Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klompentrein door j.ossebaar
Vandaag om 11:39:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:35:35
NS-1000 in spoor-1 door Pauldg
Vandaag om 11:32:59
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:23:08
4 oktober modelspoorbeurs Houten door AlbertG
Vandaag om 11:05:27
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:16:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:45:32
Bollenwagen, diverse vragen door sneek
Vandaag om 09:40:35
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:59:01
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Miniature Holland
Vandaag om 07:55:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
  

Auteur Topic: Post I en II Leerdam  (gelezen 23029 keer)

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7289
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #15 Gepost op: 04 January 2012, 15:55:39 »
Nou ben ikzelf ook eens even de kast ingedoken. En trok daar een
boekje uit (heb 38 jaar in die streek gewoond) en ik kom niet verder
dan foto's van Leerdam tot 1926. Maar wel van het stations gebouw met
toiletgebouw met daarin de lampiste die tot 1960 dienst deed. En een
klein overzicht vanaf Beesd met de goederenloods op de tweede
losplaats. De eerste losplaats is maar ten dele te zien.

vrgr Steef
Mvh Steef

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #16 Gepost op: 04 January 2012, 16:17:04 »
@ Kees, je hebt zeker ook niet wat foto's van de oude Diefdijk ??
Ik heb wel de originele tekeningen van het werk aan het spoor, maar foto's zijn er niet te vinden

Nee, helaas. In het boekje "150 jaar seinen voor treinen" van H.G. Hesselink (deel 6 uit de serie spoorwegen in Nederland) zie je op bladzijde 54 een foto van de spoorlijn t.h.v. de diefdijk met het (vertakkings)voorsein. Duidelijk herkenbaar is de watertoren.

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #17 Gepost op: 04 January 2012, 16:21:54 »
Nou ben ikzelf ook eens even de kast ingedoken. En trok daar een
boekje uit (heb 38 jaar in die streek gewoond) en ik kom niet verder
dan foto's van Leerdam tot 1926. Maar wel van het stations gebouw met
toiletgebouw met daarin de lampiste die tot 1960 dienst deed. En een
klein overzicht vanaf Beesd met de goederenloods op de tweede
losplaats. De eerste losplaats is maar ten dele te zien.

vrgr Steef

Hoe heet dat boekje, Steef? Van armsein tot lichtsein?

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7289
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #18 Gepost op: 04 January 2012, 17:13:37 »
Ansicht op het spoor, deel 1 de Betuwelijn.

vrgr Steef
Mvh Steef

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #19 Gepost op: 04 January 2012, 17:20:14 »
Ik heb wel iets, maar dat is in Gorinchem.
Hoogstwaarschijnlijk is bij Leerdam dezelfde bouwwijze toegepast.
(22 december 1980)


Gerard

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6746
  • Spaar ze allemaal.
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #20 Gepost op: 04 January 2012, 17:39:11 »
Huisje 51 was het baanwachtershuis aan de spoorstraat. Daar hebben mijn opa en oma tot de sloop in 1987 gewoond. Ik heb ook
Hier (1936) is het nog nr.54 als ik de locatie goed heb.

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #21 Gepost op: 04 January 2012, 17:48:15 »
Hier (1936) is het nog nr.54 als ik de locatie goed heb.

Dat is hem inderdaad. Klopt , moet 54 zijn. Mooie foto trouwens.

Gr. Kees

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7289
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #22 Gepost op: 04 January 2012, 17:53:56 »
51 was dat naast de overweg in het Recht van ter Leede?

vrgr Steef
« Laatst bewerkt op: 04 January 2012, 17:56:14 door Stedahult. Reden: spelvout »
Mvh Steef

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #23 Gepost op: 04 January 2012, 17:55:26 »
Ik heb wel iets, maar dat is in Gorinchem.
Hoogstwaarschijnlijk is bij Leerdam dezelfde bouwwijze toegepast.
(22 december 1980)


Gerard

Interessante foto!! Heeft wel iets weg van post I in Leerdam. Vierkant-achtig gebouwtje met lage dak en hoge ramen


gr. Kees

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #24 Gepost op: 04 January 2012, 18:00:13 »
51 was dat naast de overweg in het Recht van ter Leede?

vrgr Steef

Heb even op een oude sporenplan gekeken maar dat was wachterwoning/blokpost 55. woning/post 51 was dus meer in de richting van Geldermalsen. Ik denk tussen Rhenoy en Beesd. Bij elke overweg stond volgens mij een wachterswoning.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6554
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #25 Gepost op: 04 January 2012, 18:02:18 »
Ik heb wel iets, ...


@Gerard,

Ik heb een bouwtekening van een 'Laag houten seinhuis, type A II NS'.

Dat seinhuis is iets kleiner dan die op jouw foto.
Zelfs de schoorsteen zit op dezelfde plek. Zo'n klein seinhuis kon vervoerd worden per goederenwagen. Ze konden ook eenvoudig op een gemetselde verhoging geplaatst worden.

Voor liefhebbers is dit seinhuis binnenkort beschikbaar als 3D print.

Grzz,

Hans

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7289
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #26 Gepost op: 04 January 2012, 18:03:38 »
51 staat bekend als de Leerbroekse overweg, zo'n 400 meter ten westen van het stationsgebouw.

vrgr Steef
Mvh Steef

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #27 Gepost op: 04 January 2012, 18:44:02 »
Hans, indien mogelijk heb ik wel interesse in de bouwtekening van deze type seinhuis want volgens de beschrijving zou dit o.a. post I van Leerdam kunnen zijn. Kan ik de maten van mijn model controleren want heb dit van foto's afgeleid.


Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6554
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #28 Gepost op: 04 January 2012, 19:01:28 »
@Sikkeman,

Deze komen in de update van de Encyclopedie.
Waarschijnlijk volgende week.

Trouwens moet het niet Post T en Post I zijn?
De hoofdseinpost heette altijd Post T, de extra posten I, II, III of A, B, C.
Ik denk dat jouw station maar twee posten had.

Grzz,

Hans

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4945
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #29 Gepost op: 04 January 2012, 19:12:34 »
Heeee, wat een leuk topic en leuk dat er blijkbaar toch meer streekgenoten zijn met spoorinteresse! Als geboren Leerdammer (ok geboren in het ziekenhuis Utrecht, maar er gewoond van 1967-2000 kan ik me de situatie in Leerdam nog wel herinneren. Vooral de overweg Spoorstraat, aangezzien ik die elke dag over moest naar school en dat k@tding altijd zeer ruim van tevoren dicht ging (en dan was je weer te laat op school) Die bij de Spoorstraat was idd een stuk kleiner als die van Recht van Ter Leede. Overweg werd hier ook buiten bediend, wel met drukknoppen zoals ik me herinner. De ander overweg werd van binnen uit bediend. Aan die kant lag overigens ook een symetrisch wissel. Heb nog wel foto's (ergens) van het inrijsein zijde Geldermalsen en volgens mij ook nog foto's van de post op de Spoorstraat, maar dan wel toen deze door Electrorail gesloopt werd. In die tijd vond ik het maar wat spannend dat Leerdam ein-de-lijk twee ahob's kreeg!

Ik blijf het met belangstelling volgen!