Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul  (gelezen 97268 keer)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Gepost op: 25 december 2011, 18:16:01 »
Ik hoop dat ik het goed plaats in juiste forum.
ik zit bij de club mbcmiljoenenlijn te kerkrade
Het is donderdag avond,in de kelder is het  donker en lekker vochtig,de spinnen zijn nog het genieten van de rust.

Dan opeens gaat het licht aan en spinnen verkruipen zich weer in hun holletje.
Wie zou het toch wagen om de rust te verstoren,natuurlijk het kan niet niemand anders zijn dan de gekken modelspoorders die ook nog in  deze kelder wat het knutselen zijn  of tenminste wat er op  moet lijken.

Met en met druppelen de leden binnen en natuurlijk zonder koffie gaat niks.
Dan wordt er maar eens de handen uit de mouwen gestoken en achter het oor gekrabt waar was ik nou gebleven de vorige keer bij de baanbouw?
Even de grijze hersencellen laten kraken ow ja nou weet ik het weer.

Zelfs het clublid uit roermond wist het clubgebouw weer te vinden en de flodderweg krijgt langzaam vorm,alleen de spoorploeg zal hier nog eens aan het werk moeten om spoor nog gelijk te maken met de andere bak.
Opa flodder is inmiddels alweer door zijn familie van het spoor gehaald geworden en is weer netjes thuis.

Helaas zijn er ook nog kabouters bezig geweest ,waardoor de electricien alleen maar het lijst ziet groeien in plaats krimpen.,maar gelukkig dit gedeelte is alweer hersteld, de treinen remmen en stoppen weer in wijlre voor het rode sein.

De treindienstleider kan zijn treinen weer ontvangen,maar ja wat heb je aan station waarvan de omgeving erg kaal is.De bouwopzichter/bouwvakker die bezig is met wijlre ,is helaas geveld door griep en de rest van de spoorploeg had zich maar vrij gepakt.
zie wijlre

Daarintegen zijn de bouwvakkers flink vooruit gekomen bij post 1 te wijlre met de huizen en weg.Nog even en de bewoners kunnen intrek nemen en hun inweidingsfeestje houden.


Sommige mensen leren het toch ook nooit,of de wc is toch te ver af,maar ja dat krijg je met nieuwe leden,die verdwalen in het gebouw .
Even vlug wat water lozen in het beekje gelukkig zien de paters niks want de schilder is met iets te naakte kunst het schilderen.
Over een tijdje zal het water in het beekje weer wat hoger staan maar vissen heb ik nog niet gezien,evenmin visser.

Krak boem hamer slagen klinken er vanuit het werkhok,de mensen van landgraaf zijn alweer het slopen,de wisselmodule van schin op geul.
Geluk bij een ongeluk lijmen konden ze vroeger schijnbaar niet goed,wel genoeg ijzerwerk in houtwerk, een ijzerboer zou ermee blij zijn.
Uit het niets komen de bovenburen even kijken  wat dat toch voor herrie is in de kelder.Na gerust te zijn vertrekt het bezoek weer.
Dan is het slopersteam al klaar en begint de belgische buurman te boren in zijn feestzaal of althans wat het moet voorstellen.
Inmiddels is ook de aannemer/uitvoerder druk bezig met schin op geul de spoorperron te maken.Daar is hij nog wel even mee bezig.

Maar in zo weinig tijd kan toch aardig wat werk verzet worden,net zoals hier op wagen staat

Maar ja sommige mensen leren het toch nooit om hun  wagen te kunnen parkeren,of misschien is het wel naar hun bol in geslagen.
Tot zover bouwavond 1december 2011
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2012, 23:33:59 door 0101100001. Reden: Titel aangepast op verzoek topic-starter »

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re:voortgang baan
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2012, 19:19:34 »
bouwverslag 12 janauri 2012

We zijn weer een maand verder en daar hoort een update bij.Van een maand zie je meer dan van een week.
Inmiddels is de aannemer al klaar met de huizen in wijlre en kunnen de bewoners hun in trek nemen en hun welkomst borrel/inweidingsfeestje geven.
Maar waar blijft toch de verhuiswagen?

De spoorploeg is bij de overgang ook al klaar met nieuwe knipperlicht palen en schrikhekken

Ondertussen wordt de uitrijbak van wijlre richting schin op geul aangepast,want de bakken van schin op geul moeten hier nog aangekoppelt worden

De aannemer van wijlre heeft maar versterking gehaald voor stationsomgeving van wijlre.Het gaat vooruit met bokkensprongen,inmiddels worden de straatstenen gelegd.
n.B let even op de seinen valt daar niks op?

