Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoeken in archieven naar referentiemateriaal door Rob Bennis
Vandaag om 21:12:18
Bahnstrecke 5867 door basjuh1981
Vandaag om 21:11:53
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Andries
Vandaag om 21:08:21
Komt er weer een nieuwe fotowedstijd ? door Martijn193
Vandaag om 21:07:15
Ervaringen met de koop van artikelen via dit forum. door Sicco Dierdorp
Vandaag om 21:00:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:59:29
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door evers1
Vandaag om 20:47:54
Proeflocomotieven Nederlandse spoorwegen door orientexpress
Vandaag om 20:38:56
Begin informatie door bask185
Vandaag om 20:37:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 20:36:33
Bouw van NS (HSM) AB8c en C10c coupé rijtuigen door Rob Bennis
Vandaag om 20:25:37
Bouw van de NS zandwagens GZM, GZZ en GZL van Seinarm door Rob Bennis
Vandaag om 20:20:52
Wagenlading voor H0 door Frank 123
Vandaag om 19:38:08
smalspoormodelbouwdagen 27 en 28 augustus 2022 door Sven
Vandaag om 19:22:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:39:57
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door ArjanB
Vandaag om 18:02:09
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 17:57:41
Stop/vertrek schema door Mark D.
Vandaag om 17:26:08
The revival of "The Shop"! door tijgernootje
Vandaag om 16:31:31
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door Rob Ellerman
Vandaag om 16:29:06
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door grove den
Vandaag om 16:07:39
Waar is dit? door Hans Reints
Vandaag om 15:58:13
Onbekende storing door VvKan
Vandaag om 15:23:55
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 14:18:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 14:11:55
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door nighttrain1
Vandaag om 12:20:39
Samenstelling Mediterraneo (D 13201 – D 13200) 1978 door Benelux795
Vandaag om 11:05:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 10:01:59
  

Auteur Topic: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul  (gelezen 84231 keer)

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 472
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #255 Gepost op: 06 maart 2022, 12:34:03 »
Hallo allemaal;

Voor wat de voertuigkeuze aangaat kan ik nog het volgende zeggen:

Oorspronkelijk stond op die plek een busje van de Gemeentepolitie met bijpassende figuren. Omdat buiten Heerlen en Kerkrade in de zuidoost hoek alle andere gemeenten Rijkspolitie hadden, paste dit natuurlijk niet ... vandaar dat we dat hebben veranderd.

De eerste Citroën HY is door het voormalige Korps Rijkspolitie [RP] in 1959 in dienst gesteld als TPW [Technische Patrouille Wagen]. Deze wagens kwamen met name in actie bij verkeerscontroles en bij de registratie van [zwaardere] ongevallen. De wagens zijn vanaf 1980 vervangen door de Mercedes 307. De HY is door de RP aangeschaft omdat deze voor die tijd aanmerkelijke voordelen bood ten opzichte van de andere op dat moment verkrijgbare bestelwagens. Zowel qua ruimte, stahoogte en duurzaamheid [alles aan die kisten was gemakkelijk te vervangen]. De wagens hebben dus gedurende het bestaan van de Miljoenenlijn rondgereden en waren hier in de buurt ook regelmatig te zien. Het basismodel is van Brekina en door onze elektricien op een geweldige wijze veredeld. De brandweerwagen is een Mercedes 1019AF36 tankautospuit. De brandweer van Gulpen heeft deze wagen van ongeveer 1980 t/m 2000 in dienst gehad. Als basis voor het model diende een brandweerwagen van Preiser die voor zoveel mogelijk [aan had van een foto] in overeenstemming is gebracht met het origineel. Ook deze wagen heeft nog gedurende het bestaan van de Miljoenenlijn gereden. De wagens kunnen daarom nog nét samen op de plaat, die HY heeft natuurlijk veel meer uitstraling dan een 307. Ook de brandweerwagen heeft onze elektricien met veel geduld van een werkende zwaailichtbalk kunnen voorzien.

