BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Sikkeman op 30 december 2011, 10:26:41

Titel: Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 30 december 2011, 10:26:41
Hallo allemaal,

Voor een modelproject ben ik op zoek naar foto's van de (sein)posten in Leerdam die tot 1981 hebben gestaan. Het gaat me vooral om post II aan de Recht van ter Leede (zijde Gorinchem).
Alvast heel veel dank voor jullie hulp.

Vr. groet, Kees
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 04 januari 2012, 12:01:04
Alles wat met de klassieke beveiliging rondom Leerdam is voor mij ook heel erg interessant. Wie heeft informatie of foto's van de klassieke beveiligingen in en rondom Leerdam tot 1981?

Alvast heel veel dank voor jullie medewerking.

Vr. groet, Kees
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Marty op 04 januari 2012, 12:19:58
bedoel je het huisje 51 ?? of 53 ik ben even het nummer kwijt
Of die moderne witte, die volgens mij alleen aan de spoorstraat kant
die heb ik volgens mij thuis nog wel als een afgedrukte foto, zal vanavond even voor je kijken

Uit nieuwsgierigheid, wat ben je precies aan het bouwen ??
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 04 januari 2012, 12:50:42
Het gaat mij om de witte posten. Aan beide kanten van Leerdam stond zo'n post. Alleen was post II volgens mij groter. Huisje 51 was het baanwachtershuis aan de spoorstraat. Daar hebben mijn opa en oma tot de sloop in 1987 gewoond. Ik heb ook foto;s van de post I (spoorstraat) gevonden maar heb geen foto's van de post II. Ben heel benieuwd hoe dat er uit zag. Was zelf 10 toen de posten werden gesloopt dus ik kan ze maar vaag herinneren. Post I heb ik een tijdje geleden in schaal 0 gebouwd en wil hiervoor een interieur maken. Ben nu bezig om alles een beetje uit te zoeken hoe de werking van de klassieke beveiliging in Leerdam was. Best ingewikkeld zeg :(

groetjes,

Kees
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Hans van de Burgt op 04 januari 2012, 12:54:58
Alles wat met de klassieke beveiliging rondom Leerdam is voor mij ook heel erg interessant.

@Sikkeman,

De artikelen over het gebruik van seinen voor de Encyclopedie zijn bijna gereed.
Er wordt daarin zeker ook aandacht besteed aan de klassieke beveiliging. Weliswaar niet precies gericht op Leerdam. Overigens is de redactie ook zeer geïnteresseerd in de foto's.

Grzz,

Hans
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Marty op 04 januari 2012, 13:00:40
Voor de seinen moet ik even op de originele tekeningen kijken die ik ergens heb liggen.
In het Utrechtsarchief staat een foto van 3 enkele armseinen bij uitgang spoorstraat
Uitgang recht v Terleede stonden er volgens mij 2 en het inrijsein was een bordes met hoofdsein en vertakingssein.
Maar dat was wel de situatie na 1900, en ik weet eerlijk gezegd niet of dat veranderd is, en zo ja, wanneer, aangezien ik Leerdam nabouw anno 1900-1920
Mocht je nog tekeingne nodig hebben, ik heb ze van de baanwachterswoningen, Station, retirade en goederenloods.

Wat ik dan weer mis is een situatie foto ter hoogte van de loods van Itterson rond de vroege periode.
Ik heb daar nu een kolenhandel staan, aan de hand van een oude foto genoemn vanaf de tiendweg waar op de achtergrond te zien is dat er een schuur langs het spoor stond
Dus als je wat hebt daarvan, ik houd me aanbevolen :)
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 04 januari 2012, 13:14:33
Hallo Marty,

Ik was een tijd geleden ook bezig met station Leerdam in H0 (situatie jaren 70) en heb daarvoor ook best veel informatie gevonden. Veel tekeningen (sporenplan en gebouwen) maar helaas weinig foto's. Heb inderdaad in het Utrechts Archief een paar mooie fot's gevonden waaronder de foto bij post I. Ben ook heel erg nieuwsgierig naar foto's van de kolenhandel en de andere loodsen. Vaak als kleine jongen voorbij gereden maar nooit echt bij stilgestaan totdat ze weg waren. Zo dus ook met de posten.

groetjes,

Kees
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 04 januari 2012, 13:16:39
@Sikkeman,

De artikelen over het gebruik van seinen voor de Encyclopedie zijn bijna gereed.
Er wordt daarin zeker ook aandacht besteed aan de klassieke beveiliging. Weliswaar niet precies gericht op Leerdam. Overigens is de redactie ook zeer geïnteresseerd in de foto's.

Grzz,

Hans

Hallo Hans,

op klassiekebeveiliging.nl heb ik heel veel informatie kunnen vinden. Een prachtige site met veel foto;s van de klassieke beveiligingen.

Groetjes,

Kees
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Hans van de Burgt op 04 januari 2012, 13:18:50
@Kees,

Die site en nog vele anderen hebben wij natuurlijk ook bekeken. Wij proberen op basis van de info een praktische vertaling te maken naar de modelspoorbaan.

Grzz,

Hans
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Marty op 04 januari 2012, 13:33:33
dan hebben wij waarschijnlijk dezelfde tekeningen en foto's
En als er geen foto's zijn, dan ik er straks, als de module baan klaar is, nooit verweten worden dat het niet klopt, want niemand weet het :)
Ik heb wel het idee dat de bouwers toen dertijd af en toe de tekeningen op hun kop of is spiegelbeeld hadden
Hier en daar spreken de tekeningen onderling, of met foto's elkaar tegen, maar swa

ben je gestopt met je project, of ben je daar nog druk mee bezig ??
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Simplex op 04 januari 2012, 13:44:12
Historische vereniging Gorichem. Pandje bergt ook het museum, schuin
tegenover de Blokker. Mensen helpen je er graag.

vrgr Steef
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Simplex op 04 januari 2012, 13:45:33
Oja, en Rene Muilwijk van de modeltreinenzaak op de Langedijk
moet ook zat hebben. Die was 25 jaar geleden bezig info te verzamelen
om de boel in H0 na te bouwen.

vrgr Steef
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 04 januari 2012, 13:54:21
dan hebben wij waarschijnlijk dezelfde tekeningen en foto's
En als er geen foto's zijn, dan ik er straks, als de module baan klaar is, nooit verweten worden dat het niet klopt, want niemand weet het :)
Ik heb wel het idee dat de bouwers toen dertijd af en toe de tekeningen op hun kop of is spiegelbeeld hadden
Hier en daar spreken de tekeningen onderling, of met foto's elkaar tegen, maar swa

ben je gestopt met je project, of ben je daar nog druk mee bezig ??

Haha, precies.  :) Met Leerdam ben ik jaren geleden mee gestopt. Ik ben overgestapt naar schaal 0. Ik ben samen met iemand bezig met een polderlandschap zonder een echt voorbeeld te hebben. We willen wel de klassieke beveiliging aanbrengen met baanwachtershuisje en de posten van Leerdam als voorbeeld.
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 04 januari 2012, 14:00:01
Historische vereniging Gorichem. Pandje bergt ook het museum, schuin
tegenover de Blokker. Mensen helpen je er graag.

vrgr Steef

Bedankt Steef,

Kan het proberen alleen ben bang dat het alleen maar in en rondom Gorinchem is.

groetjes,

Kees
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Marty op 04 januari 2012, 15:41:18
Oja, en Rene Muilwijk van de modeltreinenzaak op de Langedijk
moet ook zat hebben. Die was 25 jaar geleden bezig info te verzamelen
om de boel in H0 na te bouwen.

vrgr Steef

Die heeft ook niet meer dan ik heb wat betreft Leerdam, had ik hem al gevraagd.
Wordt wel tijd dat ik weer eens langs ga om hem weer eens lekker te Märklinbashen  ;D
Die andere is wel een goede tip voor misschien andere info over de oude Betuwelijn.