De schilder is nog altijd bezig,ben benieuwd wanneeer dat schilderij eens moet afkomen.Ondertussen stijgt het waterspiegel in het beekje al aardig snel,nog even en hij treedt buiten zijn oevers

Wat is een baan zonder aankleding,niks natuurlijk behalve een skelet.Ook hier is de hobbyist met plezier bezig om het landschap weer te herinrichten,evens al het spoor bij eijs wordt opnieuw aangepakt wegens spoorslijtage en de onderdoorgang.

De bak van schin op is al in ruw bouw klaar  en is al aangekoppelt,nou alleen nog de opbouw.

En wat dit nou een metaal dief aan het werk

Bij het plaatje van wijlre station heeft u al ontdekt wat er mis was met de seinen?
Nee,dan volgt nu de opheldering,de seinvleugels zijn weg.
Deze waren door een clublid geschilderd en werden nou weer terug geplaatst ,vorig plaatje was dus geen metaaldief,

In keerlus 1 zijn inmiddels al dwergseinen geplaatst (voor de kopsporen) moet alleen nog de prik op komen.

Dit was de bouwverslag maar wat is dit nou, ziet uw verslaggever dubbel nee he,2 opa flodders.

groet dennie

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re:voortgang baan
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2012, 19:22:08 »
De club kan altijd donderdags bezocht worden,van 19 tot 22.30 uur.in de school de spiegel.vincent van goghplein 1 te haanrade gemeente kerkrade
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2012, 19:31:00 door dennie »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:voortgang baan
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2012, 19:22:55 »
Leuke serie foto's Dennie.
Ik mag altijd graag naar het geknutsel van anderen kijken.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re:voortgang baan
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2012, 19:30:31 »
Hallo jaap
Daarom doe ik ook maar 1 x per maand update,zie je meer vooruitgang.
De baan is nooit af.
Sommige dingen horen er niet echt thuis maar het komt wat grappig over zoals de flodders,wordt beweegbaar gemaakt,of de politie tegen paal.
groet dennie

Daan13H

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
  • Hoi
Re:voortgang baan
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2012, 18:52:26 »
Het ziet er echt prachtig uit  :D
treinen zijn mooi
vooral de 1200 en mat'46 (en 36 ook)

Mijn Topic http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,39600.0.html

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re:voortgang baan
« Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2012, 21:00:48 »
bouwverslag 9 febrauri 2012

He hola wat krijgen we nou,heeft de grote broertje een klein broertje gekregen?
Nee hoor,want naast de ho baan is er ook nog de n baan van een clublid,alleen deze moet gedeelte uit de  zwitserse gotthard gebergte laten zien.
Deze baan was nog in gangelt (november 2011) te zien,tijdens de modelbouw dagen.
Helaas was wat licht schade opgetreden.tijdens transport scheuren gips,rails geschoven.
Maar daar zorgen de clubleden wel ervoor dat die niet te zien waren,provosorisch hersteld.
En nou is het tijd om de baan weer helemaal te herstellen want deze baan is nodig voor de beurs in maart in heerlen
Tegelijk wordt er ook aan de ho baan gewerkt,er is te weinig ruimte om alle bakken van de n baan tegelijk te herstellen,verfraaien.
Fotos van de sloop laat ik niet zien, want de eigenaresse zou anders hartaanval krijgen hoe brutaal het eraan toe ging.
Veel gips is verwijderd en wordt nou vervangen waar het kan door platen iso schuim,vult veel op en weegt weinig bijna niks.
Zelfs de zijkanten worden opnieuw gemaakt.

Deze bakken hoefde in feite alleen maar nieuwe bovenleiding en achterwand en verder verfraaid te worden.

Tja en deze bakken volgen,voor herstel verfraaing

Alleen de belgische buurman komt wel wat vaak op bezoek,en hij lijkt alleen maar te werken als wij er zijn  


En nou verder met de ho baan van eijs naar  wijlre en verder naar schin op geul.
In wijlre komt de bestrating van de stations omgeving ook al bijna af.
Hiervoor worden platen met gips in mallen gedrukt en veolia je hebt een straat plaat naar wens.
Ter zekerheid komt er een latje aan uiteinde bak om  stoten tegen de platen voorkomen,dat ze niet zo snel breken.


