Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen  (gelezen 138536 keer)

fredjansen

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #300 Gepost op: 06 november 2018, 14:03:36 »
ja dat krijg je als je met pensioen bent ;)

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #301 Gepost op: 06 november 2018, 16:07:22 »
Hallo Fred,

Hallo, zeg dat wel. Wat een snelheid (y) (y) (y) (y)
Volgens mij heb je er stiekem al eens eerder één in elkaar gezet.

Alle gekheid op een stokje; ging het lekker of met veel gezucht en >:( ?

En nou nog effe volhouen…
Wim

Ps.
Ik ga binnenkort hieronder een verzameling met oorzaken opnoemen waarom de aandrijving van de Oersik het niet goed kan doen. Om je op te vrolijken. 
« Laatst bewerkt op: 16 november 2018, 00:07:12 door WimM. Reden: verbeterd »

fredjansen

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #302 Gepost op: 06 november 2018, 19:01:48 »
Hi Wim

Het wachten is nog even op de M1.4  tapjes voor de schroefjes in de aandrijving.
Bij het begin was het me niet helemaal duidelijk wat te solderen. Van de aandrijving had ik teveel aan elkaar gesoldeerd en moest dat later weer lossen. Ik zoek nu nog even naar een afweging: nu de handels solderen of na het spuiten de handels plakken.

Wat eigenlijk niet te doen is dat zijn de uiterst minimale kap/dak steuntjes, 3 stuks samenbouwen en solderen.
Aan de automatische koppeling ben ik nog niet begonnen, het ziet er ook nogal wat rommelig uit.
Het afdekplaatje boven het rooster heeft aan de zijkant 2 oogjes , nou ja had aan de zijkant 2 oogjes , ze zijn zo klein en teer dat je er niets mee kunt.
De spatborden heb ik gebogen conform de tekening maar nu zijn de artikelnummers zichtbaar, moet ik nog even weg plamuren.

Kleuradviezen staan niet op de tekeningen (RAL nummers)

we gaan nog even verder.....

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #303 Gepost op: 06 november 2018, 23:09:40 »
Hallo,
Alle nodige schroefjes zitten bij het bouwset. Die hoef je niet te kopen.
Dat kun je controleren met de bijgevoegde onderdelenlijst.

Even vooraf de tijd nemen om het één en ander goed te bekijken en bestuderen, heeft niet alleen zijn voordelen.
Het is echt nodig. Dat voorkomt bijv. later moeten wegplamuren
Als ik op de Lego-manier een stap voor stap bouwbeschrijving moet maken krijg je een boekwerk wat 5cm dik is. Wil je dat ???
Ik denk dat dat ook weggegooide energie is, omdat men het toch niet bekijkt, omdat het moeite kost.
Ik steek bijna even veel energie en misschien nog meer tijd in de samenbouwtekening dan in het ontwikkelen van een loc. En dan zegt men dat het een rommel is. Je kijkt gewoon niet..

Het afdekplaatje boven het rooster is wel te maken, door gewoon eindplaatjes om te buigen. Er gaat later een 0.2mm draadje door, voor de slinger.
Als een oogje het begeeft kun je het draadje van de slinger er gewoon tegen plakken.
Niemand zal je er op aanvallen van; Hé, je hebt de oogjes niet goed.
De meesten zien het niet eens. Kwestie van geduld denk ik. Alles weg laten kan ook.   

De "kap dak steuntjes" zijn, denk ik, de sluitseinhouders.
Die kan je wél samenstellen door de 2 delen niet los van elkaar te knippen, maar het langwerpige driehoekig deel onder het rechthoekige deel in de uitsparing te buigen. Aan elkaar laten.
Dan vormt dat samen een T-ijzer-profiel, wat je zo samen gepakt in de uitsparing in de cabine steekt, zodat het niet meer uit elkaar kan. Op deze locatie een beetje soldeer laten vloeien en je hebt een prachtig T-profiel op schaal, waar anderen een dik gietstuk hetzelfde laten uitbeelden.

Kijk eens goed: Er is een verf en transferlocatie tekening bijgevoegd, een halve A4, dus een A5.
Iedereen heeft zijn eigen verf gebruiken en de kent zijn eigen NS kleuren en Ral nrs zijn niet heilig.
     
« Laatst bewerkt op: 03 december 2018, 14:22:27 door WimM. Reden: beter leesbaar »

fredjansen

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #304 Gepost op: 06 november 2018, 23:36:26 »
Hi Wim Sorry

maar dat rommelig slaat niet op jouw bouwkit maar op de uitvoering in de echte werkelijkheid van zo'n automatische koppeling

en er ontbreken ook geen schroefjes.

inderdaad goed lezen en kijken en zoeken dat geldt voor alle bouwpakketten en tekeningen. Zolang je maar geen foutjes maakt die niet meer te herstellen zijn.