@ Kees, je hebt zeker ook niet wat foto's van de oude Diefdijk ??
Ik heb wel de originele tekeningen van het werk aan het spoor, maar foto's zijn er niet te vinden
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Simplex op 04 januari 2012, 15:55:39
Nou ben ikzelf ook eens even de kast ingedoken. En trok daar een
boekje uit (heb 38 jaar in die streek gewoond) en ik kom niet verder
dan foto's van Leerdam tot 1926. Maar wel van het stations gebouw met
toiletgebouw met daarin de lampiste die tot 1960 dienst deed. En een
klein overzicht vanaf Beesd met de goederenloods op de tweede
losplaats. De eerste losplaats is maar ten dele te zien.

vrgr Steef
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 04 januari 2012, 16:17:04
@ Kees, je hebt zeker ook niet wat foto's van de oude Diefdijk ??
Ik heb wel de originele tekeningen van het werk aan het spoor, maar foto's zijn er niet te vinden

Nee, helaas. In het boekje "150 jaar seinen voor treinen" van H.G. Hesselink (deel 6 uit de serie spoorwegen in Nederland) zie je op bladzijde 54 een foto van de spoorlijn t.h.v. de diefdijk met het (vertakkings)voorsein. Duidelijk herkenbaar is de watertoren.
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 04 januari 2012, 16:21:54
Nou ben ikzelf ook eens even de kast ingedoken. En trok daar een
boekje uit (heb 38 jaar in die streek gewoond) en ik kom niet verder
dan foto's van Leerdam tot 1926. Maar wel van het stations gebouw met
toiletgebouw met daarin de lampiste die tot 1960 dienst deed. En een
klein overzicht vanaf Beesd met de goederenloods op de tweede
losplaats. De eerste losplaats is maar ten dele te zien.

vrgr Steef

Hoe heet dat boekje, Steef? Van armsein tot lichtsein?
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Simplex op 04 januari 2012, 17:13:37
Ansicht op het spoor, deel 1 de Betuwelijn.

vrgr Steef
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Weerd op 04 januari 2012, 17:20:14
Ik heb wel iets, maar dat is in Gorinchem.
Hoogstwaarschijnlijk is bij Leerdam dezelfde bouwwijze toegepast.
(22 december 1980)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GorinchemPostII_22december1980.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GorinchemPostII_22december1980.jpg)

Gerard
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: prutser op 04 januari 2012, 17:39:11
Huisje 51 was het baanwachtershuis aan de spoorstraat. Daar hebben mijn opa en oma tot de sloop in 1987 gewoond. Ik heb ook
Hier (http://www.gahetna.nl/collectie/afbeeldingen/fotocollectie/zoeken/start/120/weergave/detail/tstart/0/q/zoekterm/leerdam) (1936) is het nog nr.54 als ik de locatie goed heb.
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 04 januari 2012, 17:48:15
Hier (http://www.gahetna.nl/collectie/afbeeldingen/fotocollectie/zoeken/start/120/weergave/detail/tstart/0/q/zoekterm/leerdam) (1936) is het nog nr.54 als ik de locatie goed heb.

Dat is hem inderdaad. Klopt , moet 54 zijn. Mooie foto trouwens.

Gr. Kees
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Simplex op 04 januari 2012, 17:53:56
51 was dat naast de overweg in het Recht van ter Leede?

vrgr Steef
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 04 januari 2012, 17:55:26
Ik heb wel iets, maar dat is in Gorinchem.
Hoogstwaarschijnlijk is bij Leerdam dezelfde bouwwijze toegepast.
(22 december 1980)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GorinchemPostII_22december1980.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GorinchemPostII_22december1980.jpg)

Gerard

Interessante foto!! Heeft wel iets weg van post I in Leerdam. Vierkant-achtig gebouwtje met lage dak en hoge ramen


gr. Kees
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 04 januari 2012, 18:00:13
51 was dat naast de overweg in het Recht van ter Leede?

vrgr Steef

Heb even op een oude sporenplan gekeken maar dat was wachterwoning/blokpost 55. woning/post 51 was dus meer in de richting van Geldermalsen. Ik denk tussen Rhenoy en Beesd. Bij elke overweg stond volgens mij een wachterswoning.
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Hans van de Burgt op 04 januari 2012, 18:02:18
Ik heb wel iets, ...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/GorinchemPostII_22december1980.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/GorinchemPostII_22december1980.jpg)

@Gerard,

Ik heb een bouwtekening van een 'Laag houten seinhuis, type A II NS'.

Dat seinhuis is iets kleiner dan die op jouw foto.
Zelfs de schoorsteen zit op dezelfde plek. Zo'n klein seinhuis kon vervoerd worden per goederenwagen. Ze konden ook eenvoudig op een gemetselde verhoging geplaatst worden.

Voor liefhebbers is dit seinhuis binnenkort beschikbaar als 3D print.

Grzz,

Hans
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Simplex op 04 januari 2012, 18:03:38
51 staat bekend als de Leerbroekse overweg, zo'n 400 meter ten westen van het stationsgebouw.

vrgr Steef
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 04 januari 2012, 18:44:02
Hans, indien mogelijk heb ik wel interesse in de bouwtekening van deze type seinhuis want volgens de beschrijving zou dit o.a. post I van Leerdam kunnen zijn. Kan ik de maten van mijn model controleren want heb dit van foto's afgeleid.

Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Hans van de Burgt op 04 januari 2012, 19:01:28
@Sikkeman,

Deze komen in de update van de Encyclopedie.
Waarschijnlijk volgende week.

Trouwens moet het niet Post T en Post I zijn?
De hoofdseinpost heette altijd Post T, de extra posten I, II, III of A, B, C.
Ik denk dat jouw station maar twee posten had.

Grzz,

Hans
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Floris op 04 januari 2012, 19:12:34
Heeee, wat een leuk topic en leuk dat er blijkbaar toch meer streekgenoten zijn met spoorinteresse! Als geboren Leerdammer (ok geboren in het ziekenhuis Utrecht, maar er gewoond van 1967-2000 kan ik me de situatie in Leerdam nog wel herinneren. Vooral de overweg Spoorstraat, aangezzien ik die elke dag over moest naar school en dat k@tding altijd zeer ruim van tevoren dicht ging (en dan was je weer te laat op school) Die bij de Spoorstraat was idd een stuk kleiner als die van Recht van Ter Leede. Overweg werd hier ook buiten bediend, wel met drukknoppen zoals ik me herinner. De ander overweg werd van binnen uit bediend. Aan die kant lag overigens ook een symetrisch wissel. Heb nog wel foto's (ergens) van het inrijsein zijde Geldermalsen en volgens mij ook nog foto's van de post op de Spoorstraat, maar dan wel toen deze door Electrorail gesloopt werd. In die tijd vond ik het maar wat spannend dat Leerdam ein-de-lijk twee ahob's kreeg!

Ik blijf het met belangstelling volgen!
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Floris op 04 januari 2012, 19:27:18
@Gerard,

Ik heb een bouwtekening van een 'Laag houten seinhuis, type A II NS'.

