Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Post I en II Leerdam  (gelezen 20790 keer)

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #30 Gepost op: 04 januari 2012, 19:27:18 »
@Gerard,

Ik heb een bouwtekening van een 'Laag houten seinhuis, type A II NS'.

Dat seinhuis is iets kleiner dan die op jouw foto.
Zelfs de schoorsteen zit op dezelfde plek. Zo'n klein seinhuis kon vervoerd worden per goederenwagen. Ze konden ook eenvoudig op een gemetselde verhoging geplaatst worden.

Voor liefhebbers is dit seinhuis binnenkort beschikbaar als 3D print.

Grzz,

Hans


Volgens mij stond de post bij Recht van ter Leede ook op een gemetselde verhoging....
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2012, 07:41:58 door Floris »

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #31 Gepost op: 04 januari 2012, 21:56:55 »
Heeee, wat een leuk topic en leuk dat er blijkbaar toch meer streekgenoten zijn met spoorinteresse! Als geboren Leerdammer (ok geboren in het ziekenhuis Utrecht, maar er gewoond van 1967-2000 kan ik me de situatie in Leerdam nog wel herinneren. Vooral de overweg Spoorstraat, aangezzien ik die elke dag over moest naar school en dat k@tding altijd zeer ruim van tevoren dicht ging (en dan was je weer te laat op school) Die bij de Spoorstraat was idd een stuk kleiner als die van Recht van Ter Leede. Overweg werd hier ook buiten bediend, wel met drukknoppen zoals ik me herinner. De ander overweg werd van binnen uit bediend. Aan die kant lag overigens ook een symetrisch wissel. Heb nog wel foto's (ergens) van het inrijsein zijde Geldermalsen en volgens mij ook nog foto's van de post op de Spoorstraat, maar dan wel toen deze door Electrorail gesloopt werd. In die tijd vond ik het maar wat spannend dat Leerdam ein-de-lijk twee ahob's kreeg!

Ik blijf het met belangstelling volgen!

Hoi Floris,

De overweg aan de spoorstraat kan ik me ook nog goed herinneren, beter dan die aan de Recht Van Ter Leede. Vooral inderdaad de bedieningskast met de knoppen. Een zwarte kast met een grote deksel. Stond inderdaad buiten, onder een afdakje. Post II kan ik me niet meer herinneren vandaar ik hoop dat er mensen zijn die daarvan foto's hebben. In het sfeervolle boek "Mens en Trein" van rob de Wind en Alexander Pola uit 1979 staan op bladzijde 6 en 7 mooie foto's van het interieur van post II.

gr. Kees

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #32 Gepost op: 04 januari 2012, 22:44:52 »
ZZal mij benieuwen wat voor gedrocht dat gaat worden dat 3D ding, die post is van zichzelf al oerlillijk  :)

@Steef bedoel jij dat huisje richting Oosterwijk daar waar die hondenschool nu zit, of het huisje langs die weg door Nieuwland, richting Arkel
Dat huisje in Nieuwland staat er nog, ik ben nog op zoek, ik had een lijst met blokpostnummers en kilometertelling, spoorloos  >:(
Project Leerdam ben ik 5 jaar geleden begonnen, maar na een half jaar flink door bouwen ben ik gestopt , geen zin meer
4 van de 8 bakken waren bijna klaar, ik heb ze nooit weggegooid, en nu na 4 jaar verstoffen pakken we met NEB ( van het tuinpad :) ) het project weer op, en staat het ingeschreven voor OntraXs 2013
Dus ook voor mij is dit een zeer aangenaam draadje

Voor wie het niet kent, en ok, het is geen blokpost





En nog een pagina met wat oude foto

Ik woon er allen niet, ik woon aan de goede kant van de Lek  ;D, ik heb alleen mijn bedrijf in Leerdam
Mvg Marty,

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6060
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #33 Gepost op: 05 januari 2012, 00:17:44 »
ZZal mij benieuwen wat voor gedrocht dat gaat worden dat 3D ding, die post is van zichzelf al oerlillijk  :)

 ;D ;D ;D Marty,

Ook 'oerlillijke' dingen zijn ooit mooi geweest. Goed in de verf enz.
Het leuke van de vroegere spoorperioden is dat er over het algemeen fraaie bouwstijlen werden toegepast.
Kijk maar naar het station dat je zelf hierboven laat zien. Die houten Post I past daar zeker bij.