Beetje slecht te zien,maar bij  eijs worden de stoeptegels geplaats,iets wat je zeker met rustige hand moet doen.het resultaat mag er zijn.

Tja of je nou bij de rijskpolitie werkt of niet als de bomen dicht zijn,moeten hun ook wachten,alleen wanneer gaan die bomen nou toch open?

Wat komt daar voor groen kikker aangereden,ach ja natuurlijk de kpn,de nieuwe bewoners in wijlre moeten toch nog telefoon hebben in hun nieuwe huis.

Helaas korte bouwverslag want sommige foto zijn helemaal knudde geworden.
groet dennie

« Laatst bewerkt op: 10 februari 2012, 21:08:43 door dennie »

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:voortgang baan
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2012, 14:38:46 »
Leuk draadje zeg! (y)
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

dennie

  • Offline Offline
  • Berichten: 1426
Re:voortgang baan
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2012, 16:18:25 »
Ik krijg de titel niet meer aangepast in plaats van voortgang baan naar van eijs naar wijlre en naar schin op geul.
Dus ik hoop dat een moderator meeleest en misschien kan veranderen.

groet dennie

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
  • Nederland jaren 1990 - 1999
Re:Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #9 Gepost op: 11 februari 2012, 22:09:53 »
Leuk topic en ik zie veel moois! :)
Ga vooral zo door en leuk om dit te lezen en zien.

Groetjes,

Antal

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re:Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #10 Gepost op: 12 februari 2012, 00:00:49 »
Daarintegen zijn de bouwvakkers flink vooruit gekomen bij post 1 te wijlre met de huizen en weg.Nog even en de bewoners kunnen intrek nemen en hun inweidingsfeestje houden.
Deze post 1 in Wijlre is al een erg oud exemplaar, ik heb een keer een foto gezien van omstreeks 1923, waar deze post al stond. De overwegbestrating bestond toen nog helemaal uit houten bielsen in plaats van Stelcon-platen.

Gerard

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #11 Gepost op: 12 februari 2012, 09:25:51 »
jongens wordt mooi!
komen mijn herinneringen weer boven ben wel niet oud maar kan het wel herinneren. woon ook als het traject waar jullie beginnen (bei d'r kempen(eyseroverpad)) dan weten bepaalde die ook bij het mjl werken waar ik bedoel. zal zeker eens voorbij komen. mijn plan om na te bouwen begint net daar en gaat richting nuth.

Lambert1921

  • Offline Offline
  • Berichten: 679
Re:Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2012, 11:00:54 »
Post I Wijlre.

Inderdaad een heel oud gebouwtje. Een beetje geschiedenis. Het seinhuis in Wijlre is afkomstig van Valkenburg. Toen rond 1914 de spoorlijn Schin op geul Via Voerendaal naar Heerlen werd geopend werd ook het emplacement van Valkenburg vergroot en aangepast. Toen kwamen ook twee nieuwe (hoge) seinhuizen in Valkenburg. Het seinhuis dat naar Wijlre verhuisde stond aan de overweg richting Meerssen. De seinen en wissels aan de kant van Schin op geul werden tot de komst van de nieuwe seinhuizen van uit het station bediend.
Ook het emplacement in Wijlre werd toen aangepast. Op de los-sporen na is alles nog identiek aan de situatie uit 1914.
Bij de afbraak van de beveiliging en daarmede gepaard gaande sloop van post I in Wijlre, heeft Rob van Willengenburg nog getracht het seinhuis te redden voor de ZLSM. De gebouwendienst van Heerlen heeft het toen zover voorbereid om de houten bovenbouw te kunnen verplaatsen. Maar helaas had de opstartende zlsm toen geen geld om deze kosten te kunnen betalen. Dus is alles verloren gegaan. Waar het toestelletje naar toe gegaan is weet ik niet. Hoogstwaarschijnlijk in de oud ijzer bak. Deze gegevens zijn gedeeltelijk afkomstig van Dhr van de Meene van de NVBS

Bert Senden

stomer2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re:Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #13 Gepost op: 12 februari 2012, 11:15:15 »
misschien een idee om met subsidie van eu, momumenten fonds en industrieel erfgoed het gebouw opnieuw te bouwen!

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
« Reactie #14 Gepost op: 12 februari 2012, 11:27:13 »
Potvolkoffie ,dit ziet er mooi uit!!! (y)