Dat seinhuis is iets kleiner dan die op jouw foto.
Zelfs de schoorsteen zit op dezelfde plek. Zo'n klein seinhuis kon vervoerd worden per goederenwagen. Ze konden ook eenvoudig op een gemetselde verhoging geplaatst worden.

Voor liefhebbers is dit seinhuis binnenkort beschikbaar als 3D print.

Grzz,

Hans


Volgens mij stond de post bij Recht van ter Leede ook op een gemetselde verhoging....
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 04 januari 2012, 21:56:55
Heeee, wat een leuk topic en leuk dat er blijkbaar toch meer streekgenoten zijn met spoorinteresse! Als geboren Leerdammer (ok geboren in het ziekenhuis Utrecht, maar er gewoond van 1967-2000 kan ik me de situatie in Leerdam nog wel herinneren. Vooral de overweg Spoorstraat, aangezzien ik die elke dag over moest naar school en dat k@tding altijd zeer ruim van tevoren dicht ging (en dan was je weer te laat op school) Die bij de Spoorstraat was idd een stuk kleiner als die van Recht van Ter Leede. Overweg werd hier ook buiten bediend, wel met drukknoppen zoals ik me herinner. De ander overweg werd van binnen uit bediend. Aan die kant lag overigens ook een symetrisch wissel. Heb nog wel foto's (ergens) van het inrijsein zijde Geldermalsen en volgens mij ook nog foto's van de post op de Spoorstraat, maar dan wel toen deze door Electrorail gesloopt werd. In die tijd vond ik het maar wat spannend dat Leerdam ein-de-lijk twee ahob's kreeg!

Ik blijf het met belangstelling volgen!

Hoi Floris,

De overweg aan de spoorstraat kan ik me ook nog goed herinneren, beter dan die aan de Recht Van Ter Leede. Vooral inderdaad de bedieningskast met de knoppen. Een zwarte kast met een grote deksel. Stond inderdaad buiten, onder een afdakje. Post II kan ik me niet meer herinneren vandaar ik hoop dat er mensen zijn die daarvan foto's hebben. In het sfeervolle boek "Mens en Trein" van rob de Wind en Alexander Pola uit 1979 staan op bladzijde 6 en 7 mooie foto's van het interieur van post II.

gr. Kees
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Marty op 04 januari 2012, 22:44:52
ZZal mij benieuwen wat voor gedrocht dat gaat worden dat 3D ding, die post is van zichzelf al oerlillijk  :)

@Steef bedoel jij dat huisje richting Oosterwijk daar waar die hondenschool nu zit, of het huisje langs die weg door Nieuwland, richting Arkel
Dat huisje in Nieuwland staat er nog, ik ben nog op zoek, ik had een lijst met blokpostnummers en kilometertelling, spoorloos  >:(
Project Leerdam ben ik 5 jaar geleden begonnen, maar na een half jaar flink door bouwen ben ik gestopt , geen zin meer
4 van de 8 bakken waren bijna klaar, ik heb ze nooit weggegooid, en nu na 4 jaar verstoffen pakken we met NEB ( van het tuinpad :) ) het project weer op, en staat het ingeschreven voor OntraXs 2013
Dus ook voor mij is dit een zeer aangenaam draadje

Voor wie het niet kent, en ok, het is geen blokpost

(http://home.planet.nl/~chika/stationmodel2.jpg)

(http://home.planet.nl/~chika/stationmodel5.jpg)

En nog een pagina (http://home.planet.nl/~chika/de%20oude%20doos.html) met wat oude foto

Ik woon er allen niet, ik woon aan de goede kant van de Lek  ;D, ik heb alleen mijn bedrijf in Leerdam
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Hans van de Burgt op 05 januari 2012, 00:17:44
ZZal mij benieuwen wat voor gedrocht dat gaat worden dat 3D ding, die post is van zichzelf al oerlillijk  :)

 ;D ;D ;D Marty,

Ook 'oerlillijke' dingen zijn ooit mooi geweest. Goed in de verf enz.
Het leuke van de vroegere spoorperioden is dat er over het algemeen fraaie bouwstijlen werden toegepast.
Kijk maar naar het station dat je zelf hierboven laat zien. Die houten Post I past daar zeker bij.

Grzz,

Hans
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Simplex op 05 januari 2012, 07:34:41
@Marty

Ik heb eigenlijk geen idee, ik had gister een boekje naast mij op
de bank. Ik zal dat aan mijn ex-schoonmoeder moeten vragen.
Die is er geboren en getogen. En heel misschien dat zij nog wat
fotomateriaal heeft. Haar familie komt allemaal uit Leerdam.
Zelf heb ik heel veel over Hardinxveld (38 jaar gewoond) en dat
dient ooit nog eens omgezet te worden in 1:87...

vrgr Steef
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Marty op 05 januari 2012, 09:12:13
Ooo je hoeft voor mij geen oude wonden op en te halen hoor  ;D was een vraag uit interesse en voor mijn eigen beeld
Voorlopig ben ik er nog niet aan toe om dat stuk erbij te maken richting Arkel
Eerst het stationsgedeelte afmaken, en de Diefdijk, met de oude kraanbruggen en het fort, dan zien we wel weer verder
Ik heb zo toevallifg een klus, 50 meter van de overgang in Nieuwland vandaan, zal eens kijken  of het nummer toevallig nog op het huisje te lezen is, als het er vandaag niet afgewaaid is  :)
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 05 januari 2012, 09:48:05
Ooo je hoeft voor mij geen oude wonden op en te halen hoor  ;D was een vraag uit interesse en voor mijn eigen beeld
Voorlopig ben ik er nog niet aan toe om dat stuk erbij te maken richting Arkel
Eerst het stationsgedeelte afmaken, en de Diefdijk, met de oude kraanbruggen en het fort, dan zien we wel weer verder
Ik heb zo toevallifg een klus, 50 meter van de overgang in Nieuwland vandaan, zal eens kijken  of het nummer toevallig nog op het huisje te lezen is, als het er vandaag niet afgewaaid is  :)

Je bedoelt aan de achterdijk? Daar staan er twee, eentje aan de overweg maar deze is aardig verbouwd en er staat een blokpost een paar honderd meter de achterdijk op vanaf splitsing Koenderseweg/Achterdijk. Deze hebben ze van horen zeggen verplaatst. Waarschijnlijk van de overweg aan de Koenderseweg. De bouwstijl verraadt duidelijk dat het een blokpost/wachterswoning is geweest.
Heb de volgende blokpostnummers: 49 (Parkweg, Beesd), 54 (spoorstraat, Leerdam), 55 (Recht van ter Leede, Leerdam), 63 (Nieuwe hoven, Gorinchem). Wie kan de tussenliggende nummers aanvullen?
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 05 januari 2012, 11:44:42
51 staat bekend als de Leerbroekse overweg, zo'n 400 meter ten westen van het stationsgebouw.

vrgr Steef

Wachtpost 51 was halte Rhenoy, gesloten in 1925. zie http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=rhenoij&num=2
met twee foto's van de halte/station/blokpost 51
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Simplex op 05 januari 2012, 13:16:17
Dan moet het dus 55 zijn, een foutje van de auteur.
Doe er meteen een memo blaadje tussen.

Bedankt! vrgr Steef
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: prutser op 05 januari 2012, 18:53:29
Aan de Vlietskade in Arkel staat er ook nog een, deze is in 1999 door de NS verkocht en ik had helaas net een andere woning gekocht, de nieuwe bewoners hebben er een vleugel aangebouwd maar dat is alleen op google streetview te zien en niet van bovenaf.
Je zou de bewoners kunnen bellen, misschien weten ze het nummer nog.