Een oudere, voor deze scene bruikbare, brandweerauto heb ik niet kunnen vinden. Weliswaar zijn onze modelautofabrikanten erg bedreven in het uitbrengen van de zoveelste verzamelaarseditie van brandweerpersonenauto's of bestelbussen [waar je uiteindelijk voor zo'n diorama niets mee kunt]. Echte voor Nederland [gedurende die periode] bruikbare brandweermodellen zijn er eigenlijk niet. Het enige alternatief zou een op basis van een Roco model omgebouwde Magirus 170D11F van de brandweer van Simpelveld [in dienst 1977] zijn geweest. De opbouw van dit model verschilt echter dermate van het originele voertuig van Simpelveld dat een ombouw [voor mij althans] geen reële optie was. Wel zou op basis van dat model een Magirus van de brandweer van Maastricht [in dienst 1979] kunnen worden gemaakt, maar die zit in Wijlre wel erg ver van z'n stek. Oudere, enigszins gelijkende, échte brandweerwagens [tussen 1950 en 1980] zijn er gewoon niet, dus was de gebruikte Mercedes het beste alternatief.

Onze elektricien heeft inmiddels een passend model op het oog van een Mercedes W123 ambulance die gedurende de periode 1970-1980 in Heerlen heeft gereden, zo kan uiteindelijk een stemmig geheel worden gemaakt.
 
Groetjes Dieter.
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2022, 14:11:58 door ddv »

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #256 Gepost op: 26 maart 2022, 12:21:16 »
Inmiddels zijn we alweer terug op onze clubruimte carbon6,baan is  opgebouwd en kan eventeule schade hersteld worden.
Het transport had even een vraag wie het ging doen,daar er geen entree was tijdens event.
De organisatie had hier een bedrijf voor gevonden, echter na het horen  van de prijs 800euro heen en terug weer 800 euro hebben we gezegd dat wij zelf transport regelen.
Onze eigen transporteur colin kon niet ,geen wagen beschikbaar.
Omdat ik zelf treinenbeurs organiseer en dan tafels te kort kom en deze inhuur via een drankemhandel (houdt ook van treinen)was transport dan ook zo geregeld,vrachtwagen was voor 3/4 goed vol.
Kleine spullen huizen,bedieningspannelen gingen in   de kofferbak van een clublid,
We gaan kijken voor een 2de rolcontainer en deze dan zo te verbouwen dat alles past en beter vast zit
Tevens paar offerte binnen voor de servo motoren,en is niet alleen voor de hoofdbaan maar ook voor de baan in bouw.
Bezoekers waren er over de hele dag goed tevreden,en kwamen sommige zelfs zondag terug,
Over de baan van each waren sommige bezoekers niet echt te spreken,maar dan wel opgemerkt onze baan is themabaan en de baan die de herzogenrather vereniging had was een fremo baan.
Zie filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=hYcvrx7QWiA
Planning volgende tentoonstelling deze baan is kerstevent kerkrade december.
Open dag carbon 6 is 11september 2022
Omdat we 4 dagen tentoonstelling hadden we (leden) afgesproken zaterdag materiaal dat er toen ook dienst gedaan had en zondag vrij rijden,uw auteur heeft met tijdperk gebonden treinen gereden.
Afspraak was dat materiaal wel getest moet zijn worden in heerlen of het wel past dus niet tegen seinpaal aankomt of uit rail loopt of tegen brug knalt of zeer veel spanning nodig had.
ongelukjes blijven gewoon gebeuren ontsporen ontkoppelen of lading aan tegen brug blijft steken
Omdat het tentoonstelling is geld dat er minder treinen rijden dan normaal.
Tevens rest foto bron omroep landgraaf




Inmidddels is ook de aanmelding binnen gekomen  van limburg mooiste voor het bemannen van 2 service posten,Ne wij gaan niet  fietsen echter wel uithelpen en daarbij clubkas moet ook  iets binnen komt huur moet ook betaald worden
« Laatst bewerkt op: 28 mei 2022, 10:48:28 door ex44. Reden: Op verzoek tekst gewijzigd »

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #257 Gepost op: 27 maart 2022, 11:23:15 »
Deel 2 rest foto.







antoni-a

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
    • De Geuldalbaan
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #258 Gepost op: 31 maart 2022, 11:12:47 »
Dit draadje volg ik al langer. Misschien weten jullie ook iets over wachtpost 15? Die lag voor Schin op Geul, maar aan de zijde van Valkenburg. Dat past wel niet binnen jullie baan, maar ik
 dacht misschien weten jullie er iets van.