Grzz,

Hans

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #34 Gepost op: 05 januari 2012, 07:34:41 »
@Marty

Ik heb eigenlijk geen idee, ik had gister een boekje naast mij op
de bank. Ik zal dat aan mijn ex-schoonmoeder moeten vragen.
Die is er geboren en getogen. En heel misschien dat zij nog wat
fotomateriaal heeft. Haar familie komt allemaal uit Leerdam.
Zelf heb ik heel veel over Hardinxveld (38 jaar gewoond) en dat
dient ooit nog eens omgezet te worden in 1:87...

vrgr Steef
Mvh Steef

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #35 Gepost op: 05 januari 2012, 09:12:13 »
Ooo je hoeft voor mij geen oude wonden op en te halen hoor  ;D was een vraag uit interesse en voor mijn eigen beeld
Voorlopig ben ik er nog niet aan toe om dat stuk erbij te maken richting Arkel
Eerst het stationsgedeelte afmaken, en de Diefdijk, met de oude kraanbruggen en het fort, dan zien we wel weer verder
Ik heb zo toevallifg een klus, 50 meter van de overgang in Nieuwland vandaan, zal eens kijken  of het nummer toevallig nog op het huisje te lezen is, als het er vandaag niet afgewaaid is  :)
Mvg Marty,

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #36 Gepost op: 05 januari 2012, 09:48:05 »
Ooo je hoeft voor mij geen oude wonden op en te halen hoor  ;D was een vraag uit interesse en voor mijn eigen beeld
Voorlopig ben ik er nog niet aan toe om dat stuk erbij te maken richting Arkel
Eerst het stationsgedeelte afmaken, en de Diefdijk, met de oude kraanbruggen en het fort, dan zien we wel weer verder
Ik heb zo toevallifg een klus, 50 meter van de overgang in Nieuwland vandaan, zal eens kijken  of het nummer toevallig nog op het huisje te lezen is, als het er vandaag niet afgewaaid is  :)

Je bedoelt aan de achterdijk? Daar staan er twee, eentje aan de overweg maar deze is aardig verbouwd en er staat een blokpost een paar honderd meter de achterdijk op vanaf splitsing Koenderseweg/Achterdijk. Deze hebben ze van horen zeggen verplaatst. Waarschijnlijk van de overweg aan de Koenderseweg. De bouwstijl verraadt duidelijk dat het een blokpost/wachterswoning is geweest.
Heb de volgende blokpostnummers: 49 (Parkweg, Beesd), 54 (spoorstraat, Leerdam), 55 (Recht van ter Leede, Leerdam), 63 (Nieuwe hoven, Gorinchem). Wie kan de tussenliggende nummers aanvullen?

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #37 Gepost op: 05 januari 2012, 11:44:42 »
51 staat bekend als de Leerbroekse overweg, zo'n 400 meter ten westen van het stationsgebouw.

vrgr Steef

Wachtpost 51 was halte Rhenoy, gesloten in 1925. zie http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=rhenoij&num=2
met twee foto's van de halte/station/blokpost 51

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #38 Gepost op: 05 januari 2012, 13:16:17 »
Dan moet het dus 55 zijn, een foutje van de auteur.
Doe er meteen een memo blaadje tussen.