Stephan.
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: dieselsjaak op 05 januari 2012, 23:38:02
@Steef

Ik las net dat jij ooit in H'veld woonde en net als ik ( al 58 jaar Giessendammer) geïnteresseerd bent in het spoorse gebeuren van H'veld-G'dam. Ik ben zelf de goederenloods in zowel N (Tilly) als Ho (Artitec) aan het bouwen. Ik wil er ooit eens een diorama mee maken, ik ben er nog niet echt uit in welke schaal.

@Kees

Leuk dat jij bezig bent met de omgeving van station Leerdam, onlangs opende Tomasso al een topic over de kolenoverslag bij station Sliedrecht, als we René Muilwijk weer zo gek krijgen om station Gorinchem te bouwen, kunnen we een aardig stukje oude Betuwelijn laten herleven.

vr.gr. Sjaak L


Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 06 januari 2012, 10:13:58
@Floris, ik ben heel erg nieuwsgierig naar de foto's van post I. Is het mogelijk dat je deze naar mij toe kan sturen?
@Hans, indien mogelijk heb ik wel interesse in de bouwtekening van deze type seinhuis want volgens de beschrijving zou dit o.a. post I van Leerdam kunnen zijn. Kan ik de maten van mijn model controleren want heb dit van foto's afgeleid.

Mocht iemand nog foto's hebben van post I en II maar ook van de klassieke beveiliging in en om Leerdam dan zou je me daar heel blij mee kunnen maken.

Vriendelijke groet, Kees
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 06 januari 2012, 10:28:45
@Kees

Leuk dat jij bezig bent met de omgeving van station Leerdam, onlangs opende Tomasso al een topic over de kolenoverslag bij station Sliedrecht, als we René Muilwijk weer zo gek krijgen om station Gorinchem te bouwen, kunnen we een aardig stukje oude Betuwelijn laten herleven.

vr.gr. Sjaak L

Hallo Sjaak. Dat zou heel mooi zijn. Ikzelf bouw de posten voor een ander project in schaal 0 waarbij ik de posten van Leerdam (en de klassieke beveiliging) als voorbeeld neem. De kolenboer van Leerdam vind ik ook heel erg interessant alleen is het jammer dat er helemaal niets over te vinden is. Misschien dat Historisch Vereniging van Leerdam me kan helpen. Mijn vader (een rasechte Leerdammer) is daar lid van. Ik was zelf veel te jong om dat nog allemaal te herinneren. Weet nog wel dat ik van de stationsweg kolen van de straat kon rapen. Misschien dat ik op de module een stukje reserveer voor een lokale kolenboer.
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Marty op 06 januari 2012, 16:43:35
Dit is wat ik ervan gemaakt heb, een jaar of 7 geleden, en sindsdien stof staat te happen
het is bij mij ook een puur blinde vlek in de modulebaan, en gebouwd puur uit fanatsie, terwijl de rest best wel erg klopt.
Maar ik ben tot nu toe ook niks tegengekomen, dus mocht je wat vinden, dan hou ik me zeer aanbevolen

(http://www.mitropa.nl/pics/77_16mei3.jpg)

Onderstaande foto is van de aanbouw, ergens in 2004  :-[

(http://home.planet.nl/~chika/maart2.jpg)
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 06 januari 2012, 17:33:47
Op de website van Edward Bary (zie http://www.archiefedwardbary.nl/paginas/duitsland/db/stoomlocs5.htm ) zie je links halverwege een mooie foto van het emplacement van Leerdam met een deel van het spoor naar de kolenloods. Mooie foto en ook een hele mooie site.

Gr. Kees
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Martin Welberg op 06 januari 2012, 17:39:18
Fijne gebouwen die ik hier zie !! Maar Marty OnTrax 2013 gaat toch oorlogs gerelateerd worden ?? Duitse kriegsmachinen op een NL baan....kan leuk zijn..
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Simplex op 06 januari 2012, 18:46:07
@ Sjaak

De loods van H'veld was een stuk kleiner als die van Tilly.
En buitenom komt ie ook niet geheel overeen. Ik heb het pakket
van de loods ook (nog in folie in een bak achter het schot op zolder)
maar dat zal later een hoop verbouwwerk worden. Mijn vader heeft
ooit toen ik nog een heel klein Steefje was, alle seinen gefotografeerd.
Daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor. Net als de oude laad en
losplaats die langs de Paralelweg lag achter Roza. Die heb ik overgens
al eens in h0 gebouwd. Als klein ventje heb ik er nog gespeelt.

vrgr Steef
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Marty op 06 januari 2012, 20:15:46
Klopt Martin, daarom was ik ook bezig met het "werk op het spoor"
Dit is een fort uit de waterlinie, waardoor dwars het betuwespoor loopt, en is voorzien van een kraanbrug.
Ik heb al wel de muren getekend e.d. maar deze is al zo ingewikkeld, en de bruggen zelf nog meer, dat ik bang ben dat ik maart 2013 niet ga halen, ga me er zeker niet aan vast leggen
Is het klaar is het mooi, maar anders komt alleen station Leerdam rond 1910

Kees, zeer mooie foto, maar of ik er nou zo blij mee ben  :)
Ik zie nu wel dat het sporenverloop toch iets anders loopt dan ik gelegd heb op de eerste 3 modules.
Dat wordt of verbouwen, of hopen dat het rond 1910 toch net iets anders lag dan op deze foto
Aan de andere kant zie ik op die foto dat ik veel vage dingen goed gegokt heb, of de vage oude foto's goed ontleed heb

Dat spoor rechts is volgens mij het spoor naar de oude gasfabriek, dat spoor is over de weg doorgetrokken pas toenn de gasfabriek gebouwd werd, dus hou ik het daar maar op :)

(https://home.kpn.nl/chika/nov5.jpg)

op die foto van jou kees zie ik dat ik het laadperron wel goed heb gelegd, op de originele tekening staat deze namelijk in spiegelbeeld, dus die bevestiging heb ik nu

(https://home.kpn.nl/chika/overzichtmodule1.jpg)

Hier zie ik nu dus, dat ik fout zit met het wissel
links heb ik een wissel gevolgd door een kruiswissel, en dat had andersom gemoeten  :'(
Dat wordt komende bouwdag, als de modules ui de folie komen flink peinzen wat te doen, maar ik ben bang dat er wat afgebroken gaat worden  :(
Maar toch heel erg bedankt voor de foto Kees, heeft vele antwoorden in zich  :)
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 06 januari 2012, 20:34:38
Ik voel met je mee, Marty :'( Het blijft altijd een gok als je niet precies weet hoe het nou was en heel erg vervelend als het toch anders blijkt te zijn. Ik vond deze foto heel erg toevallig en was zeer opgelaten want eindelijk heb ik een foto van het emplacement met vele toeters en bellen. Jammer dat Edward geen foto van de andere kant heeft gemaakt. Zo had ik meteen een foto van post II (heb Edward gevraagd maar helaas).
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Marty op 06 januari 2012, 20:38:36
tja, wat is wijsheid, normaal gaat bij mij foto voor tekening, maar ik heb hier de originele plattegrond van het stationsterrein in 1881, en daar staat het exact zoals ik het gebouwd heb ..... :-\
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 06 januari 2012, 21:01:32
@Sikkeman,

Deze komen in de update van de Encyclopedie.
Waarschijnlijk volgende week.

Trouwens moet het niet Post T en Post I zijn?
De hoofdseinpost heette altijd Post T, de extra posten I, II, III of A, B, C.
Ik denk dat jouw station maar twee posten had.