Groet,
Antoni
modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg
https://www.geuldalbaan.nl/

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #259 Gepost op: 11 mei 2022, 19:23:49 »
Sorry voor late reactie,
Wat wij weten wachtpost 15 (bouwjaar  1853)van graafstaat uit tot de eerste brug ergens gestaan hebben,kan zijn  dat deze vroeger zelf vertakkingssein bediend werd.
Inmiddels zijn we weer bezig en af en toe moeten we zelfs even wachten tot er plaats is voor te werken excuses slopen hobbyen.
De beide henks zij weer terug aan hun spoor baan,afgelopen testrijden, op 1 wissel na  (y) (y)
Marklin baan ligt nog stil al zou het weer hervat worden.wordt vervolgd
Clubbaan werkzaamheden gebied
TJa hmm meneer ? is bezig hekwerk en spoorrails het schilderen zeg maar roest aan te brengen.

Helaas was een spoorrails losgebroken van de bielzen en omdat hier nog een knik inzat direkt maar langer stuk vervangen.

Zijkant moet nog geroest worden,echter ik het nog niet ballasten omdat bak4 die er naast nog nieuwe poten moet krijgen en scharnier nog aangebracht moet worden,kan zij dat rails nog iets moet verschuiven.
De aannemer is met de poten bezig beter af te stellen.
 
Overweg bij post 10 krijgt weer vorm al moest het dichter op spoor staan

Hm zullen maar zeggen biertje.
In wijlre wordt diverse delen  en loodsen aangepast



Helaas was er nog een kabelbreuk in bak gekomen had hoofd electronica snel gevonden.
Bij de bak18/19/20/21/22  was er steeds 0,10 spanningsverlies dus zeg maar bak 17 was er spanning van 11,4 en bij bak 22 nog maar 9,50,wat blijkt nou in 2 gebouwen  zaten nog gloeilampen en dat hadden we  niet gemerkt en nee de boerderij heeft lid gebouwd dat er niet meer bij is in  club einde update

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11555
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #260 Gepost op: 12 mei 2022, 12:55:10 »
Die meneer op de 1ste foto kijkt in elk geval al heel erg blij dat hij weer mag klussen  ::)  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

antoni-a

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
    • De Geuldalbaan
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #261 Gepost op: 12 mei 2022, 18:33:00 »
dennie,


Wat wij weten wachtpost 15 (bouwjaar  1853)van graafstaat uit tot de eerste brug ergens gestaan hebben,

Dat 'ergens' ligt tussen de voormalige overweg aan de Graafstraat en de duiker (tunneltje) aan de Graafstraat, tegenover hotel De Waterval / Rozenhof, en wel aan de bergzijde van de spoorlijn. Jammer dat jullie verder geen informatie hebben.

Iemand anders een suggestie?

Groet,
Antoni
modelspoorbaan van het traject Schin op Geul - Oud Valkenburg
https://www.geuldalbaan.nl/

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #262 Gepost op: 13 mei 2022, 17:17:43 »
Misschien bert senden iets weet of je zult moeten kijken in utrechts archief.
Of website klassieke beveiliging navragen.
Of je moet valkenburg archief induiken of bedrijven/hotel/cafe die er liggen eens navragen.
Meneer op foto is wat camera schuw en pas bij club en we moeten nog kijken waar zijn interese inliggen of klussenn zijn die kan en aandurft.