Jouw bouwbeschrijving is zeer uitgebreid, je moet af en toe wel over wat ruimtelijk inzicht beschikken om vast te stellen naar welke kant er gebogen moet worden

mbt de oogjes: ik heb nog niet ontdekt dat daar een slinger door heen moet, ik ga even in de tekening zoeken

Oh ja het zijn sluitseinhouders, inderdaad in T profiel. Eén heb ik er al in zitten.

Mijn opmerkingen zijn zeker niet negatief bedoeld, bouwpakket ziet er perfect uit en ik bouw met veel plezier. Ben inmiddels wel wat ouder waarmee ook het zien van kleine details ondanks de speciale bril nog weleens problematisch is.

gr fred

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #305 Gepost op: 07 november 2018, 00:10:02 »
Kijk voor passende RAL kleuren even op de site van MK https://www.mkmodelbouwstudio.nl klik in het menu op verf en dan verfassortiment. Daar vind je een hele lijst.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #306 Gepost op: 07 november 2018, 00:46:47 »
Ik heb de NS 2000 van Wim gebouwd en daarbij als bij vele andere kits ben ik iedere dag begonnen met wat ik dan logisch, cq leuk, cq voor de hand liggend vond. NIET doen. Gewoon heel nauwkeurig alle stappen in de volgorde van de handleiding van Wim volgen. Dan KAN het niet fout gaan.
Heb niet alleen absolute bewondering voor zijn kits maar ook in de handleidingen. Wel eerst heel nauwkeurig bestuderen.

Succes, Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

fredjansen

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #307 Gepost op: 07 november 2018, 10:03:08 »
Bedankt voor de tips

Inmiddels op de tekeningen van Wim ook het handeltje gevonden en geconstateerd dat ik de seinlamphouders verkeerd om gemonteerd heb. Dat wordt los solderen en opnieuw plaatsen... ;D . Op de A5-jes staan ook de RAL nummers en kleuraanwijzingen vermeld. Inderdaad alles valt of staat met goed lezen. Maar ik kom er wel uit ....

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #308 Gepost op: 11 november 2018, 02:19:00 »
Hallo,
Ik krijg wel eens klachten over schokkerig rijgedrag van de Oersik of knetteren van de motor en warm worden, bij gebruik van een decoder. "Hij ratelt nogal"
Voor diegene die er mee te maken heeft: kijk eens op de onderstaande link: (helemaal doorlezen)

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=85534.msg3221970970#msg3221970970

Het gaat dan wel over een Mat46, maar de toon is zeer herkenbaar. Ik heb ook geen gebroken tandwielen.
Maar door heel kleine bijna onmeetbare stroomonderbrekingen gaan de decoders hierop vibreren als ze niet goed afgesteld zijn, is mijn idee. Het komt door oxide deeltjes op de wielen. Schoonmaken van de wielen, rijvlakken en stroomafnemer-Vlakken, is het devies. En dat niet zomaar eens maar iedere keer. Ik denk dat de wielen er debet aan zijn. Matige kwaliteit NiSi denk ik. (Gekocht van wege 9 spaken bij diameter van 9.6mm.)     

Ik wordt niet goed van dat probleem. Hoeveel uren ik hieraan al niet kwijt ben geraakt.
Ik heb zelfs wel eens een loc met decoder teruggekocht van een klant omdat ik een "stotterloc" had verkocht.
Het verhaal in de link heeft mijn ogen behoorlijk verder geopend.
We stoeien verder.
Wim
 
« Laatst bewerkt op: 12 november 2018, 15:21:35 door WimM. Reden: verbeterd »

fredjansen

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #309 Gepost op: 12 november 2018, 19:01:48 »
HI Wim

dat is slordig.

bij mij zit de motor er inmiddels in en het rijgedrag is superieur, daar kan de (oude) Roco Sik niet tegen op.

nog wat kleine onderdeeltjes en hij kan via de vaatwasser de spuitcabine in

« Laatst bewerkt op: 12 november 2018, 22:11:31 door fredjansen »

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #310 Gepost op: 03 december 2018, 17:01:40 »
Het is heel goed nieuws te vernemen dat er bij jou geen problemen zijn, Fred.

Bij mij rijden de locs ook goed, als ze eenmaal rijden.
Pak je de loc na een tijd stilstand, bijv. een dag, dan kan het soms even duren voordat hij het weer goed doet.
Schoonmaken van de stroomafname vlakken is dan meestal voldoende.
Ik maak dan gebruik van de Trix borstelbank die je op de rails moet plaatsen. Stroom, spanning er op en draaien maar. Ik zag ze bij MTE nog te koop.