Grzz,

Hans

Leerdam had een post I, II en een post T. Post T had alleen maar een blokkast met een trekkerlade, geen handels. Post I en II wel. Was best bijzonder.

gr. Kees
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Marty op 06 januari 2012, 21:08:45
ik toch denken dat de seinen bediend werden uit een houten hutje voor het stationsgebouw  ???
Ik vroeg me al af hoe de trekdraden van de seinen over het water liepen bij recht van Terleede
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Simplex op 06 januari 2012, 21:29:00
Je bedoelt aan de achterdijk? Daar staan er twee, eentje aan de overweg maar deze is aardig verbouwd en er staat een blokpost een paar honderd meter de achterdijk op vanaf splitsing Koenderseweg/Achterdijk. Deze hebben ze van horen zeggen verplaatst. Waarschijnlijk van de overweg aan de Koenderseweg. De bouwstijl verraadt duidelijk dat het een blokpost/wachterswoning is geweest.
Heb de volgende blokpostnummers: 49 (Parkweg, Beesd), 54 (spoorstraat, Leerdam), 55 (Recht van ter Leede, Leerdam), 63 (Nieuwe hoven, Gorinchem). Wie kan de tussenliggende nummers aanvullen?

Volgens mij is het vrij simpel die nummers te vinden via kaarten of maps.

Aan de Vlietskade in Arkel staat er één rechts naast het spoor 62? 61 Arkel overweg
met brug bediening? Bij de overgang aan de Diefdijk staat nog een verbouwd exemplaar.
Aangezien de hele woning wit is gekalkt is het nummer niet te lezen. Daarbij zul je
ook alle tussenliggende oude stopplaatsen moeten weten. Daar die meetelde in de
nummering van de posten. Dus dat moet niet zo moeilijk zijn.

64 moet de overgang voorbij de watertoren van het station geweest zijn. Na Gorichem is Schelluinsche Vliet
(spoorbrug) 65, Halte Schelluinen 66 en die is bij de bouw van de A15 gesloopt en vervangen
door een eenvoudige post zoals de I en II die jij zoekt (heb er een foto van). 67 is halte
Giessen Nieuwekerk, 68 is halte Buldersteeg (waar nu de Rie bandenservice zit), 69 was bij
het pontje naar Giessen-Oudkerk. 70 bij de spoorovergang van station
Hardinxveld. 71 bij de spoorovergang van station Giessendam. 72 stond bij de overgang aan de Zwijnskade
en is gesloopt net voor de aanleg van de Betuwelijn. 73 stond bij de overgang net voor station Sliedrecht.
Bijna alle posten bij ophef van de haltes verdwenen. Alleen degene voor bediening van overwegen werden
behouden. Dat verviel later natuurlijk ook weer. Je hebt me een leuke zoektocht bezorgt Sikkeman, thnx!

btw, Nieuwe Hoven was ook gewoon een hokje zonder bewoning. De Betuwelijn eindigd in
Dord met wachtpost 37. En van Sliedrecht daarheen is niet zo'n end....

vrgr Steef
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: NS264 op 06 januari 2012, 21:30:11
Misschien hebben jullie hier (http://www.archiefedwardbary.nl/paginas/nederland/ns/uitgelicht.htm) wat aan? Ik had er in ieder geval wel wat aan ;).
Alhoewel je moet zoeken naar foto's van het westelijke traject

Bron is directe link.

Gr Koen
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Hans van de Burgt op 06 januari 2012, 21:45:21
ik toch denken dat de seinen bediend werden uit een houten hutje voor het stationsgebouw...

@Marty,

Niet altijd... Soms stonden een aantal trekhandels slechts onder een afdak op het perron.

Grzz,

Hans
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: roadster36 op 06 januari 2012, 21:49:51
Marty,
houd je niet te veel vast aan tekeningen
ik heb 4  tekeningen van Ede met het hele emplacement er op( het orginele SS sporenplan en 3x keer na een uitbreiding of verandering)
Maar ook tekeningen van de gebouwen en ploegketen die er her en der stonden.
Op de tekeningen van de gebouwen staan vaak uitvergrotingen van een stukje emplacement om aan te geven waar een gebouw stond.
En raad is wat, regelmatig klopt de uitvergroting niet met de desbetrefende emplacement tekening. ???
Dit betreft dan met name een wisselcombinatie die net ff anders is .
ook is emplacement Ede tussen 1900 en 1925 5x veranderd :P

overigens had Ede in 1900 post  I , II en III rond, 1920 heet post I ineens post T en tussendoor staat er nog een keer post A op ;D.
Gr Jan

mocht iemand gegevens hebben over post III  (y)
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Marty op 06 januari 2012, 22:21:04
Klopt Jan. meeste tekeningen die ik heb, kloppen niet met de foto's
De 28ste hebben we bouwdag, dan staat alles weer uitgestald en dan ga ik kijken in hoevere het stoort en hoevere het geloofwaardig blijft als ik niet verander

Steef, ik heb hier een originele tekening van de fundering van de standaadr baanwachterswoningen
Deze geven aan Type A , B en C en allemaal gemetseld
De volgenummers gaan gewoon door, en geven allemaal aan dta het gemetselde woningen zijn.
Helaas staat er bij de betreffende nummers geen naam, alleen de afstandsnummers vanaf het beginpunt (Elst)
Hebbie daar wat aan ?
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Niks op 06 januari 2012, 22:23:47
En raad is wat, regelmatig klopt de uitvergroting niet met de desbetrefende emplacement tekening.
Dit betreft dan met name een wisselcombinatie die net ff anders is .

Werd inderdaad dinsdag nog eens bevestigd :)

Klopt Jan. meeste tekeningen die ik heb, kloppen niet met de foto's
De 28ste hebben we bouwdag, dan staat alles weer uitgestald en dan ga ik kijken in hoevere het stoort en hoevere het geloofwaardig blijft als ik niet verander

Meneer doet gewoon ff twee bouwdagen achter elkaar... dacht dat jij weinig zin had? ;)
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Simplex op 06 januari 2012, 22:33:53
@ Marty

Graag! De nummers die ik net heb opgesomt komen uit een uitgave
met van elke post een foto van de Historische ver. Hardinxveld.
Daar ben ik bijna 25 jaar lid van (ouwe zak), voor Gorichem ga ik volgende
week even langs een bevriend lid van deze ver. die in Bliekenstad woont.
Mijn schieuwnierigheid is danig gewekt. En ik vermoed dat meer mensen
de info graag zien komen. Voor Sliedrecht was ik al bezig..

vrgr Steef
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Marty op 06 januari 2012, 23:39:32
mijn scannert is kaduk, en de lettertjes zijn nog met de veer en heel kelin geschrevn, zal eens kijken of het met de eifoon gaat, anders zal ik een met een loep moeten kijken en alles met de hand overschrijven  :)
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 06 januari 2012, 23:44:12
Volgens mij is het vrij simpel die nummers te vinden via kaarten of maps.

Aan de Vlietskade in Arkel staat er één rechts naast het spoor 62? 61 Arkel overweg
met brug bediening? Bij de overgang aan de Diefdijk staat nog een verbouwd exemplaar.
Aangezien de hele woning wit is gekalkt is het nummer niet te lezen. Daarbij zul je
ook alle tussenliggende oude stopplaatsen moeten weten. Daar die meetelde in de
nummering van de posten. Dus dat moet niet zo moeilijk zijn.

