Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Post I en II Leerdam  (gelezen 20793 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #45 Gepost op: 06 januari 2012, 17:39:18 »
Fijne gebouwen die ik hier zie !! Maar Marty OnTrax 2013 gaat toch oorlogs gerelateerd worden ?? Duitse kriegsmachinen op een NL baan....kan leuk zijn..

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #46 Gepost op: 06 januari 2012, 18:46:07 »
@ Sjaak

De loods van H'veld was een stuk kleiner als die van Tilly.
En buitenom komt ie ook niet geheel overeen. Ik heb het pakket
van de loods ook (nog in folie in een bak achter het schot op zolder)
maar dat zal later een hoop verbouwwerk worden. Mijn vader heeft
ooit toen ik nog een heel klein Steefje was, alle seinen gefotografeerd.
Daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor. Net als de oude laad en
losplaats die langs de Paralelweg lag achter Roza. Die heb ik overgens
al eens in h0 gebouwd. Als klein ventje heb ik er nog gespeelt.

vrgr Steef
Mvh Steef

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #47 Gepost op: 06 januari 2012, 20:15:46 »
Klopt Martin, daarom was ik ook bezig met het "werk op het spoor"
Dit is een fort uit de waterlinie, waardoor dwars het betuwespoor loopt, en is voorzien van een kraanbrug.
Ik heb al wel de muren getekend e.d. maar deze is al zo ingewikkeld, en de bruggen zelf nog meer, dat ik bang ben dat ik maart 2013 niet ga halen, ga me er zeker niet aan vast leggen
Is het klaar is het mooi, maar anders komt alleen station Leerdam rond 1910

Kees, zeer mooie foto, maar of ik er nou zo blij mee ben  :)
Ik zie nu wel dat het sporenverloop toch iets anders loopt dan ik gelegd heb op de eerste 3 modules.
Dat wordt of verbouwen, of hopen dat het rond 1910 toch net iets anders lag dan op deze foto
Aan de andere kant zie ik op die foto dat ik veel vage dingen goed gegokt heb, of de vage oude foto's goed ontleed heb

Dat spoor rechts is volgens mij het spoor naar de oude gasfabriek, dat spoor is over de weg doorgetrokken pas toenn de gasfabriek gebouwd werd, dus hou ik het daar maar op :)



op die foto van jou kees zie ik dat ik het laadperron wel goed heb gelegd, op de originele tekening staat deze namelijk in spiegelbeeld, dus die bevestiging heb ik nu



Hier zie ik nu dus, dat ik fout zit met het wissel
links heb ik een wissel gevolgd door een kruiswissel, en dat had andersom gemoeten  :'(
Dat wordt komende bouwdag, als de modules ui de folie komen flink peinzen wat te doen, maar ik ben bang dat er wat afgebroken gaat worden  :(
Maar toch heel erg bedankt voor de foto Kees, heeft vele antwoorden in zich  :)
Mvg Marty,

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #48 Gepost op: 06 januari 2012, 20:34:38 »
Ik voel met je mee, Marty :'( Het blijft altijd een gok als je niet precies weet hoe het nou was en heel erg vervelend als het toch anders blijkt te zijn. Ik vond deze foto heel erg toevallig en was zeer opgelaten want eindelijk heb ik een foto van het emplacement met vele toeters en bellen. Jammer dat Edward geen foto van de andere kant heeft gemaakt. Zo had ik meteen een foto van post II (heb Edward gevraagd maar helaas).

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #49 Gepost op: 06 januari 2012, 20:38:36 »
tja, wat is wijsheid, normaal gaat bij mij foto voor tekening, maar ik heb hier de originele plattegrond van het stationsterrein in 1881, en daar staat het exact zoals ik het gebouwd heb ..... :-\
Mvg Marty,

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #50 Gepost op: 06 januari 2012, 21:01:32 »
@Sikkeman,

Deze komen in de update van de Encyclopedie.
Waarschijnlijk volgende week.

Trouwens moet het niet Post T en Post I zijn?
De hoofdseinpost heette altijd Post T, de extra posten I, II, III of A, B, C.
Ik denk dat jouw station maar twee posten had.

Grzz,

Hans

Leerdam had een post I, II en een post T. Post T had alleen maar een blokkast met een trekkerlade, geen handels. Post I en II wel. Was best bijzonder.

gr. Kees

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #51 Gepost op: 06 januari 2012, 21:08:45 »
ik toch denken dat de seinen bediend werden uit een houten hutje voor het stationsgebouw  ???
Ik vroeg me al af hoe de trekdraden van de seinen over het water liepen bij recht van Terleede
Mvg Marty,

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #52 Gepost op: 06 januari 2012, 21:29:00 »
Je bedoelt aan de achterdijk? Daar staan er twee, eentje aan de overweg maar deze is aardig verbouwd en er staat een blokpost een paar honderd meter de achterdijk op vanaf splitsing Koenderseweg/Achterdijk. Deze hebben ze van horen zeggen verplaatst. Waarschijnlijk van de overweg aan de Koenderseweg. De bouwstijl verraadt duidelijk dat het een blokpost/wachterswoning is geweest.
Heb de volgende blokpostnummers: 49 (Parkweg, Beesd), 54 (spoorstraat, Leerdam), 55 (Recht van ter Leede, Leerdam), 63 (Nieuwe hoven, Gorinchem). Wie kan de tussenliggende nummers aanvullen?

Volgens mij is het vrij simpel die nummers te vinden via kaarten of maps.