Bedankt! vrgr Steef
Mvh Steef

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #39 Gepost op: 05 januari 2012, 18:53:29 »
Aan de Vlietskade in Arkel staat er ook nog een, deze is in 1999 door de NS verkocht en ik had helaas net een andere woning gekocht, de nieuwe bewoners hebben er een vleugel aangebouwd maar dat is alleen op google streetview te zien en niet van bovenaf.
Je zou de bewoners kunnen bellen, misschien weten ze het nummer nog.

Stephan.

dieselsjaak

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #40 Gepost op: 05 januari 2012, 23:38:02 »
@Steef

Ik las net dat jij ooit in H'veld woonde en net als ik ( al 58 jaar Giessendammer) geïnteresseerd bent in het spoorse gebeuren van H'veld-G'dam. Ik ben zelf de goederenloods in zowel N (Tilly) als Ho (Artitec) aan het bouwen. Ik wil er ooit eens een diorama mee maken, ik ben er nog niet echt uit in welke schaal.

@Kees

Leuk dat jij bezig bent met de omgeving van station Leerdam, onlangs opende Tomasso al een topic over de kolenoverslag bij station Sliedrecht, als we René Muilwijk weer zo gek krijgen om station Gorinchem te bouwen, kunnen we een aardig stukje oude Betuwelijn laten herleven.

vr.gr. Sjaak L



Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #41 Gepost op: 06 januari 2012, 10:13:58 »
@Floris, ik ben heel erg nieuwsgierig naar de foto's van post I. Is het mogelijk dat je deze naar mij toe kan sturen?
@Hans, indien mogelijk heb ik wel interesse in de bouwtekening van deze type seinhuis want volgens de beschrijving zou dit o.a. post I van Leerdam kunnen zijn. Kan ik de maten van mijn model controleren want heb dit van foto's afgeleid.

Mocht iemand nog foto's hebben van post I en II maar ook van de klassieke beveiliging in en om Leerdam dan zou je me daar heel blij mee kunnen maken.

Vriendelijke groet, Kees

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #42 Gepost op: 06 januari 2012, 10:28:45 »
@Kees

Leuk dat jij bezig bent met de omgeving van station Leerdam, onlangs opende Tomasso al een topic over de kolenoverslag bij station Sliedrecht, als we René Muilwijk weer zo gek krijgen om station Gorinchem te bouwen, kunnen we een aardig stukje oude Betuwelijn laten herleven.

vr.gr. Sjaak L

Hallo Sjaak. Dat zou heel mooi zijn. Ikzelf bouw de posten voor een ander project in schaal 0 waarbij ik de posten van Leerdam (en de klassieke beveiliging) als voorbeeld neem. De kolenboer van Leerdam vind ik ook heel erg interessant alleen is het jammer dat er helemaal niets over te vinden is. Misschien dat Historisch Vereniging van Leerdam me kan helpen. Mijn vader (een rasechte Leerdammer) is daar lid van. Ik was zelf veel te jong om dat nog allemaal te herinneren. Weet nog wel dat ik van de stationsweg kolen van de straat kon rapen. Misschien dat ik op de module een stukje reserveer voor een lokale kolenboer.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #43 Gepost op: 06 januari 2012, 16:43:35 »
Dit is wat ik ervan gemaakt heb, een jaar of 7 geleden, en sindsdien stof staat te happen
het is bij mij ook een puur blinde vlek in de modulebaan, en gebouwd puur uit fanatsie, terwijl de rest best wel erg klopt.
Maar ik ben tot nu toe ook niks tegengekomen, dus mocht je wat vinden, dan hou ik me zeer aanbevolen



Onderstaande foto is van de aanbouw, ergens in 2004  :-[

Mvg Marty,

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #44 Gepost op: 06 januari 2012, 17:33:47 »
Op de website van Edward Bary (zie http://www.archiefedwardbary.nl/paginas/duitsland/db/stoomlocs5.htm ) zie je links halverwege een mooie foto van het emplacement van Leerdam met een deel van het spoor naar de kolenloods. Mooie foto en ook een hele mooie site.

Gr. Kees