64 moet de overgang voorbij de watertoren van het station geweest zijn. Na Gorichem is Schelluinsche Vliet
(spoorbrug) 65, Halte Schelluinen 66 en die is bij de bouw van de A15 gesloopt en vervangen
door een eenvoudige post zoals de I en II die jij zoekt (heb er een foto van). 67 is halte
Giessen Nieuwekerk, 68 is halte Buldersteeg (waar nu de Rie bandenservice zit), 69 was bij
het pontje naar Giessen-Oudkerk. 70 bij de spoorovergang van station
Hardinxveld. 71 bij de spoorovergang van station Giessendam. 72 stond bij de overgang aan de Zwijnskade
en is gesloopt net voor de aanleg van de Betuwelijn. 73 stond bij de overgang net voor station Sliedrecht.
Bijna alle posten bij ophef van de haltes verdwenen. Alleen degene voor bediening van overwegen werden
behouden. Dat verviel later natuurlijk ook weer. Je hebt me een leuke zoektocht bezorgt Sikkeman, thnx!

btw, Nieuwe Hoven was ook gewoon een hokje zonder bewoning. De Betuwelijn eindigd in
Dord met wachtpost 37. En van Sliedrecht daarheen is niet zo'n end....

vrgr Steef

Haha, leuk He? Huis aan de Diefdijk schijnt geen baanwachtershuis te zijn. Baanwachtershuis stond aan de andere kant. Kaartje op http://www.hollandsewaterlinie.nl/items/Werk-spoorweg-Diefdijk.aspx laat dat zien. Nieuwe hoven had ook echt een baanwachtershuis/blokpost, zie boek Ansicht op het spoor, blz 80 rechts achter een boom. Is een aantal jaren geleden gesloopt. Wachtpost 37 was volgens het boek Ansicht op het Spoor de nummering van hoofdlijn Breda-Rotterdam. Dat is logisch want het nummer had in ieder geval hoger dan 73 moeten zijn. 37 moet tussen Beesd en Geldermalsen geweest zijn. Inderdaad een leuke zoektocht!

gr. Kees
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Marty op 06 januari 2012, 23:57:24
Huisje op de Diefdijk tegen het spoor is brugwachtershuisje, annex munitie opslag voor het fort, en ook beetje baanwachterswoning, dacht ik altijd
op die tekening staat een tweede huisje, die op geen enkele andee tekening die ik heb voorkomt
die zou het kunnen zijn, tekening fundering en op die tekening zijn ze exact hetzelfde, maar deze staat wel ver van het spoor af, toch ?
Als mijn loep mij niet in de steek laat nummer 54,

achteraf gezien, kan je hieraan zien hoe lachwekkend ons leger was (is), het fort met een wegklapbare brug aan de ene kant, als de vijand komt gaat de brug open...... en de voorraad munitie aan de andere kant, de kant van de vijand  ;D
Dat is de reden waarom het van die dikken muren heeft op de begane grond onder aan de dijk

Blokpost 37 is 37723 vanaf Elst
Volgens stationsweb (http://www.stationsweb.nl/lijnlijst.asp?lijn=76) moet dat Wadenoijen zijn
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Simplex op 07 januari 2012, 09:14:09
Haha, leuk He? Huis aan de Diefdijk schijnt geen baanwachtershuis te zijn. Baanwachtershuis stond aan de andere kant. Kaartje op http://www.hollandsewaterlinie.nl/items/Werk-spoorweg-Diefdijk.aspx laat dat zien. Nieuwe hoven had ook echt een baanwachtershuis/blokpost, zie boek Ansicht op het spoor, blz 80 rechts achter een boom. Is een aantal jaren geleden gesloopt. Wachtpost 37 was volgens het boek Ansicht op het Spoor de nummering van hoofdlijn Breda-Rotterdam. Dat is logisch want het nummer had in ieder geval hoger dan 73 moeten zijn. 37 moet tussen Beesd en Geldermalsen geweest zijn. Inderdaad een leuke zoektocht!

gr. Kees

Klopt Kees, maar ook tevens het eindpunt van de Betuwelijn.
Deze stopt daar om over te gaan in de lijn Br-Rdam. Wat mij brengt
naar de volgende tocht. Sliedrecht-Dordrecht. Maar eerst een stukkie
verder met m'n module.

vrgr Steef
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 07 januari 2012, 10:12:35
Huisje op de Diefdijk tegen het spoor is brugwachtershuisje, annex munitie opslag voor het fort, en ook beetje baanwachterswoning, dacht ik altijd
op die tekening staat een tweede huisje, die op geen enkele andee tekening die ik heb voorkomt
die zou het kunnen zijn, tekening fundering en op die tekening zijn ze exact hetzelfde, maar deze staat wel ver van het spoor af, toch ?
Als mijn loep mij niet in de steek laat nummer 54,

achteraf gezien, kan je hieraan zien hoe lachwekkend ons leger was (is), het fort met een wegklapbare brug aan de ene kant, als de vijand komt gaat de brug open...... en de voorraad munitie aan de andere kant, de kant van de vijand  ;D
Dat is de reden waarom het van die dikken muren heeft op de begane grond onder aan de dijk

Blokpost 37 is 37723 vanaf Elst
Volgens stationsweb (http://www.stationsweb.nl/lijnlijst.asp?lijn=76) moet dat Wadenoijen zijn

Dat moet dan 53 geweest zijn want 54 was de spoorstraat. Volgens mij was het vroeger dubbelspoor of hadden ze plannen om het dubbelspoor te maken. Dat verklaart dan de grote afstand. In het boek "Stoomtractie bij de NS 1944-1958"zie je op blz 183 een foto bij de Diefdijk (1954) en een foto in de boog voor Gorinchem (1957). Je ziet dat er aardig wat ruimte is voor dubbelspoor. 

Zoals Jan (Roadster36) al zei waren er wel veel veranderingen in al die jaren. Zo heb ik 3 verschillende tekeningen van het emplacement uit de jaren 70. Het emplacement werd toen steeds eenvoudiger tot maar 2 sporen. Ik zou me aan de tekeningen houden totdat je echt een bewijs uit die tijd hebt dat het toch anders was. De foto van het emplacement was van 1972 dus ruim 50 jaar later. In die tijd kon ook aardig wat veranderd zijn.

gr. Kees
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: prutser op 07 januari 2012, 11:19:45
Haha, leuk He? Huis aan de Diefdijk schijnt geen baanwachtershuis te zijn.

De bewoners beamen dit, ik ben er eens geweest.
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 07 januari 2012, 11:25:52
ik toch denken dat de seinen bediend werden uit een houten hutje voor het stationsgebouw  ???
Ik vroeg me al af hoe de trekdraden van de seinen over het water liepen bij recht van Terleede