Aan de Vlietskade in Arkel staat er één rechts naast het spoor 62? 61 Arkel overweg
met brug bediening? Bij de overgang aan de Diefdijk staat nog een verbouwd exemplaar.
Aangezien de hele woning wit is gekalkt is het nummer niet te lezen. Daarbij zul je
ook alle tussenliggende oude stopplaatsen moeten weten. Daar die meetelde in de
nummering van de posten. Dus dat moet niet zo moeilijk zijn.

64 moet de overgang voorbij de watertoren van het station geweest zijn. Na Gorichem is Schelluinsche Vliet
(spoorbrug) 65, Halte Schelluinen 66 en die is bij de bouw van de A15 gesloopt en vervangen
door een eenvoudige post zoals de I en II die jij zoekt (heb er een foto van). 67 is halte
Giessen Nieuwekerk, 68 is halte Buldersteeg (waar nu de Rie bandenservice zit), 69 was bij
het pontje naar Giessen-Oudkerk. 70 bij de spoorovergang van station
Hardinxveld. 71 bij de spoorovergang van station Giessendam. 72 stond bij de overgang aan de Zwijnskade
en is gesloopt net voor de aanleg van de Betuwelijn. 73 stond bij de overgang net voor station Sliedrecht.
Bijna alle posten bij ophef van de haltes verdwenen. Alleen degene voor bediening van overwegen werden
behouden. Dat verviel later natuurlijk ook weer. Je hebt me een leuke zoektocht bezorgt Sikkeman, thnx!

btw, Nieuwe Hoven was ook gewoon een hokje zonder bewoning. De Betuwelijn eindigd in
Dord met wachtpost 37. En van Sliedrecht daarheen is niet zo'n end....

vrgr Steef
Mvh Steef

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #53 Gepost op: 06 januari 2012, 21:30:11 »
Misschien hebben jullie hier wat aan? Ik had er in ieder geval wel wat aan ;).
Alhoewel je moet zoeken naar foto's van het westelijke traject

Bron is directe link.

Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2012, 21:42:17 door KoenF »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #54 Gepost op: 06 januari 2012, 21:45:21 »
ik toch denken dat de seinen bediend werden uit een houten hutje voor het stationsgebouw...

@Marty,

Niet altijd... Soms stonden een aantal trekhandels slechts onder een afdak op het perron.

Grzz,

Hans

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #55 Gepost op: 06 januari 2012, 21:49:51 »
Marty,
houd je niet te veel vast aan tekeningen
ik heb 4  tekeningen van Ede met het hele emplacement er op( het orginele SS sporenplan en 3x keer na een uitbreiding of verandering)
Maar ook tekeningen van de gebouwen en ploegketen die er her en der stonden.
Op de tekeningen van de gebouwen staan vaak uitvergrotingen van een stukje emplacement om aan te geven waar een gebouw stond.
En raad is wat, regelmatig klopt de uitvergroting niet met de desbetrefende emplacement tekening. ???
Dit betreft dan met name een wisselcombinatie die net ff anders is .
ook is emplacement Ede tussen 1900 en 1925 5x veranderd :P

overigens had Ede in 1900 post  I , II en III rond, 1920 heet post I ineens post T en tussendoor staat er nog een keer post A op ;D.
Gr Jan

mocht iemand gegevens hebben over post III  (y)
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2012, 23:01:52 door roadster36 »

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #56 Gepost op: 06 januari 2012, 22:21:04 »
Klopt Jan. meeste tekeningen die ik heb, kloppen niet met de foto's
De 28ste hebben we bouwdag, dan staat alles weer uitgestald en dan ga ik kijken in hoevere het stoort en hoevere het geloofwaardig blijft als ik niet verander

Steef, ik heb hier een originele tekening van de fundering van de standaadr baanwachterswoningen
Deze geven aan Type A , B en C en allemaal gemetseld
De volgenummers gaan gewoon door, en geven allemaal aan dta het gemetselde woningen zijn.
Helaas staat er bij de betreffende nummers geen naam, alleen de afstandsnummers vanaf het beginpunt (Elst)
Hebbie daar wat aan ?
Mvg Marty,

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
  • TM
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #57 Gepost op: 06 januari 2012, 22:23:47 »
En raad is wat, regelmatig klopt de uitvergroting niet met de desbetrefende emplacement tekening.
Dit betreft dan met name een wisselcombinatie die net ff anders is .

Werd inderdaad dinsdag nog eens bevestigd :)

Klopt Jan. meeste tekeningen die ik heb, kloppen niet met de foto's
De 28ste hebben we bouwdag, dan staat alles weer uitgestald en dan ga ik kijken in hoevere het stoort en hoevere het geloofwaardig blijft als ik niet verander

Meneer doet gewoon ff twee bouwdagen achter elkaar... dacht dat jij weinig zin had? ;)
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #58 Gepost op: 06 januari 2012, 22:33:53 »
@ Marty

Graag! De nummers die ik net heb opgesomt komen uit een uitgave
met van elke post een foto van de Historische ver. Hardinxveld.
Daar ben ik bijna 25 jaar lid van (ouwe zak), voor Gorichem ga ik volgende
week even langs een bevriend lid van deze ver. die in Bliekenstad woont.
Mijn schieuwnierigheid is danig gewekt. En ik vermoed dat meer mensen
de info graag zien komen. Voor Sliedrecht was ik al bezig..

vrgr Steef
Mvh Steef

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Post I en II Leerdam
« Reactie #59 Gepost op: 06 januari 2012, 23:39:32 »
mijn scannert is kaduk, en de lettertjes zijn nog met de veer en heel kelin geschrevn, zal eens kijken of het met de eifoon gaat, anders zal ik een met een loep moeten kijken en alles met de hand overschrijven  :)
Mvg Marty,