Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door W. Dagevos
Vandaag om 20:45:46
Fleischmania Nostalgia door RetroJack
Vandaag om 20:41:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:36:28
Artitec 6300 door Eric B
Vandaag om 20:14:03
Configureren van YD8116 via web browser door Ronald Halma
Vandaag om 20:13:21
verlichting inbouwen voor beginners door Michaƫl dB
Vandaag om 20:04:48
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
Vandaag om 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
Vandaag om 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:19:57
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 19:17:38
Raadplaatje door roco
Vandaag om 18:58:00
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
Vandaag om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
Vandaag om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
  

Auteur Topic: Ombouw Artitec groentewagen naar bagagewagen, serie 2851-2900  (gelezen 14788 keer)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Ombouw Artitec groentewagen naar bagagewagen, serie 2851-2900
« Gepost op: 31 December 2011, 17:06:33 »
Tijdens de laatste Beurs te Houten had ik bij Erwin Werps een ombouwsetje gekocht om een Artitec groentewagen om te bouwen tot een bagagewagen serie 2851-2900
Deze bagagewagens zijn bij werkspoor gebouwd op basis van de groentewagens die toen werden afgeleverd, ter vervanging van de vele verouderde goederentrein bagagewagens
Het was tijdens de bouw al de bedoeling dat ze later weer terugverbouwd werden tot groentewagens.


Hierbij de helft van de ombouwset, de rest zal al in elkaar  8)

na een beetje vouwen en solderen, zit het buikje in elkaar.
van de donor het deurtje eruit zagen en even proefpassen:


aan het onderstel moet hier en daar wat materiaal weggehaald worden, dit doe ik deel voor deel
en steeds weer passen:

het is nog niet helemaal goed, maar het begin is er.

groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 03 December 2019, 00:46:13 door Bert van Gelder »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2011, 17:10:20 »
Leuk klein projectje. Beetje zoals de ombouwset voor die fleischmann bagagewagen van MK.  (y)

Ik wist niet eens dat ie zoiets had!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #2 Gepost op: 01 January 2012, 13:27:14 »
Hoi Stig,

Ik heb het protomodel al enkele maanden in de vitrine van Werps zien staan, maar de laatste keer had hij de etsplaat ook bij.

het is een leuke etsplaat, het lijkt een beetje op origami.
Beetje vouwen, solderen en klaar.
Alleen dan de onderdelen bak plunderen voor sluitseinijzers, gaslampdeksels, schoorsteen en een gastank.
ik denk dat deze iets meer werk is als de fl bagagewagen van MK, maar nog steeds weinig werk.

Zal dadelijk nog even foto's maken als de laatste onderdelen erop zitten.

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #3 Gepost op: 01 January 2012, 13:37:40 »
Leuk project en goed gedaan!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #4 Gepost op: 01 January 2012, 14:03:12 »
Inderdaad een leuk project. Ik heb zelf een exemplaar gebouw met styreen. En zo heb je weer een mooie variant Dg.

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #5 Gepost op: 01 January 2012, 14:41:09 »
Jammer, ik zie dat dit spul veel te jong voor mij is. Jaren '50-'51. Desalniettemin benieuwd hoe het er "af" uit ziet.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #6 Gepost op: 01 January 2012, 17:18:26 »
Zo, het bakkie is bijna af.

De kap is na het verwijderen van de deuren zo slap, en past zo strak in het onderstel dat hij krom trekt.  Je snapt wel hoe ik aan deze wijsheid kom >:(

kant A


Kant B met natuurlijk de sluitborden.


Zijaanzicht met het wc raampje links en de gastank onder de wagenbak.

De wc is een vraagteken, want ik kan geen schijtpijp vinden op de foto's.
Ook mis ik nog de tekeningen van het interieur, iemand?


Nu zit ik nog met de vraag over de kleur van deze bagagewagens.
Ik ga er van uit dat deze conform het voorschrift groen zijn geweest, maar het zou ook zo maar kunnen dat ze gezien hun tijdelijke bestemming donkergrijs zijn geweest.

Toch nog maar eens gaan zoeken naar een schildertekening van deze wagen, of heeft iemand deze al tot zijn beschikking?

Tot die tijd laat ik hem even zo staan, nog wel even schoonpoetsen ;)
Als ik de foto's bekijk, zit er nog her en der wat schuurstof op

Maar leuk ombouwklusje, het meeste werk zijn de details zoals de gaslampen en leidingen.

Groeten Arjen



« Laatst bewerkt op: 01 January 2012, 21:04:58 door AB 7216. Reden: grote van de foto aangepast »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
  • TM
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #7 Gepost op: 01 January 2012, 17:34:28 »
Hier staat een tekening van het ding, is het draadje van Noppie

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #8 Gepost op: 01 January 2012, 17:39:37 »
Plus dat de kleur groen en later bruin heel goed mogelijk is.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #9 Gepost op: 01 January 2012, 17:47:42 »
@Nick,
Bedankt voor de link, ik zie nu ook de schijtpijp op de foto.
Nog even een pijpje maken en het interieur in elkaar bouwen.

@Stig
Waarschijnlijk wordt deze groen met aluminiumkleurig dak.
Zal niet meteen gebeuren, hij komt in de wachtrij voor de spuitcabine...

Bedankt voor de info.
Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #10 Gepost op: 01 January 2012, 19:02:24 »
Wachtrij? Brrr, klinkt als lopende band werk. Ik spuit zelden meer dan 1 wagen tegelijk. Of moet je eerst de hele boel optuigen en daarna weer afbreken?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #11 Gepost op: 01 January 2012, 19:46:11 »
Hoi Stig,

Ik heb de spuitcabine afgebroken na een grote opruimactie op zolder. ik had de ruimte niet.
We gaan op de modelspoorclub in de zomer een spuitcabine optuigen.
Dan is er ook een bekende modelspoorfabrikant aanwezig voor raad en daad  ;)

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
Re:ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #12 Gepost op: 01 January 2012, 19:52:02 »
Word een leuk bakkie!

vrgr Steef
Mvh Steef

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #13 Gepost op: 02 December 2019, 21:09:02 »
Is deze ooit afgekomen Arjen?

Wat voor soort ventilatoren zitten er precies aan de zijkant?
Jij hebt 1 torpedoventilator laten vervallen......klopt dat wel?
« Laatst bewerkt op: 02 December 2019, 21:24:51 door naoorlogsNS »
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: ombouw groentewagen naar bagagewagen
« Reactie #14 Gepost op: 02 December 2019, 22:59:15 »
Staat braaf op het spoortje te wachten tot ik weer eens groen ga spuiten  8)
Komt wel een keer, geen haast.

Op de foto's kom ik op de plaats van de originele derde ontluchter een ontluchter voor de gaslamp tegen, dit zijn ook dezelfde die aan de zijkant bij de "buikjes" zijn aangebracht.
Het zijn philotrain 870/70104 of MK 833.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)