Dat dacht ik ook totdat ik foto's zag van de bloktoestel en trekkerlade (zonder handels) van post T. Het schijnt dat post T van Beesd de post I van Leerdam wekte (dat er een trein aankomt) en Post T van Arkel de post II van Leerdam. De posten wekten op hun beurt de post T van Leerdam. Post T gaf alleen toestemming. Bn nu aan het uitzoeken hoe dat allemaal ging. Best ingewikkeld maar wel leuk.
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Marty op 07 januari 2012, 11:34:24
Je hebt gelijk Kees
tussen Blp 55 en 54 staat op de lijst 700 meter
Tussen 54 en 53 net geen 2 Km, moet dus 53 geweest zijn, nu alleen de bvraag, welke van de 2 op de kaart :)
ook wat de veranderinge heb je gelijk, en ik had al concessies gedaan
Zo heb ik het opstel terrein wat korter gemaakt, omdat de baan anders te saai wordt.
het spoor wat net langs de goederenloods loopt, de weg over naar het terrein van de oude gadfabriek heb ik weggelaten, omdat ik geen ruimte heb voor de gasfabriek, en het spoor dan doodloopt tegen de achtergrond, en dat is ronduit lelijk en ongeloofwaardig.
En langs de hele stationsweg staan bij mij grote bomen, en die stonden er in het Het ook niet, en ik wil geen tweede "Rhenen-effect" worden :)
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 07 januari 2012, 11:52:10
Je hebt gelijk Kees
tussen Blp 55 en 54 staat op de lijst 700 meter
Tussen 54 en 53 net geen 2 Km, moet dus 53 geweest zijn, nu alleen de bvraag, welke van de 2 op de kaart :)
ook wat de veranderinge heb je gelijk, en ik had al concessies gedaan
Zo heb ik het opstel terrein wat korter gemaakt, omdat de baan anders te saai wordt.
het spoor wat net langs de goederenloods loopt, de weg over naar het terrein van de oude gadfabriek heb ik weggelaten, omdat ik geen ruimte heb voor de gasfabriek, en het spoor dan doodloopt tegen de achtergrond, en dat is ronduit lelijk en ongeloofwaardig.
En langs de hele stationsweg staan bij mij grote bomen, en die stonden er in het Het ook niet, en ik wil geen tweede "Rhenen-effect" worden :)

Volgens mijn vader heeft daar echt een spoorhuis gestaan alleen weet hij niet wanneer het gesloopt is. Ik weet niet of bij de gemeente de sloopvergunningen te vinden zijn of had de NS geen sloopvergunning van de gemeente nodig om hun eigen gebouwen te slopen?
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Marty op 07 januari 2012, 11:59:35
Aangezien ik veel werk doe voor de gemeente kan ik wel eens vragen op de gemeentewerf of er nog iemand loopt van de oude garde, daar heb ik nog niet aan gedacht
ik plaats ook veel borden voor de gemeente en heb veel te maken met de bouwtoezicht van de gemeente, maar daar heb ik al hier en daar rond gevraagd, maar daar weet niemand wat, dus daar is mijn spoor stilgevallen.

Oja, in het boekje van armsein tot..... daarin staat ergens in 1 regeltje, dat het spoor in 1921 verdubbeld is.
Ze hebben de Oostelijke kraanbrug weggehaald en het water daar gedempt, en een betonnen brug gemaakt, die er nu nog is.
De oostelijke brug hebben ze aan de westkant van het fort terug geplaatst, zodat er 3 kraan bruggen naast elkaar lagen.
hoe je ze dan alle 3 open kan zetten is mij wel een raadsel, maar het zal heus wel gekund hebben.
Daar waar nu de portalen staan, was vroeger het andere spoor
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Hans van de Burgt op 07 januari 2012, 15:19:08
@Sikkeman,

Je hebt even moeten wachten, maar ik hoop dat het wachten de moeite waard is.

Zie voor de nieuwe artikelen-reeks over seinen en wat daar allemaal bijhoort in de Encyclopedie:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E08.01_-_Seinen

En alvast hierbij de maattschets van Laag houten seinhuis, type A II NS

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/800px_Seinhuis_02.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/800px_Seinhuis_02.png)
©2011 -Tekening Hans van de Burgt

Klik op het plaatje voor een grotere afbeelding.

In de Ency staat ook een tekening van de vele varianten die mogelijk zijn/waren.

Grzz,

Hans
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: dieselsjaak op 07 januari 2012, 23:28:26
Citaat
De loods van H'veld was een stuk kleiner als die van Tilly.
En buitenom komt ie ook niet geheel overeen.

Steef, de loods die ik heb heeft langs de spoorzijde ook 5 deuren, en ook de kopmuren zijn uitgevoerd volgens de realiteit van weleer.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/021_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/021_23.jpg)[/img]

Overigens ben ik erg nieuwsgierig naar je vader's foto's van de losplaats langs de Parallelwe'.
Ik heb er als jochie van rond de twaalf veel overheen gereden met de crossbrommer onderweg naar het crossterreintje bij het "oude station".
Het was tenslotte een eind lopen van het centrum naar het oude station, en op dat stuk konden wij ongestraft een stukje rijden.

Vanmorgen overigens nog een paar foto's gevonden bij de Hist. ver. die ik nog niet eerder gezien had.

Gr. Sjaak L.
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 08 januari 2012, 11:11:09
@Sikkeman,

Je hebt even moeten wachten, maar ik hoop dat het wachten de moeite waard is.

Zie voor de nieuwe artikelen-reeks over seinen en wat daar allemaal bijhoort in de Encyclopedie:
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E08.01_-_Seinen

En alvast hierbij de maattschets van Laag houten seinhuis, type A II NS

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/800px_Seinhuis_02.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/800px_Seinhuis_02.png)

©2011 -Tekening Hans van de Burgt

Klik op het plaatje voor een grotere afbeelding.

In de Ency staat ook een tekening van de vele varianten die mogelijk zijn/waren.

Grzz,

Hans

Ziet er heel mooi uit, Hans. (y) Ik hoop dat deze op vele modelbanen naar Nederlands voorbeeld een plekje zal krijgen. Ik vind zo'n klein seinhuisje heel charmant. Ook een ware uitdaging om het bloktoestel met handels na te bouwen. Ik wist niet dat er vele variaties waren. Post I van Leerdam is hier duidelijk een van alleen had het een stenen onderbouw (geen verhoging) en was vierkant. Had aan de spoorzijde over de totale lengte drie ramen (volgens mij iets breder dan de tekening), aan de Beesd zijde geheel rechts een deur en aan stationszijde links een raam. Achterzijde geen ramen en deur. Voor een mooie foto van de post zie: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/154723 en http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/153902 . Nu maar hopen dat iemand mij kan vertellen hoe post II er uit zag.
De informatie in de Encyclopdie is een ware aanvulling. Ik heb het nog niet helemaal bekeken maar gaat dit zeker doen.
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Hans van de Burgt op 08 januari 2012, 11:20:23
@Sikkeman,

Ik ben al bezig om het bloktoestel ook te tekenen. Ik moet alleen rekening houden met de minimale maten voor de
3D printer. Zo'n bloktoestel kan dus ook gewoon los op het perron staan. Daarnaast kan het zijn dat de deuren en vensters beter uit geëtst messing kunnen worden gemaakt. Maar dat zal geen probleem zijn.

Post I van Leerdam - de vierkante - kan ik ook heel gemakkelijk maken, als variant.
Ik moet alleen de diameter van de schoorsteen in mijn basis CAD-tekening aanpassen. Die lijkt me nog iets te breed.

Grzz,

Hans
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Simplex op 08 januari 2012, 12:18:18
Steef, de loods die ik heb heeft langs de spoorzijde ook 5 deuren, en ook de kopmuren zijn uitgevoerd volgens de realiteit van weleer.
Gr. Sjaak L.

