,
Bedankt voor de link, ik zie nu ook de schijtpijp op de foto.
Nog even een pijpje maken en het interieur in elkaar bouwen.

@Stig
Waarschijnlijk wordt deze groen met aluminiumkleurig dak.
Zal niet meteen gebeuren, hij komt in de wachtrij voor de spuitcabine...

Bedankt voor de info.
Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #10 Gepost op: 01 januari 2012, 19:02:24 »
Wachtrij? Brrr, klinkt als lopende band werk. Ik spuit zelden meer dan 1 wagen tegelijk. Of moet je eerst de hele boel optuigen en daarna weer afbreken?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
    • Dwangrail.nl
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #11 Gepost op: 01 januari 2012, 19:46:11 »
Hoi Stig,

Ik heb de spuitcabine afgebroken na een grote opruimactie op zolder. ik had de ruimte niet.
We gaan op de modelspoorclub in de zomer een spuitcabine optuigen.
Dan is er ook een bekende modelspoorfabrikant aanwezig voor raad en daad  ;)

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7180
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #12 Gepost op: 01 januari 2012, 19:52:02 »
Word een leuk bakkie!

vrgr Steef
Mvh Steef

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 780
    • DV modelspoor
Re: ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #13 Gepost op: 02 december 2019, 21:09:02 »
Is deze ooit afgekomen Arjen?

Wat voor soort ventilatoren zitten er precies aan de zijkant?
Jij hebt 1 torpedoventilator laten vervallen......klopt dat wel?
« Laatst bewerkt op: 02 december 2019, 21:24:51 door naoorlogsNS »
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
    • Dwangrail.nl
Re: ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #14 Gepost op: 02 december 2019, 22:59:15 »
Staat braaf op het spoortje te wachten tot ik weer eens groen ga spuiten  8)
Komt wel een keer, geen haast.

Op de foto's kom ik op de plaats van de originele derde ontluchter een ontluchter voor de gaslamp tegen, dit zijn ook dezelfde die aan de zijkant bij de "buikjes" zijn aangebracht.
Het zijn philotrain 870/70104 of MK 833.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)