De zijvlakken van de wielen waar de stroomafnemers tegen aan komen, geef ik hierbij ook een beurt.
Dat doe ik m.b.v. een scapelmesje er voorzichtig tegen aan te houden, terwijl ik de wielen laat draaien. Dat doe ik door de andere as nog net op de borstelbank te houden. Je kan dan net onder de loc kijken. ::) Open schroeven is zo niet nodig. Alle wielen op beide assen zo doen.

Het kan ook nog gebeuren dat de stroomafnemers zelf vervuild zijn. Dan moet je de loc wel open maken.
Dat doe je door de 2 schroeven, die de aandrijving op zijn plaats houden, los te halen en de aandrijving er uit wippen aan de achterkant van de loc.



Haal dan met de hand een klein strookje heel fijn watervast schuurpapier langs alle 4 de stroomafnemers, met het schuurvlak tegen de stroomafnemer. Daarna weer in elkaar.
De aandrijving kan ook zonder kap rijden, maar het gewicht van de kap met de massablokjes bevorderen wel de stroomafname.

Wim
Ps. In een volgende bijdrage geef ik het toegezegde lijstje van mogelijke oorzaken van problemen, die je tegen kunt komen bij het samenbouwen en laten draaien van de aandrijving.

fredjansen

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #311 Gepost op: 07 december 2018, 14:19:36 »
Bijna klaar nog slechts enkele kleine details en dan nog een decoder, Kuhn of TRans ?


Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #312 Gepost op: 07 december 2018, 15:18:03 »
Schoonmaken tussen stroomafnemer en wiel doe ik gewoon met een stukje (printer)papier vochtig gemaakt met wasbenzine.
Gewoon wat heen en weren. Papier is ruw genoeg om al het vuil mee te nemen.
Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

WimM

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #313 Gepost op: 07 december 2018, 16:35:57 »
Je hebt eigenlijk wel gelijk Carel. Het is wel iets beter voor je stroomafnemer's levensduur.

Fred. Ziet er erg goed uit.  (y)
Decoders:
Ik had al eens slechte ervaring met Tran's, zie eerder in dit draadje. Ik weet niet hoe nu is.
Andere types:
Ik weet de afmetingen van de Kuhn's niet. Let op de afmetingen en de dikte en wat je in de ruimte kwijt kunt.
Ik gebruik nu de Micro Lopi V4.0, best.nr. 54684.
De Lopi 4 Nano heb ik ook een keer ingebouwd (is iets kleiner). Kan iets makkelijker ingebouwd worden. Maar hij kan niet tegen kortsluiting en u raad het al. Ik had het dus ook (metalen kap), dus zo dood als een pier.

Dus toen maar weer een Lopi 4 Micro ingebouwd.
Maar toen kwam ik er achter dat ze bij de fabriek, sinds de nieuwe Nano, de oude Micro iets groter hebben laten worden.
Vooral aan de kant van de aansluitkabels; het plastic beschermhoesje is langer. Voor de veiligheid van de aansluitingen natuurlijk.

Maar gelukkig kun je dat plastic wegsnijden en dan gaat de inbouw van de Micro toch nog wel. Al heb ik het wel anders gedaan dan ik voorheen al eens eerder aangegeven heb. Zie foto:



Het plastic moet ik nog wat inkorten en de kabels nog aanleggen/inkorten. Decoder tijdelijk vastgezet met plakband.
Met een heel erg scherpe scapel (operatie mes) gaat het wegsnijden goed, want het plastic is erg stug.

Het is ook niet zonder risico, want je kan de decoderdraden raken of de draden te veel heen en weer bewegen op de soldeeraansluiting op de print.
Dat had dus ik ook. Toen lagen er in eens 2 draden af!!!!! Van de print. En dat is klein. Wauw.
En toen?
Ik heb ze er weer aan gekregen maar vraag niet hoe. Eigenlijk met veel geluk. Ik ben er wel even voor gaan zitten, relax en dan met alle concentratie er op.  :P  Dat wat betreft decoders.
Wim
« Laatst bewerkt op: 12 december 2018, 19:05:41 door WimM. Reden: beter leesbaar »

fredjansen

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: BNLS Werkspoor - De Oersik NS122 van MesuModellen
« Reactie #314 Gepost op: 09 december 2018, 16:58:51 »
Hi Wim

bedankt voor de info. Kuehn's heb ik hier op voorraad. Vaak zijn de aansluitdraden van die kleine decoders toch wat aan de dikke kant. Niet erg als er veel ruimte is maar problematisch als dat niet zo is. Je kunt de aansluitdraden altijd vervangen door dunnere of emaile geisoleerde draadjes. Bij dat laatste is het wel oppassen dat de beschermlaag niet beschadigd en geen aansluitvergissing maakt.