Sjaak, ik ben al bijna 25 lid van de Histver. Ik weet niet of je het boekje
100 jaar boemelen kent? Daar staat een stukje tekening in van de loods.
De indeling van de kopwanden en de steunbalken onder de kap samen met
de ornamenten zijn geheel anders. Er is nog een bron, namelijk de oude
kolenboer de Bruin. Ik heb jaren met zijn zoon Henk gewerkt. Dezelfde die
de asfaltmolen van Verlaat wegenbouw achter de Nieuweweg stond.
Zijn broer weet ik te wonen, en eind van de maand moet ik toch weer even
in H'veld zijn en dan steek ik even een antenne op. In de Peulenstraat bij
de Histver. Hebben ze ook veel fotomateriaal van de aanleg van de lijn.

vrgr Steef
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: dieselsjaak op 08 januari 2012, 13:33:03
Steef,
ik heb tussen mijn oude foto's nog een foto gevonden van baanwachterswoning 72 ( fam. Klop ) aan de Spoorweg halverwege het station van H'veld-G'dam en de overgang Zwijnskade. De foto is van net voor de afbraak.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/032_14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/032_14.jpg)

en Steef, zo ziet de kopse kant bij het laadperron er nu uit bij mijn loods, het ornament moet ik nog maken, en de afvoer voor het hemelwater.

Trouwens mevr. de Bruin heeft me laten weten dat ze ook nog wat foto's had, ik moet er alleen nog steeds eens langs gaan.

Gr. Sjaak
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 08 januari 2012, 14:17:35
@Marty. Ik vond in mijn archief nog de volgende tekening waarop dubbelspoor staat vermeld alleen is het op de tekening doorgestreept. Ook het zogenaamde Vasseveld-spoortje staat afgebeeld. Ken jij deze tekening? Helaas heb ik alleen maar dit gedeelte dus weet niet over welke periode we het hier hebben. plaatje is aanklikbaar

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/leerdam014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/leerdam014.jpg)

Weet jij wanneer het Varsseveld lijntje is afgebroken?
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Marty op 08 januari 2012, 14:36:43
ik gok dan net voor 1921, het spoor ligt er al maar nog niet in gebruik.... of zoiets
Er is een foto uit de periode 20-30 waar links een wagon wordt uitgeladen, als je dat bedoelt met het varsseveldspoortje
Ik dacht dat het Varsseveldspoortje het smalsoortje was van station naar Varsseveld, het huidige glaasblaascentrum.
in 21 werd het tweede spoor geopend en in de oorlog is het tweede spoor omgesmolten tot een tank ofzo  :)
Opvallend dat hier de seinen ook ergens anders ingetekend staan
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: PieterW op 08 januari 2012, 17:55:09
Nou dat is een hoop extra info Mart.
wordt een jaartje stug doorbouwen denk ik zomaar  ;D
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Sikkeman op 08 januari 2012, 19:14:48
ik gok dan net voor 1921, het spoor ligt er al maar nog niet in gebruik.... of zoiets
Er is een foto uit de periode 20-30 waar links een wagon wordt uitgeladen, als je dat bedoelt met het varsseveldspoortje
Ik dacht dat het Varsseveldspoortje het smalsoortje was van station naar Varsseveld, het huidige glaasblaascentrum.
in 21 werd het tweede spoor geopend en in de oorlog is het tweede spoor omgesmolten tot een tank ofzo  :)
Opvallend dat hier de seinen ook ergens anders ingetekend staan

Volgens mij is dat dezelfde foto als de foto op de voorkant van het boek Ansicht op het spoor (1926). Daar zijn ze hout aan het laden dat waarschijnlijk inderdaad via een smalspoor langs de Vlietskant aangevoerd werd. Dat van die seinen begrijp ik ook niet helemaal. Uitrijseinen achter de overweg in plaats van voor??
Titel: Re: Post I en II Leerdam
Bericht door: Chris Quick op 12 augustus 2017, 01:09:50
Het is alweer een tijdje geleden deze topic maar ik ga het zeker even doorlezen.
Super  (y)

Groetjes,
Chris



Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Chris Quick op 12 augustus 2017, 08:22:26
ZZal mij benieuwen wat voor gedrocht dat gaat worden dat 3D ding, die post is van zichzelf al oerlillijk  :)

@Steef bedoel jij dat huisje richting Oosterwijk daar waar die hondenschool nu zit, of het huisje langs die weg door Nieuwland, richting Arkel
Dat huisje in Nieuwland staat er nog, ik ben nog op zoek, ik had een lijst met blokpostnummers en kilometertelling, spoorloos  >:(
Project Leerdam ben ik 5 jaar geleden begonnen, maar na een half jaar flink door bouwen ben ik gestopt , geen zin meer
4 van de 8 bakken waren bijna klaar, ik heb ze nooit weggegooid, en nu na 4 jaar verstoffen pakken we met NEB ( van het tuinpad :) ) het project weer op, en staat het ingeschreven voor OntraXs 2013
Dus ook voor mij is dit een zeer aangenaam draadje

Voor wie het niet kent, en ok, het is geen blokpost

(http://home.planet.nl/~chika/stationmodel2.jpg)

(http://home.planet.nl/~chika/stationmodel5.jpg)

En nog een pagina (http://home.planet.nl/~chika/de%20oude%20doos.html) met wat oude foto

Ik woon er allen niet, ik woon aan de goede kant van de Lek  ;D, ik heb alleen mijn bedrijf in Leerdam

Ziet er geweldig uit,voor welke spoorsoort is dit ?

Groetjes,
Chris
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Ronaldk op 12 augustus 2017, 08:53:42
Hoi,

Ik weet niet of Marty nog reageert.

Ziet er geweldig uit,voor welke spoorsoort is dit ?

Maar ik neem aan dat je bedoelt welke schaal? Dan is het schaal H0 (1:87)

Groet Ronald.
Titel: Re: Post I en II Leerdam
Bericht door: Simplex op 12 augustus 2017, 09:30:48
Marty is hier ook mee gestopt, het gebouw staat stof te verzamelen. Misschien
dat hij er nog eens mee wat doet, maar zou er niet teveel van verwachten.
Titel: Re: Post I en II Leerdam
Bericht door: Chris Quick op 12 augustus 2017, 09:51:06
Bedankt voor het reageren  (y)
 Groetjes,
Chris
Titel: Re: Post I en II Leerdam
Bericht door: Chris Quick op 12 augustus 2017, 19:25:29
Voor een 1/50 project ben ik op zoek naar de bouwtekeningen van het station Leerdam, kan iemand mij helpen?

Groetjes,
Chris
Titel: Re: Post I en II Leerdam
Bericht door: Marty op 27 augustus 2017, 11:38:45
Chris, je hebt een PM.
Steef heeft het zeer accuraat ingeschat  :)
Titel: Re: Post I en II Leerdam
Bericht door: Railbouw Leerdam op 27 augustus 2017, 11:57:45
Groetjes uit Leerdam  ;D

Er bestaat een facebook groep genaamd oud Leerdam, hier zeer veel oude foto's. soms ook van de stationsomgeving. Pas geleden foto's van de genoemde posten.

Gr. Dieuwe
Titel: Re: Post I en II Leerdam
Bericht door: Chris Quick op 27 augustus 2017, 12:10:18
Ik zal het zo even lezen Marty (y)

Groetjes,
Chris
Titel: Re: Post I en II Leerdam
Bericht door: Chris Quick op 27 augustus 2017, 12:11:47
Ik als geboren Leerdamer kijk regelmatig op oud Leerdam ;)

Groetjes,
Chris
Titel: Re:Post I en II Leerdam
Bericht door: Martin Hornis op 27 augustus 2017, 16:59:08
Weet jij wanneer het Varsseveld lijntje is afgebroken?
Zie: Atlas van de verdwenen spoorwegen in Nederland, blz. 80,81: 1942. De rails voelen ten prooi aan het Kloevekornprogramm, de Duitse vorderingen van bovenbouwmateriaal van NS voor spooraanleg aan het oostfront.

Vanwege die vorderingen is ook het tweede spoor van Leerdam naar Geldermalsen opgebroken.