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1371
Re: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #263 Gepost op: 20 juli 2022, 00:55:58 »
Zo net terug van club en was lekker warm,samen met collega alle ramen opengezet en zo was het wel wat uit te houden.
Even test foto gemaakt

Tijdens het  modelspoorevent in maart kon een bezoeker het niet laten om bordessein
 aan te tippen en hiermee vernielen.
Dus deze moest nog uitgebouwd worden makelijker gezegd dan gedaan.Even een dik uurtje bezig geweest om 2 mini kruisschroeven en mini platte schroef los te krijgen.

Op de keerlus 2 (boerderij) was wat raar aan de hand,de lampje branden niet eecht of gingen wat zwakker branden,
We  dachten eerst weerstand te hoog,was het niet
Vanaf bak trafo  spanning 11,5 volt en bij bak 21-22 was het nog maar amper 9 volt
Verdeelpunten overbelast ook niet,
Kabel te dun 0,14 is nu vervangen door 0,50 en 0,75 draaddikte was het ook niet.
lsa probleem ook niet
Totdat electoman zegt kan het zijn dat die computervoeding niet bijtrekt,we heben van trafo 1 x12volt oranje zwart voor scenary,grijs voor spanning servo circa 5 volt en dan nog 1voeding verlichting geel groen.
En dat was kassa de computervoeding kon de 2de aansluiting niet bijbenen,
Hier is nu dus andere trafo geplaatst geworden
Teven moeten de lantaarn nog gericht worden en gelijk gezet worden 1 lantaarn zakt steeds weg.
De uitsparing rechts op foto is plaat waarop boedrij staat en moet nog weggewerkt worden.


Ook de overweg is volledig in functie in  plaats losse schakelaar wordt de aki nu door stroomdetectie en tijdrelais aangestuurd.
Collega is hier bezig

Voor transport is de derde keerlus zo aangepast schuifrail fleisschman los en kun je rail zo loskoppelen en sein is uitneembaar

Ook de tuinman mag zich nog gaan uitleven

Ook  in wijlre is werk aan de gang wanneer af komt onbekend

ook station is under cunstruction
hier komt een tweede loods

Tevens is er een straatlantaarn bijgeplaatst geworden,alleen de overwegboom raakt hem net met het puntje en moet dus even iets verplaatst worden.

Ook het kopspoortje is deels geplaatst geworden,de rangerlantaarn is nog in reparatie

Nog even en dan komt de andere ambulance made bij forumgenoot rik bestickert

En dan nu iets pijnlijks,ook  bij uw auteur gaat weleens wat mis , de verlichting in seinhuis was erg zwak en seinhuis werd uitgebouwd en gemeten bleek weerstand iets te hoog te zijn en dus vervangen is nu goed zichtbaar.
Dus uw auteur bouwt seinhuis weer in en sluit verlichting op de eerste vrije aansluiting.
Helaas niks,brandt ,he hoe kan dat?
 Dus seinhuis weer uit gebouwd en gecontroleerd,brandt verlichting wel.
Dus weer ingebouwd ,heb ik wel spanning op die aansluiting antwoord nee.
Kabel terugvervolgd en bleek dat die aansluiting nog aangesloten moest worden op verdeelpunt,dus maar aangesloten.
Maar helaas verlichting nog niet aan het branden,ik heb het even met rust gelaten.
Paar dagen later heb ik het met collega erover en hij schiet in de lach ,ik zeg wat is loos.
J weet toch leds hebben plus en min en waarschijnlijk is kabelkleur van verlichting seinhuis verkeerd gesoldeerd geworden.
Ik dacht al nee he en dag later op club probeer het uit en ja hoor seinhuis verlichting brandt

Ook de aannemer is weer terug van vakantie in egypte en gaat weer verder met de baanpoten

Dan verder naar de n spoor afdeling
een draaischijf is aangelegd en wordt al aangesloten



marklin baan nog rust.mogelijk herstart na de zomer

blikvanger in onze tussenruimte

planning medoen met open dag 18 september info volgt
groet dennie


« Laatst bewerkt op: 20 juli 2022, 01:27:29 door dennie »